Gå til innhold

Hellig birma, del deres erfaringer med disse kattene!

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er fargene på HB du liker, ville jeg tittet på neva masquerade, de er allergivennlige 😊

Anonymkode: ac327...ba7

takk! ja det er både fargene og øynene jeg syntes er svært pene. har neva masquerade også blå øyne?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, frøken smiley skrev:

takk! ja det er både fargene og øynene jeg syntes er svært pene. har neva masquerade også blå øyne?

Ja  det har de 😊 sameier, ragdoll og noen andre raser finnes i de fargene. Er himalayagenet som er utslagsgivende. Da har de blå øyne, og mørkere farger på "kalde" punkt(nese, ører, poter, hale). 😊

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja  det har de 😊 sameier, ragdoll og noen andre raser finnes i de fargene. Er himalayagenet som er utslagsgivende. Da har de blå øyne, og mørkere farger på "kalde" punkt(nese, ører, poter, hale). 😊

Mente siameser

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

takk for info, da skal jeg lese litt om disse. 😄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HB er nydelige og kan fint være ute. Øynene er blå men de blir svarte om de er redde 😊

Anonymkode: 297ea...7c7

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to birmaer, de er det beste som har skjedd meg 😄 

Men jo, de røyter. Og i røyteperioden kan det bli mye. De legger fra seg lodotter overalt, så det er forsåvidt enkelt å plukke opp. Pelsen samler seg selv, på en måte 😅Våre går fint overens med øvrig families hund. Den hunden er forsiktig og snill, og lar kattene være i fred, så da har det aldri vært noe problem. 

Prisklasse, ca 10-12 000 nå tror jeg. Kommer an på om du skal ha katt til kos, eller utstilling og avl. 

Hverdagen er rolig og koselig. De sover jo mye, som alle katter. Følger etter oss overalt, uansett hva det er. Glad i kos og oppmerksomhet. 

Alle katter trenger fysisk og mental stimuli for å ha det bra. De trenger også menneskene sine. Du kan ikke reise fra en katt og overlate den til seg selv, som mange tror. Max 12 timer, og det bør høre sjeldenhetene til. Ellers, mange og gode leker som går på rundgang (ikke ha alle fremme samtidig), stort klatrestativ så de kan ligge høyt, godt kvalitetsfôr, forsikring. Du må også ha stamtavle. Kjøp katten hos en registrert oppdretter. Gjør research. Følg magefølelsen. 

Våre er hunnkatter. Elsker dem, og de går fint overens også. Hannkattene er større, og litt mer maskuline i ansiktet. Hunnkattene er ofte søtere i trekkene. Kastrerte hannkatter har større sjanse for å bli kosegriser, hvis det er det du er på jakt etter :)

Våre er innekatter, med tilgang til luftegård. De blir også med på tur noen ganger. Ville ikke sluppet en birma fritt ute, de er ikke så street smarte, ikke redd for verken folk eller biler osv. Noen har sine birmaer ute, men det ville jeg vært svært forsiktig med. Hadde ikke gjort det selv, og vet at mange oppdrettere ikke selger til noen som vil ha utekatt. Siden du har hund så kan jo katten bli med på tur. Gjerne ha sekk på ryggen som den kan sitte i når den blir sliten :) De kan bli med på fjellet og alt. Mange synes det er spennende. 

Anonymkode: 06602...fc3

Jeg signerer denne. Ellers har HB som alle andre katter forskjellige personligheter. Noen liker å ligge på fanget og er veldig kosete, mens andre ikke er like sosiale.  Det er en veldig fin rase på mange måter som jeg absolutt vil anbefale. 

Endret av bluedot
  • Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Raptor skrev:

Joda, vi har 2.. Det er en katterase som er sære. Liker nesten ikke og sitte på fanget. Bare kort tid. De spiser ikke hva som helst men er sære også her for de er sensitive for hva de får i seg.. ikke en typisk familiekatt der med små barn. En Hellig Birma flytter seg ikke. Det må du gjøre da den kan stå i veien hvor som helst. En HB sover mye som katter flest og er oppe om natten. Våre får gå fritt på terrassen men aldri utenfor. En HB har dårlig stedssans og finner sjelden tilbake selv om den skulle gå langt hjemmefra. Vi har også hatt perser og de er noe bedre med tanke på imøtekommenhet begge veier.

Har litt annen erfaring. Min pus elsker å ligge på fanget, får henne knapt derfra😅Hun har sensitiv mage, og spiser kun tørrfôr beregnet for dette. Ikke opplevd at hun har nektet å spise, hun har god matlyst. I tillegg er hun fantastisk ifht mitt yngste barn. Har opplevd at hun "trøster" barnet ved å legge seg inntil, og viker ikke derfra. Hun er veldig snill mot barn, virker som hun skjønner at de er små. Hun var dog vant med barn fra sitt forrige hjem. 

Katter er vel kanskje som oss mennesker, de har forskjellig personlighet. Det som har imponert meg er hvordan hun har tilpasset seg livet i vår familie, og det på kort tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må nevnes at Neva Masquerade røyter også, dersom familiemedlemmet ditt er allergisk mot pels så hjelper ikke det. Men mange tror de er allergisk mot pels, skaffer seg Sphynx og finner ut at et ikke var så enkelt likevel. Det de fleste faktisk er allergisk mot er et protein i spyttet som nesten alle katter har, og de vasker jo pelsen sin med det spyttet. Sphynxen også :) Neva/Sibir har ikke dette proteinet, og er derfor for noen allergivennlig. Det betyr derimot ikke at ingen reagerer på dem.

Uansett så må du velge kjæledyr for din egen del, og ikke for noen som kanskje kommer på besøk noen ganger i året. Nå kan det jo hende at vedkommende står deg veldig nærme og er ofte innom, men det er jo du som skal ha katten ;)

Anonymkode: 06602...fc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Raptor skrev:

Joda, vi har 2.. Det er en katterase som er sære. Liker nesten ikke og sitte på fanget. Bare kort tid. De spiser ikke hva som helst men er sære også her for de er sensitive for hva de får i seg.. ikke en typisk familiekatt der med små barn. En Hellig Birma flytter seg ikke. Det må du gjøre da den kan stå i veien hvor som helst. En HB sover mye som katter flest og er oppe om natten. Våre får gå fritt på terrassen men aldri utenfor. En HB har dårlig stedssans og finner sjelden tilbake selv om den skulle gå langt hjemmefra. Vi har også hatt perser og de er noe bedre med tanke på imøtekommenhet begge veier.

Jeg kjenner ikke igjen dette i det hele tatt. Min birma var som en liten hund som fulgte etter oss (også barna) overalt, spiste absolutt alt. inkludert brunost og Grandiosa, og var aktiv, nysgjerrig og lærenem. Lærte seg mange triks. Birmaer er kjent for å knytte seg til eierne og vår lå på fanget vårt stort sett hele tiden. Veldig koselig katt å ha, med stor personlighet. Absolutt familiekatt vil jeg si. 

Men den røytet noe helt enormt og mye var «silkehår» som var nesten umulig å bli kvitt. Alt i huset, inkludert undertøy, fikk hår på seg. Det svever rundt i lufta og fester seg .eks på yttertøy som henger på knagger etc. 

Min var også veldig pratsom, noe som kunne være slitsomt, og krevde også full oppmerksomhet når vi kom hjem fra jobb/skole, det var nesten som å ha et barn (eller hund). 

Anonymkode: 4786a...d02

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hellig birma selv, men vil bare understreke viktigheten ved å gjøre litt research, og velge en seriøs oppdretter. Katten SKAL ha stamtavle (eller registreringsbevis hvis det er et annet forbund enn NRR/Fife. Er det en katt registrert i NRR (eller andre Fifeforbund, noen er medlem i f.eks Felis Danica) skal den også ha en kjøpekontrakt, vaksine, id-chip og helseattest som er max tre uker gammel. Problemet med de som selger uten stamtavle er at de dropper pålagte helsesjekker, de har heller ingen restriksjoner på hvor mange/ofte en hunnkatt kan få kull, og dermed drives det ofte rovdrift på disse. Det er ikke like greit å kjøpe en katt uten stamtavle bare fordi du skal ha en kosekatt... De uten stamtavle koster omtrent det samme som en med, men da bidrar du til å holde en kattefabrikk i gang...

Når du har navnet på oppdretter kan du søke på nrr.no, under stamnavn. Der skal oppdretter komme opp. Så kan du også søke i https://katt.nrr.no/Katter/kissat så finner du ut om oppdretter faktisk er aktiv, og registrerer kull, siden stamnavnlisten også inneholder oppdrettere som har tatt en pause, meldt seg ut av klubb osv.  Du kan sjekke hvor mange avkom foreldrene har, og om helseattester er ok, eventuelle utstillingsresultater og annen moro :)

Vær forberedt på pelsstell, jeg jobber på dyreklinikk, og synes det er rett og slett trist som faen når jeg må ta løveklipp på en rasekatt, fordi eier ikke gidder å følge opp pelsstell... Liker du ikke pelsstell,så kan du jo f.eks gå for en britisk korthår i masket versjon, de har samme farge som en birma :)

Anonymkode: d53b2...414

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et par ting til :) Uansett kjønn, du vil ikke ha en fertil katt i hus. Hunnkatter kan markere under løp, det er ikke bare hannkattene som pisser... Det er nesten umulig å få resept på p-piller om du ikke er registrert oppdretter. Fertile hunnkatter risikerer å få livmorbetennelse, både pga p-piller, og om de har mange "tomme" løp, altså løpetider uten parring. Noen katter løper annenhver uke... 

Anonymkode: d53b2...414

• Liker 3
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken børste er best for hellig birma? Vurderer å anskaffe meg en furminator, men det blir kanskje litt for voldsomt? 😆

Anonymkode: d74f3...431

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvilken børste er best for hellig birma? Vurderer å anskaffe meg en furminator, men det blir kanskje litt for voldsomt? 😆

Ikke bruk furminator på birma. Jeg gjorde det på en av mine, og pelsen som vokste ut der jeg hadde brukt furminator var brun i stedet for hvit. En god langtannet metallkam er best synes jeg.

Anonymkode: b34e4...7fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ikke bruk furminator på birma. Jeg gjorde det på en av mine, og pelsen som vokste ut der jeg hadde brukt furminator var brun i stedet for hvit. En god langtannet metallkam er best synes jeg.

Oi da 😨 Hva med karde, bruker du det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi da 😨 Hva med karde, bruker du det? 

Nei, aldri brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...