AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 jeg er 80 sp forsinket pga sykdom. har legesttest jeg skal sende inn; så langt har lånekassen sett bort fra forsinkelsen. men har prøvd å spørre dem om det er en grense for hvor mye forsinket jeg kan være, men får ingen skikkelige svar. er avhengig av lån da jeg ikke kan jobbe ved siden. vil prøve å ta 20 sp denne høsten, men søke om 30. da er jeg 90 forsinket til vår-21, kan jeg fremdeles få lån ved så mye forsinkelse🧐 Anonymkode: 261d1...686
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 Om det er pga sykdom du er forsinket så snakk med legen din om AAP. Ikke ta opp mer lån fra Lånekassen enn du skal studere. Jeg betviler at Lånekassen ser med blide øyne på at du fortsetter å benytte seg av dem når du vet du allerede er såpass forsinket. Dvs du får kanskje lån nå, men så godtar de ikke mer etter jul. Da har du plutselig mye å ta igjen. Da får du et problem når du blir frisk og faktisk kan studere fullt. Jeg sier ikke at det _er_ sånn, men jeg antar. Prøv heller å se etter andre løsninger. Jeg ville startet hos fastlegen og sendt inn søknad om AAP til nav. Jeg har AAP, hvor det eneste på aktivitetsplanen er behandling. Da har jeg kunnet studere så mye jeg har klart. Dette er avtalt med nav. Sålenge studiene ikke krasjer med behandling eller gjør at jeg ikke deltar på møter i nav-regi, så har jeg deres tillatelse. Dette har hjulpet meg veldig, både i å få ferdig graden min og i tilfriskningen. Jeg har ikke tro på å bare sitte hjemme for å bli frisk. Og det var heldigvis veilederen min enig i. Anonymkode: 7e22a...0b4
Skogkløver Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 Dersom du er mer enn 60 poeng forsinket stopper vanligvis støtten. Grensen kan fravikes ved legeattest, men nøyaktig hvordan reglene er må du ta kontakt med Lånekassen for å få svar på. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #4 Skrevet 21. juli 2020 1 time siden, Skogkløver skrev: Dersom du er mer enn 60 poeng forsinket stopper vanligvis støtten. Grensen kan fravikes ved legeattest, men nøyaktig hvordan reglene er må du ta kontakt med Lånekassen for å få svar på. jeg har tatt kontakt med lånekassen, men de kan ikke svare på dette. så ble like klok😔 Anonymkode: 261d1...686
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #5 Skrevet 21. juli 2020 Send lånekassen en mail hvor det står: Hvor mange studiepoeng kan jeg være forsinket i studiet pga sykdom og allikevel få lån fra dere? Har legeattest som viser at jeg er syk. Anonymkode: acfd6...cf8
Skogkløver Skrevet 21. juli 2020 #6 Skrevet 21. juli 2020 Sykdom, fødsel eller nedsatt funksjonsevne Hvis du har blitt forsinket i utdanningen på grunn av sykdom, fødsel eller nedsatt funksjonsevne, kan du få lån og stipend selv om du er mer enn 60 studiepoeng forsinket. Du må dokumentere at hele eller deler av forsinkelsen skyldes en av disse grunnene. Dokumentasjonen kan for eksempel være fra lege eller annen fagperson med særlig kjennskap til din situasjon. Det finnes også andre typer støtte du kan ha rett til hvis du har blitt forsinket på grunn av en av disse årsakene: Sykestipend Foreldrestipend Stipend til forsinkelse for studenter med nedsatt funksjonsevne https://www.lanekassen.no/forsinkelse Send inn søknad med dokumentasjon eller sjekk muligheten for sykestipend
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #7 Skrevet 21. juli 2020 takk for svar💕har allerede aap, men må ha lån for å klare å betjene betydelige helseutgifter som ikke blir dekket av det offentlige. har dermed ikke rett på sykestipend. men skal fyre avgårde og kreve svar per mail!!!👍 Anonymkode: 261d1...686
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #8 Skrevet 21. juli 2020 Husk at noen legemidler/utgifter til medisin kan skrives av på skatten! Og er du voksen student har det kommet et nytt lån du kan søke på nå. Anonymkode: 7e22a...0b4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #9 Skrevet 22. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Husk at noen legemidler/utgifter til medisin kan skrives av på skatten! Og er du voksen student har det kommet et nytt lån du kan søke på nå. Anonymkode: 7e22a...0b4 hva er det man kan skrive av?☺️det har jeg ikke hørt om. ja jeg vet om det ekstralånet; det er gull verdt for meg. kommer til å spare det til senere semester; fordi jeg antar det er grenser for hvor lenge jeg får lån nå😬men håper å klare et år til med studielån, og maks ett år uten støtte, der jeg har spart ekstralånet(har to år igjen).ønsker ikke å slutte; har håp om å bli bedre(tar tid) og å få brukt utdannelsen min. det gir meg glede å studere; til tross for at det er svært krevende. går på mye medisiner og sover lite. fulltid er for mye. er på sykehus og andre helserelaterte ting ukentlig😔 Anonymkode: 261d1...686
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #10 Skrevet 22. juli 2020 ps. hvis det er særfradrag du mener så har jeg ikke rett på det; da måtte jeg evt ha hatt det fra tidligere år😐 Anonymkode: 261d1...686
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #11 Skrevet 22. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: ps. hvis det er særfradrag du mener så har jeg ikke rett på det; da måtte jeg evt ha hatt det fra tidligere år😐 Anonymkode: 261d1...686 Ja, var det jeg mente. Men ser nå at det fases ut. Anonymkode: 7e22a...0b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå