AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Har fått fire barn og gått opp rundt 20 kilo de siste 15 årene. Det er ikke bare barnefødsler, men også astma (går på steroidmedisin ofte, og den fucker opp forbrenningen og samler opp masse vann i kroppen) og lavt stoffskifte. Har gått opp fra 50 til 70-71 kilo, og har nå BMI på 25,5, altså overvektig. Uansett hva jeg gjør, så går jeg ikke ned. Jeg prøvde lavkarbo, men fikk bare masse hodepine og fungerte ikke i jobben (intellektuelt arbeid - hjernen min fungerer ikke uten karbohydrater dessverre). Prøvde periodisk faste - ulvehunger i de lange periodene uten mat, dårlig humør, null innvirkning på vekta. Så tenkte jeg at jeg skulle logge all mat slavisk. Opprettet bruker på Lifesum, logget alt jeg spiste pluss all trening slavisk. Holdt på i 2,5 måned. Etter 1,5 måned oppdaget jeg at jeg mistet 3 kilo. Ble så kjempeglad og fikk ny motivasjon til å fortsette. To uker senere oppdaget jeg at jeg igjen var på 70,5 kilo. Så ingenting nytter. Om jeg spiser masse junk og cola og sitter i sofaen, eller om jeg trener regelmessig (lange toppturer i fjellet og styrketrening på senteret) og spiser max 1500 kcal om dagen, så er vekta alltid den samme. Den går verken opp eller ned. Hvordan akseptere at jeg aldri kommer inn i fine jeans? At valkene på magen og under puppene forblir der? Jeg er ikke så gammel (36 år), så å begynne å kle meg i kjerringklær for å skjule valken og aldri kunne gå i jeans er en ganske frustrerende tanke. Og det å aldri kunne se fin ut for kjæresten, for jeg ser teit ut i sexy undertøy med valkemage og love handles. Flere i min situasjon? Anonymkode: 7d8fa...543
BellaMargitha Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 Hvis BMI er 25,5 med 70 kg må du være relativt høy. Min er på 24.9 ved 72 kg, og jeg er 1.72. Jeg tenker at 50 kg høres altfor altfor lite ut. 11
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 Du gikk jo ned 3 kilo med grepene du tok, og du sier selv at du holder vannvekt pga medisiner. Hvis du bare fortsetter så vil det fortsette å gå nedover Vektnedgang er ikke ned, ned, ned, ferdig. Det er ned, litt opp, ned, vektplatå, litt opp, ned osv. I alle fall for meg. Har pcos og kan ikke bevege meg så mye, så vet hvordan det er å ha kroppen mot seg. Ikke gi opp. Samtidig må du lære deg å elske deg selv som du er, det høres slitsomt ut å være så misfornøyd med seg selv ❤️ Kroppen din har uansett godt av bevegelse for å unngå livsstilssykdommer, så ikke stopp med toppturene og styrketrening! Det er så viktig for kroppen Anonymkode: dcf58...f5b 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #4 Skrevet 21. juli 2020 Tror ingen ting på at du ser jævlig ut og 71 kg er ikke så mye. Trening vil uansett hjelpe på å stramme opp kroppen. Når det gjelder medisinene som du tar så ville jeg snakket med legen, om du ikke allerede har gjort det. Kanskje finnes det alternativer som ikke gir så mye vann. Anonymkode: 9f1f1...4a0 10
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #5 Skrevet 21. juli 2020 Syns det høres ut som du gir opp for fort. Fortsett med Lifesum over lengre tid, minimum 6mndr, og reduser kaloriene ytterligere. Anonymkode: 22ca2...d03 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #6 Skrevet 21. juli 2020 70 kg er da ingen vekt. Tipper du ser mye bedre ut enn du tror. Anonymkode: 3aadd...eaf 9
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #7 Skrevet 21. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det høres ut som du gir opp for fort. Fortsett med Lifesum over lengre tid, minimum 6mndr, og reduser kaloriene ytterligere. Anonymkode: 22ca2...d03 Jeg kan ikke redusere kalorier enda mer da det er uforsvarlig. Trodde at jeg skulle gå ned ihvertfall en halv kilo på nesten 3 måneder, men nei, ikke et gram. Anonymkode: 7d8fa...543
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #8 Skrevet 21. juli 2020 1 time siden, Anonymmm321 skrev: Uforsvarlig å redusere kalorier? Du bærer på 20kg overvekt, da kan du trygt redusere. Tror nok du feilberegner/jukser med kaloriregnskapet ditt. Hvis ikke du går ned 1 kg i uken må du redusere mer. For høyt kaloriinntak er nok mye mer sannsynlig enn medisinske eller genetiske begrunnelser. Prøv pulverkur, da vet du akkurat hva du får i deg. Jeg har ikke 20 kilo overvekt, hvem sier det? Har bmi på 25,5. Går jeg ned en kilo, er jeg normalvektig. Jeg har gått opp 20 kilo de siste 15 årene. Da jeg veide 50 kilo så var jeg undervektig (med høyde på 168). Vil overhode ikke tilbake dit. Min idealvekt er rundt 60 kilo. Anonymkode: 7d8fa...543 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #9 Skrevet 21. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke 20 kilo overvekt, hvem sier det? Har bmi på 25,5. Går jeg ned en kilo, er jeg normalvektig. Jeg har gått opp 20 kilo de siste 15 årene. Da jeg veide 50 kilo så var jeg undervektig (med høyde på 168). Vil overhode ikke tilbake dit. Min idealvekt er rundt 60 kilo. Anonymkode: 7d8fa...543 Så 10kg for mye for din preferanse da. Det er absolutt ikke uforsvarlig å gå lavere ned på kalorier dersom du virkelig ikke går ned på det du spiser nå. Det er jo et bevis på at du absolutt kan redusere. At du ikke vil er noe annet. Men det er ikke farlig. Anonymkode: 22ca2...d03 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #10 Skrevet 22. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke 20 kilo overvekt, hvem sier det? Har bmi på 25,5. Går jeg ned en kilo, er jeg normalvektig. Jeg har gått opp 20 kilo de siste 15 årene. Da jeg veide 50 kilo så var jeg undervektig (med høyde på 168). Vil overhode ikke tilbake dit. Min idealvekt er rundt 60 kilo. Anonymkode: 7d8fa...543 Tatt i betraktning at du er 168cm høy syns jeg ikke du er tjukk nå i det heletatt. Men så klart handler det om å nå sin egen trivselsvekt. Til sammenlikning er jeg 159cm og veier ca. 70 kg nå. Jeg bruker S/M i klær og ser ikke tjukk ut. Jeg anser 60kg som passende for meg. Da jeg var 54kg så jeg syk ut og familie/venner som ikke hadde sett meg en stund ble lei seg av synet av meg. En annen ting; jeg kjenner meg litt igjen i at motivasjonen ikke er på topp når vekta ikke rikker seg. Men de helsemessige gevinstene er jo mye større ved et fornuftig kosthold og trening. Kan ikke det være en motivasjon? En av grunnen til at jeg spiser sunt, også når jeg ikke vil, er fordi jeg faktisk er redd for dårlig helse. Jeg er redd kreft og diabetes og ønsker å gjøre mitt for å holde slike sykdommer på avstand. Jeg ønsker også godt lunge- og hjertehelse (derfor trener jeg). Faktisk vil jeg si at sunn helse er en mye større motivasjonsfaktor enn vekt og utseende. Kanskje du også kan se det slik? Anonymkode: c06fc...11c 4
addict Skrevet 22. juli 2020 #11 Skrevet 22. juli 2020 Du må rett og slett bare ta deg sammen og innse at du er nødt til å telle kalorier i lang tid for å nå de målene du setter deg. At "ingenting nytter" er fordi du for det første ikke holder på lenge nok og gir opp og fordi du bare går tilbake til de samme uvanene fordi du er utålmodig. Joda det nytter, men det virker som om du tror at det er enkelt. Det er det ikke. Det er en grunn til at du har gått opp og den grunnen må du ta tak i. Det er ikke sånn at det er enten "sitte i sofaen med pizza" eller "diett". Hvis ikke du gidder å gjøre det skikkelig så er svaret ja, du må godta "vekten og at du der jævli ut". 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #12 Skrevet 22. juli 2020 På 21.7.2020 den 10.24, AnonymBruker skrev: Har fått fire barn og gått opp rundt 20 kilo de siste 15 årene. Det er ikke bare barnefødsler, men også astma (går på steroidmedisin ofte, og den fucker opp forbrenningen og samler opp masse vann i kroppen) og lavt stoffskifte. Har gått opp fra 50 til 70-71 kilo, og har nå BMI på 25,5, altså overvektig. Uansett hva jeg gjør, så går jeg ikke ned. Jeg prøvde lavkarbo, men fikk bare masse hodepine og fungerte ikke i jobben (intellektuelt arbeid - hjernen min fungerer ikke uten karbohydrater dessverre). Prøvde periodisk faste - ulvehunger i de lange periodene uten mat, dårlig humør, null innvirkning på vekta. Så tenkte jeg at jeg skulle logge all mat slavisk. Opprettet bruker på Lifesum, logget alt jeg spiste pluss all trening slavisk. Holdt på i 2,5 måned. Etter 1,5 måned oppdaget jeg at jeg mistet 3 kilo. Ble så kjempeglad og fikk ny motivasjon til å fortsette. To uker senere oppdaget jeg at jeg igjen var på 70,5 kilo. Så ingenting nytter. Om jeg spiser masse junk og cola og sitter i sofaen, eller om jeg trener regelmessig (lange toppturer i fjellet og styrketrening på senteret) og spiser max 1500 kcal om dagen, så er vekta alltid den samme. Den går verken opp eller ned. Hvordan akseptere at jeg aldri kommer inn i fine jeans? At valkene på magen og under puppene forblir der? Jeg er ikke så gammel (36 år), så å begynne å kle meg i kjerringklær for å skjule valken og aldri kunne gå i jeans er en ganske frustrerende tanke. Og det å aldri kunne se fin ut for kjæresten, for jeg ser teit ut i sexy undertøy med valkemage og love handles. Flere i min situasjon? Anonymkode: 7d8fa...543 Vel det virker som om du gjør begge deler spiser "junk og cola" og lever på streng diett. Da er det klart at det vil utligne seg og du vil hverken gå opp eller ned. Du må gi det tid. Si til deg selv at du skal leve på 1600 kcal hver dag uten utskeielser fram til jul. Det er nok mat til at du kan kose deg litt innimellom også. Men det er lite nok til at du vil gå ned i vekt. Garantert. Men du må ikke være så utålmodig! Anonymkode: 6dbf2...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #13 Skrevet 22. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel det virker som om du gjør begge deler spiser "junk og cola" og lever på streng diett. Da er det klart at det vil utligne seg og du vil hverken gå opp eller ned. Du må gi det tid. Si til deg selv at du skal leve på 1600 kcal hver dag uten utskeielser fram til jul. Det er nok mat til at du kan kose deg litt innimellom også. Men det er lite nok til at du vil gå ned i vekt. Garantert. Men du må ikke være så utålmodig! Anonymkode: 6dbf2...f7a Da har du misforstått. Jeg har levd på maks 1500 kcal daglig i 2,5 måned og mosjonerte mye mer enn før. Jeg merket selv hvor mye mindre jeg spiste enn tidligere. Sammenhengende i 2,5 måned. Ikke et gram vektnedgang. Jeg kan sikkert leve på 1600 kcal frem til jul og til slutt hate måltider fordi jeg aldri unner meg noe og spiser salat i selskap når alle andre koser seg. Men hva er vitsen hvis vekten forblir den samme? Anonymkode: 7d8fa...543
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #14 Skrevet 22. juli 2020 8 timer siden, addict skrev: Du må rett og slett bare ta deg sammen og innse at du er nødt til å telle kalorier i lang tid for å nå de målene du setter deg. At "ingenting nytter" er fordi du for det første ikke holder på lenge nok og gir opp og fordi du bare går tilbake til de samme uvanene fordi du er utålmodig. Joda det nytter, men det virker som om du tror at det er enkelt. Det er det ikke. Det er en grunn til at du har gått opp og den grunnen må du ta tak i. Det er ikke sånn at det er enten "sitte i sofaen med pizza" eller "diett". Hvis ikke du gidder å gjøre det skikkelig så er svaret ja, du må godta "vekten og at du der jævli ut". Det er jo det som er problemet - da jeg så 67-tallet på vekta så ble jeg enda mer motivert til å holde meg til planen, og la inn ekstra treningsturer uten mer matinntak. Likevel kort tid etter var vekta tilbake til det gamle uten at jeg endret noe fra 67 kilo. Jeg forstår det bare ikke. Anonymkode: 7d8fa...543
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #15 Skrevet 22. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du misforstått. Jeg har levd på maks 1500 kcal daglig i 2,5 måned og mosjonerte mye mer enn før. Jeg merket selv hvor mye mindre jeg spiste enn tidligere. Sammenhengende i 2,5 måned. Ikke et gram vektnedgang. Jeg kan sikkert leve på 1600 kcal frem til jul og til slutt hate måltider fordi jeg aldri unner meg noe og spiser salat i selskap når alle andre koser seg. Men hva er vitsen hvis vekten forblir den samme? Anonymkode: 7d8fa...543 Ok, du har bestemt deg for at vektnedgang er håpløst. Så da får du heller bare akseptere vekten du er på, da. Anonymkode: 6dbf2...f7a 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #16 Skrevet 22. juli 2020 Prøv noe du ikke har prøvd enda og søk info i andre kanaler. Sjekk ut Dave Asprey feks:) Anonymkode: 4cb80...a3a
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #17 Skrevet 22. juli 2020 Hvis du bruker prednisolon veldig ofte, bør du henvises lungelege om du ikke har blitt det tidligere. Det kan være du vil ha bedre effekt av å bruke annen inhalasjonsmedisin enn det du gjør nå, og at du f.eks kan begynne med montelukast om du ikke gjør det i tillegg. Kanskje kan du også få forstøver hjemme for å forebygge at du må bruke prednisolon. Anonymkode: cba3d...ec4
addict Skrevet 23. juli 2020 #18 Skrevet 23. juli 2020 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo det som er problemet - da jeg så 67-tallet på vekta så ble jeg enda mer motivert til å holde meg til planen, og la inn ekstra treningsturer uten mer matinntak. Likevel kort tid etter var vekta tilbake til det gamle uten at jeg endret noe fra 67 kilo. Jeg forstår det bare ikke. Anonymkode: 7d8fa...543 Du spiser for mye og holder ikke på lenge nok 😊 hvis ikke så er du syk og må ha legehjelp, ikke forumhjelp. Endret 23. juli 2020 av addict
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #19 Skrevet 23. juli 2020 Har du hatt ferien din enda? Hva med å gå over til lavkarbo i ferien? Hodepine er bare midlertidig mens kroppen prøver å finne ut av den nye vannbalansen. Ekstra salt gjør det bedre. Anonymkode: 36416...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #20 Skrevet 23. juli 2020 Man burde ikke gå på lavkarbo når man har lavt stoffskifte. Man burde spise de "riktige" karbohydratene, da. Spiser du mye brød, pasta osv så kommer kiloene. Anonymkode: fa67a...694
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå