AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #21 Skrevet 22. juli 2020 Usikker om det er lov med å «reklamere» for dette- men kom over denne siden: www.ananke.no Anonymkode: 4f569...9b8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #22 Skrevet 23. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Usikker om det er lov med å «reklamere» for dette- men kom over denne siden: www.ananke.no Anonymkode: 4f569...9b8 Takk, det virker relevant! Håper de podcastene kanskje er nyttige. Også for oss som ikke har hatt noe «problemer» med tvang og ocd før nå Anonymkode: 0d5c0...79a 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #23 Skrevet 23. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk, det virker relevant! Håper de podcastene kanskje er nyttige. Også for oss som ikke har hatt noe «problemer» med tvang og ocd før nå Anonymkode: 0d5c0...79a 🤗 Anonymkode: 4f569...9b8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #24 Skrevet 23. juli 2020 På 21.7.2020 den 8.59, AnonymBruker skrev: Jeg begynner å bli så sliten av å gå rundt i en konstant smittefrykt. ja jeg vet det er lite smitte og sjansen for å bli smittet ikke er så veldig stor, men jeg har blitt helt gal. Har fått en ekstrem frykt for å plukke opp smitte, via ting jeg tar på. Hvordan kan man bli kvitt det? Nå er det sånn at jeg tenker på hele tiden hva jeg må ta på, eksempel et dørhåndtak en vask en matvare osv osv og så må jeg få vaska meg før jeg evt tar på bestikket på jakka mi flaska mi telefonen min osv. Sånn er det både ute i det offentlige og hvis jeg er på besøk hos noen feks. Eller hjemme hvis jeg må håndtere varer fra butikk eller post e.l jeg skjønner det er overdrevet, men samtidig er det jo potensielt smitte på alt som jeg da kan overføre videre til tingene mine og deretter til meg selv. Men klarer ikke å slappe av og være normal på dette hvordan skal jeg Klare det? hjelper ikke å si slapp av osv for hvis jeg slækker på det blir jeg jo enda mer redd for smitte Anonymkode: 0d5c0...79a Kjenner meg igjen i dette, jeg har nesten utviklet mani i å vaske meg grundig . Vasker meg hele tiden og bruker papir om jeg skal ta på håndtak hjemme, pga vi er flere i denne husholdningen og jeg vet ikke om de er like grundige som meg.Selv om jeg vasker ofte av håndtakene også. Jeg vasker tlf hver gang jeg har vært ute også. Har aldri vært sånn som dette før men nå er jeg blitt helt gal. Vasker varene også før jeg tar de ut av kjøleskapet. Vasker hendene hele tiden og bruker mengder med såpe og fuktighetskrem. Nesten som man føler man har ocd her. Dette går på psyken løs. Nesten så om jeg glemmer meg, eller ikke husker om jeg vasket hendene, så må jeg vaske de en gang til for å være sikker. Man kan jo nesten utvikle sykdom med det her vaskemanien pga smittefaren. Anonymkode: 3b666...b19 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #25 Skrevet 23. juli 2020 På 21.7.2020 den 11.53, AnonymBruker skrev: Det blir helt klart en tvangshandling for mange og det krever behandling. Selv er jeg litt slik men er trygg hjemme hos meg selv for der vet jeg hva som er rent og stoler på det.Vasker man hendene hver gang man har vært ute i offentligheten, spriter pengebok og mobil så er man trygg. Anonymkode: 2bf06...79f På 21.7.2020 den 14.08, AnonymBruker skrev: Du trenger kun å vaske hendene om du skal ha fingrene dine i munnen. Jeg vasker kun hendene når jeg kommer hjem fra butikk. Det holder i massevis. Anonymkode: 90c22...7a1 Men man er jo ikke trygg om andre i huset kanskje ikke spriter mobilen eller vasker seg like grundig og tar på alt av håndtak. Jeg er jo ikke alene i huset og det er det som trigger meg til å vaske meg vanvittig mye. Nytter jo ikke å sprite håndtakene om sønnen eller mannen tar i det uten å ha vasket hendene. Om jeg hadde bodd alene, tror jeg at jeg bare hadde vasket henda når jeg kom inn, samt håndtaket jeg tok i. Da hadde jeg visst at alt var sterilisert, men nå når jeg ikke bor alene, sliter det på meg. Anonymkode: 3b666...b19 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #26 Skrevet 24. juli 2020 Skremmende hvor mange av oss som har blitt litt gale av det her og fått ocdtrekk av dette! Jeg har ikke vært sånn før hvertfall og skremmende hvordan det har blitt nå! Hvordan skal man klare å legge det litt bort? Og hvordan kan evt terapi hjelpe på det når atferden er styrt av en reell fare? Anonymkode: 0d5c0...79a 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #27 Skrevet 24. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skremmende hvor mange av oss som har blitt litt gale av det her og fått ocdtrekk av dette! Jeg har ikke vært sånn før hvertfall og skremmende hvordan det har blitt nå! Hvordan skal man klare å legge det litt bort? Og hvordan kan evt terapi hjelpe på det når atferden er styrt av en reell fare? Anonymkode: 0d5c0...79a Samme tenker jeg. Aldri tenkt sånn før jeg heller, men nå er jeg helt manisk 😂 Anonymkode: 3b666...b19 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #28 Skrevet 24. juli 2020 Wow, ble litt sjokkert av å lese dette. Leit å høre at det er så mange som sliter. Selv er jeg heldig og har null frykt. Vet ikke om det er til hjelp eller ikke, men den reelle faren har blitt hypet og ekstremt overdrevet av media. Og, dersom man har et sunt kosthold, beveger seg hver dag, og tar vare på den mentale delen, så er det langt mer avgjørende i forhold til smitte og sykdomsforløp. Vi har allerede millioner av bakterier og virus i oss til enhver tid, vi er lagd for å sameksistere. Anonymkode: 6a515...3f0 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #29 Skrevet 24. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow, ble litt sjokkert av å lese dette. Leit å høre at det er så mange som sliter. Selv er jeg heldig og har null frykt. Vet ikke om det er til hjelp eller ikke, men den reelle faren har blitt hypet og ekstremt overdrevet av media. Og, dersom man har et sunt kosthold, beveger seg hver dag, og tar vare på den mentale delen, så er det langt mer avgjørende i forhold til smitte og sykdomsforløp. Vi har allerede millioner av bakterier og virus i oss til enhver tid, vi er lagd for å sameksistere. Anonymkode: 6a515...3f0 Hva baserer du det på? At det er overdrevet? Er jo ikke media som har stengt alle land i verden og innført syke smittevern «regler» som går utover vanlig fornuftig smittevernatferd Anonymkode: 0d5c0...79a
Anbefalte innlegg