AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Jeg begynner å bli så sliten av å gå rundt i en konstant smittefrykt. ja jeg vet det er lite smitte og sjansen for å bli smittet ikke er så veldig stor, men jeg har blitt helt gal. Har fått en ekstrem frykt for å plukke opp smitte, via ting jeg tar på. Hvordan kan man bli kvitt det? Nå er det sånn at jeg tenker på hele tiden hva jeg må ta på, eksempel et dørhåndtak en vask en matvare osv osv og så må jeg få vaska meg før jeg evt tar på bestikket på jakka mi flaska mi telefonen min osv. Sånn er det både ute i det offentlige og hvis jeg er på besøk hos noen feks. Eller hjemme hvis jeg må håndtere varer fra butikk eller post e.l jeg skjønner det er overdrevet, men samtidig er det jo potensielt smitte på alt som jeg da kan overføre videre til tingene mine og deretter til meg selv. Men klarer ikke å slappe av og være normal på dette hvordan skal jeg Klare det? hjelper ikke å si slapp av osv for hvis jeg slækker på det blir jeg jo enda mer redd for smitte Anonymkode: 0d5c0...79a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner å bli så sliten av å gå rundt i en konstant smittefrykt. ja jeg vet det er lite smitte og sjansen for å bli smittet ikke er så veldig stor, men jeg har blitt helt gal. Har fått en ekstrem frykt for å plukke opp smitte, via ting jeg tar på. Hvordan kan man bli kvitt det? Nå er det sånn at jeg tenker på hele tiden hva jeg må ta på, eksempel et dørhåndtak en vask en matvare osv osv og så må jeg få vaska meg før jeg evt tar på bestikket på jakka mi flaska mi telefonen min osv. Sånn er det både ute i det offentlige og hvis jeg er på besøk hos noen feks. Eller hjemme hvis jeg må håndtere varer fra butikk eller post e.l jeg skjønner det er overdrevet, men samtidig er det jo potensielt smitte på alt som jeg da kan overføre videre til tingene mine og deretter til meg selv. Men klarer ikke å slappe av og være normal på dette hvordan skal jeg Klare det? hjelper ikke å si slapp av osv for hvis jeg slækker på det blir jeg jo enda mer redd for smitte Anonymkode: 0d5c0...79a Det smitter ikke så lett. Hadde det gjort det, hadde halve Norge allerede vært smittet. Men jeg regner med at det ikke overbeviser deg om noe som helst, så har du vurdert profesjonell hjelp? Verdt et forsøk, men du må nok regne med iltt kø da du langt fra er den eneste som tenker slik om dagen. Anonymkode: 0ad65...a28 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det smitter ikke så lett. Hadde det gjort det, hadde halve Norge allerede vært smittet. Men jeg regner med at det ikke overbeviser deg om noe som helst, så har du vurdert profesjonell hjelp? Verdt et forsøk, men du må nok regne med iltt kø da du langt fra er den eneste som tenker slik om dagen. Anonymkode: 0ad65...a28 Jeg sliter med akkurat det samme som TS, og har tenkt at jeg skulle fått profesjonell hjelp. Men har også innsett at dette nok er håpløst nå. Så jeg prøver å gjøre det beste ut av det, og har innarbeidede rutiner. Går greit nå, men blir vanskelig til vinteren når hendene kommer til å sprekke og blø av å vaske hendene hver gang jeg har tatt på en matvare eller hentet meg drikke. Det er helt jævlig. 1. Vaske hender. 2. Finne rent glass. 3. Helle oppi saft. 4. Vaske hender så jeg kan holde i det rene glasset. 5. Tappe vann i glasset. 6. Vaske hender etter å ha tatt på blandebatteriet på vasken. På mitt eget kjøkken! Det er 6 steg det, på noe som vanligvis er 1 steg. Eller... 1. Sortere tøy og legge inn i vaskemaskina. 2. Vaske hender etter å ha tatt på skittentøyet. 3. Åpner døra til vaskemiddelet og tar på vaskemiddel/skyllemiddelflaska og fyller i. Slår på vaskemaskina. 4. Vasker hender. Det å rundvaske leiligheten og rydde kan ta tiiiimesvis. Har så angst at det føles som at bakken under meg beveger seg. Utrolig slitsomt. Men jeg må bare jobbe med meg selv, og jeg har allerede kommet langt 😊 Anonymkode: 4e3d1...139
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #4 Skrevet 21. juli 2020 Det blir helt klart en tvangshandling for mange og det krever behandling. Selv er jeg litt slik men er trygg hjemme hos meg selv for der vet jeg hva som er rent og stoler på det.Vasker man hendene hver gang man har vært ute i offentligheten, spriter pengebok og mobil så er man trygg. Anonymkode: 2bf06...79f 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #5 Skrevet 21. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det blir helt klart en tvangshandling for mange og det krever behandling. Selv er jeg litt slik men er trygg hjemme hos meg selv for der vet jeg hva som er rent og stoler på det.Vasker man hendene hver gang man har vært ute i offentligheten, spriter pengebok og mobil så er man trygg. Anonymkode: 2bf06...79f Men man har ikke sjans til å få behandling nå så lenge man ikke allerede er i systemet. I alle fall ikke offentlig og uten at det koster skjorta. Så jeg har innsett at livet bare er slik akkurat nå, og håper og tror at det er et lys i tunnelen. This too shall pass. Også håper jeg at jeg klarer å senke skuldrene igjen når alt har roet seg. Anonymkode: 4e3d1...139
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #6 Skrevet 21. juli 2020 Jeg er redd både for å bli smittet, spesielt siden jeg har en baby å ta meg av. Redd for å bli for syk til å kunne ta meg av babyen, miste melken, ikke kunne dra på butikken og kjøpe ting babyen trenger, ikke komme meg til helsestasjonen for oppfølging av babyen, og i verste fall, dø fra babyen. Og redd for å spre smitte uten å vite at jeg er syk. Kjenner jeg godt etter, kjennes det alltid ut som jeg kjenner et bittelite snev av et eller annet, og man kan jo også være smitteførende uten antydning til symptomer. Redd for andre problemer som kan oppstå som blir vanskeligere å løse pga smittesituasjonen. Gruer meg veldig til jeg må tilbake på jobb. Lurer på hvordan fremtiden blir. Når dette er over, om det noen gang er over. Vil vi noen gang kunne leve normalt? Og om ting blir normalt igjen, vil nok dette sitte i lenge. Anonymkode: e91d3...d0e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #7 Skrevet 21. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er redd både for å bli smittet, spesielt siden jeg har en baby å ta meg av. Redd for å bli for syk til å kunne ta meg av babyen, miste melken, ikke kunne dra på butikken og kjøpe ting babyen trenger, ikke komme meg til helsestasjonen for oppfølging av babyen, og i verste fall, dø fra babyen. Og redd for å spre smitte uten å vite at jeg er syk. Kjenner jeg godt etter, kjennes det alltid ut som jeg kjenner et bittelite snev av et eller annet, og man kan jo også være smitteførende uten antydning til symptomer. Redd for andre problemer som kan oppstå som blir vanskeligere å løse pga smittesituasjonen. Gruer meg veldig til jeg må tilbake på jobb. Lurer på hvordan fremtiden blir. Når dette er over, om det noen gang er over. Vil vi noen gang kunne leve normalt? Og om ting blir normalt igjen, vil nok dette sitte i lenge. Anonymkode: e91d3...d0e Jeg er konstant urolig, sover ofte dårlig. Hadde nok bekymringer fra før.. Anonymkode: e91d3...d0e
Den Sagnomsuste Skrevet 21. juli 2020 #8 Skrevet 21. juli 2020 Jeg tror ts og andre her inne må lære seg å godta at man ikke har kontroll over alt som kan skje oss her i livet. Mange engster seg for kreft hele livet, men dør enten som gamle eller av noe helt annet. Det finnes ekstremt mange måter å dø på, så hvorfor velge seg ut et stalltips på denne måten? Vi kan dø i trafikken, vi kan dø av en million naturlige årsaker, vi kan dø av naturkatastrofer, vi kan dø som følge av kriminalitet osv... Det spørsmålet dere bør stille dere selv er "hvorfor akkurat Corona?" Hva er årsaken til at dere har valgt dere ut akkurat denne sykdommen? Den dreper langt de færreste av de som blir syke. Kreft er feks noe 1 av 3 rammes av ila livet. Sannsynligheten for kreftsykdom overgår Coronaviruset flere ganger... Lev, og aksepter at døden til slutt innhenter oss alle. Den er faktisk et grunnleggende premiss for alt liv på jorden. Vi fødes, vokser opp og siden dør vi. Døden gjør ingen unntak! Godtar man dette premisset blir man roligere og mer fredfylt. 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #9 Skrevet 21. juli 2020 1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev: Jeg tror ts og andre her inne må lære seg å godta at man ikke har kontroll over alt som kan skje oss her i livet. Mange engster seg for kreft hele livet, men dør enten som gamle eller av noe helt annet. Det finnes ekstremt mange måter å dø på, så hvorfor velge seg ut et stalltips på denne måten? Vi kan dø i trafikken, vi kan dø av en million naturlige årsaker, vi kan dø av naturkatastrofer, vi kan dø som følge av kriminalitet osv... Det spørsmålet dere bør stille dere selv er "hvorfor akkurat Corona?" Hva er årsaken til at dere har valgt dere ut akkurat denne sykdommen? Den dreper langt de færreste av de som blir syke. Kreft er feks noe 1 av 3 rammes av ila livet. Sannsynligheten for kreftsykdom overgår Coronaviruset flere ganger... Lev, og aksepter at døden til slutt innhenter oss alle. Den er faktisk et grunnleggende premiss for alt liv på jorden. Vi fødes, vokser opp og siden dør vi. Døden gjør ingen unntak! Godtar man dette premisset blir man roligere og mer fredfylt. Jeg tror for min del at noe av grunnen er at det er så stort fokus på denne faren og ikke minst fokus på hva man må gjøre for å unngå det. Det har jo blitt overkommunisert alt man må passe på og hvordan man må oppføre seg for å unngå sykdommen og da er det ganske lett å bli opphengt i det og føle at man lever farlig om man ikke gjør alt etter oppskriften.. ts Anonymkode: 0d5c0...79a 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #10 Skrevet 21. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med akkurat det samme som TS, og har tenkt at jeg skulle fått profesjonell hjelp. Men har også innsett at dette nok er håpløst nå. Så jeg prøver å gjøre det beste ut av det, og har innarbeidede rutiner. Går greit nå, men blir vanskelig til vinteren når hendene kommer til å sprekke og blø av å vaske hendene hver gang jeg har tatt på en matvare eller hentet meg drikke. Det er helt jævlig. 1. Vaske hender. 2. Finne rent glass. 3. Helle oppi saft. 4. Vaske hender så jeg kan holde i det rene glasset. 5. Tappe vann i glasset. 6. Vaske hender etter å ha tatt på blandebatteriet på vasken. På mitt eget kjøkken! Det er 6 steg det, på noe som vanligvis er 1 steg. Eller... 1. Sortere tøy og legge inn i vaskemaskina. 2. Vaske hender etter å ha tatt på skittentøyet. 3. Åpner døra til vaskemiddelet og tar på vaskemiddel/skyllemiddelflaska og fyller i. Slår på vaskemaskina. 4. Vasker hender. Det å rundvaske leiligheten og rydde kan ta tiiiimesvis. Har så angst at det føles som at bakken under meg beveger seg. Utrolig slitsomt. Men jeg må bare jobbe med meg selv, og jeg har allerede kommet langt 😊 Anonymkode: 4e3d1...139 Du trenger kun å vaske hendene om du skal ha fingrene dine i munnen. Jeg vasker kun hendene når jeg kommer hjem fra butikk. Det holder i massevis. Anonymkode: 90c22...7a1 3
Silva Pluvialis Skrevet 21. juli 2020 #11 Skrevet 21. juli 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #12 Skrevet 21. juli 2020 Jeg har øvd meg på å ikke ta meg til ansiktet når jeg er ute. Går helt automatisk nå. Så da gjør det ikke så mye hva jeg tar på. Vasker selvfølgelig hendene med en gang jeg kommer hjem eller har tilgang til vask på jobb. Anonymkode: ab32f...684 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #13 Skrevet 22. juli 2020 På 21.7.2020 den 10.20, AnonymBruker skrev: Det smitter ikke så lett. Hadde det gjort det, hadde halve Norge allerede vært smittet. Men jeg regner med at det ikke overbeviser deg om noe som helst, så har du vurdert profesjonell hjelp? Verdt et forsøk, men du må nok regne med iltt kø da du langt fra er den eneste som tenker slik om dagen. Anonymkode: 0ad65...a28 Men de sier jo det smitter veldig lett! og kan man ikke overføre smitte fra et sted til et annet med egne hender? For så å Ta på dette nye stedet senere og sånn sett smitte seg selv? Anonymkode: 0d5c0...79a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #14 Skrevet 22. juli 2020 På 21.7.2020 den 14.12, AnonymBruker skrev: Jeg har øvd meg på å ikke ta meg til ansiktet når jeg er ute. Går helt automatisk nå. Så da gjør det ikke så mye hva jeg tar på. Vasker selvfølgelig hendene med en gang jeg kommer hjem eller har tilgang til vask på jobb. Anonymkode: ab32f...684 Man blir jo ikke smitta om man bare tar seg i ansiktet..? Man må jo få det inn i munn nese eller øyne? Og hvis man klør seg på kinnet så hopper jo ikke viruset derfra og inn i slimhinnene? Anonymkode: 0d5c0...79a 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #15 Skrevet 22. juli 2020 Om man først skal ha tvangstanker: 1. Åpne saftflaska 2. Vask hendene 3. Hell oppi saft med en hånd 4. Hold glasset med den rene hånda, og bruk den du helte saft med på blandebatteri 5. Vask henda 6. Drikk saft, og pass på å sleike godt på glasset - siden det er rent! Sparer 1/3 av vaskinga. Anonymkode: b6920...6cd
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #16 Skrevet 22. juli 2020 Viruset smitter ikke så lett, da hadde mange flere blitt smittet på butikkene. Anonymkode: 30df5...d10 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #17 Skrevet 22. juli 2020 På 21.7.2020 den 8.59, AnonymBruker skrev: Jeg begynner å bli så sliten av å gå rundt i en konstant smittefrykt. ja jeg vet det er lite smitte og sjansen for å bli smittet ikke er så veldig stor, men jeg har blitt helt gal. Har fått en ekstrem frykt for å plukke opp smitte, via ting jeg tar på. Hvordan kan man bli kvitt det? Nå er det sånn at jeg tenker på hele tiden hva jeg må ta på, eksempel et dørhåndtak en vask en matvare osv osv og så må jeg få vaska meg før jeg evt tar på bestikket på jakka mi flaska mi telefonen min osv. Sånn er det både ute i det offentlige og hvis jeg er på besøk hos noen feks. Eller hjemme hvis jeg må håndtere varer fra butikk eller post e.l jeg skjønner det er overdrevet, men samtidig er det jo potensielt smitte på alt som jeg da kan overføre videre til tingene mine og deretter til meg selv. Men klarer ikke å slappe av og være normal på dette hvordan skal jeg Klare det? hjelper ikke å si slapp av osv for hvis jeg slækker på det blir jeg jo enda mer redd for smitte Anonymkode: 0d5c0...79a Overdrevent? Jeg har det også slik. Man må vaske hendene etter man tar i noe Anonymkode: 07ffe...772 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #18 Skrevet 22. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man blir jo ikke smitta om man bare tar seg i ansiktet..? Man må jo få det inn i munn nese eller øyne? Og hvis man klør seg på kinnet så hopper jo ikke viruset derfra og inn i slimhinnene? Anonymkode: 0d5c0...79a Jo det kan bevege seg inn. Anonymkode: 07ffe...772 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #19 Skrevet 22. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det kan bevege seg inn. Anonymkode: 07ffe...772 Hvordan da liksom Anonymkode: 0d5c0...79a 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #20 Skrevet 22. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overdrevent? Jeg har det også slik. Man må vaske hendene etter man tar i noe Anonymkode: 07ffe...772 Men folk flest gjør ikke det. (Jfr innlegget med eksempel fra kjøkkenet over her. Ikke jeg som har skrevet det, men sånn har jeg det). Og sånn gjør ikke folk. Og fhi sier jo bare «vask deg når du kommer hjem». Anonymkode: 0d5c0...79a
Anbefalte innlegg