Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

det er viktig, men ikke avgjørende. 

helt konkret,

kjenner en mann, når han var yngre, na drømt å bli astronom, se på stjernene....men har fått råd at astronomer er dårlig betalt, han skulle bli ganske fattig, så ble han siviløkonom. han sier at han angrer ikke valget. han jobber mye med tallene, han liker det så han er fornøyd. astronomer i dag også jobber mye med tallene, modellene, bak pc-skjermen....og sjelden bare se på stjernene og bare undrer hvor vakre de er! 

astronomer som jobber på en institusjon også konkurrer om pengene...hvilke prosjekt får støtte, hva må gjøres, jeg vet ikke hvordan det er for å jobbe som astronomer, men jeg tror at det er ikke "romantisk". det er et jobb også. kanskje gir litt mer personlig og følelsemessig, men litt dårligere betalt - så som helhetsvurdering, ganske liknende, sammenlignet med en siviløkonom eller jurist...

jeg synes at når en må velge, det er lurt å inkludere andre faktorer, som formue - eier du mye eiendom eller forventer du å arve, få tilgang til gjennom ekteskap osv. så penger kan da spille ingen rolle for å velge en dårligere betalt yrke. 

legg merke til at kvinner oftere velger dårligere betalte yrker, som barnehageassistent. det et fordi for menn penger er viktigere for å tiltrekke motsatte kjønn. 

er du en dame som har minst en gjennomsnittlig utseende - det kan gå fint sosialt, uansett hvilken jobb du har. 

er du en mann med en dårlig betalt jobb og uten andre ekstra inntektskilder - du har et problem. 

Endret av Energidronning
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lønn spiller ingen rolle om man ikke trives og hver dag er et ork. For meg er det hvertfall slik. Jeg vil heller trives på en lav lønn enn å jobbe med høy lønn på en jobb jeg ikke trives i. INGEN tvil. Penger er ikke nok for et lykkelig liv

Anonymkode: ad5cb...182

Ja, men hvorfor ikke ha en jobb der man både trives og får god lønn? De aller fleste lavtlønnsyrker er et ork, med mindre man driver for seg selv og jobber med noe man virkelig brenner for, men det tilhører sjeldenhetene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del er det veldig viktig. Ønsker å ha muligheten til å pensjonere meg tidlig. 

Anonymkode: 22679...784

Jeg kommer til å pensjonere meg tidlig uavhengig av lønna jeg. Heller ha helse igjen til å nyte pensjonisttilværelsen enn å ha masse penger og ikke helse til å bruke pengene til noe. 

Anonymkode: ad5cb...182

AnonymBruker
Skrevet

For de under 30 er lønn uviktig, nesten på grensa til at det gir status å ha lav lønn.

For de mellom 30 og 40 begynner det å demre at lønn har mye å si for livskvaliteten. 

For de over 40 er lønn viktig.

Anonymkode: 7f040...e6b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at lykke lønnen er 700 000kr. Da har du godt betalt, samtidig så har du ikke for mye ansvar. Noe som innebærer mer fritid. 

Var jeg ung i dag hadde jeg satset på en jobb hvor jeg kunne utviklet meg og hatt mulighet for å tjene godt. Feks jus. Statlig ansatt jurist tjener 500-600000 etter en del år i jobb. Men privat kan de tjene en del mer. Blir en advokat kan en tjene enda mer. 

Tannleger kan også tjene mindre eller veldig  mye. 

Personlig syns jeg 500 000 er veldig bra som startlønn. 

Anonymkode: 6df86...d5c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig følt meg økonomisk komfortabel helt siden jeg tjente 430K i årslønn, og har etter det egentlig ikke tenkt så mye på hva jeg har i lønn.

Har akkurat fått en årslønn på 600k, og skal opp til 800k iløpet av 2 år og ca 700K i utbytte fra bedriften min. 

Har alt jeg behøver, ny bil, stort hus, ny hytte, designer ting, egen pleie rutiner som hudpleie, negler, frisør, massasje m.m. Flere ferier i året til utlandet. 

Og aner virkelig ikke hva jeg skal med de ekstra pengene foruten om å kunne betale kontant for oppussing av huset o.l og selvfølgelig spare de.

Ellers må det bli å få meg enda dyrere vaner og ett større penge forbruk. 

Anonymkode: baed7...1af

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat fått en årslønn på 600k, og skal opp til 800k iløpet av 2 år

Anonymkode: baed7...1af

Hva mener du med dette? Er det en ambisjon eller et løfte fra noen?

Anonymkode: 9f942...84c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

For de under 30 er lønn uviktig, nesten på grensa til at det gir status å ha lav lønn.

For de mellom 30 og 40 begynner det å demre at lønn har mye å si for livskvaliteten. 

For de over 40 er lønn viktig.

Anonymkode: 7f040...e6b

Hvor i all verden har du dette fra?

Anonymkode: 9f942...84c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at god økonomi og høy lønn ikke alltid henger helt sammen. 

Det er selvsagt lettere å ha en god økonomi når man har høyere lønn, men det handler like mye om hvilke utgifter man legger opp til. Hvor mange barn du får, bolig og bosted, om du bosetter deg slik at familien trenger flere biler også videre spiller en stor rolle for hvor god økonomi man har på en middels inntekt, for eksempel. Personlig forbruk spiller også stor rolle. Hvilke vaner har man for pengebruk til hverdags og ferier, klarer man å legge av en buffer slik at man unngår renter og gebyrer hvis man får en uforutsett utgift... også videre. 

For å ta Luksusfellen som et eksempel så er det ofte slik at de som tjener 700k kan slite like mye som de som tjener 300k. 

I tillegg så er det ikke alltid slik at de best betalte yrkene er de tryggeste. 

Jeg tjener rundt 550 i året og har en trygg jobb. Investerte tidlig pengene mine i bolig som nå er godt nedbetalt slik at jeg ikke trenger å frykte rentehopp eller oljekrise. Har ett barn og samboer og vi har ganske greit med penger igjen når alt er betalt. Det finnes jo de som har mer enn oss og som foretrekker det, men jeg klarer ikke å se at vi hadde vært mer lykkelige hvis vi hadde tjent mer. Så klart må vi prioritere og kan ikke gape over alt vi ønsker oss, så det blir ikke hytte på fjellet, ved havet og i syden med det første, men vi kan fint unne oss reiser og opplevelser flere ganger i året. :) 

Anonymkode: 91877...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...