Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor viktig er høy lønn for dere? 

Jeg leste en plass, at god økonomi er alfa omega for den psykiske helsen. Og det tror jeg vel også, derfor er høy lønn blitt ganske viktig for meg, når jeg ser på studier jeg vil søke inn på. Mamma er sykepleier, og har hatt økonomisk slit hele livet (ingen barnebidrag fra pappa, og mange barn). Jeg har ikke lyst å ha det slik. 

Men det er litt vanskelig å se for meg, hvor langt 500.000 kr f.eks rekker, når jeg aldri har tjent noe særlig selv (hatt deltidsjobb i butikk hvor jeg tjente maks 12.000 i mnd, thats it) Nå får jeg bare studielån (ingen sommerjobb) og jeg hater å være bekymret for økonomi hver dag.

Vil det bedre livskvaliteten veldig, å gå etter et yrke hvor man tjener veldig bra (800.000+) Så lenge man noenlunde klarer å trives. De yrkene jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg, tjener en god del lavere enn dette... Men pga bakgrunnen min er jeg redd jeg vil angre etter noen år i arbeidslivet, hvis lønnen er for lav

Anonymkode: f6464...0ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mindre og mindre grad. Jeg tenker så lenge man har nok til å eie sin egen bolig, samt litt "hverdagsluksus", så er fritid og trivsel på jobb viktigere enn penger. Lønn på 800K trenger man strengt talt ikke, med mindre man har noen veldig dyre vaner eller vil bosette seg sentralt i hovedstaden. Ofte medfører en slik lønn eller høyere også en del prestasjonspress, overtid etc. 

Anonymkode: 1b9c0...5e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs veldig hvor du vil bo hvor mye penger du trenger for å ha det passe romslig. Boliglån er en potensielt stor månedlig utgift. For meg var det viktig med uavhengighet, jeg ville ikke være avhengig av en mann til å forsørge meg, vil kunne klare å ta meg av meg og mine selv hvis det blir slik. Nå er det veldig mange yrker som betaler bra, prisen er ofte at du må ta lengre utdannelse og jobbe hardt for å gjøre det bra på skolen. 

Jeg får iallefall stor sjelefred av å vite at jeg har penger på konto til å ordne opp i det meste. Om vaskemaskin og tørketrommel og oppvaskmaskin ryker, jeg får baksmell på skatten og bilen må ha service, så går det fint. Om gubben stikker, så klarer jeg meg inkl barna.

Anonymkode: 2a2de...80f

• Liker 3
Skrevet

Hva er å definere som høy lønn her? Med en halv million i lønn så har man jo egentlig nokså mye penger, selv om utgifter til bolig og bil må begrenses.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

500 000 er mye i lønn når man som meg har partner som tjener det samme, ikke barn eller bil, og ingen dyre hobbyer. Vi bruker bare ca en av lønningene våre. 

Dersom man ønsker mange barn og dyr livsstil og/eller vil kunne kjøpe ok leilighet alene som nyutdannet er det kanskje verdt det å tjene litt mer. Men husk at det er få bransjer der man tjener så mye som nyutdannet. Og ofte jobber man ganske mye også, som igjen er upraktisk om man skal ha mange barn. 

Arbeidstid og arbeidspress og bare det å trives  er viktigere enn lønn for å trives tror jeg, hvertfall ser jeg det på folk jeg kjenner. Generellt tror jeg at de fleste spm tjener 500 000 eller mer føler de tjener godt.

Anonymkode: abd91...4a3

• Liker 1
Skrevet

For meg er det veldig viktig, og jeg tok lønn med i beregningen når jeg valgte yrke (tenkte også interesse og hvor lett det sannsynligvis ville bli å få jobb). 

Når det er sagt, så kan ingen lønn kompensere for å ha det skikkelig dårlig på jobb. 

Skrevet (endret)

Det virker som om enkelte tror det er en omvendt proporsjonal sammenheng mellom lønn og trivsel. Dvs at jo høyere lønna er, jo lavere er trivselen, og omvendt. Min erfaring er at trivselen synker jo dårligere lønna er, fordi det er så mange andre faktorer som gjerne følger med i lavtlønnsyrker: Kjedelige arbeidsoppgaver, ukurante arbeidstider, kjeftete sjefer og utakknemlige kunder/brukere. Og så har man kanskje fysisk anstrengende oppgaver, støyende arbeidsmiljø, etc. 

Det viktigste for meg er å ha en fast inntekt, en jobb der jeg får brukt hodet mitt, og som ikke medfører fysisk belastning som kan medføre at jeg må gå av tidlig. Gjennomsnittslønna i Norge ligger nå på rundt 47.000 kr i måneden, og det er nok i massevis for meg. Har samboer og ingen barn, ikke huslån. 

Endret av Knirke
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Finnes ikke viktig. Frihet trumfer all høy lønn.

Anonymkode: 08562...d28

AnonymBruker
Skrevet

Ikke i det hele tatt, bare den er over et visst minimumsnivå. I så å si alle tilfeller sløser de som tjener mer bort pengene ved å bruke mer på nesten samme produkter og opplevelser, mens man kan leve et akkurat like rikt liv innholdsmessig med mye mindre. I de aller fleste tilfeller skyldes ønsket om mye penger et usympatisk og overfladisk ønske om å fremstå vellykket, noe det er patetisk å bruke så mye som en kalori på.

Anonymkode: 72f49...76c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 420 k i en kontorjobb, økte så til 600+ bonus. Fikk da nesten 10 000 mere inn på konto. Var ikke mere arbeidspress i den nye jobben, og hadde like mye friheter.

10k ekstra i mnd forbedret min livskvalitet, faktisk. Har betraktelig mye mere å spare, både til min pensjon, sparing til barn, ferier osv. 

Nå gikk jo jeg fra en veldig lav lønn til en ganske ok lønn. Jeg hadde nok ikke byttet jobb hadde det ikke vært for at lønna økte såpass mye. Satte stor pris på den store friheten jeg hadde i tidligere jobb, til tross for lav lønn. 

Anonymkode: 33ebe...d0b

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Knirke skrev:

Det virker som om enkelte tror det er en omvendt proporsjonal sammenheng mellom lønn og trivsel. Dvs at jo høyere lønna er, jo lavere er trivselen, og omvendt. Min erfaring er at trivselen synker jo dårligere lønna er, fordi det er så mange andre faktorer som gjerne følger med i lavtlønnsyrker: Kjedelige arbeidsoppgaver, ukurante arbeidstider, kjeftete sjefer og utakknemlige kunder/brukere. Og så har man kanskje fysisk anstrengende oppgaver, støyende arbeidsmiljø, etc. 

Mange gode poenger her. De fleste som tjener mye liker nok jobben sin veldig godt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste en plass, at god økonomi er alfa omega for den psykiske helsen. Og det tror jeg vel også, derfor er høy lønn blitt ganske viktig for meg, når jeg ser på studier jeg vil søke inn på. Mamma er sykepleier, og har hatt økonomisk slit hele livet (ingen barnebidrag fra pappa, og mange barn). Jeg har ikke lyst å ha det slik. 

Men det er litt vanskelig å se for meg, hvor langt 500.000 kr f.eks rekker, når jeg aldri har tjent noe særlig selv (hatt deltidsjobb i butikk hvor jeg tjente maks 12.000 i mnd, thats it) Nå får jeg bare studielån (ingen sommerjobb) og jeg hater å være bekymret for økonomi hver dag.

Vil det bedre livskvaliteten veldig, å gå etter et yrke hvor man tjener veldig bra (800.000+) Så lenge man noenlunde klarer å trives. De yrkene jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg, tjener en god del lavere enn dette... Men pga bakgrunnen min er jeg redd jeg vil angre etter noen år i arbeidslivet, hvis lønnen er for lav

Anonymkode: f6464...0ad

Hvilket yrke er det du tenker på? Jeg er jurist og tjener 500.000 kr i året. Lever godt med det. 

Anonymkode: ad546...2bd

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært overlykkelig om jeg fikk 25k utbetalt i mnd..

Anonymkode: 3f710...06f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lønn spiller ingen rolle om man ikke trives og hver dag er et ork. For meg er det hvertfall slik. Jeg vil heller trives på en lav lønn enn å jobbe med høy lønn på en jobb jeg ikke trives i. INGEN tvil. Penger er ikke nok for et lykkelig liv

Anonymkode: ad5cb...182

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høy lønn er ikke viktig. Men gjennomsnittlig på 500.000 er viktig. 

Anonymkode: 78a6c...74a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høy lønn. Til hverdags merker jeg det ikke. Jobb, bhg osv. Men når det nærmer seg ferietid kan vi gjøre hva vi vil og bo på de fineste stedene uten at det merkes på lommeboka.

Anonymkode: d97a6...f2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del er det veldig viktig. Ønsker å ha muligheten til å pensjonere meg tidlig. 

Anonymkode: 22679...784

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høy lønn er ikke viktig. Men å ha høy nok lønn som dekker til livets opphold + litt til. 

Jeg har 600 000 og det går stort sett greit, og det kommer til å bli bedre fordi jeg skal ha mer disiplin på økonomien nå. Jeg er alene med to barn, har bolig og bil. Jeg betaler regninger og vi har råd til å reise på ferie så jeg ligger ikke våken om nettene.

Anonymkode: 2d89a...2f6

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det viktig å ha høy nok lønn til å kunne leve greit.
Jeg har bolig jeg trives veldig godt i, så om jeg i ny jobb får 400 000,- så vil jeg kunne dekke dagens utgifter, og fortsatt ha råd til ferie, restaurant, nye klær og sånt uten å måtte stramme inn mye.
Med 500 000 ville jeg hatt veldig god økonomisk frihet.
Mer enn det har jeg egentlig ikke behov for.
For meg som er enslig så har jeg ikke noe behov for å ha 20 000,- på konto etter regningene er betalt.

Anonymkode: 68070...7cb

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde blitt bekymret om jeg hadde tjent under 800 K. I dag tjener jeg 1,2 mill og planlegger å pensjonere meg når jeg er 52. 

Anonymkode: 7465c...0fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...