Gå til innhold

Være student og elev samtidig? Nav, permisjon, flere unger, veien til utdanning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg TRENGER virkelig en utdanning. Jeg har et dilemma nå. 

Hjemme med baby på 8 måneder. Han starter i barnehagen i desember. Samboer er i full jobb. 

Jeg har fått et tilbud fra nav om å ta vg1 og vg2 på et år, altså et skoleår år pr halvår. Tror det er voksenopplæring eller kurs via nav men det gjør meg til elev vel? 

Jeg må være 100% student /elev for at far kan få permisjon. Jeg har fra før av bestått alle fellesfag så da tror jeg det gjenstår 60-70% av de fagene som handler om helse og omsorg osv. Veien til helsefagarbeider.

Da mangler jeg 30-40% aktivitet for å kunne oppnå at far kan ta over permisjon. Hvis ikke 2 skoleår i ett regnes som 200% - det jeg har fritak i? Jeg har ikke jobb og kommer ikke til å få det nå heller. Er i veiledning med nav men uten far i permisjon kan jeg ikke annet enn å jobbe helger, men den jobben er vanskelig å finne ser det ut til... 

Det jeg lurer på er om jeg kan søke meg inn på universitetet (har studiekompetanse) på feks norsk årstudium som alltid har mange ekstra studieplasser, og dermed bli 100% student der og kun komme på dag 1(er ikke opp møteplikt), så godta tilbudet fra nav som gjør meg til elev? Er det lov å gå vgs og universitet samtidig? Jeg har flere barn, utdanningen klarer jeg ikke å vente med så jeg må ha en løsning... 😢😢

Anonymkode: e63d3...9a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer vel ikke inn på høyere utdannelse hvis du mangler vgs? 

Hvis barnet er 8 mnd er det vel bare pappaperm igjen? Det er ikke noe aktivitetskrav til mor den perioden. Dersom det er litt av fellesperioden igjen kan du ta den senere og får kan begynne med pappaperm nå. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Skogkløver skrev:

Du kommer vel ikke inn på høyere utdannelse hvis du mangler vgs? 

Hvis barnet er 8 mnd er det vel bare pappaperm igjen? Det er ikke noe aktivitetskrav til mor den perioden. Dersom det er litt av fellesperioden igjen kan du ta den senere og får kan begynne med pappaperm nå. 

Jo jeg har bestått hele vgs innenfor byggfag + 3 året med studiekompetanse, men vil gå helse og ta en "lav" utdanning istedenfor universitetet. 

Jo det er aktivitetskrav til mor pga vi tok engangsstønad... 

AnonymBruker
Skrevet

Vær rask og finn noe på restetorget. Så forhøre du deg med nav om det du forteller her. Har du en god veileder vil jeg tro du får god hjelp. Er det AAP du har? Der kan du studere uten at nav har noe med/mot det, sålenge du gjør de tingene som de har satt til krav på aktivitetsplan din. 

Anonymkode: 3f505...f19

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær rask og finn noe på restetorget. Så forhøre du deg med nav om det du forteller her. Har du en god veileder vil jeg tro du får god hjelp. Er det AAP du har? Der kan du studere uten at nav har noe med/mot det, sålenge du gjør de tingene som de har satt til krav på aktivitetsplan din. 

Anonymkode: 3f505...f19

Har ikke aap, sosialen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...