Gå til innhold

Prøver på vårt første felles barn 💚

Matsui

Anbefalte innlegg

Endelig er det vår tur til å prøve på et familiemedlem til ❤

Jeg har en datter på 8 år fra tidligere, men nå ønsker vi å få et felles barn.

Jeg sluttet på pillene i desember 2019, og nå (juli 2020) har vi begynt prøvingen. Jeg er utrolig spent på om vi er heldige i prosessen, en vet jo aldri.. det er mange år siden jeg var gravid sist, og ingen av oss er kjempeunge lenger ;)

Vi har bokstavelig talt nettopp begynt: første runde med sex var igår. Jeg har ikke helt kontroll på eggløsningen, men den skal komme om 1-2 dager ifølge flo-appen. 

Jeg kjenner at dette er så altoppslukende allerede. Jeg får ikke sove om natta, og når jeg er våken bruker jeg altfor mye tid på å lese om prøving, graviditet, andres erfaringer osv 😅 Hjeelp!

Hvis noen skulle lese dette, gjerne legg igjen en kommentar om hvem du er, og hvordan det går for deg 💚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende tid fremover 🥰 Det er virkelig altoppslukende ja! Masse lykke til med prøvingen 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! 😊

Jeg må si dette fikk en brå vending.. etter ennå en natt med lite søvn havnet jeg innpå endel artikler og fagstoff rundt bmi og svangerskap/fødsel. Jeg er fullt klar over alle ulempene ved å være overvektig, og jeg har også selvinnsikt nok til å skjønne at jeg ikke er noen small i klær .. jeg er godt på gang med en varig livsstilsendring, som funker bra, men jeg er visst mye større enn jeg klarer å forstå selv. Det er vondt det!

Jeg har en bmi på 35 (veier 99 kg). Jeg er ung, frisk og rask og trodde virkelig ikke det var så ille. Ja jeg har store pupper og litt mage, men jeg kan fint kle meg i klær i medium, jeg har en aktiv jobb, og ser/føler meg generelt ikke som en på 99 kg !! 🥺

Jeg har nok jobbet så mye med å endre tankegangen min fra å ikke ville ut i offentligheten fordi jeg føler meg fæl, til å endelig klare å godta kroppen min.  (Godta som i å prøve å ha det ok med meg selv, ikke å finne meg i at vekta skal være så høy!)

Etter i natt tror jeg ikke jeg tør å bli gravid ennå. Både fordi jeg utsetter meg og baby for fare, men og pga skammen. Jeg gruer meg på forhånd (😅) til å få kommentarer på det på kontroll, under fødsel osv.. leste at man går fra sone grønn til rød, må ha mange ekstra kontroller osv.. 

Så det er veldig kjipt å gå fra å ha planlagt denne graviditeten i et halvt år, være midt i eggløsning osv, til å måtte nekte meg selv denne reisen ennå lenger 😕 Jeg ønsker jo at ting klaffer med barnehageplass, tid på året osv.

Heldigvis har jeg vært gjennom dette før, og kommer meg relativr raskt ned til 85 kg +/- . Så med hard jobbing skal dette gå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig igjen det du beskriver angående vekt. Jeg er selv overvektig, litt større enn deg, og er gravid med nummer to nå. Jeg er 12 uker i morgen. Har veid meg hos fastlegen en gang allerede, og jeg det var det jeg grudde meg aller mest til den timen. Jeg hater å veie meg, og blir flau når jeg ser tallet på vekta. 
Det viste seg at jeg ikke hadde noe å grue meg over, fastlegen min kommenterte ikke vekta i det hele tatt, annet enn å påpeke at pga overvekt må jeg ha glukosebelastningstest senere i svangerskapet. Skjønner godt du prioriterer å komme deg ned i vekt først, altså, for det er jo tungt å gå gravid og når man har en overvekt i tillegg, blir det ekstra tungt. Tenkte bare å si at du ikke har noen grunn til å være flau og skamfull, iallfall :) står respekt av at du velger å vente for å gi både deg og selv baby best mulig utgangspunkt :) 

Endret av Marisana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Marisana skrev:

Jeg kjenner veldig igjen det du beskriver angående vekt. Jeg er selv overvektig, litt større enn deg, og er gravid med nummer to nå. Jeg er 12 uker i morgen. Har veid meg hos fastlegen en gang allerede, og jeg det var det jeg grudde meg aller mest til den timen. Jeg hater å veie meg, og blir flau når jeg ser tallet på vekta. 
Det viste seg at jeg ikke hadde noe å grue meg over, fastlegen min kommenterte ikke vekta i det hele tatt, annet enn å påpeke at pga overvekt må jeg ha glukosebelastningstest senere i svangerskapet. Skjønner godt du prioriterer å komme deg ned i vekt først, altså, for det er jo tungt å gå gravid og når man har en overvekt i tillegg, blir det ekstra tungt. Tenkte bare å si at du ikke har noen grunn til å være flau og skamfull, iallfall :) står respekt av at du velger å vente for å gi både deg og selv baby best mulig utgangspunkt :) 

Åhh, takk for gode ord! ❤ Og veldig fint å høre at du hadde en fin erfaring 😊 

Mistenker kanskje at det er mer fokus på livsstil og helse hos en jordmor, ettersom man ofte sitter lengre og snakker om kropp og graviditet i seg selv der..

Vet du hvor mye overvektig man må være for å ta den testen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Matsui skrev:

Mistenker kanskje at det er mer fokus på livsstil og helse hos en jordmor, ettersom man ofte sitter lengre og snakker om kropp og graviditet i seg selv der..

Det er jeg usikker på, tror de ser på bmi. Jeg hadde sist også, men fikk da beskjed om at alle førstegangsgravide måtte ha den. Mulig grensa ligger på 30? 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Matsui skrev:

Når gjør man sukkerbelastning i svangerskap?

Anbefalingene er at sukkerbelastning gjøres i svangerskapsuke 24-28 hos:

1. Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
  2. Alle gravide som er over 40 år
  3. KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
  4. Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land utenfor Europa 
  5. Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
  6. Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
  7. Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, for tidlig fødsel, veksthemming av barnet)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...