AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #21 Skrevet 21. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: To vaginale. Er livredd for keisersnitt (usikker på hvorfor). Hadde valgt vaginal any day. Anonymkode: 1b3d2...7cd Jeg har termin om litt over 5 uker, og er som deg livredd for keisersnitt (vet ikke hvorfor). Har ennå ikke fått vite noe (hverken godt eller dårlig) i forhold til om de tror jeg kan føde vanlig. Tenker bare mer og mer på det... det eneste det snakkes om til jordmor timene er amming;) Anonymkode: 61369...834
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #22 Skrevet 21. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, både selve fødselsopplevelsen og tiden rett etterpå er annerledes. Vagnial fødsel er jo selvfølgelig veldig mye mer smertefull enn keisersnitt. Men det er smerter som går over etter fødsel og kan ikke sammenlignes med de smertene man har etter keisersnitt. Man har forferdelig vondt, må ha hjelp til alt, sår som må passes på, mer styr med amming på grunn av begrenset bevegelighet. Man føler seg hjelpesløs. Min erfaring er hvertfalll at det tar mye lenger tid å komme seg etter keisersnitt enn vaginal fødsel. Anonymkode: f410f...c48 Nu vel. Smertene mine var på ingen måte over etter fødselen. Etterrier, utallige sting nedentil, blodtap som gjorde at jeg ikke kom meg opp av senga, vondt og snu seg, alt var vondt. Gråt av smerte ved toalettbesøk og da jeg skulle bevege meg (da jeg omsider kom meg opp av senga). Gråt av smerte ved hvert eneste toalett besøk. Ett underliv som etter et drøyt år fremdeles ikke er i nærheten av bra, og det er ingen hjelp å hente noe sted. Aldri skal jeg føde vaginalt igjen. Ingenting gjør meg mer forbanna enn når folk sier «alle smertene er borte når ungen er ute». Det stemmer slett ikke for alle, jeg gråt daglig av smerter i to mnd. Anonymkode: 15374...f27 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #23 Skrevet 21. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, både selve fødselsopplevelsen og tiden rett etterpå er annerledes. Vagnial fødsel er jo selvfølgelig veldig mye mer smertefull enn keisersnitt. Men det er smerter som går over etter fødsel og kan ikke sammenlignes med de smertene man har etter keisersnitt. Man har forferdelig vondt, må ha hjelp til alt, sår som må passes på, mer styr med amming på grunn av begrenset bevegelighet. Man føler seg hjelpesløs. Min erfaring er hvertfalll at det tar mye lenger tid å komme seg etter keisersnitt enn vaginal fødsel. Anonymkode: f410f...c48 Jeg har hatt ks og synes smertene etterpå var helt overkommelige. Var på bena dagen etter og dro hjem fra sykehuset på dag 3. Nå hadde jeg et planlagt ks med medisinsk grunn, så hadde aldri mulighet til noe annet. Synes hele opplevelsen var flott og tar gjerne ks igjen hvis jeg blir gravid.(Hos meg er den medisinske årsaken tilstede også ved et evt nytt svangerskap). Anonymkode: 1a43e...997 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #24 Skrevet 21. juli 2020 Om man har et valg, så ville jeg valgt vaginalt uansett. Det er bedre for babyen som får med seg viktige bakterier på turen ut, og de fleste fødsler går veldig bra! Det finnes nok alltid skrekkhistorier, men de er sannsynligvis ikke relevante for deg. Om man er redd for smerte så kan man ha epidural som alternativ, men min erfaring er at det går veldig fint uten. Det er veldig intenst, men det er en midlertidig smerte som går over! Det er klart at det har noen si hvor lenge det varer også, jeg hadde muligens valgt epidural om jeg hadde lengre fødsler. Mine har vart i ca 12 og 7 timer. Anonymkode: 846d6...04b 1
Nymerïa Skrevet 21. juli 2020 #25 Skrevet 21. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: To vaginale. Er livredd for keisersnitt (usikker på hvorfor). Hadde valgt vaginal any day. Anonymkode: 1b3d2...7cd Jeg hadde heller ikke det minste lyst på keisersnitt, det var heldigvis ikke noen grunn til det heller. For min del handler det om at det ikke er smertene i seg selv som skremmer ved fødsel, men andres inngrep på min kropp. Tanken på å bli skjært i er særdeles ubehagelig. Da jeg fødte opplevde det at det var noe jeg gjorde selv, jordmor bare var der. Jeg er likevel helt klar over at vaginal fødsel ikke nødvendigvis forløper seg slik det gjorde for meg.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #26 Skrevet 21. juli 2020 Har kun født vaginalt, synes det gikk greit litt smerter under pressriene. Min redsel kom da jeg fikk tvillingene. Fødte første vaginalt, men så gikk hjerterytmen på andremann ned og de ringte opr stua. Veldig lite lyst på vaginal og ks på samme dag. Takk til god lege som klarte å få han ut uten ks. Anonymkode: dc248...a65 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #27 Skrevet 21. juli 2020 Hadde keisersnitt og syns egentlig ikke det var så ille. Smerter har man jo uansett. Enten i magen eller der nede med rier. Jeg fikk til å amme og ta vare på baby. Hadde uansett ikke stort behov for å løfte all verdens ting bortsett fra baby uansett og det gikk fint 😊 Jeg husker første dagen etter at jeg hadde veldig vondt i såret. Og så gikk det seg til. Jeg var lenge på sykehus men det var av andre årsaker. Alle fødsler er ulike om det er keisersnitt eller vaginal. Vondt er det likevel. Men det slår meg hvor ofte de som har født vaginalt har vanskelig for å være ydmyk overfor keisersnitt mødrene. Det er ikke slik at man bare kan velge her i Norge. Og jeg syns man skal være stolt av seg selv og det man har bært på i mange måneder. Baby må ut uansett om det er den ene eller andre måten og en liten baby er jo fantastisk å få ❤️ Jeg heier på alle ❤️ Anonymkode: 38666...1e4 2
Gjest BethD Skrevet 21. juli 2020 #28 Skrevet 21. juli 2020 Har hatt begge deler og foretrekker vaginal
Kommerikkepånoebra Skrevet 21. juli 2020 #29 Skrevet 21. juli 2020 Har hatt 1 vaginal fødsel og 1 keisersnitt (akutt.) Ville heller født vaginalt 5 ganger til enn å ta ks igjen. Så ja, hadde uten tvil valgt vaginal fødsel😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå