Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva forskning sier, så lar jeg ikke babyen min ligge å gråte. Jeg trøster og trygger det, for det skaper trygge og blide barn. Sier ikke at de barna som går gjennom en skrikekur, blir utrygge og usikre, for det gjelder nok ikke alle barn, men noen blir det, og jeg gjør det jeg kan for å få et trygt barn. Jeg hører dog forskjell på oppmerksomhetsgråt og annen type gråt, men jeg hørte ikke den forskjellen før hun var blitt 8-9 måneder. Jeg har også alltid babyen min tid til å roe seg ned på egenhånd før jeg har gått inn til det. 

Anonymkode: 631d3...47d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det drøssevis med forskning som sier det motsatte . 

Den jobben vi som foreldre gjør de første 4 årene vil være helt avgjørende for barnets framtid, dette er det også masse forskning på. 

Gråt er gråt uansett årsak! Og må bli møtt med samme omsorg.  Og bare trøste når vi voksne mener det er innafor er jo helt urimelig. 

Anonymkode: a9c02...fd8

AnonymBruker
Skrevet

Bare ignorer dette mennesket, ikke gidd å svar. Det er som å snakke til en vegg.

«Jo.» «Nei.» «Du har feil.» «Nei.» «Jeg har rett. Du er bare dum som ikke forstår at jeg har rett.» «Feil.» «Jo.» «God natt.»

:roll:

Anonymkode: 5a765...af5

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Hvis mitt barn ønsker oppmerksomhet så skal det få det. Det er nemlig sånn jeg behandler andre mennesker, uansett alder. Hvis mannen min sitter i sofaen og prøver å snakke til meg ville det vel vært ganske kjipt gjort å si "nå vil han bare ha oppmerksomhet igjen" og forlate rommet uten å svare, eller? Gråt er babyens eneste måte å kommunisere på. Å ignorere gråten er så hjerterått at jeg har ikke ord. 

Anonymkode: e84f3...ee6

Nei, det ville ikke være ganske kjipt.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare ignorer dette mennesket, ikke gidd å svar. Det er som å snakke til en vegg.

«Jo.» «Nei.» «Du har feil.» «Nei.» «Jeg har rett. Du er bare dum som ikke forstår at jeg har rett.» «Feil.» «Jo.» «God natt.»

:roll:

Skal man si "riktig" til en påstand som er feil da?

Endret av Husholdning1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Uansett hva forskning sier, så lar jeg ikke babyen min ligge å gråte.

Vel, enig med deg og jeg stusser litt på det forskningen sier også. Men jeg er ikke noen ekspert på dette, så jeg uttaler meg på litt tynn grunn her. 

Men, det jeg har lest om forskning på temaet måler ting jeg ikke skjønner at noen mener er tilstrekkelig til å konkludere at det er greit. Altså, barna som er utsatt for skrikekur gråter mindre ved 18 måneder, reagerer likt med andre barn når mor kommer inn i rommet, har ikke mer stresshormoner etter skrikekuren er over og foreldrene trives bedre... Ingenting av dette forteller meg at det er greit å ignorere barnets eneste form for kommunikasjon deler av døgnet.

Anonymkode: 05fc2...eff

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, enig med deg og jeg stusser litt på det forskningen sier også. Men jeg er ikke noen ekspert på dette, så jeg uttaler meg på litt tynn grunn her. 

Men, det jeg har lest om forskning på temaet måler ting jeg ikke skjønner at noen mener er tilstrekkelig til å konkludere at det er greit. Altså, barna som er utsatt for skrikekur gråter mindre ved 18 måneder, reagerer likt med andre barn når mor kommer inn i rommet, har ikke mer stresshormoner etter skrikekuren er over og foreldrene trives bedre... Ingenting av dette forteller meg at det er greit å ignorere barnets eneste form for kommunikasjon deler av døgnet.

Men det er som sagt ikke det det handler om heller.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Husholdning1 said:

Men det er som sagt ikke det det handler om heller.

Det at du har funnet på din egen variant av skrikekur som kun handler om å la barnet gråte når det ønsker oppmerksomhet og slutter når mor eller far åpner døren, er ikke spesielt nyttig for diskusjonen, med mindre du kan forklare bedre hvor metoden din stammer fra, hva den går ut på og i hvilken grad den er utbredt.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det at du har funnet på din egen variant av skrikekur som kun handler om å la barnet gråte når det ønsker oppmerksomhet og slutter når mor eller far åpner døren, er ikke spesielt nyttig for diskusjonen, med mindre du kan forklare bedre hvor metoden din stammer fra, hva den går ut på og i hvilken grad den er utbredt.

At du tror dette er ikke særlig relevant. 

AnonymBruker
Skrevet

Og kan man virkelig konkludere med at dette er en "ufarlig" metode allerede når barna er 18 mnd gamle? 🤷🏻‍♀️ Hvordan utvikles hjernen i det tidsrommet skrikekuren gjennomføres? Vil det gi utslag i psyken hos et voksen menneske? Man kan jo aldri vite svaret på om dette er skadelig, da man aldri har to identiske barn, hvor den ene må skrike seg i søvn, og den andre blir båret i søvn, for å sette det på spissen. 

Forøvrig tror jeg husholdning1 må være en mann, og han kan man aldri få til å virkelig forstå begrepet morsinstinkt. Noen biologiske forskjeller er det fortsatt på menn og kvinner. 

Anonymkode: 4ae9e...bd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og kan man virkelig konkludere med at dette er en "ufarlig" metode allerede når barna er 18 mnd gamle? 🤷🏻‍♀️ Hvordan utvikles hjernen i det tidsrommet skrikekuren gjennomføres? Vil det gi utslag i psyken hos et voksen menneske? Man kan jo aldri vite svaret på om dette er skadelig, da man aldri har to identiske barn, hvor den ene må skrike seg i søvn, og den andre blir båret i søvn, for å sette det på spissen. 

Forøvrig tror jeg husholdning1 må være en mann, og han kan man aldri få til å virkelig forstå begrepet morsinstinkt. Noen biologiske forskjeller er det fortsatt på menn og kvinner. 

Jeg er veldig enig med det første du skriver, men er uenig med dette om morsinstinkt med tanke på skrikekur. Det bør holde å være menneske for å skjønne at dette ikke er greit, uavhengig av kjønn.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig enig med det første du skriver, men er uenig med dette om morsinstinkt med tanke på skrikekur. Det bør holde å være menneske for å skjønne at dette ikke er greit, uavhengig av kjønn.

Da konkluderer vi med at husholdning1 ikke er menneske 😁👌

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så sikker på at barna ikke tar skade av å gråte mye unødvendig? Vi vet jo alle at det er svært utmattende for et barn å gråte.

Skrevet

Da konkluderer vi med at husholdning1 ikke er menneske 😁👌

Ikke noe annet støtter opp om deres tro i allefall. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hvorfor er du så sikker på at barna ikke tar skade av å gråte mye unødvendig? Vi vet jo alle at det er svært utmattende for et barn å gråte.

Jeg vet selvsagt ikke om de tar skade av å gråte mye, men jeg tror at å gråte alene er verre enn å gråte i armene til mamma eller pappa. 

At noe barnegråt er unødvendig synst jeg høres litt for enkelt ut, tror ikke barn "liker" å gråte, de gråter fordi de trenger noe. Gråt trenger ikke bare bety "jeg er sulten", jeg vil tro babyer er mer komplekse. Du tror jo de gråter fordi de vil ha oppmerksomhet, og det er jo en ganske "avansert" tanke? Så vi er jo enige om at gråt kan ha minst to betydninger?

Hvordan kan du vite at all gråt utenom feks sult betyr "jeg vil ha oppmerksomhet"? Det kan bety også bety "jeg er redd", "jeg har vondt et sted", "jeg trenger kos" osv.

Jeg mener det strider mot all sunn fornuft å lære barna at gråt ikke tilkaller mor/far, når det er den eneste stemmen de har. 

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet selvsagt ikke om de tar skade av å gråte mye, men jeg tror at å gråte alene er verre enn å gråte i armene til mamma eller pappa. 

At noe barnegråt er unødvendig synst jeg høres litt for enkelt ut, tror ikke barn "liker" å gråte, de gråter fordi de trenger noe. Gråt trenger ikke bare bety "jeg er sulten", jeg vil tro babyer er mer komplekse. Du tror jo de gråter fordi de vil ha oppmerksomhet, og det er jo en ganske "avansert" tanke? Så vi er jo enige om at gråt kan ha minst to betydninger?

Hvordan kan du vite at all gråt utenom feks sult betyr "jeg vil ha oppmerksomhet"? Det kan bety også bety "jeg er redd", "jeg har vondt et sted", "jeg trenger kos" osv.

Jeg mener det strider mot all sunn fornuft å lære barna at gråt ikke tilkaller mor/far, når det er den eneste stemmen de har. 

"Jeg er redd" og "jeg trenger kos" er behov for oppmerksomhet. Barn gråter ofte etter oppmerksomhet fordi de har skjønt at de da får dette.

Det strider mot all fornuft å lære barna å tilkalle mamma eller pappa uansett årsak. Det blir utroøig mye vanskeligere enn nødvendig når de skal passes av andre, begynne i barnehage etc.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Husholdning1 skrev:

Skal man si "riktig" til en påstand som er feil da?

Nei.

(Jeg skal bruke din retorikk ikke utbrodere)

Skrevet

Nei.

(Jeg skal bruke din retorikk ikke utbrodere)

Flott. Da er vi enige om at det riktige er riktig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

"Jeg er redd" og "jeg trenger kos" er behov for oppmerksomhet. Barn gråter ofte etyer oppmerksomhet fordi de har skjønt at de da får dette.

Og det er ikke behov som skal dekkes? Virkelig? Trenger ikke barn å trøstes når de er redde, og trenger ikke mennesker kos? Nå skjønner jeg hvorfor folk har sluttet å diskutere med deg. Dette er jo trist å lese. Dersom du har barn, håper jeg de har noen rundt seg som kan trøste og kose med dem.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ikke behov som skal dekkes? Virkelig? Trenger ikke barn å trøstes når de er redde, og trenger ikke mennesker kos? Nå skjønner jeg hvorfor folk har sluttet å diskutere med deg. Dette er jo trist å lese. Dersom du har barn, håper jeg de har noen rundt seg som kan trøste og kose med dem.

Det er ikke reelle behov når gråten opphører straks mor eller far kommer inn døra. Det er langt viktigere at foreldrene sørger for ressursene til de faktiske behov barna har.

De har foreldrene sine, som skjønner hva de trenger, og som støtter seg på vitenskap og erfaring. Ikke synsing.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...