Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det er ikke reelle behov når gråten opphører straks mor eller far kommer inn døra. Det er langt viktigere at foreldrene sørger for ressursene til de faktiske behov barna har.

De har foreldrene sine, som skjønner hva de trenger, og som støtter seg på vitenskap og erfaring. Ikke synsing.

Ja, som den gangen vitenskapen kom frem til at babyer skulle sove på magen, og at Thalidomid var middelet man skulle gi mot svangerskapskvalme. 

Anonymkode: 4ae9e...bd3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Husholdning1 skrev:

"Jeg er redd" og "jeg trenger kos" er behov for oppmerksomhet. Barn gråter ofte etter oppmerksomhet fordi de har skjønt at de da får dette.

Det strider mot all fornuft å lære barna å tilkalle mamma eller pappa uansett årsak. Det blir utroøig mye vanskeligere enn nødvendig når de skal passes av andre, begynne i barnehage etc.

Dette er så feil. Små barn som lærer at følelsene deres er viktige og at behovet deres for nærhet og omsorg dekkes lærer seg at voksne er til å stole på. Hvordan skal barn lære at barnehageansatte, besteforeldre og andre voksne er trygge og til å stole på når de eneste voksne de har erfaring med fra sin korte tid på jorden velger å ignorere dem og overse behovene deres? Trygghet må komme før selvstendig, ikke motsatt. 

Anonymkode: e84f3...ee6

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som den gangen vitenskapen kom frem til at babyer skulle sove på magen, og at Thalidomid var middelet man skulle gi mot svangerskapskvalme. 

Anonymkode: 4ae9e...bd3

Vitenskapen kom vel strengt tatt ikke frem til dette, noen anbefalte det imidlertid. 

Endret av Husholdning1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så feil. Små barn som lærer at følelsene deres er viktige og at behovet deres for nærhet og omsorg dekkes lærer seg at voksne er til å stole på. Hvordan skal barn lære at barnehageansatte, besteforeldre og andre voksne er trygge og til å stole på når de eneste voksne de har erfaring med fra sin korte tid på jorden velger å ignorere dem og overse behovene deres? Trygghet må komme før selvstendig, ikke motsatt. 

Barn som har ansvarlige voksne rundt seg lærer at ansvarlige voksne er til å stole på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Barn som har ansvarlige voksne rundt seg lærer at ansvarlige voksne er til å stole på.

Ansvarlige voksne ignorerer ikke en baby som gråter fordi den er redd og vil ha nærhet. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ansvarlige voksne ignorerer ikke en baby som gråter fordi den er redd og vil ha nærhet. 

Og det er det såvidt jeg vet ingen her som har gitt uttrykk for. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Og det er det såvidt jeg vet ingen her som har gitt uttrykk for. 

Du har gitt uttrykk for følgende:

"Jeg er redd" og "jeg trenger kos" er behov for oppmerksomhet. Barn gråter ofte etter oppmerksomhet fordi de har skjønt at de da får dette."

Du har også gitt uttrykk for at foreldre ikke skal dekke dette behovet for oppmerksomhet fordi det da blir vanskelig å starte i barnehagen eller passes av andre voksne. Jeg lurer på hvordan du mener at barn skal lære seg å stole på andre voksne hvis foreldrene ignorerer behovene deres, hvorpå du påstår at barn som har ansvarlige voksne rundt seg lærer seg å stole på voksne. Da lurer jeg på om du oppriktig mener at det er ansvarlig å ignorere behovene til barnet sitt, eller om du ikke forstår at du argumenterer mot deg selv?

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har gitt uttrykk for følgende:

"Jeg er redd" og "jeg trenger kos" er behov for oppmerksomhet. Barn gråter ofte etter oppmerksomhet fordi de har skjønt at de da får dette."

Du har også gitt uttrykk for at foreldre ikke skal dekke dette behovet for oppmerksomhet fordi det da blir vanskelig å starte i barnehagen eller passes av andre voksne. Jeg lurer på hvordan du mener at barn skal lære seg å stole på andre voksne hvis foreldrene ignorerer behovene deres, hvorpå du påstår at barn som har ansvarlige voksne rundt seg lærer seg å stole på voksne. Da lurer jeg på om du oppriktig mener at det er ansvarlig å ignorere behovene til barnet sitt, eller om du ikke forstår at du argumenterer mot deg selv?

Ikke noe her innebærer å ignorere.

Jeg har forklart hva erfaring og forskning sier flere ganger i tråden. 

Endret av Husholdning1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Husholdning1 said:

At du tror dette er ikke særlig relevant. 

Du hoppet glatt over delen med "med mindre du kan forklare bedre hvor metoden din stammer fra, hva den går ut på og i hvilken grad den er utbredt."

Kan du prøve å svare ut det, det blir kanskje lettere å diskutere skrikekur med deg hvis vi skjønner hva du mener det er?

Anonymkode: 05fc2...eff

Skrevet

Du hoppet glatt over delen med "med mindre du kan forklare bedre hvor metoden din stammer fra, hva den går ut på og i hvilken grad den er utbredt."

Kan du prøve å svare ut det, det blir kanskje lettere å diskutere skrikekur med deg hvis vi skjønner hva du mener det er?

Jeg har allerede skrevet hva det innebærer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 said:

Jeg har allerede skrevet hva det innebærer. 

Og hvor har du metoden fra? 

Skrevet

Og hvor har du metoden fra? 

Tidligere lest og sett forskning. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Husholdning1 said:

Tidligere lest og sett forskning. 

Takk for at du er så spesifikk. Er Ferber-metoden en skrikekur?

Skrevet

Takk for at du er så spesifikk. Er Ferber-metoden en skrikekur?

Tildels.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Husholdning1 said:

Tildels.

Supert. Håper du har kost deg, og at dette er gøy for deg. Hvis ikke vil jeg tro livet ditt er ekstremt slitsomt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Supert. Håper du har kost deg, og at dette er gøy for deg. Hvis ikke vil jeg tro livet ditt er ekstremt slitsomt.

Det er slitsomt å måtte forklare uvitende mennesker ting, men samtidig så vet jeg at jeg med det bidrar til et mer opplyst samfunn, noe som er givende.

Jeg synes likevel det fremstår uklart hva min person har med dette å gjøre. 

Skrevet

Finner dette temaet interessant. Hva med de små barna som rett og slett begynner å hyle i protest i senga fordi dem ikke vil legge seg? De hyler jo ikke fordi de vil ha oppmerksomhet, de griner fordi dem ikke får viljen sin til å være oppe lenger. Gir man barnet oppmerksomhet for denne atferden så får jo barnet viljen sin på et vis..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, tussi84 said:

Finner dette temaet interessant. Hva med de små barna som rett og slett begynner å hyle i protest i senga fordi dem ikke vil legge seg? De hyler jo ikke fordi de vil ha oppmerksomhet, de griner fordi dem ikke får viljen sin til å være oppe lenger. Gir man barnet oppmerksomhet for denne atferden så får jo barnet viljen sin på et vis..

Hva slags alder snakker vi da?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Husholdning1 skrev:

Flott. Da er vi enige om at det riktige er riktig.

:sprettoy:

Anonymkode: 5a765...af5

AnonymBruker
Skrevet

Det kan så være at en studie har kommet frem til at skrikekur ikke er direkte skadelig. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke gidder å lese artikkelen referert til i denne posten, men jeg har lest flere studier som konkluderer med at barn som føler seg trygge utvikler seg raskere og lærer fortere enn barn som ikke får trøst like hyppig ved gråt. Så joda, selv om det ikke er skadelig for et barn å måtte gråte i ensomheten, så er det da bevist at barn som får rikelig med trygghet og nærhet kan bruke tiden sin på å utforske og være nysgjerrig fremfor å bekymre seg for hvor mamma eller pappa er. 

Tror ikke Husholdning1 helt forstår forskjellen på "ikke skadelig" og "ødelegger ikke for en positiv utvikling", ei heller det at å være forelder er og vil alltid være tidskrevende. Du kan ikke finne snarveier på alt her i livet vettu. 

PS Husholdning1: du bør kanskje opplyse deg selv litt mer før du prøver å "opplyse" de rundt deg med rævva retorikk, hersketeknikker og kommentarer kun bestående av enstavelsesord. /Om du ikke er et troll da, hvis det er tilfelle så må jeg bare si godt jobba👏

Anonymkode: f2ec0...d09

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...