AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #81 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, Husholdning1 skrev: Du har misforstått hva skrikekur er. Det er ikke slik at en skal gjennomføre en skrikekur det det er en årsak som, f.eks luft, som får barnet til å skrike. Hvis årsaken til skrikingen er et ønske om oppmerksomhet så er det derimot på sin plass. Et barn uten språk, vil ikke kunne si noe om hvorfor det skriker. Ergo kan man ikke være sikker på hva barnet skriker for. Å ville ha oppmerksomhet, nærhet og beskyttelse er et instinkt for så små barn i tillegg. Så å svare på disse instinktene vil skape trygge barn. Anonymkode: a217b...9b4 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #82 Skrevet 20. juli 2020 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Selvsagt har jeg kunnskap. At du tror noe annet endrer lite på det. Nei, du har ikke kunnskap. Du har ikke en gang argumenter, kun påstander uten hold. Anonymkode: a217b...9b4 1
Husholdning1 Skrevet 20. juli 2020 #83 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Et barn uten språk, vil ikke kunne si noe om hvorfor det skriker. Ergo kan man ikke være sikker på hva barnet skriker for. Å ville ha oppmerksomhet, nærhet og beskyttelse er et instinkt for så små barn i tillegg. Så å svare på disse instinktene vil skape trygge barn. Anonymkode: a217b...9b4 Jo, et barn uten språk vil selvsagt kunne si noe om det. Slutter barnet å skrike straks mamma eller pappa står i døråpningen er det selvsagt oppmerksomhet det er ute etter. 2
Husholdning1 Skrevet 20. juli 2020 #84 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, du har ikke kunnskap. Du har ikke en gang argumenter, kun påstander uten hold. Anonymkode: a217b...9b4 Du skal få fortsette å tro det. Forskning og erfaring støtter nå like fullt opp om min kunnskap.
Silva Pluvialis Skrevet 20. juli 2020 #85 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, Husholdning1 skrev: Jo, et barn uten språk vil selvsagt kunne si noe om det. Slutter barnet å skrike straks mamma eller pappa står i døråpningen er det selvsagt oppmerksomhet det er ute etter. Tror du på dette selv? Jeg bare lurer Om barnet slutter å skrike når mamma eller pappa kommer, så kan det være at barnet var utrygt alene og trengte å forsikre seg om at mamma og pappa ikke hadde forlatt det. Det er et uttrykk for at barnet kanskje er redd og trenger nærhet. Om man ikke går inn til babyen, og den da slutter å gråte, så er det fordi den resignerer. Den lærer at det ikke nytter å gråte og den slutter fordi ingen kommer og trøster allikevel. Da blir barnet overlatt til seg selv. Man lar da for svingende ikke en liten baby gråte alene. Man går inn og trøster. Ferdig snakka (!!) 2
Husholdning1 Skrevet 20. juli 2020 #86 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Tror du på dette selv? Jeg bare lurer Om barnet slutter å skrike når mamma eller pappa kommer, så kan det være at barnet var utrygt alene og trengte å forsikre seg om at mamma og pappa ikke hadde forlatt det. Det er et uttrykk for at barnet kanskje er redd og trenger nærhet. Om man ikke går inn til babyen, og den da slutter å gråte, så er det fordi den resignerer. Den lærer at det ikke nytter å gråte og den slutter fordi ingen kommer og trøster allikevel. Da blir barnet overlatt til seg selv. Man lar da for svingende ikke en liten baby gråte alene. Man går inn og trøster. Ferdig snakka (!!) Altså oppmerksomhet. Jo, selvsagt gjør man det.
Silva Pluvialis Skrevet 20. juli 2020 #87 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, Husholdning1 skrev: Altså oppmerksomhet. Jo, selvsagt gjør man det. En baby trenger nærhet, trøst og omsorg. Fravær av omsorg og trygghet er omsorgssvikt (!!) 1
Husholdning1 Skrevet 20. juli 2020 #88 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: En baby trenger nærhet, trøst og omsorg. Fravær av omsorg og trygghet er omsorgssvikt (!!) Og ingen har vel anbefalt det, såvidt jeg vet.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #89 Skrevet 20. juli 2020 8 minutter siden, Husholdning1 said: Altså oppmerksomhet. Jo, selvsagt gjør man det. Ferber-metoden er en av de mest brukte skrikekurene, og denne går ut på å gå inn til barnet med økende mellomrom og trøste barnet i maks to minutter, før man skal forlate rommet, uavhengig om barnet roet seg eller ikke. Dette er noe ganske annet enn "slutter å gråte straks mor viser seg i døren". Jeg har i hvertfall ikke lest noe om at metoden kun kan brukes på oppmerksomhetssyke barn (teit begrep). Anonymkode: 05fc2...eff 2
Husholdning1 Skrevet 20. juli 2020 #90 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ferber-metoden er en av de mest brukte skrikekurene, og denne går ut på å gå inn til barnet med økende mellomrom og trøste barnet i maks to minutter, før man skal forlate rommet, uavhengig om barnet roet seg eller ikke. Dette er noe ganske annet enn "slutter å gråte straks mor viser seg i døren". Jeg har i hvertfall ikke lest noe om at metoden kun kan brukes på oppmerksomhetssyke barn (teit begrep). Anonymkode: 05fc2...eff Nå er vel du den første til å bruke begrepet her. Om barnet fortsetter å gråte ved oppmerksomhet så er det jo sannsynligvis ikke oppmerksomhet det er ute etter, noe som gjør en skrikekur nokså unyttig i det gitte tilfellet.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #91 Skrevet 20. juli 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Du er enten et troll eller har overvurdert ditt eget kunnskapsnivå noe enormt. Anonymkode: 2f83d...f9a Har begynt å lure litt på om det er litt trolling på gang. I så fall har jeg nok gjort det verre ved å forsøke å diskutere med trollet, beklager det. Om ikke troll så er det i hvertfall noen som liker å holde en tråd gående ved å være provoserende dårlig til å diskutere. Synd, det er et interessant tema, og rimelig frustrerende at fagmiljøene er så delt om effekten av skrikekurene. Jeg har imidlertid ikke lest eller hørt noe som tilsier at det å ikke benytte skrikekur er skadelig i seg selv, så tenker det er trygt å holde seg på den siden. Anonymkode: 05fc2...eff 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #92 Skrevet 20. juli 2020 5 minutter siden, Husholdning1 said: Nå er vel du den første til å bruke begrepet her. Om barnet fortsetter å gråte ved oppmerksomhet så er det jo sannsynligvis ikke oppmerksomhet det er ute etter, noe som gjør en skrikekur nokså unyttig i det gitte tilfellet. Hvor har du hentet definisjonen din av skrikekur da? Anonymkode: 05fc2...eff 1
Lorieen Skrevet 20. juli 2020 #93 Skrevet 20. juli 2020 Jeg kommer aldri til å la mine barn ligge og gråte. Det strider fullstendig i mot alle mine instinkter og prinsipper. 2
Husholdning1 Skrevet 20. juli 2020 #94 Skrevet 20. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du hentet definisjonen din av skrikekur da? Anonymkode: 05fc2...eff Det husker jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #95 Skrevet 20. juli 2020 3 minutter siden, Husholdning1 said: Det husker jeg ikke. Godt jobba. Fem sider er ikke dårlig. Anonymkode: 05fc2...eff 2
Husholdning1 Skrevet 20. juli 2020 #96 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Godt jobba. Fem sider er ikke dårlig. Anonymkode: 05fc2...eff Det er for meg uklart hva du vil frem til?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #97 Skrevet 21. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Spennende at du mener du vet bedre enn blandt annet en forsker og psykologspesialist i Regionsenter for barn og unges psykiske helse. Hva er din utdannelse? Anonymkode: 96eec...ed3 Snart trenger vi utdannede "forskere" og "spesialister" til å fortelle oss hvilke sko vi skal ta på oss før vi går ut døra. Fornuften forvitrer bare mer og mer. Det er lov å tenke selv. Sånn til info. Anonymkode: 009e6...b62 2
Lorieen Skrevet 21. juli 2020 #98 Skrevet 21. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Snart trenger vi utdannede "forskere" og "spesialister" til å fortelle oss hvilke sko vi skal ta på oss før vi går ut døra. Fornuften forvitrer bare mer og mer. Det er lov å tenke selv. Sånn til info. Anonymkode: 009e6...b62 Ja. Det er lov. Dessverre er det ikke alle som benytter seg av den muligheten, ettersom enkelte fortsatt i 2020 mener at det ikke er skadelig å la små barn gråte seg i søvn.
Gjest BethD Skrevet 21. juli 2020 #99 Skrevet 21. juli 2020 Jeg tenker at enhver oppegående forelder ikke lar barnet sitt ligge å gråte hysterisk... Når det er sagt lar jeg barnet mitt gråte ved legging, når jeg er trygg på at hun er mett,varm,og frisk. Jeg hører forskjell på syting og gråting. Jeg vet når hun gråter for hun ikke vil legge seg selv om hun er stuptrøtt og jeg vet når gråten bikker over til hysterisk «jeg trenger mamma» gråt.... Som inatt da hun hysterisk våknet og gråt og jeg visste at nå er hun redd og trenger meg. Da satt jeg med henne i armene mens pappa fant en flaske melk,ga henne den og la henne igjen hvorpå hun sovnet med engang. Dette hadde aldri skjedd om hun våknet midt på natten med vanlig syting, som feks mistet smokken.. da går jeg inn å gir smokk,går ut igjen... man må kjenne sitt eget barn og ta det derifra...
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #100 Skrevet 21. juli 2020 6 timer siden, Husholdning1 skrev: Du har misforstått hva skrikekur er. Det er ikke slik at en skal gjennomføre en skrikekur det det er en årsak som, f.eks luft, som får barnet til å skrike. Hvis årsaken til skrikingen er et ønske om oppmerksomhet så er det derimot på sin plass. Hvorfor det? Hvis mitt barn ønsker oppmerksomhet så skal det få det. Det er nemlig sånn jeg behandler andre mennesker, uansett alder. Hvis mannen min sitter i sofaen og prøver å snakke til meg ville det vel vært ganske kjipt gjort å si "nå vil han bare ha oppmerksomhet igjen" og forlate rommet uten å svare, eller? Gråt er babyens eneste måte å kommunisere på. Å ignorere gråten er så hjerterått at jeg har ikke ord. Anonymkode: e84f3...ee6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå