Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Optimo
Skrevet
6 minutter siden, maskinisten skrev:

Vel, det er problemet. Antivax-bevegelsen vokser seg større i det stille fordi den bare les av, fremfor å bli tatt på alvor for å stanse den.

Hvordan skal man møte disse folkene? Alt vi andre kommer med av kilder blir fnyst av som kjøpt og betalt forskning, mens deres YouTube videoer og artikler på nettsider for alternativ medisin blir tatt for god fisk. Nesten uansett hva som står der. 

Det nytter jo ikke å diskutere med dem. Jeg har prøvd, og gitt opp. Derfor jeg sa det med "kaninhullet" tidligere - hvis noen først har kommet på tanken om at vaksiner er skadelig så er det klin umulig å snu dem. Alle offisielle kilder blir kontant avfeid som økonomisk snusk, alle alternative kilder blir omfavnet som sannhet. Og jo mer de leser av alternativblogger desto verre blir det. Noen bikker helt over og begynner å tro på alskens konspirasjoner. Det er bare trist. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det løses enkelt: ved å påtvinge enkelte vaksiner for å gå på offentlig skole. Det gjøres i Frankrike, så vidt jeg vet.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Frøyamor skrev:

Burde begynne med å vaksinere våre «nye landsmenn» på grensa og. De drar inn mye. 

Det gjøres faktisk i noe grad. Innvandrere fra land med høy forekomst av tuberkolose vaksineres x-antall uker etter at de kommer til Norge. 

Barn bør vaksineres uten tvil. Men jeg lurer på, alle dere voksne som er så strenge på at barna deres skal følge barnevaksinasjonsprogrammet og blir så sur på de som ikke gjør det, har dere revaksinert dere i voksen alder? 

Anonymkode: abdc8...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjøres faktisk i noe grad. Innvandrere fra land med høy forekomst av tuberkolose vaksineres x-antall uker etter at de kommer til Norge. 

Barn bør vaksineres uten tvil. Men jeg lurer på, alle dere voksne som er så strenge på at barna deres skal følge barnevaksinasjonsprogrammet og blir så sur på de som ikke gjør det, har dere revaksinert dere i voksen alder? 

Meget godt poeng. Her er det nok mye dobbeltmoral ute og går, da det er helt uakseptabelt at andres barn ikke skal vaksineres, mens man selv går rundt uvaksinert

Anonymkode: 9e1cc...be1

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig har jeg fyllt på, og i tillegg tatt andre nødvendige vaksiner før jeg har vært på ferie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, maskinisten skrev:

Det løses enkelt: ved å påtvinge enkelte vaksiner for å gå på offentlig skole. Det gjøres i Frankrike, så vidt jeg vet.

Og det vil nok bli gjort, dersom flokkimmuniteten blir for lav, og vi har allerede lovhjemmel for det. Men det er noe vi helst vil unngå, fordi det vil føre til at antivaxxere klumper seg sammen på privatskoler/barnehager, som feks i Steinermiljøet, og det vil føre til ekkokammere og økt polarisering.

Anonymkode: 87196...d86

Skrevet

Tenk at dette i det hele tatt kan være et issue, når man nå har vært levende vitne til hvordan verden kan se ut uten én vaksine🤦🏽‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meget godt poeng. Her er det nok mye dobbeltmoral ute og går, da det er helt uakseptabelt at andres barn ikke skal vaksineres, mens man selv går rundt uvaksinert

Anonymkode: 9e1cc...be1

Det er feil å kalle det dobbeltmoral, for dersom man skal prioritere er barnevaksinene de aller viktigste for å holde flokkimmuniteten. Feks vil mmr-vaksinen kunne miste noe effekt hos en andel som tar den, men denne andelen er så liten at i praksis vil man ha full flokkimmunitet likevel, dersom alle tar den som barn. De sykdommene man fyller på er heller ikke de mest kritiske, og man er mindre utsatt med voksen livsstil, som stivkrampe, mens kikhoste er mye mer alvorlig for små barn enn for voksne, og det er også en relativt ny oppdagelse at man bør revaksinere. 

Selv sørger jeg for å ha oppdatert stivkrampe, siden jeg har dyr, og når man har valp eller kattunger kan man bli bitt i lek, og sjekker resten samtidig. Antistoffer mot hepatitt sjekkes når jeg likevel tar blodprøve i forbindelse med seksuelt overførbare sykdommer. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det vil nok bli gjort, dersom flokkimmuniteten blir for lav, og vi har allerede lovhjemmel for det. Men det er noe vi helst vil unngå, fordi det vil føre til at antivaxxere klumper seg sammen på privatskoler/barnehager, som feks i Steinermiljøet, og det vil føre til ekkokammere og økt polarisering.

Jaja, da forsvinner de i hvert fall på naturlig vis.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fylte på alle + noen til da jeg skulle til Thailand i 2018.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

mange som har prøvd å ta dem på alvor, her inne og i andre fora - men det funker ikke. Tror ikke de ønsker det, tror ikke de ønsker å vite sannheten om hva som er sundt/helsefarlig etc. Dersom man ser på påstandene deres med åpent blir og undersøker dem , finner frem god forskning etc så blir det bare oversett/avfeid

eks påstanden om sammenhengen mellom autisme og vaksine er jommen tatt på alvor: forsket på av drøssvis av ulike aktører, grundige studier - og utvetydig tilbakvevist. likvel kommer dette frem med jevne mellomrom

Anonymkode: 4c2e3...ed8

Jeg tror en del av problemet er at folk til syvende og sist tror det de vil tro. Har noen først bestemt seg for at vaksiner er farlige kan ingenting få dem til å ombestemme seg igjen.. 

Han legen som aller først mente på at vaksiner leder til autisme trakk jo tilbake artikkelen sin. Fordi han hadde gjort feil konklusjon. 

• Liker 1
Skrevet

Vi fulgte vaksinasjonsprogrammet når vi fikk barn. Det var ingen tvil om det. Selvfølgelig vaksinerer man barna sine. Noe annet er bare tull, synes nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...