AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #1 Skrevet 20. juli 2020 https://www.dagsavisen.no/oslo/co-living-er-en-boform-der-man-deler-en-del-store-fellesarealer-1.1743235 https://amp.theguardian.com/cities/2019/sep/03/co-living-the-end-of-urban-loneliness-or-cynical-corporate-dormitories Collective living has other downsides. Post-grad student Emma Kay, 32, who was among the first people to move in when the Collective opened three years ago, found herself unnerved by some of the ways the building operated, such as when she bought a drink from the bar and took it outside. “The next day I got an email saying they’d seen me on CCTV with a glass in the smoking area and if I did it again there would be consequences,” she says. “It felt quite uncomfortable knowing whatever you do is being watched, and if you break the rules for a minor offence you’d get in trouble.” https://www.businessinsider.com/what-is-co-living-2017-2?amp For meg virker det litt depressivt. Man kan ikke velge møbler selv og det virker upersonlig rett og slett. Anonymkode: 21ed0...c8a 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 20. juli 2020 #2 Skrevet 20. juli 2020 Folk får bo som de vil, men jeg ville aldri bodd på den måten der. Jeg vil bo alene, kunne ikke falt meg inn og bo med andre mennesker.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #4 Skrevet 21. juli 2020 Jeg tror det er en god løsning for mange som ønsker å bo sentralt. Kanskje spesielt enslige, uten familie. Der man kan eie en liten leilighet, men alikevel ha tilgang til fellesområder, og naturlige plasser å møte andre folk. Litt som studenbolig men for voksne. Det eneste, jeg ville hatt både eget bad og eget kjøkken. Og heller kinorom, bibliotekk, treningsrom, og hobbyrom og snekkerrom og den type felles. Anonymkode: 8a494...bff 2
SPOCA Skrevet 22. juli 2020 #5 Skrevet 22. juli 2020 Helt uaktuelt. Jeg har bodd nesten slik tidligere, da jeg var student (studentbolig). Da hadde jeg eget rom og bad, men delte kjøkken og andre fellesarealer. Jeg hatet det. Jeg delte med 40 andre, og mat var et særlig problem. Måtte ha eget lite kjøleskap på rommet mitt, for folk stjal alt fra frossen kjøttdeig til pizza. Helt håpløst.
Daria Skrevet 22. juli 2020 #6 Skrevet 22. juli 2020 Jeg tror ikke jeg ville følt det som hjemme å dele fellesrom med fremmede - hvor godt slapper man av hvis du aldri vet hvem som dukker opp i stua? I mitt eget hjem vil jeg selv bestemme reglene. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #7 Skrevet 22. juli 2020 Dette er en boform med lang historie, det heter pensjonat eller hotell. Hotell i særklasse viser hvordan dette fungerer i praksis. https://no.wikipedia.org/wiki/Pensjonat Anonymkode: 97fdc...7dc
Miss-Grey Skrevet 22. juli 2020 #8 Skrevet 22. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er en god løsning for mange som ønsker å bo sentralt. Kanskje spesielt enslige, uten familie. Der man kan eie en liten leilighet, men alikevel ha tilgang til fellesområder, og naturlige plasser å møte andre folk. Litt som studenbolig men for voksne. Det eneste, jeg ville hatt både eget bad og eget kjøkken. Og heller kinorom, bibliotekk, treningsrom, og hobbyrom og snekkerrom og den type felles. Anonymkode: 8a494...bff Co-Living på den måten det presenteres i artikkelen er jo et byfenomen. Tror at kostnadene for det du skisserer ville være så høye at markedet ville være svært lite. Da kan man heller leie en liten leilighet i sentrum, med kort vei til kino, bibliotek, treningsmuligheter, etc. Jeg kunne nok fint bodd slik de skisserer i artikkelen dersom jeg skulle jobbe i en fremmed by for en kortere periode. Men ville nok ønsket en låsbar dør til rommet, samt noe mer plass enn på soverommet i artikkelen. Men konseptet er veldig fint, synes jeg! Jeg tror at vi kommer til å dele mer i fremtiden, og bli mindre opptatt av å eie ting selv. I det forrige OBOS-borettslaget jeg bodde var det et felles hobbyrom, og et lite areal som var tilrettelagt for skiprepping og sykkelreparasjoner. Vi hadde også en felles utegrill og en bookcrossing-hylle (der man kunne sette fra seg bøker man ville kvitte seg med, eller hente nye). Kunne ønske at flere sameier gjorde plass til slikt, det gjør mye for livskvaliteten og gjør det lettere å komme i kontakt med naboene dersom man skulle ønske det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå