Gjest Warrior Skrevet 20. juli 2020 #41 Skrevet 20. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Blir du ledd av folk du kjenner? Så leit. Anonymkode: 94729...c04 Nei ikke folk jeg kjenner heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #42 Skrevet 20. juli 2020 Synes alle barnefamilier bør gjøre som ts nå, selv etter corona. Ikke ta med barna på butikken. Jeg var vitne til en slapp far som hadde en liten jente som løp og tok på alt, klarte å lure til seg en godtepose som hun sleiket på. Den ble satt i hylla igjen. Grisete. Leste at nå er det mindre magetrøbbel enn før, å få økt hygiene. Og barn er bakteriebomber, hold dem unna butikken. Anonymkode: 315b6...a10 4
Den Sagnomsuste Skrevet 20. juli 2020 #43 Skrevet 20. juli 2020 De som kaller forsiktige folk som tar vare på seg og sine under en pandemi for hysteriske er enkle. Der, nå fikk vi litt gjensidige klengenavn på hverandre. Når folk trivialiserer noe som herjer hele verden i beste sendetid må det være noe alvorlig galt med forstanden deres. Vi andre er ikke hysterikere, men dere er bare litt "dumme"... 9
Husholdning1 Skrevet 20. juli 2020 #44 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, Den Sagnsomsuste skrev: De som kaller forsiktige folk som tar vare på seg og sine under en pandemi for hysteriske er enkle. Der, nå fikk vi litt gjensidige klengenavn på hverandre. Når folk trivialiserer noe som herjer hele verden i beste sendetid må det være noe alvorlig galt med forstanden deres. Vi andre er ikke hysterikere, men dere er bare litt "dumme"... Det er jo i utgangspunktet ikke noe galt i å si det, problemet er jo at man i såfall bommer. 1
Gjest Made4u Skrevet 21. juli 2020 #45 Skrevet 21. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er en familie på fire som tar dette viruset med stor forsiktighet selv om påvist smitte her i landet nå er lavt. - Vi drar bare en på butikken for å være færrest mulig. - Vi drar på butikken tidlig på morgenen for å unngå de største folkemengdene. - Vi har besøk og er på besøk, men vi møtes kun ute. - Vi har ikke hatt middagsgjester eller vært middagsgjester siden mars. - Barna får leke med venner, men ikke så mange av gangen og de er ute (noe som er uproblematisk siden det er sommer) - Vet vi om at folk har vært ute å reist (i Norge eller utland) så lar vi det gå noen dager før vi møter dem. - Denne sommeren tilbringer vi i nærmiljø og oppsøker ikke typiske feriesteder. Vi holder oss mye for oss selv. I kommunen vi bor har det ikke vært smittetilfeller på flere uker. Likevel er vi veldig forsiktig. Hysteriske tenker sikkert mange hvis man skal tro på KG. Fornuftige mener vi. Grunnen til hvorfor vi gjør det slik er fordi en av oss er utsatt. Ikke i de definerte risikogruppene, men helsetilstanden og responsen på sykdom er så dårlig at viruset vil vi helst unngå. Den som er syk kan bli skikkelig dårlig av viruset og havne i en situasjon som setter sykdommen tilbake mange år og kan risikere å blir bundet til sengen hvis det går veldig ille. Dere som kaller andre hysteriske, tenker dere over at det mest sannsynlig er en god grunn for at noen er så forsiktige? Føler du deg bedre av å gjøre narr av andre? Tenker du at det bare er de i definerte risikogrupper som har rett til å være ekstra forsiktig, og at resten vil tåle dette viruset utmerket? Hva tenker dere som kaller folk hysteriske om senskader etter viruset? Man kan ikke under noen omstendigheter vite senskader så tidlig som nå. I den store sammenhengen har nemlig viruset eksistert i veldig kort tid. Gjør vi noe "galt" som irriterer dere som kaller oss hysteriske? Gjør det noe å dra kun en på butikken og gjøre det morgenen uten særlig folk? Er det dårlig at barna ikke får ha hele vennegjengen på besøk? Er det helt på trynet at vi ikke har spist middag med andre enn oss fire siden mars? Vi har besøk og vært på besøk, men som nevnt ute og uten servering av mat. Er det så nødvendig å spise med noen at det ikke er godt nok å bare være sammen, ute, på litt avstand, er det ikke god nok sosialisering? At vi bevisst holder litt avstand noen dager når vi vet om folk som har vært på andre steder med mye folk, er det galt? Det er mange her vi bor som blant annet har vært i Bergen og andre norske storbyer og man kan aldri vite hvor smitten er. Er det en livsnødvendighet å måtte dra på en ferie med overnatting på hotell osv? Gjør det virkelig noe om vi går glipp av en ferietur eller to i år? Nei er mitt enkle svar på det. Valget er lett når en av oss kan risikere og gå glipp av familielivet i lang lang tid dersom man blir skikkelig dårlig av dette. Jeg håper vi går klar av viruset og kan leve som vanlig igjen snart. Selv om valget med å være forsiktige er lett, så må du ikke tro det er gøy! Det er rett og slett pyton å leve sånn, spesielt når det ser ut til at viruset er glemt blandt mange. Det å vite at noen kanskje snakker om oss bak ryggen vår gjør heller ikke situasjonen bedre. Jeg håper du/dere som kaller andre hysteriske tenker dere godt igjennom før du gjør det igjen. Anonymkode: 94729...c04 Den/de som kalte dere hysterisk traff ganske greit med den betegnelsen, selv ristet jeg på hodet når jeg las ditt innlegg, jeg så virkelig ikke for meg at noen kunne leve som du beskriver her.... Vannvittig synes jeg, hysterisk blir nær ikke dekkende alene....
Gjest Made4u Skrevet 21. juli 2020 #46 Skrevet 21. juli 2020 Definitivt når det blir så sykt som i TS sitt tilfelle, det setttes diagnoser på slikt og for normale er det skremmende å lese TS sin tankegang, at barn skal måtte forholde seg til en slik frykt vil jeg betegne som skadelig i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #47 Skrevet 21. juli 2020 Nå sier TS at det nesten ikke er smitte der hun bor, så ja jeg synes de burde slippe opp litt ikke minst pga barna. Samtidig så fikk jeg en vekker sist uke. Har foreldre i høy risiko, men har nå møtt de når fhi åpnet mer og mer. Vi har alltid møttes ute, men sist uke var vi inne. 2 dager senere ble jeg forkjøla. Var ikke korona, men satt allikevel en vekker i meg. Bor i viken så er jo litt smitte her. Anonymkode: 29f65...760 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #48 Skrevet 21. juli 2020 10 hours ago, maskinisten said: Du har ikke definisjonsmakt over meg. Jeg mener dere er hysteriske Hørt om "selvmotsigende"? I tråden her uttaler folk seg om hvordan de oppfatter TS' praksis av smittevern, og de aller fleste uttaler seg kun ut i fra sin egen situasjon og helsetilstand - og overser at TS har et familiemedlem med sykdom som kan forverres ved evt. koronasmitte. Korona er ennå en ganske ny sykdom og ny lærdom om den gjøres fortsatt, så det er kanskje ikke så dumt å være forsiktig når noen i familien har sykdom fra før? Anonymkode: 88644...4c9 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #49 Skrevet 21. juli 2020 56 minutter siden, Made4u skrev: Den/de som kalte dere hysterisk traff ganske greit med den betegnelsen, selv ristet jeg på hodet når jeg las ditt innlegg, jeg så virkelig ikke for meg at noen kunne leve som du beskriver her.... Vannvittig synes jeg, hysterisk blir nær ikke dekkende alene.... 49 minutter siden, Made4u skrev: Definitivt når det blir så sykt som i TS sitt tilfelle, det setttes diagnoser på slikt og for normale er det skremmende å lese TS sin tankegang, at barn skal måtte forholde seg til en slik frykt vil jeg betegne som skadelig i alle fall. Jeg syns dine holdninger til andre er skadelig, håper ikke du lærer barne dine slikt. Hvilken skade mener du barna mine tar (som begge går siste årene på barneskolen) av at i stedet for å ha 3-4 venner hver på besøk så har de 1-2? Hvilken skade skal de ta av å være ute med vennene sine i frisk luft? De er på full fart inn i ungdomstiden og vet vel omtrent ikke at vi har vært på butikken så den forhåndsregelen vi tar der merker de knapt. Anonymkode: 94729...c04 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #50 Skrevet 21. juli 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørt om "selvmotsigende"? I tråden her uttaler folk seg om hvordan de oppfatter TS' praksis av smittevern, og de aller fleste uttaler seg kun ut i fra sin egen situasjon og helsetilstand - og overser at TS har et familiemedlem med sykdom som kan forverres ved evt. koronasmitte. Korona er ennå en ganske ny sykdom og ny lærdom om den gjøres fortsatt, så det er kanskje ikke så dumt å være forsiktig når noen i familien har sykdom fra før? Anonymkode: 88644...4c9 Takk for at du forstår kjernen i det jeg mente. Det er klart vi sikkert hadde hatt en annen tilnærming om ikke noen i familien hadde hatt sykdom fra før, men nå er vi jo i den situasjonen og må ta valg ut fra det. Det vil være kjipere for barna om den av oss med sykdom eventuelt blir syk blir lenket til sengen. Da får vi ikke gjort noe sammen som familie de neste årene hvertfall 😟 Anonymkode: 94729...c04
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #51 Skrevet 21. juli 2020 11 timer siden, theTitanic skrev: Du må jo få være hysterisk om du vil det, men tenker det er trist og vanskelig for dere å leve slik i lang tid. Særlig barna. Ikke bare av å fysisk leve slik men det er jo en frykt og forsiktighet i alt dere gjør som må tære veldig på og gjør skade. Det har gått snart et halvår. Jeg er ikke Ts men er litt på samme måte som Ts. Og for min del så er det du skriver her om frykt og forsiktighet i alt jeg glør meget utmattende og tærer på. Men klarer ikke komme ut av det. Noen tips? Anonymkode: 84930...072 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #52 Skrevet 21. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg må innrømme at jeg synes det er litt... voldsomt når folk er overforsiktige av eget initiativ. Ikke er de i noen risikogruppe, ikke har de fått beskjed fra legehold om å være ekstra forsiktig, men risiko påberoper de seg gjerne uansett. Minner meg litt om "matintoleranse" og "høysensitivitet", rett og slett. Jeg avsluttet selv cellegift rett før jul, og fikk klar beskjed av legen om at det i seg selv ikke innebærer noen økt risiko mtp korona. Men veldig mange i samme situasjon påberoper seg å være ekstra utsatt, noe som jo må sies å være litt snålt? Hva er greia? Det finnes mange som har god grunn til å være bekymret (risikogruppe eller informasjon fra legehold), og dette gjelder selvsagt ikke dem. Men selverklærte risikopasienter som har googla seg til at de trenger ekstra hjemmeundervisning for barna fordi man hadde en vellykket bypass i 2007 blir for meg litt hysterisk, ja. Sier ikke at dere er dånn, og om dere er det spiller det egentlig ingen rolle for meg, folk velger jo selv. Men siden du spør, det er mine tanker om hysteri/ikkehysteri. Anonymkode: c5d97...773 Kan det være at enkelte er litt private og ikke ønsker å utdype hvorfor de er i risikogruppe eller hvorfor en lege har bedt de være forsiktig? Hvorfor er det slik at man må forsvare sine valg? 9 timer siden, Husholdning1 skrev: Hvorfor skal man slippe unna å bli omtalt som hysterisk når man er hysterisk? Men hvem er du til å definere noen som hysteriske? Et lite eksempel: En person er engstelig for å kjøre bil å gjør det minst mulig, en annen er ikke og elsker å kjøre bil. Sett utenfra vil mange (hvis man skal legge KG til grunn) kalle den engstelige for hysterisk. Hvis du får vite at den "hysteriske" en gang har vært i en alvorlig bilulykke hvor noen mistet livet, og den selv holdt på å miste livet, ser du på den som like hysterisk da? Anonymkode: 94729...c04 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #53 Skrevet 21. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Alvorlig talt?! For det første skal de på skolen. For det andre så kan det da fint lekes litt ute på høsten og i regn, mine to elsker å være ute i regnet. Er ikke dine barn ute om høsten og vinteren pga kulda? For det tredje kan det ende opp med en oppblussing lokalt som gjør at de fleste må holde seg hjemme alene. Anonymkode: 94729...c04 Det er jo det som er problemet. At det kan bli stengt igjen, og da har mange barn sittet for det meste alene siden mars. Mens livet går videre. Jeg hadde ikke sendt mine barn på besøk til noen i høljeregnet hvis jeg visste at de ikke hadde mulighet til å komme inn og varme seg. Mine barn er ute ja, men helst ikke i pøsregn hele tiden. Og de har jo mulighet til å komme inn når de vil. De blir heller ikke passet på som en hauk slik at de holder 1 meter avstand gjennom hele leken. Anonymkode: 5faf2...e6f 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #54 Skrevet 21. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være at enkelte er litt private og ikke ønsker å utdype hvorfor de er i risikogruppe eller hvorfor en lege har bedt de være forsiktig? Hvorfor er det slik at man må forsvare sine valg? Men hvem er du til å definere noen som hysteriske? Et lite eksempel: En person er engstelig for å kjøre bil å gjør det minst mulig, en annen er ikke og elsker å kjøre bil. Sett utenfra vil mange (hvis man skal legge KG til grunn) kalle den engstelige for hysterisk. Hvis du får vite at den "hysteriske" en gang har vært i en alvorlig bilulykke hvor noen mistet livet, og den selv holdt på å miste livet, ser du på den som like hysterisk da? Anonymkode: 94729...c04 Når det går ut over barnas sosiale kontakt, så er man hysterisk. Anonymkode: 5faf2...e6f 5
Gjest Blondie65 Skrevet 21. juli 2020 #55 Skrevet 21. juli 2020 Et lite tankekors til dere som kaller TS og andre forsiktige for hysteriske og påstår at de mishandler barna sine: Hvis TS hadde sluppet opp på sine restriksjoner, kan det være at hun måtte forhindret besøk fra og hos bestemor, på ubestemt tid. For hvor lenge? At barna har 1 til 2 venner som de treffer daglig ute er da virkelig ikke barnemishandling. Har dere hørt om regntøy? For meg som er vokst opp i Bergensområdet og som er vant med regn og som daglig ble sendt ut for å leke hele året i et par timer så er selve tanken på at lek ute i regnvær er barnemishandling helt absurd.
Husholdning1 Skrevet 21. juli 2020 #56 Skrevet 21. juli 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være at enkelte er litt private og ikke ønsker å utdype hvorfor de er i risikogruppe eller hvorfor en lege har bedt de være forsiktig? Hvorfor er det slik at man må forsvare sine valg? Men hvem er du til å definere noen som hysteriske? Et lite eksempel: En person er engstelig for å kjøre bil å gjør det minst mulig, en annen er ikke og elsker å kjøre bil. Sett utenfra vil mange (hvis man skal legge KG til grunn) kalle den engstelige for hysterisk. Hvis du får vite at den "hysteriske" en gang har vært i en alvorlig bilulykke hvor noen mistet livet, og den selv holdt på å miste livet, ser du på den som like hysterisk da? Anonymkode: 94729...c04 Det er hysteriet som definerer dem, ikke jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #57 Skrevet 21. juli 2020 19 minutter siden, Blondie65 skrev: Et lite tankekors til dere som kaller TS og andre forsiktige for hysteriske og påstår at de mishandler barna sine: Hvis TS hadde sluppet opp på sine restriksjoner, kan det være at hun måtte forhindret besøk fra og hos bestemor, på ubestemt tid. For hvor lenge? At barna har 1 til 2 venner som de treffer daglig ute er da virkelig ikke barnemishandling. Har dere hørt om regntøy? For meg som er vokst opp i Bergensområdet og som er vant med regn og som daglig ble sendt ut for å leke hele året i et par timer så er selve tanken på at lek ute i regnvær er barnemishandling helt absurd. Problemet er at barna ikke har mulighet til å komme inn hvis de blir gjennomvåte og begynner å fryse. De må spise våt mat ute. Og så videre. Det er greit å være ute i regnet litt, men ikke hele jævla tiden uten mulighet til å komme inn. Jeg forstår heller ikke hvorfor barna hele tiden skal ha besøk ute hvis mor ikke sitter med dem og passer på at de alltid holder en meter avstand. Hvis de leker sammen, klemmer, tar på de samme tingene, sitter tett osv ute, så er de like smittsomme som om de gjorde de samme tingene inne. Forstår ikke logikken. Anonymkode: 5faf2...e6f 3
Energidronning Skrevet 21. juli 2020 #58 Skrevet 21. juli 2020 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som kaller andre hysteriske, tenker dere over at det mest sannsynlig er en god grunn for at noen er så forsiktige? Hvem er hysteriske? Ikke folk som du og familien din! Dere vurderte situasjonen og så dere endret atferd slik som passer best til dere. hvem er jeg for å kritisere når går dere til butikken, hvor spiser dere eller drar dere på ferie. definisjon på hysteri, omtrent: de hysteriske er de som vil tvinge vilje på andre og begrense friheten!!! "hyttemotstand" hysteri: jeg vil til hytta når jeg vil! hvem er du til å kritisere meg? "reiseskam"hysteri: jeg vil til Sverige og alle EU land, uten karanten! hvem er du til å forsøke å stoppe meg? Å begrense frihet til andre FORDI DU/DERE ER REDD - DETTE ER HYSTERI! Jeg viser respekt til valgene deres. Dere kan fullstendig bestemme hvordan dere vil leve, men jeg reagerer på om dere forventer at andre burde ta akkurat de samme valgene, leve på samme måte! HYSTERI = SAUEMENTALITET Endret 21. juli 2020 av Energidronning 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #59 Skrevet 21. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo det som er problemet. At det kan bli stengt igjen, og da har mange barn sittet for det meste alene siden mars. Mens livet går videre. Jeg hadde ikke sendt mine barn på besøk til noen i høljeregnet hvis jeg visste at de ikke hadde mulighet til å komme inn og varme seg. Mine barn er ute ja, men helst ikke i pøsregn hele tiden. Og de har jo mulighet til å komme inn når de vil. De blir heller ikke passet på som en hauk slik at de holder 1 meter avstand gjennom hele leken. Anonymkode: 5faf2...e6f Leser du bare det du vil? De har ikke sittet for det meste alene siden mars. De har vært på skolen siden den åpnet, og de har hatt venner jevnlig på besøk (og vært på besøk hos andre) Skal jeg kalle deg hysterisk kanskje som ikke tror barna dine tåler å bli våte i regnet? Hvordan løser du det på skolen når de f.eks har skogstur og er ute hele skoledagen og det regner? Ser du hvor jeg vil her? Du mener vi er hysteriske fordi vi er litt mer forsiktige enn de fleste med smittevern. Mine barn tåler å være ute i regn en stund, men jeg har likevel respekt for at du helst har de inne i regnværet. Anonymkode: 94729...c04 2
Gjest theTitanic Skrevet 21. juli 2020 #60 Skrevet 21. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du oppriktig at barna tar skade av at livet er noe begrenset en periode, som i den store sammenhengen er ganske kort? Anonymkode: 94729...c04 6 mnd er ikke kort. Og det er mer det psykiske momentet med en fare som hele tiden lurer en begrensningen i seg selv.
Anbefalte innlegg