AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #1 Skrevet 20. juli 2020 Vi er en familie på fire som tar dette viruset med stor forsiktighet selv om påvist smitte her i landet nå er lavt. - Vi drar bare en på butikken for å være færrest mulig. - Vi drar på butikken tidlig på morgenen for å unngå de største folkemengdene. - Vi har besøk og er på besøk, men vi møtes kun ute. - Vi har ikke hatt middagsgjester eller vært middagsgjester siden mars. - Barna får leke med venner, men ikke så mange av gangen og de er ute (noe som er uproblematisk siden det er sommer) - Vet vi om at folk har vært ute å reist (i Norge eller utland) så lar vi det gå noen dager før vi møter dem. - Denne sommeren tilbringer vi i nærmiljø og oppsøker ikke typiske feriesteder. Vi holder oss mye for oss selv. I kommunen vi bor har det ikke vært smittetilfeller på flere uker. Likevel er vi veldig forsiktig. Hysteriske tenker sikkert mange hvis man skal tro på KG. Fornuftige mener vi. Grunnen til hvorfor vi gjør det slik er fordi en av oss er utsatt. Ikke i de definerte risikogruppene, men helsetilstanden og responsen på sykdom er så dårlig at viruset vil vi helst unngå. Den som er syk kan bli skikkelig dårlig av viruset og havne i en situasjon som setter sykdommen tilbake mange år og kan risikere å blir bundet til sengen hvis det går veldig ille. Dere som kaller andre hysteriske, tenker dere over at det mest sannsynlig er en god grunn for at noen er så forsiktige? Føler du deg bedre av å gjøre narr av andre? Tenker du at det bare er de i definerte risikogrupper som har rett til å være ekstra forsiktig, og at resten vil tåle dette viruset utmerket? Hva tenker dere som kaller folk hysteriske om senskader etter viruset? Man kan ikke under noen omstendigheter vite senskader så tidlig som nå. I den store sammenhengen har nemlig viruset eksistert i veldig kort tid. Gjør vi noe "galt" som irriterer dere som kaller oss hysteriske? Gjør det noe å dra kun en på butikken og gjøre det morgenen uten særlig folk? Er det dårlig at barna ikke får ha hele vennegjengen på besøk? Er det helt på trynet at vi ikke har spist middag med andre enn oss fire siden mars? Vi har besøk og vært på besøk, men som nevnt ute og uten servering av mat. Er det så nødvendig å spise med noen at det ikke er godt nok å bare være sammen, ute, på litt avstand, er det ikke god nok sosialisering? At vi bevisst holder litt avstand noen dager når vi vet om folk som har vært på andre steder med mye folk, er det galt? Det er mange her vi bor som blant annet har vært i Bergen og andre norske storbyer og man kan aldri vite hvor smitten er. Er det en livsnødvendighet å måtte dra på en ferie med overnatting på hotell osv? Gjør det virkelig noe om vi går glipp av en ferietur eller to i år? Nei er mitt enkle svar på det. Valget er lett når en av oss kan risikere og gå glipp av familielivet i lang lang tid dersom man blir skikkelig dårlig av dette. Jeg håper vi går klar av viruset og kan leve som vanlig igjen snart. Selv om valget med å være forsiktige er lett, så må du ikke tro det er gøy! Det er rett og slett pyton å leve sånn, spesielt når det ser ut til at viruset er glemt blandt mange. Det å vite at noen kanskje snakker om oss bak ryggen vår gjør heller ikke situasjonen bedre. Jeg håper du/dere som kaller andre hysteriske tenker dere godt igjennom før du gjør det igjen. Anonymkode: 94729...c04 17
Aragorn ll Elessar Skrevet 20. juli 2020 #2 Skrevet 20. juli 2020 Så lenge personen er hysterisk er det ikke respektløst å kalle personen hysterisk. 22
maskinisten Skrevet 20. juli 2020 #3 Skrevet 20. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper du/dere som kaller andre hysteriske tenker dere godt igjennom før du gjør det igjen. Du har ikke definisjonsmakt over meg. Jeg mener dere er hysteriske, spesielt når det ikke er smittede i kommunen engang. En ting er dere voksne, dere velger selv hva dere gjør med eget liv. En annen ting er hva dere drar barna deres gjennom. Får da være grenser for hvor mye helseangst dere skal påføre barn så tidlig i livet. 22
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #4 Skrevet 20. juli 2020 5 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Så lenge personen er hysterisk er det ikke respektløst å kalle personen hysterisk. Hvem sin rett er det til å definere hvem som er hysterisk eller ikke? Anonymkode: 94729...c04 14
Aragorn ll Elessar Skrevet 20. juli 2020 #5 Skrevet 20. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvem sin rett er det til å definere hvem som er hysterisk eller ikke? Anonymkode: 94729...c04 Jeg tror du er i stand til å se om en person er hysterisk eller ikke. 8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #6 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, maskinisten skrev: Du har ikke definisjonsmakt over meg. Jeg mener dere er hysteriske, spesielt når det ikke er smittede i kommunen engang. En ting er dere voksne, dere velger selv hva dere gjør med eget liv. En annen ting er hva dere drar barna deres gjennom. Får da være grenser for hvor mye helseangst dere skal påføre barn så tidlig i livet. Og da har kanskje ikke du definisjonsmakt over andre heller? Det at det pr nå ikke er noen nye tilfeller i kommunen vår kan snu seg fort. Det er mange kommuner nå som får smitte pga reisevirksomhet. Anonymkode: 94729...c04 6
maskinisten Skrevet 20. juli 2020 #7 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og da har kanskje ikke du definisjonsmakt over andre heller? Det at det pr nå ikke er noen nye tilfeller i kommunen vår kan snu seg fort. Det er mange kommuner nå som får smitte pga reisevirksomhet. Anonymkode: 94729...c04 Det er masse i verden du burde vært hysterisk for. Hvorfor du har valgt deg ut corona vet ikke jeg. Sannsynligheten for at du dør av noe annet enn corona er 99,8 %. 16
stan Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 Hadde alle gjort som TS hadde korona vært et mye mindre problem. Så lenge det TS gjør er gjennomtenkt så er det ikke hysterisk. Litt forsiktig, men det er vel greit. 27
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 Det verste er jo de som sitter på nett og rakker ned på alle andre som de mener ikke tar viruset seriøst nok etter deres egen målestokk. Håper du ikke er en av dem. Anonymkode: 3e08b...fd9 10
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #10 Skrevet 20. juli 2020 Jeg tar viruset seriøst, men jeg er faktisk nødt til å gå på jobb. Møte venner må jeg også, ellers går det på psyken løs. Anonymkode: d03f4...f0c 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #11 Skrevet 20. juli 2020 Jeg må innrømme at jeg synes det er litt... voldsomt når folk er overforsiktige av eget initiativ. Ikke er de i noen risikogruppe, ikke har de fått beskjed fra legehold om å være ekstra forsiktig, men risiko påberoper de seg gjerne uansett. Minner meg litt om "matintoleranse" og "høysensitivitet", rett og slett. Jeg avsluttet selv cellegift rett før jul, og fikk klar beskjed av legen om at det i seg selv ikke innebærer noen økt risiko mtp korona. Men veldig mange i samme situasjon påberoper seg å være ekstra utsatt, noe som jo må sies å være litt snålt? Hva er greia? Det finnes mange som har god grunn til å være bekymret (risikogruppe eller informasjon fra legehold), og dette gjelder selvsagt ikke dem. Men selverklærte risikopasienter som har googla seg til at de trenger ekstra hjemmeundervisning for barna fordi man hadde en vellykket bypass i 2007 blir for meg litt hysterisk, ja. Sier ikke at dere er dånn, og om dere er det spiller det egentlig ingen rolle for meg, folk velger jo selv. Men siden du spør, det er mine tanker om hysteri/ikkehysteri. Anonymkode: c5d97...773 14
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juli 2020 #12 Skrevet 20. juli 2020 (endret) Du og din familie velger helt og holdent hvordan dere vil forholde dere. Mye av det du har sagt her høres veldig fornuftig ut. Men det finnes folk som sitter inne i sin leilighet / hus og forbanner alle som har lyst på ferie et annet sted enn der de har vært siden første mars. Det finnes personer som mener at alle som ikke gjør som dem eller har en annen mening er egoister. Disse oppfører seg hysterisk. Jeg anser ikke deg som hysterisk, så lenge du respekterer at andre, som også følger smittevernreglene ut fra sin situasjon, kan treffe andre valg enn deg. Jeg, f.eks., har fortsatt hjemmekontor. Ingen vet hvor lenge. Jeg blir "straffet for" at jeg har valgt å ikke ha bil, og dermed begrenser mulighetene seg når man helst skal begrense hvor mye kollektivt man skal reise. I min vennekrets har vi valgt å respektere hverandres valg, selv om vi velger forskjellig. Hvis A - som har god plass slik at 6 mennesker kan møtes og koronareglene med 1 meters avstand fortsatt kan overholdes - inviterer B, C, D, E og F, og B sier at de ikke kan komme grunnet at de må bruke kollektivtrafikk, E sier at moren deres er i risikosonen så derfor vil de ikke ta noen sjanser, så respekteres dette uten diskusjon. Det er heller ikke sånn at A, C, D og F sitter på sammenkomsten og diskuterer B og E sine valg. Respekt, enten man er restriktiv eller mindre restriktiv når det gjelder sosial omgang i denne tiden, avler respekt. Det å kalle andre hysteriske eller egoister avler bare strid. Endret 20. juli 2020 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #13 Skrevet 20. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det verste er jo de som sitter på nett og rakker ned på alle andre som de mener ikke tar viruset seriøst nok etter deres egen målestokk. Håper du ikke er en av dem. Anonymkode: 3e08b...fd9 Jeg er ikke en av dem som rakker ned på at andre ikke tar det seriøst. Jeg lever derimot på en måte som gjør at folk her inne føler de har rett til å høvle over meg. Anonymkode: 94729...c04 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #14 Skrevet 20. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar viruset seriøst, men jeg er faktisk nødt til å gå på jobb. Møte venner må jeg også, ellers går det på psyken løs. Anonymkode: d03f4...f0c Hvor har jeg skrevet at vi ikke møter venner? Anonymkode: 94729...c04 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #15 Skrevet 20. juli 2020 Dere er ikke "hysteriske" og du har helt rett i at det er respektløst å kalle andre det. Av en eller annen grunn har koronaskeptikerne i Norge valgt seg ut akkurat dette ordet for å rakke ned på andre. Dere må selvfølgelig velge det som er best og tryggest for dere basert på deres helsetilstand. Anonymkode: b6f31...953 7
Gjest theTitanic Skrevet 20. juli 2020 #16 Skrevet 20. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er en familie på fire som tar dette viruset med stor forsiktighet selv om påvist smitte her i landet nå er lavt. - Vi drar bare en på butikken for å være færrest mulig. - Vi drar på butikken tidlig på morgenen for å unngå de største folkemengdene. - Vi har besøk og er på besøk, men vi møtes kun ute. - Vi har ikke hatt middagsgjester eller vært middagsgjester siden mars. - Barna får leke med venner, men ikke så mange av gangen og de er ute (noe som er uproblematisk siden det er sommer) - Vet vi om at folk har vært ute å reist (i Norge eller utland) så lar vi det gå noen dager før vi møter dem. - Denne sommeren tilbringer vi i nærmiljø og oppsøker ikke typiske feriesteder. Vi holder oss mye for oss selv. I kommunen vi bor har det ikke vært smittetilfeller på flere uker. Likevel er vi veldig forsiktig. Hysteriske tenker sikkert mange hvis man skal tro på KG. Fornuftige mener vi. Grunnen til hvorfor vi gjør det slik er fordi en av oss er utsatt. Ikke i de definerte risikogruppene, men helsetilstanden og responsen på sykdom er så dårlig at viruset vil vi helst unngå. Den som er syk kan bli skikkelig dårlig av viruset og havne i en situasjon som setter sykdommen tilbake mange år og kan risikere å blir bundet til sengen hvis det går veldig ille. Dere som kaller andre hysteriske, tenker dere over at det mest sannsynlig er en god grunn for at noen er så forsiktige? Føler du deg bedre av å gjøre narr av andre? Tenker du at det bare er de i definerte risikogrupper som har rett til å være ekstra forsiktig, og at resten vil tåle dette viruset utmerket? Hva tenker dere som kaller folk hysteriske om senskader etter viruset? Man kan ikke under noen omstendigheter vite senskader så tidlig som nå. I den store sammenhengen har nemlig viruset eksistert i veldig kort tid. Gjør vi noe "galt" som irriterer dere som kaller oss hysteriske? Gjør det noe å dra kun en på butikken og gjøre det morgenen uten særlig folk? Er det dårlig at barna ikke får ha hele vennegjengen på besøk? Er det helt på trynet at vi ikke har spist middag med andre enn oss fire siden mars? Vi har besøk og vært på besøk, men som nevnt ute og uten servering av mat. Er det så nødvendig å spise med noen at det ikke er godt nok å bare være sammen, ute, på litt avstand, er det ikke god nok sosialisering? At vi bevisst holder litt avstand noen dager når vi vet om folk som har vært på andre steder med mye folk, er det galt? Det er mange her vi bor som blant annet har vært i Bergen og andre norske storbyer og man kan aldri vite hvor smitten er. Er det en livsnødvendighet å måtte dra på en ferie med overnatting på hotell osv? Gjør det virkelig noe om vi går glipp av en ferietur eller to i år? Nei er mitt enkle svar på det. Valget er lett når en av oss kan risikere og gå glipp av familielivet i lang lang tid dersom man blir skikkelig dårlig av dette. Jeg håper vi går klar av viruset og kan leve som vanlig igjen snart. Selv om valget med å være forsiktige er lett, så må du ikke tro det er gøy! Det er rett og slett pyton å leve sånn, spesielt når det ser ut til at viruset er glemt blandt mange. Det å vite at noen kanskje snakker om oss bak ryggen vår gjør heller ikke situasjonen bedre. Jeg håper du/dere som kaller andre hysteriske tenker dere godt igjennom før du gjør det igjen. Anonymkode: 94729...c04 Du må jo få være hysterisk om du vil det, men tenker det er trist og vanskelig for dere å leve slik i lang tid. Særlig barna. Ikke bare av å fysisk leve slik men det er jo en frykt og forsiktighet i alt dere gjør som må tære veldig på og gjør skade. Det har gått snart et halvår.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #17 Skrevet 20. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har jeg skrevet at vi ikke møter venner? Anonymkode: 94729...c04 Har jeg sagt du har skrevet det noe sted? Jeg kan lese, så jeg fikk med meg hva du skrev. Anonymkode: d03f4...f0c 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #18 Skrevet 20. juli 2020 Det har nok hendt at jeg har kalt noen for hysteriske her. Men det har vært til de som kommer inn her for å skrive, eller direkte skjelle oss ut for hvor respektløse/ uansvarlige/ uempatiske/usympatiske vi er (altså vi som gjør så godt vi kan med å overholde myndighetens anbefalinger/ regler, men som kanskje tar en tur til Sverige eller andre land som det åpnes for, tar en tur på byen, eller til og med handler nesten hver dag ) Anonymkode: 08630...75a 5
Gjeste mann Skrevet 20. juli 2020 #19 Skrevet 20. juli 2020 Det er ikke pent å kalle andre for ting. Men jeg ser på dere på samme måte som jeg ville sett på noen som hadde gått rundt med hjelm hele tiden fordi de er redde for å få noe i hodet eller falle å bli skadet. 8
Gjest Warrior Skrevet 20. juli 2020 #20 Skrevet 20. juli 2020 (endret) Enig. Det er respektløs. Jeg blir også kalt hysterisk og folk ler av meg fordi jeg tar viruset på alvor og er redd for å bli syk. Enda mer redd for å smitte noen som kanskje ikke tåler det. Går i butikken, får besøk og møtes inne, er med folk, trener, er ute osv, men er forsiktig. Likevel hysterisk i følge folk, og det er ikke moro når noen ler når jeg er redd men er vant med det. Dere høres ikke hysterisk ut. Folk skal ta hensyn. Være forsiktig. Ikke kalle andre hysterisk. Endret 20. juli 2020 av Warrior
Anbefalte innlegg