Gå til innhold

Alenemor, ensomhet og sommerferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det andre aleneforeldre som føler på ensomhet og utilstrekkelighet denne sommerferien? Er alene med datteren min på 10. Alle rundt oss har reist på hytta, besøker familie osv. Vi har ingen familie å reise til. Har prøvd så godt vi kan å finne på ting i byen vi bor i, hadde håpet på bedre vær så vi kunne brukt opp dagene på stranda. Men, dagene blir lange, det er ingen venner av datteren min som er hjemme og vi går oppå hverandre. Føler jeg ikke strekker til og at hun har en kjip sommerferie. 

Anonymkode: 80688...543

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har foreldrene i klassen en facebookside? Hva med i så fall høre der om noen er hjemme? Det er sikkert noen hun innimellom er med på skolen som er hjemme. 😊

Anonymkode: f9155...da7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Kjenner på akkurat det samme. Er alene med to barn. Det burde ha vært vanlig med et slags kollektiv/fellesskap for folk alene med barn, for det kan jammen bli ensomt til tider. Særlig ferier er intense og nettopp ensomme, når «alle andre» blir opptatt med sitt/egen familie, mann & barn.

Anonymkode: 97e81...e31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også alene med ett barn på 5. Vi har satt opp en ukeplan med hva vi skal gjøre de ulike dagene. Sett på værmeldingen og lagt dagene ut i fra det :) Han har fått bestemme selv i stor grad. 

Den ser sånn ut: 

- mandag: lekeland

-tirsdag: kjøpesenteret velge seg en leke 

-onsdag: stranda med grilling ute :) 

- torsdag: museum 

fredag: hjemmekos og en tur i skogen med pølser på termos og is på vei hjem. 

lørdag: besøke en park og stor lekeplass i byen. 

Søndag: hjemmekos og vannleker i hagen. 

Uka etter skal vi på hyttetur, har leid hytte. På vei dit besøker vi en fornøyelsespark. 

Anonymkode: bdbeb...7a3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært lite og reist i sommer så her er noen av planene våre: 

- ta tog til nærmeste by på restaurant/kafe

- skogtur med pølser på termos

- vår første fjelltur (barnet er syv, fjellet var lite og turen startet langt oppe)

- svømmehallen

- telt i hagen/terassen med masse  tepper, puter, iPad

-frokost fra hotell på too god to go

- finne annen mat på too god to go, lage god frokost morgenen etter

- sommerles, tur til byen for nytt kodeord hver uke

- Spania dag- vi lager dagen så lik Spania som mulig med unntak av solen siden det er kaldt. Spiser de samme tingene som vi gjør der, evnt lage piknikk/strand inne. Innebærer litt shopping, kombiner gjerne med sbømmehall

- Relax avdelingen på spa hotell

Jeg ser at mine alternativer koster litt penger men det er greit for oss i år siden vi sparer på å ikke reise så mye. Jeg ser også at des mer innstilt jeg er på å bruke tid sammen med barnet des bedre har vi det. Når vi reiser bort er vi jo sammen nesten hele tiden, mye uten teknologi, så tar jeg samme strategi her hjemme får vi bedre dager. Lager superenkelmst og prøver å være ute mesteparten av dagen, gjerne i en nabo by/bydel/bygd for å få følelsen av å være vekke hjemmefra. Så lenge det ikke regner er sekk med mat koselig. 

I de fleste byer er det også laget gratis arrangement, så kikk deg rundt. Her er det laget turløype med poster for barn feks

Anonymkode: f1d5f...aaf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men dere andre som er alene med barn, savner dere ikke andre voksne å gjøre disse tingene med? For det kjenner jeg at jeg har begynt å gjøre. Har vært alene i en del år, og nå begynner jeg å kjenne at jeg som voksen føler meg virkelig ensom.

Hvordan er dette for dere?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere andre som er alene med barn, savner dere ikke andre voksne å gjøre disse tingene med? For det kjenner jeg at jeg har begynt å gjøre. Har vært alene i en del år, og nå begynner jeg å kjenne at jeg som voksen føler meg virkelig ensom.

Det er det jeg savner også. Vi gjør alt det andre foreslår over her. Det er ikke tips til hva man kan gjøre jeg er ute etter, det er den ensomheten. Vært alene i flere år nå. 

Anonymkode: 80688...543

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sammen med andre voksne med barn. Kan ikke si jeg savner voksenkontakt, bortsett fra voksenkontakt uten barn da...

Anonymkode: afbb6...67a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Naboer! Og barnefri kveld innimellom. 

Anonymkode: 95091...ff1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis TS har lyst så kan vi gjerne skrive i PM  - «felles skjebne er felles trøst» og det der!

For min del trenger jeg å ordne meg noe mer barnefri innimellom så jeg får mulighet til å treffe andre voksne (uten barn). Så må se på muligheter for det.

Jeg finner også på ting med barna, men det er den ensomheten som har begynt å gnage meg. Og i ferier så virker det som om veldig mange av de andre foreldrene med barn på samme alder er opptatte, så da er det ikke så lett å sosialisere seg med andre voksne + barna. Det er ihvertfall min opplevelse.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært lite og reist i sommer så her er noen av planene våre: 

- ta tog til nærmeste by på restaurant/kafe

- skogtur med pølser på termos

- vår første fjelltur (barnet er syv, fjellet var lite og turen startet langt oppe)

- svømmehallen

- telt i hagen/terassen med masse  tepper, puter, iPad

-frokost fra hotell på too god to go

- finne annen mat på too god to go, lage god frokost morgenen etter

- sommerles, tur til byen for nytt kodeord hver uke

- Spania dag- vi lager dagen så lik Spania som mulig med unntak av solen siden det er kaldt. Spiser de samme tingene som vi gjør der, evnt lage piknikk/strand inne. Innebærer litt shopping, kombiner gjerne med sbømmehall

- Relax avdelingen på spa hotell

Jeg ser at mine alternativer koster litt penger men det er greit for oss i år siden vi sparer på å ikke reise så mye. Jeg ser også at des mer innstilt jeg er på å bruke tid sammen med barnet des bedre har vi det. Når vi reiser bort er vi jo sammen nesten hele tiden, mye uten teknologi, så tar jeg samme strategi her hjemme får vi bedre dager. Lager superenkelmst og prøver å være ute mesteparten av dagen, gjerne i en nabo by/bydel/bygd for å få følelsen av å være vekke hjemmefra. Så lenge det ikke regner er sekk med mat koselig. 

I de fleste byer er det også laget gratis arrangement, så kikk deg rundt. Her er det laget turløype med poster for barn feks

Koselig med telt i hagen❤️

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du?

Anonymkode: 8b38a...cf0

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner også på det. Og «hjemmekos»? Hva er det - lurer jeg på. Jeg koser meg ikke med pølser på termos, telt i hagen og spilling av playstation. 😏

Savner voksne aleneforeldre å gjøre ting med. Her er alle ett par. Gidder ikke være 5 hjul på vogna. Forøvrig stresser vi ikke med noe denne sommeren. Planlegger ingenting - og tar dagene som de kommer. 

Anonymkode: 95e8e...10f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du?

Anonymkode: 8b38a...cf0

Østlandet, ikke langt fra Oslo.

Utvider gjerne nettverket mitt - har tidligere tenkt at det hadde vært fint å lage et nettverk av damer i samme situasjon - da kan man støtte hverandre.

Kom på at Barnas Turlag og Enestående Foreldre kan være steder å melde seg på for å få sosialisert seg, både voksne og barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner også på det. Og «hjemmekos»? Hva er det - lurer jeg på. Jeg koser meg ikke med pølser på termos, telt i hagen og spilling av playstation. 😏

Savner voksne aleneforeldre å gjøre ting med. Her er alle ett par. Gidder ikke være 5 hjul på vogna. Forøvrig stresser vi ikke med noe denne sommeren. Planlegger ingenting - og tar dagene som de kommer. 

Anonymkode: 95e8e...10f

Men tror du at de som ikke er aleneforeldre koser seg mer enn deg med de samme aktivitetene?

Ja, vi er to når kvelden kommer men ikke alle har da særlig ork etter en lang dag til så mye mer enn å slappe av, rydde litt og sove. Tosomhetem i løpet av dagen ser vi heller ikke så mye av, for vi er så mye med de små at vi knapt får tid til å prate sammen (dette endrer seg jo om barns er eldre). Fordelen med å være to er jo at man kan dele seg opp og automatisk har barnevakt jeg ser jo det, men dagene våre er fyllt med de samme barnerettede aktivitetene for alle oss som er hjemme, uten hytte og med alle vekkreist. 

Men tråden er lagt under foreldre og barn, og du beskriver i startinnlegget utilstrekkelighet som forelder så det er ikke rart at innleggene svarer på det. Det du tar opp senere er jo mer knyttet til det å være singel sånn alt i alt igrunn

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Østlandet, ikke langt fra Oslo.

Utvider gjerne nettverket mitt - har tidligere tenkt at det hadde vært fint å lage et nettverk av damer i samme situasjon - da kan man støtte hverandre.

Kom på at Barnas Turlag og Enestående Foreldre kan være steder å melde seg på for å få sosialisert seg, både voksne og barn.

Jeg bor også på Østlandet, ikke langt fra Oslo. Har mann og barn, men utvider gjerne nettverket, har familien på annen kant av landet. Bor i Nes kommune. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du ikke 10åringen med på ferie? Dere to.

Jeg er også alene med en 10åring, men hvert år reiser vi på ferie. Camping i Sverige, hyttetur i Finland, telt og fisking i elva osv. Vi storkoser oss👍🤩 

Anonymkode: 2b3e9...fcd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg alenemor, da, men er mye alene med mine to barn fordi mannen jobber gjennom hele sommeren. Etter ni ukers koronastengt, og så fire ukers sommerferie, så begynner det å skorte litt på hva vi kan finne på her omkring. Har egentlig lyst til å ta dem med til Vestlandet en uke, men har forstått at det er det allerede fullt av folk. Så nei, hva finner man på, spesielt når det regner og er kaldt ute? Blir nok litt mye skjermtid her i huset 😬 

Anonymkode: 94e28...c4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stort sett tredje eller femte hjul på vogna hele sommerferien. Besøker folk her og der, har vært litt skamløs tidligere år og invitert meg selv men bidrar med mat, drikke og barnevakt. Blir 1-3 dager, reiser så videre.

Blir derfor invitert igjen året etter. Anbefales!

Anonymkode: 76a6d...505

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så kjipt at du føler det slik, men vil tro datteren din har det veldig fint sammen med deg. Har dere fjell i nærheten? Så kan dere gå litt fjellturer? Eller dere kan bake eller gjøre noe hjemme? Ikke ha dårlig samvittighet, du gjør så godt du kan. Vi er ikke i samme situasjon, men vi er også ganske stuk hjemme pga korona og fulle ferieplassen overalt.. men vi skal ta noen bilturer og ta noen dagsturer tenkte vi. 

Anonymkode: 59b49...a78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...