Gå til innhold

Kombucha starter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Noen som vet hvordan man lager starter til kombucha? Jeg har en surdeigstarter. Har blandet sukker, vann og litt starter. Silt 2 ganger å matet med litt sukker. Står på benken, tenker å tilsette litt sukker og vann hver dag og sile gjennom et klede hver dag til det ikke er noe mer mel igjen i blandingen.  Får med bakterier og gir de sukker som næring. 

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg holder på med. Blir dette samme bakterie/sopp som trengs for å lage kombucha? Evt hvordan lager jeg en slik starter? Tips? 

Anonymkode: 7f49e...c0a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I følge dette forumet kan det ta noen generasjoner før du treffer riktig kombinasjon av gjær og eddiksyrebakterier. Surdeig ser uansett ikke ut til å være tingen. 

For å si det litt forenklet: For å lage kombucha trenger du en scoby. Og for å lage en scoby trenger du kombucha. :) 

Anonymkode: 2439c...a1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å si det litt forenklet: For å lage kombucha trenger du en scoby. Og for å lage en scoby trenger du kombucha. :) 

Den første scobyen må ha blitt laget? derfor er det litt merkelig at man trenger disse tingene synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan skaffe startkultur på fb, gruppen kombucha soppdyrking. Mange der som sender mot en liten penge. Matta trenger du egentlig ikke, men sur starterveske er det viktigste og er det er det som er "scobyen" 

2 liter vann

8 ss økologisk rørsukker. Bruker grønn pose fra REMA 1000 eller urtekrams sin. 

4-5 poser ren te. F. Eks pukka english breakfast tea eller Clipper green tea. (liker to sorte og to grønne best) 

2-3 dl startkultur 

Lag søt te, avkjøl helt til romtemp. Ha i glassbeholder sammen med startkulturen. Viktig at teen ikke er for varm når du har i startervesken. Ha i matta om du vil. 

Dekk til med et klede og vent. Hvor lenge det tar kommer helt Ann på romtemperaturen, hvordan startkulturen er osv. Men sjekk etter en liten uke og ta det derfra. Det skal være syrlig, men jeg liker den best litt søt også. 

Når du liker smaken tar du av 2-3dl av kombuchaen som du lar stå litt til slik at den blir litt surere før du bruker den i neste batch. 

Resten kan du drikke som den er, eller 2. gangsfermentere. (f2) 

Ha kombuchaen over i rene, tette og trykksikre glassflasker. Ha i 1/10 del juice, bær, frukt eller det du måtte ønske av smak. Mange tips på fb. Ha på lokk og la stå et par dager i romtemperatur slik at du får god kullsyre. (ølflasker med patentkork fungerer fint) 

Ps: Husk at det er superviktig at alt er rent. Jeg skyller alt utstyr i kokende vann. 

Lykke til! 

Anonymkode: bf174...7b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den første scobyen må ha blitt laget? derfor er det litt merkelig at man trenger disse tingene synes jeg.

Her er det noen som har spurt om mye det samme som deg. Svaret var bl.a.: 

"This is equivalent of making bread or beer using wild yeasts..... It's possible in theory, but the very specific species of acetobacter and yeast that make kombucha as we know it have evolved over time with kombucha being passed from hand to hand throughout the centuries. To do it yourself from scratch might take generations. I don't know how many hundreds of years you are willing to dedicate to the task..."

Jeg aner ikke om det stemmer, men det var i alle fall ingen der som motsa det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 21.7.2020 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Du kan skaffe startkultur på fb, gruppen kombucha soppdyrking. Mange der som sender mot en liten penge. Matta trenger du egentlig ikke, men sur starterveske er det viktigste og er det er det som er "scobyen" 

2 liter vann

8 ss økologisk rørsukker. Bruker grønn pose fra REMA 1000 eller urtekrams sin. 

4-5 poser ren te. F. Eks pukka english breakfast tea eller Clipper green tea. (liker to sorte og to grønne best) 

2-3 dl startkultur 

Lag søt te, avkjøl helt til romtemp. Ha i glassbeholder sammen med startkulturen. Viktig at teen ikke er for varm når du har i startervesken. Ha i matta om du vil. 

Dekk til med et klede og vent. Hvor lenge det tar kommer helt Ann på romtemperaturen, hvordan startkulturen er osv. Men sjekk etter en liten uke og ta det derfra. Det skal være syrlig, men jeg liker den best litt søt også. 

Når du liker smaken tar du av 2-3dl av kombuchaen som du lar stå litt til slik at den blir litt surere før du bruker den i neste batch. 

Resten kan du drikke som den er, eller 2. gangsfermentere. (f2) 

Ha kombuchaen over i rene, tette og trykksikre glassflasker. Ha i 1/10 del juice, bær, frukt eller det du måtte ønske av smak. Mange tips på fb. Ha på lokk og la stå et par dager i romtemperatur slik at du får god kullsyre. (ølflasker med patentkork fungerer fint) 

Ps: Husk at det er superviktig at alt er rent. Jeg skyller alt utstyr i kokende vann. 

Lykke til! 

Anonymkode: bf174...7b4

Takk! Kan man ikke bare lage starkulturen selv? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kombucha har ikke noe med surdeig å gjøre. 

Anonymkode: 5eece...dde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha kultur fra et sted. Å begynne helt fra scratch er for kjennere, ikke nybegynnere. Det blir litt som å skulle lage kefirkorn eller yoghurt helt fra børjan av. 

Du kan lage en scoby ved å koke opp te (la den avkjøle), tilsette sukker og kombucha-drikk som ikke er tilsatt smak. Slike finner du på helsekostbutikker f.eks. Så er det bare å vente til det danner seg ei hinne (scoby). 

Du finner mange videoer om dette på youtube. 

Anonymkode: 2159e...708

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en flaske kombucha på helsekost. Lag søt svart te, må ikke være økologisk, bruk det du har.  

De fleste vil fungere som  starter, du trenger ikke scoby, starter væske er nok. 

Anonymkode: 4bf95...033

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha kultur fra et sted. Å begynne helt fra scratch er for kjennere, ikke nybegynnere. Det blir litt som å skulle lage kefirkorn eller yoghurt helt fra børjan av. 

Du kan lage en scoby ved å koke opp te (la den avkjøle), tilsette sukker og kombucha-drikk som ikke er tilsatt smak. Slike finner du på helsekostbutikker f.eks. Så er det bare å vente til det danner seg ei hinne (scoby). 

Du finner mange videoer om dette på youtube. 

Anonymkode: 2159e...708

Jeg har laget yoghurt og cottage cheese og ost før. Synes bare det er ekstra interessant å se om man kan lage den fra starten uten kombucha. Bare te som står, og evt fylle på med litt sukker?

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kombucha har ikke noe med surdeig å gjøre. 

Anonymkode: 5eece...dde

Lurer på om det er samme sopper/gjær i begge? 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er samme sopper/gjær i begge? 

Det er det ikke, noe du allerede burde ha skjønt om du leste linkene du har fått. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bare prøve med et starter kit første gang: Starter kit

Anonymkode: 584b1...172

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke, noe du allerede burde ha skjønt om du leste linkene du har fått. 

Tror det er samme sopp/gjær. Det startet uansett med te som fikk stå lenge nok. Det er samme gjær typer fra luften. Øl gjær lages av at det får stå lenge nok. Det er ikke forskjellig type gjær i lufta som spiser karbohydratene? 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er samme sopp/gjær. Det startet uansett med te som fikk stå lenge nok. Det er samme gjær typer fra luften. Øl gjær lages av at det får stå lenge nok. Det er ikke forskjellig type gjær i lufta som spiser karbohydratene? 

Jo. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...