AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #1 Skrevet 20. juli 2020 Hei! Jeg har nesten 51 i konkurransepoeng. 2 realfagspoeng inkludert. Jeg vil forbedre karakter i 9 fag dette året (3 av de har jeg ikke fra før). Tenkte 5 i høst og 4 til våren. Tar tysk, religion, kjemi 1, s1, fysikk 1 i høst. Og kjemi 2, geografi, norsk muntlig og historie til våren. Eventuelt også kroppsøving, siden jeg har karakter 4 i det. Hadde fysikk eksamen i vår, men fikk 4 pga dårlig forberedelse men har holdt kunnskapen ved like i sommer. Så vil ta opp igjen det i høst for å få 5 eller 6. Så det blir ikke for stor belastning vil jeg tro når jeg kan mye fra før... Hvis jeg får 5 i alle realfag, og 6 i alle andre fag så vil jeg akkurat være innenfor poenggrensen til studiet jeg vil på. Tenkte også å ta nettstudie som gir 30 studiepoeng (1 ekstra poeng) etter nyttår. Tenker å bare ta det enkleste jeg finner, og lese nok til at jeg består. Skulle ønske jeg tok et årsstudium tidligere, eller fått 2 poeng på en annen måte, men sånn er det. Jeg orker nesten ikke å vente enda et år etter dette igjen, altså å komme inn høsten 2022😕 Anonymkode: e75bc...3f0
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #2 Skrevet 20. juli 2020 Jeg tok åtte eksamener på ett semester, og det gikk helt fint. Kommenterte dette i en tråd tidligere i dag: Startet med 3,22 = 32,2 karakterpoeng + 8 alderspoeng. = 40,2 konkurransepoeng Jeg var gammel nok til 23/5 da jeg tok opp fag, så trengte bare forbedre de fagene. Tok opp norsk skriftlig, engelsk, naturfag, samfunnsfag, matte 1p og 2p på et halvt år ved Sonans Utdanning. Hadde 5 i historie og norsk muntlig fra før, så de tok jeg ikke opp. Norsk skriftlig: 3 til 6. Engelsk skriftlig: 3 til 5. Engelsk muntlig: 3 til 6. Naturfag: 2 til 6. Samfunnsfag: 4 til 6. Matte 1P: 2 til 4. Matte 2P: 2 til 5. Tok i tillegg Geofag 1 for å få 0,5 i realfagspoeng. Hadde verken hatt faget før eller undervisning, bare leste boka hjemme et par dager før muntlig eksamen. Fikk 5. Endte med 5,30 = 53 karakterpoeng + 0,5 realfagspoeng. + 8 alderspoeng = 61,5 konkurransepoeng Anonymkode: ed248...90b 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #3 Skrevet 20. juli 2020 Det kommer an på flere ting. - skal du jobbe i tillegg? Hvis ikke burde du ha masse tid på deg. Skal du jobbe fulltid i tillegg, og særlig hvis du også har barn, må du bruke tiden veldig godt - hvor godt grunnlag har du i fagene fra før? - hvor god er du på taktisk lesning og å takle eksamenssituasjonen, både muntlig og skriflig? Anonymkode: 3c96b...444 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #4 Skrevet 20. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har nesten 51 i konkurransepoeng. 2 realfagspoeng inkludert. Jeg vil forbedre karakter i 9 fag dette året (3 av de har jeg ikke fra før). Tenkte 5 i høst og 4 til våren. Tar tysk, religion, kjemi 1, s1, fysikk 1 i høst. Og kjemi 2, geografi, norsk muntlig og historie til våren. Eventuelt også kroppsøving, siden jeg har karakter 4 i det. Hadde fysikk eksamen i vår, men fikk 4 pga dårlig forberedelse men har holdt kunnskapen ved like i sommer. Så vil ta opp igjen det i høst for å få 5 eller 6. Så det blir ikke for stor belastning vil jeg tro når jeg kan mye fra før... Hvis jeg får 5 i alle realfag, og 6 i alle andre fag så vil jeg akkurat være innenfor poenggrensen til studiet jeg vil på. Tenkte også å ta nettstudie som gir 30 studiepoeng (1 ekstra poeng) etter nyttår. Tenker å bare ta det enkleste jeg finner, og lese nok til at jeg består. Skulle ønske jeg tok et årsstudium tidligere, eller fått 2 poeng på en annen måte, men sånn er det. Jeg orker nesten ikke å vente enda et år etter dette igjen, altså å komme inn høsten 2022😕 Anonymkode: e75bc...3f0 9 fag + 30 stp? Høres helt rabiat ut. Jeg hadde mer enn nok med 15 stp i halvåret, uten noe mer. Hvorfor ikke finne andre veier til det du har lyst til å drive med? Anonymkode: b1738...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #5 Skrevet 20. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 9 fag + 30 stp? Høres helt rabiat ut. Jeg hadde mer enn nok med 15 stp i halvåret, uten noe mer. Hvorfor ikke finne andre veier til det du har lyst til å drive med? Anonymkode: b1738...d0c Jeg har aldri studert noe på universitet, så vet ikke hvor stor arbeidsbelastning 30 stp er... Men det er et nettstudie hos Bjørknes, om ernæring eller kosthold for barn/eldre... Det var de nettstudiene (eller medisinsk grunnstudium) man kunne begynne på i vårsemesteret. Jeg trenger bare å få lese nok til at jeg består (med litt margin da for å vær sikker). Hvor stor arbeidsbelastning er 30 stp ca? Anonymkode: e75bc...3f0
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #6 Skrevet 20. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri studert noe på universitet, så vet ikke hvor stor arbeidsbelastning 30 stp er... Men det er et nettstudie hos Bjørknes, om ernæring eller kosthold for barn/eldre... Det var de nettstudiene (eller medisinsk grunnstudium) man kunne begynne på i vårsemesteret. Jeg trenger bare å få lese nok til at jeg består (med litt margin da for å vær sikker). Hvor stor arbeidsbelastning er 30 stp ca? Anonymkode: e75bc...3f0 40.900,- kroner. Hvordan skal du få penger til det? Hvorfor setter du ikke heller av 2 år til å jobbe med karakterer? Hva vil du inn på, finnes andre måter å komme til mål enn å drepe seg helt? Anonymkode: b1738...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #7 Skrevet 20. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: 9 fag + 30 stp? Høres helt rabiat ut. Jeg hadde mer enn nok med 15 stp i halvåret, uten noe mer. Hvorfor ikke finne andre veier til det du har lyst til å drive med? Anonymkode: b1738...d0c Jeg har tatt 30 stp i halvåret. I tillegg et par fag som privatist. Anonymkode: e5c07...55b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt 30 stp i halvåret. I tillegg et par fag som privatist. Anonymkode: e5c07...55b Ja, jeg har vært oppe i 45, men jeg hadde ikke forbedring i 9 fag i tillegg 😕 Anonymkode: b1738...d0c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 30 studiepoeng er full studiebelastning. 60 studiepoeng i året er normalt på høyere utdanning. Det skal tilsvare 100% jobb Anonymkode: 1f980...be4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #10 Skrevet 21. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 30 studiepoeng er full studiebelastning. 60 studiepoeng i året er normalt på høyere utdanning. Det skal tilsvare 100% jobb Anonymkode: 1f980...be4 Jepp! Vi hadde 60 i året på jussen. Anonymkode: ed248...90b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #11 Skrevet 21. juli 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri studert noe på universitet, så vet ikke hvor stor arbeidsbelastning 30 stp er... Men det er et nettstudie hos Bjørknes, om ernæring eller kosthold for barn/eldre... Det var de nettstudiene (eller medisinsk grunnstudium) man kunne begynne på i vårsemesteret. Jeg trenger bare å få lese nok til at jeg består (med litt margin da for å vær sikker). Hvor stor arbeidsbelastning er 30 stp ca? Anonymkode: e75bc...3f0 30 studiepoeng på ett semester er 100% studier. Det «skal» liksom være ca 37,5 time i uka, men hvor lang tid man bruker på studiene varierer veldig, avhengig av fag, ambisjonsnivå, dine evner, og hvor god du er til å studere. Det finnes med andre ord ikke ett svar på det i praksis. Jeg er f.eks vant til å studere og er generelt faglig sterk. Jeg har lest i kun noen få timer før eksamen i noen fag, og likevel fått A. Med andre ord trenger jeg ofte ikke å legge inn så mye innsats. MEN hvis jeg skulle studert f.eks astrofysikk eller norrøn grammatikk, hadde en slik taktikk ført til at jeg hadde strøket med glans, selv om jeg er «god» til å studere og vant til eksamenssituasjonen. Hvis jeg ikke hadde hatt den rutinen som jeg har som student, måtte jeg ha lagt ned mye mer tid for å oppnå samme resultat. Studiet du ønsker å ta tenker jeg at JEG ville vært nødt til å jobbe ganske lite med for å stå. Av grunnene over + at jeg kan endel om temaet fra før. Hvor mye DU må jobbe for å stå, kan være alt fra ganske lite til mye - hvis du drukner deg selv i pensum og ikke leser taktisk. Jeg ville funnet et nettstudium på en offentlig skole slik at du slipper å betale skolepenger. Målet er vel uansett bare tilleggspoeng for opptak til studier. Men se det an - hvis du sliter i første semester med kun å ta opp fag, bør du ikke øke arbeidsmengden ytterligere med å ta 30 studiepoeng i tillegg. Anonymkode: 3c96b...444 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #12 Skrevet 21. juli 2020 På 20.7.2020 den 18.55, AnonymBruker skrev: Jeg tok åtte eksamener på ett semester, og det gikk helt fint. Kommenterte dette i en tråd tidligere i dag: Startet med 3,22 = 32,2 karakterpoeng + 8 alderspoeng. = 40,2 konkurransepoeng Jeg var gammel nok til 23/5 da jeg tok opp fag, så trengte bare forbedre de fagene. Tok opp norsk skriftlig, engelsk, naturfag, samfunnsfag, matte 1p og 2p på et halvt år ved Sonans Utdanning. Hadde 5 i historie og norsk muntlig fra før, så de tok jeg ikke opp. Norsk skriftlig: 3 til 6. Engelsk skriftlig: 3 til 5. Engelsk muntlig: 3 til 6. Naturfag: 2 til 6. Samfunnsfag: 4 til 6. Matte 1P: 2 til 4. Matte 2P: 2 til 5. Tok i tillegg Geofag 1 for å få 0,5 i realfagspoeng. Hadde verken hatt faget før eller undervisning, bare leste boka hjemme et par dager før muntlig eksamen. Fikk 5. Endte med 5,30 = 53 karakterpoeng + 0,5 realfagspoeng. + 8 alderspoeng = 61,5 konkurransepoeng Anonymkode: ed248...90b Utrolig bra jobbet! Anonymkode: 9c0cb...cf4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #13 Skrevet 22. juli 2020 On 7/20/2020 at 6:55 PM, AnonymBruker said: Norsk skriftlig: 3 til 6. Engelsk skriftlig: 3 til 5. Engelsk muntlig: 3 til 6. Naturfag: 2 til 6. Samfunnsfag: 4 til 6. Matte 1P: 2 til 4. Matte 2P: 2 til 5. Anonymkode: ed248...90b Kjempeimponerende, men kan jeg spørre hvordan du fikk tid til alt. Hvor mye jobbet du med hvert av fagene? Anonymkode: 020af...755
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #14 Skrevet 22. juli 2020 Noen klarer det jo, så det er ikke helt utenkelig at du greier det. Ville lest meg opp på studieteknikk, f.eks boka "How to Become a Straight-A Student" som en kompis tipset meg om, eller "Toppkaraktersystemet" om du vil ha en norsk bok. Det handler ekstremt mye om studieteknikk. Veldig mange leser seg nesten ihjel uten å oppnå gode nok karakterer, mens andre har mye fritid og leser ganske lite og får likevel toppkarakterer. Lykke til! Anonymkode: 1f789...790
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #15 Skrevet 22. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Utrolig bra jobbet! Anonymkode: 9c0cb...cf4 Tusen takk 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjempeimponerende, men kan jeg spørre hvordan du fikk tid til alt. Hvor mye jobbet du med hvert av fagene? Anonymkode: 020af...755 Jeg var heldig som hadde deltidsjobb hvor jeg kunne flytte vaktene til kveld og helg. Fulgte undervisning på dagtid, var med på «leksehjelp»-timer, skrev utfyllende notater fra timene, og fylte på med egne notater fra bøkene når jeg leste utenom timene. Fokuserte på å lære meg bøkene, på måten lærerne fremstilte det. I tiden før eksamen hadde jeg kollokvier sammen med en eller to klassekamerater, hvor vi gikk gjennom alle læringskrav og fremførte det for hverandre. Jeg synes det hjalp at det bare var ett semester. Det var intenst, men jeg visste at det bare var for en kort periode. Anonymkode: ed248...90b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #16 Skrevet 22. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk Jeg var heldig som hadde deltidsjobb hvor jeg kunne flytte vaktene til kveld og helg. Fulgte undervisning på dagtid, var med på «leksehjelp»-timer, skrev utfyllende notater fra timene, og fylte på med egne notater fra bøkene når jeg leste utenom timene. Fokuserte på å lære meg bøkene, på måten lærerne fremstilte det. I tiden før eksamen hadde jeg kollokvier sammen med en eller to klassekamerater, hvor vi gikk gjennom alle læringskrav og fremførte det for hverandre. Jeg synes det hjalp at det bare var ett semester. Det var intenst, men jeg visste at det bare var for en kort periode. Anonymkode: ed248...90b Takk for svar. Men hva gjorde du for å få 6er i norsk skriftlig? Tenker både hovedmål og sidemål. Anonymkode: 020af...755
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #17 Skrevet 22. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Men hva gjorde du for å få 6er i norsk skriftlig? Tenker både hovedmål og sidemål. Anonymkode: 020af...755 Ah, jeg ser her at jeg glatt har hoppet over en karakter. Jeg hadde fire i sidemål, så jeg lot den bare stå. Når det gjelder hovedmål var det nok litt flaks. Jeg kan skrive godt når jeg går inn for det, og jeg valgte riktig oppgave på eksamen. Læreren min sa at hvis man fikk muligheten, så måtte man velge novelleanalyse. Det er vanskelig, og siden nesten ingen velger den oppgaven, så får man ofte god uttelling. Anonymkode: ed248...90b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå