Gå til innhold

Er det mulig å bare få utbetalt stipend og ikke betale det tilbake som lån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg droppet ut av et studie i januar som jeg fikk full støtte til i form av maksimalt lån. Jeg skal begynne på et nytt studie nå til høsten og lurte på om det er mulig å kun søke om å få utbetalt stipend og ikke måtte betale tilbake alt som lån? Jeg har send epost til lånekassen om dette også, men de bruker litt tid på å svare.

Takk for svar!

Anonymkode: f1dd3...a48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle pengene utbetales som lån. Hvis du oppfyller kravene for omgjøring til stipend så blir den delen som kan omgjøres «borte». Dette avgjøres altså i ettertid, og avhenger av at du består eksamen.

Anonymkode: 15654...cee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om lån, men du må betale tilbake for semesteret (poengene) du fikk støtte for. Hvis du ikke søker i år og gjør ferdig poengene du fikk støtte for kan du få gjort om noe av pengene til stipend. Ikke alt da, altså gradomgjøringslån kanikkengjøre om til stipend

Anonymkode: 74aff...a25

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kun ønsker stipend, så huker du av for dette i søknaden. Det er ingen lov som sier at du må søke begge deler. 

Anonymkode: c6c54...472

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle pengene utbetales som lån. Hvis du oppfyller kravene for omgjøring til stipend så blir den delen som kan omgjøres «borte». Dette avgjøres altså i ettertid, og avhenger av at du består eksamen.

Anonymkode: 15654...cee

Så vist jeg kun søker om å få stipend og får utbetalt rundt 50 000, så trenger jeg ikke å betale de tilbake så lenge jeg består eksamen?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så vist jeg kun søker om å få stipend og får utbetalt rundt 50 000, så trenger jeg ikke å betale de tilbake så lenge jeg består eksamen?

Du får 25 % omgjort for å bestå eksamenene det aktuelle semesteret, og enda 15 % omgjort dersom du består graden.

Anonymkode: f73b9...57e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får 25 % omgjort for å bestå eksamenene det aktuelle semesteret, og enda 15 % omgjort dersom du består graden.

Anonymkode: f73b9...57e

Så jeg får altså ikke alt omgjort og må uansett betale noe tilbake? Har jeg forstått det riktig? Synes alt dette er veldig forvirrende.

AnonymBruker
Skrevet

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Korrekt. Hvis du kun søker om stipend vil alle pengen du mottar bli omgjort hvis du består alle dine eksamner og fullfører studiet. 

Anonymkode: 622a2...059

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg får altså ikke alt omgjort og må uansett betale noe tilbake? Har jeg forstått det riktig? Synes alt dette er veldig forvirrende.

du får det omgjort til stipend når du både består eksamen, og graden. Altså du må bestå en hel bachelor, og ikke droppe ut etter 1 år f.eks.

Anonymkode: 7f4a6...793

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også søke om fullt lån og stipend, sette lånedelen på høyrentekonto, og betale hele lånet med en gang du er ferdig med å studere, før rentene begynner å gå. Det er selvsagt mindre å tjene på det nå som renta er så lav.

Anonymkode: feb50...24f

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

du får det omgjort til stipend når du både består eksamen, og graden. Altså du må bestå en hel bachelor, og ikke droppe ut etter 1 år f.eks.

Anonymkode: 7f4a6...793

Det er bare tull. Jeg har droppet ut av studie, jeg tok vel 20 studiepoeng. Jeg fikk stipend for poengene jeg hadde tjent. Men det tar litt tid. Noen ganger har meldingen om at lån er omgjort til stipend kommet nesten 1 år etter eksamen. 

Anonymkode: dd5ed...299

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...