Gå til innhold

Noen som har tatt opp privatistfag for å komme inn på profesjonsstudie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har tatt opp privatistfag for å komme inn på profesjonsstudie? Eller studie med høy poenggrense i ordinærkvote (60+)

Tok dere alle fagene på privatistskole som Sonans, eller tok dere noen fag "alene"? Skal selv forbedre karakter i matte og kjemi denne høsten (fra karakter 4), men lurer på om jeg ikke kan forbedre karakter i fag som religion og historie alene heller... 

Hvor mange år brukte dere på å forbedre fag, og hvor mange alderspoeng osv hadde dere?

Anonymkode: c454e...745

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Brukte tre år, kom akkurat ikke inn etter to (og hadde ikke lest så mye heller). Tok universitetsfag og jobbet både lønnet og betalt i tillegg, så kan ikke si jeg leste så mye noen av årene egentlig... 😂 Tok universitetsfag som overlappet med privatistfagene, så det var også nyttig for ikke å bli sprø av å lese VGS-fag. 

Det er ikke noe problem å ta opp fag alene, egentlig, du må bare vurdere hvor strukturert og motivert du er. Jeg tok to på Sonans. Et fordi jeg trengte 6'er og det var muntlig eksamen (fikk med læreren som eksaminator) og jeg syntes det var så utrolig kjedelig (ble "tvunget" gjennom pensum). Et fordi jeg syntes det var vanskelig, det var muntlig eksamen, og kjedelig, slik at jeg fikk drahjelp (kjemi). Så hvis jeg hadde vært flinkere til å tvinge meg selv hadde det nok ikke vært nødvendig. 

Anonymkode: f303f...a6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har tatt opp privatistfag for å komme inn på profesjonsstudie? Eller studie med høy poenggrense i ordinærkvote (60+)

Tok dere alle fagene på privatistskole som Sonans, eller tok dere noen fag "alene"? Skal selv forbedre karakter i matte og kjemi denne høsten (fra karakter 4), men lurer på om jeg ikke kan forbedre karakter i fag som religion og historie alene heller... 

Hvor mange år brukte dere på å forbedre fag, og hvor mange alderspoeng osv hadde dere?

Anonymkode: c454e...745

Jeg tok historie uten noe som helst undervisning. Hadde ikke hatt faget før. Leste i 3 mnd gjennom boka og fikk 5. Jeg tror det kommer an på motivasjonen. Lagde foredrag som var ferdig for hvert kapittel. Var veldig motivert og det gikk bra. Gikk på sonans når jeg tok norsk og var lite motivert og fikk dårlige karakterer.

Anonymkode: f0603...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Startet med 3,22 = 32,2 karakterpoeng

+ 8 alderspoeng. 
= 40,2 konkurransepoeng

Jeg var gammel nok til 23/5 da jeg tok opp fag, så trengte bare forbedre de fagene. Tok opp norsk skriftlig, engelsk, naturfag, samfunnsfag, matte 1p og 2p på et halvt år ved Sonans Utdanning. 

Hadde 5 i historie og norsk muntlig fra før, så de tok jeg ikke opp.

Norsk skriftlig: 3 til 6.
Engelsk skriftlig: 3 til 5. 
Engelsk muntlig: 3 til 6. 
Naturfag: 2 til 6. 
Samfunnsfag: 4 til 6. 
Matte 1P: 2 til 4. 
Matte 2P: 2 til 5. 

Tok i tillegg Geofag 1 for å få 0,5 i realfagspoeng. Hadde verken hatt faget før eller undervisning, bare leste boka hjemme et par dager før muntlig eksamen. Fikk 5. 

Endte med 5,30 = 53 karakterpoeng

+ 0,5 realfagspoeng. 
+ 8 alderspoeng
= 61,5 konkurransepoeng.

Kom inn der jeg ville. 

Anonymkode: 09499...307

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...