Gå til innhold

Anmelde voldtekt - verdt det?

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anmeldte, men synes ikke det var verdt det. Nå ble saken henlagt, da det er flere år siden det skjedde. Men jeg ble regelmessig voldtatt av min far, da jeg var et lite barn. Min mor var fullstendig klar over det. Og det så jeg til politiet, men de tok henne ikke inn til avhør. De gjorde jo ingenting, bare henla saken. Og for meg var det svært opprivende, og skulle sitte der og fortelle om de grusomme detaljene.

Sannsynligheten for at jeg skulle anmelde voldtekt igjen er svært liten. 

Anonymkode: f7a27...94f

Så grusomt at de ikke tok deg mer på alvor enn det der. Får helt vondt inni meg 😢

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 20.7.2020 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg anmeldte voldtekt, gjorde alt riktig (anmeldte med en gang, de sikret masse bevis + DNA osv), måtte gjennom mange traumatiserende og fæle avhør (ble mistenkeliggjort av politiet fra dag 1) og det endte likevel i henleggelse. Blir jeg voldtatt igjen noen gang skal jeg ikke anmelde. På ingen måte verdt det. Avhørene var så nedverdigende og retraumatiserende at hjelp. Advokaten min klagde det inn (for ett eller annet høyere politiorgan) men jeg tror neppe det skjedde noen endring.

Anonymkode: b55b2...32c

På 20.7.2020 den 16.20, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk til politiet, men de anbefalte meg å ikke anmelde for min egen del. Vanskelig å ta systemet alvorlig da.

Anonymkode: 17b72...654

Av disse grunnene har jeg valgt å ikke gjøre det. Når man vet at stort sett alle voldtekter som skjer i nære relasjoner blir henlagt og man må i tillegg bli mistenkeliggjort og forsvare seg selv såpass at man sitter med retraumatisering og varige men er det ikke verdt det. Bare for at det liksom er så viktig og at man må få det inn i statistikken. Tenk på ofrene. Ikke gi dem mer skyldfølelse over å velge å ikke anmelde.

Anonymkode: 2d35d...47c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anmeldte, synes ikke det var verdt det og ble behandlet så dårlig av politiet og rettsvesenet at det bare var mer traumatisk. I tillegg så fikk voldtektsmannen en betinget dom så det fikk ikke noen konsekvenser for han egentlig. Ville aldri anmeldt hvis det skjedde igjen, da ville jeg heller vurdert å få rettferdighet på en annen måte. 

Anonymkode: a23ec...849

Gjest Lisa Rowe
Skrevet

Ukene etter jeg ble voldtatt slet jeg mye med den psykiske helsen min, men PTSD-symptomene mine blusset ikke ordentlig opp før jeg mottok henleggelsen fra politiet i posten. Det trigget noe for meg, og tre år senere sliter jeg enda med de samme symptomene i en såpass alvorlig grad at jeg ikke klarer å fungere i hverdagen. Hver dag lurer jeg på om symptomene mine kanskje hadde vært mye mildere om jeg aldri hadde anmeldt saken og fått henleggelsen. For min del var det derfor ikke verdt det, og jeg hadde ikke anmeldt om det hadde skjedd igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...