Gå til innhold

Anmelde voldtekt - verdt det?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville dere anmeldt det hvis dere ble voldtatt?

Jeg tenkte på det her om dagen, at jeg ikke tror at jeg ville ha gjort det fordi det ikke virker som om det er verdt det. Sakene blir som regel henlagt, og før det blir den som har blitt voldtatt mistenkliggjort på en måte andre som er utsatt for kriminelle handlinger ikke blir (man stiller sjeldent spørsmål ved om en som har blitt ranet faktisk har blitt ranet eller bare finner det på pga oppmerksomhet/hevn). Og hvis saken ikke blir henlagt, men går til retten, blir voldtektsmannen sjeldent dømt.

Hva tenker du?

Er det noen som har anmeldt en voldtekt og angret etterpå fordi det kostet mer enn man fikk igjen for det?

Anonymkode: d309b...ddb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er viktig prinispielt, slik at din sak havner i statistikken og ikke forblir i en del av mørketallene.

Anonymkode: 78d6e...d59

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er viktig prinispielt, slik at din sak havner i statistikken og ikke forblir i en del av mørketallene.

Anonymkode: 78d6e...d59

Det er et godt poeng.

Men jeg er usikker på om det allikevel ville være verdt det for meg med alle undersøkelser man må gjennom og all mistenkeliggjøring man må gjennom. Mange vil ikke tro på det og heller tro på voldtektsmannen, særlig hvis det er snakk om f.eks. sovevoldtekt - da tror jeg det lett fører til at man blir sosialt utstøtt hvis folk heller tror på voldtektsmannen eller er usikre på hva de skal tro og derfor ikke tar noe standpunkt men fortsetter som før, dvs beholder voldtektsmannen som en del av gjengen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har anmeldt en overfallsvoldtekt. Han ble dømt og ja jeg syntes det var verdt det. 

Anonymkode: bab91...e70

• Liker 4
Gjest Warrior
Skrevet

Det er verdt det uansett. Å anmelde så tidlig så mulig. Selv om det blir henlagt så har du i alle fall prøvd. Verre å angre på at du ikke anmeldte det, årene går og det er umulig å bevise noe. 

Skrevet

Anmelde. Vedkommende kan gjøre det igjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja hadde annmeldt med en gang, da har man jo bevis (dna) merker osv

Men forstår det ts, lattelige lave straffer på det uansett i norge. Burde vært minst 21 års fengsel og kasterering + offentlig register over alle overgrepsfolk/pedofile

Anonymkode: c0f46...b84

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg anmeldte voldtekt, gjorde alt riktig (anmeldte med en gang, de sikret masse bevis + DNA osv), måtte gjennom mange traumatiserende og fæle avhør (ble mistenkeliggjort av politiet fra dag 1) og det endte likevel i henleggelse. Blir jeg voldtatt igjen noen gang skal jeg ikke anmelde. På ingen måte verdt det. Avhørene var så nedverdigende og retraumatiserende at hjelp. Advokaten min klagde det inn (for ett eller annet høyere politiorgan) men jeg tror neppe det skjedde noen endring.

Anonymkode: b55b2...32c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Warrior skrev:

Det er verdt det uansett. Å anmelde så tidlig så mulig. Selv om det blir henlagt så har du i alle fall prøvd. Verre å angre på at du ikke anmeldte det, årene går og det er umulig å bevise noe. 

Verdt det selv om man mister hele vennegjengen?

Inntrykket mitt er at det uansett er umulig å bevise noe, det blir ord mot ord.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hadde annmeldt med en gang, da har man jo bevis (dna) merker osv

Men forstår det ts, lattelige lave straffer på det uansett i norge. Burde vært minst 21 års fengsel og kasterering + offentlig register over alle overgrepsfolk/pedofile

Det eneste dna beviser, er at man har hatt sex. Har inntrykk av at spørsmålet ofte handler om at man ikke kan bevise om dette var frivillig eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste dna beviser, er at man har hatt sex. Har inntrykk av at spørsmålet ofte handler om at man ikke kan bevise om dette var frivillig eller ikke.

Ja, hva slags venner støtter ikke? Da er det ikke venner

Er det overfallsvoldtekt vil det jo være forsvarsskader? (jeg drikker ikke og er ikke på fest, så eneste voldtekten som jeg ser for meg kan skje meg er overfalls, og da hadde jeg kjempet imot med livet. Har både selvforsvarspray og saks i lomma. ) Da hadde det jo vært bevis i form av blåmerker, sår og kamp?)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg anmeldte voldtekt, gjorde alt riktig (anmeldte med en gang, de sikret masse bevis + DNA osv), måtte gjennom mange traumatiserende og fæle avhør (ble mistenkeliggjort av politiet fra dag 1) og det endte likevel i henleggelse. Blir jeg voldtatt igjen noen gang skal jeg ikke anmelde. På ingen måte verdt det. Avhørene var så nedverdigende og retraumatiserende at hjelp. Advokaten min klagde det inn (for ett eller annet høyere politiorgan) men jeg tror neppe det skjedde noen endring.

Anonymkode: b55b2...32c

Uff, det var trist å høre. Håper det går bra med deg.

Jeg skjønner hvis du ikke vil svare, men var det bare politiet som mistenkeliggjorde deg, eller opplevde du at folk du fortalte det til også gjorde det? Fikk du inntrykk av (via advokaten, siden dere klagde det inn) at politiet var uvanlig brutale mot deg, eller om det var normalt?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det overfallsvoldtekt vil det jo være forsvarsskader? (jeg drikker ikke og er ikke på fest, så eneste voldtekten som jeg ser for meg kan skje meg er overfalls, og da hadde jeg kjempet imot med livet. Har både selvforsvarspray og saks i lomma. ) Da hadde det jo vært bevis i form av blåmerker, sår og kamp?)

Ikke nødvendigvis nærmeste venner, men større sosial sirkel. Hvis både voldtektsmannen og voldtektsofferet er i samme gjeng (som ikke er uvanlig), er det enkelt å skulle feie det under teppet.

Hvis man anmelder og saken blir henlagt fordi det er ord mot ord, kan jeg se for meg at det er veldig mye enklere å tro på voldtektsmannen, som ble "frikjent", enn det er å tro på anklageren, og at man dermed blir litt utstøtt. Alle ønsker jo å tro at det ikke har skjedd, så det er det enkleste å tro og forholde seg til.

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vennegjengen svikter deg bare for du anmelder en voldtekt så er de ikke ekte venner. 

Ja det blir ofte ord mot ord, og det er helt på tryne at så få blir dømt. Straffen er også helt latterlig lav. Jeg synes de skulle fått livstid i fengsel. Hater voldtekt like sterkt som pedofili. Det er uansett bedre å ha prøvd å anmelde enn å angre på at du ikke prøvde. 

Endret av Warrior
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til politiet, men de anbefalte meg å ikke anmelde for min egen del. Vanskelig å ta systemet alvorlig da.

Anonymkode: 17b72...654

• Liker 3
Skrevet

Jeg har anmeldt en voldtekt. Ble veldig godt ivaretatt av både politi og legevakt. Saken endte i retten, hvor han ble enstemmig dømt både i tingretten og lagmannsretten, selv om det var påstand mot påstand. 

Så ja, jeg ville anmeldt igjen, selv om sjansen for å vinne rettssaken er liten. Både for min egen del, for å sende et signal til ham om at det han gjorde var galt og av respekt for andre kvinner som kan møte på samme person.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er verdt å anmelde fordi det har blitt begått en urett mot deg. Den som har gjort det fortjener straff. Så i utgangspunktet tror jeg jeg hadde anmeldt. Men hvis det hadde vært for belastende for meg å gjøre, så kan det hende jeg hadde latt være. Det måtte jeg sett an. 

Synes altså ikke at noen skal ha dårlig samvittighet uansett om de anmelder eller ikke. Men om man føler at man klarer det uten å utsette seg for for mye stress, da håper jeg så mange som mulig anmelder, slik at flere kan bli tatt for det! 

Anonymkode: 563f6...d09

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært mange voldtekter skjer i kjente relasjoner. Altså er kanskje både offer og overgriper en venn. 

Da en kamerat utsatte meg for et overgrep som defineres som voldtekt (ikke penis, men fingre, gjentatte ganger i løpet av tiden jeg det tok fra jeg trodde at jeg skulle få ham, en venn altså, til å gi seg, til jeg klarte å komme meg bort) ble det en krise i vennekretsen. Han innrømmet, men kamerater var lojale og ba meg om å bare ta imot en unnskyldning, og så skulle liksom alle kunne være venner igjen. Jentene forsto at det ikke var mulig for meg, og hele vennegjengen endte splittet i gutter og jenter. 

Jeg anmeldte ikke nei, men det er ikke enkelt å håndtere slikt, for noen, når man kjenner både offer og overgriper. 

Det er ikke uvanlig heller, for det er veldig ofte folk man i utgangspunktet føler seg trygg på man havner i en vond situasjon med. Det er ofte venner man føler seg så trygg på. 

Veldig mange voldtekter skjer i kjente relasjoner. I kjente relasjoner er det også andre man står nær som kjenner hverandre. 

Jeg var heldig i både støtte fra venner (ingen selvfølge) og at han innrømmet det hele (heller unormalt), men det var likevel en svært vanskelig situasjon for absolutt alle å takle. Alle havnet i kretsen en vond situasjon, med sjokk, lojalitetskonflikt og fortvilelse. Vi som hadde vært venner gjennom mange år ble også delt i to gjenger. Gutta synes det var for vanskelig å kutte ut en venn, og aksepterte at de ikke lenger var velkommen med oss jentene, heller enn å bli med, men si at han ikke kunne bli med, fordi unnskyld ikke kunne viske ut det ubehaget det var for meg å treffe på ham. 

Alle var fortvilet og lei seg, sinna også, og lett var det ikke for noen. 

Anonymkode: 557b4...260

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anmeldte min tidligere samboer, gikk veldig greit hos politiet, alle tror meg, alle vet, ingen snakker. Venter fortsatt på at den sikkert blir henlagt. Men viktig og anmelde. 

Anonymkode: 6829d...a7d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anmeldte, men synes ikke det var verdt det. Nå ble saken henlagt, da det er flere år siden det skjedde. Men jeg ble regelmessig voldtatt av min far, da jeg var et lite barn. Min mor var fullstendig klar over det. Og det så jeg til politiet, men de tok henne ikke inn til avhør. De gjorde jo ingenting, bare henla saken. Og for meg var det svært opprivende, og skulle sitte der og fortelle om de grusomme detaljene.

Sannsynligheten for at jeg skulle anmelde voldtekt igjen er svært liten. 

Anonymkode: f7a27...94f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...