Gå til innhold

Hvilken pris er vanlig for brukte pensumbøker ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selge pensumbøker og kompendier fra UIO og er i tvil om hvilket prisnivå jeg skal legge meg på? Noen har mange markeringer, andre nesten ingenting 

Erfaringer? 

Anonymkode: 9e62c...b1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det vanlige er å selge for halv pris av nypris. Er det mye markeringer/slitte bøker ville jeg tatt litt mindre . 

Endret av altflyter
  • Liker 3
Skrevet (endret)
5 minutter siden, altflyter skrev:

Det vanlige er å selge for halv pris av nypris. Er det mye markeringer/slitte bøker ville jeg tatt litt mindremæ. 

Ja, dette er vanlig, men personlig mener jeg dette er en uting. Det betyr jo at andre, tredjemann osv. vil ha hatt helt gratis pensumbøker. Jeg mener derfor at pensumbøker du selv kjøpte som nye, og som er uten markeringer og i god stand, burde selges for 75% av nypris. Hvorfor skal andremann ha tilnærmet nye bøker for halv pris, som h*n kan selge videre til samme pris?

Endret av Traktor
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Traktor skrev:

Ja, dette er vanlig, men personlig mener jeg dette er en uting. Det betyr jo at andre, tredjemann osv. vil ha hatt helt gratis pensumbøker. Jeg mener derfor at pensumbøker du selv kjøpte som nye, og som er uten markeringer, burde selges for 75% av nypris.

Halv pris er vanlig. Man kan sikkert forsøke med 75 %, men hjelper lite om det ikke er marked for det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Traktor skrev:

Ja, dette er vanlig, men personlig mener jeg dette er en uting. Det betyr jo at andre, tredjemann osv. vil ha hatt helt gratis pensumbøker. Jeg mener derfor at pensumbøker du selv kjøpte som nye, og som er uten markeringer, burde selges for 75% av nypris.

Min erfaring er at man sjelden får solgt bøkene videre om man kjøpte dem brukt. Kommer jo stort sett nyere utgaver annenhvert år... Er svært sjelden pensumbøker holder gjennom mer enn 2 studenter. 

Og du kan mene hva du vil, men ingen kommer til å betale 75 prosent av nypris for en brukt bok. Normen er  halv pris. 

Endret av altflyter
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, altflyter skrev:

Det vanlige er å selge for halv pris av nypris. Er det mye markeringer/slitte bøker ville jeg tatt litt mindre . 

Det samme for kompendier?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer i hvert fall ikke til åå få 75% for et kompendium, siden de er sammensatte av tekster valgt av foreleser kan de endre seg mye fra et semester til et annet. 

Anonymkode: 9b023...acb

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett får du ikke solgt kompendier i det hele tatt. Jeg pleide å gi bort mine. Som den over her sier, endrer de seg fra år til år.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...