Gå til innhold

La gutten bli hos bestemor når vi egentlig har planlagt familieferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 uker ferie. En uke skal vi være hos mine foreldre. Neste uke etter det tenker vi å bruke på hytta, altså kun vi i familien.. 2 voksne og 2 barn. Mamma har nå sett for seg at det største barnet skal være igjen en uke til. Hvis han vil, og det gjør han nok. Problemet er samboer som da hadde sett for seg en familieferie på 2 uker og ikke bare 1. Jeg synes altså det er Ok at gutten blir igjen og blir der en stund til. Men her blir jeg stående mellom min mor og min samboers ønsker. Skal vi la gutten bestemme selv? Han er snart 10 år. Eller skal vi bare si at nei du må bli med oss fordi vi skal ha familieferie på hytta. Hva tenker dere her? 

Anonymkode: 1b688...98c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Din manns ønsker

10-åringens ønsker

Bestemorens ønsker

I den rekkefølgen. Forutsatt at han ser sin bestemor jevnlig og at det er en trygg og god relasjon som ikke må jobbes med, men selvfølgelig vedlikeholdes. 

Anonymkode: 121ba...9e6

• Liker 3
Gjest BethD
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Din manns ønsker

10-åringens ønsker

Bestemorens ønsker

I den rekkefølgen. Forutsatt at han ser sin bestemor jevnlig og at det er en trygg og god relasjon som ikke må jobbes med, men selvfølgelig vedlikeholdes. 

Enig

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde latt 10-åringen få bestemme dette helt selv og hvis han vil være hos bestemor så hadde jeg latt det være rådende uansett om samboer mente at dere skulle være sammen hele familien.

Jeg regner med at dere bor sammen og er sammen resten av året. 

Anonymkode: d6b93...a89

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Hadde latt barnet bestemme selv

Anonymkode: 530ff...7e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din manns ønsker

10-åringens ønsker

Bestemorens ønsker

Glemte å si at bestemor bor 7 timer unna med bil og ser ikke oss så ofte. Har ikke truffet gutten siden advent 2019. De har et godt forhold ja, men som sagt pga avstand ses de ikke så ofte. 

Men «problemet» med å ta gutten med hjem igjen og på hytta er at mamma har tenkt å henge seg på og komme å besøk mens vi har ferie. Det har ikke vi lyst til. Vi vil ha ferien vår først, SÅ kan hun komme på besøk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt ungen feriere med bestemor om de begge ønsket det. Hyggelig for de begge.

Anonymkode: 61255...6d1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre blir etterhvert borte. La de få den tiden sammen, det er ikke alle forunt. 

Anonymkode: 26903...8f4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å si at bestemor bor 7 timer unna med bil og ser ikke oss så ofte. Har ikke truffet gutten siden advent 2019. De har et godt forhold ja, men som sagt pga avstand ses de ikke så ofte. 

Men «problemet» med å ta gutten med hjem igjen og på hytta er at mamma har tenkt å henge seg på og komme å besøk mens vi har ferie. Det har ikke vi lyst til. Vi vil ha ferien vår først, SÅ kan hun komme på besøk. 

Så valget står egentlig mellom pest og kolera i deres øyne?

Blir gutten med hjem må dere "slite" med din mamma i ferien? Stakkars dere.

Hva er galt med å ha med mammaen din på hytta? Når dere tør overlate barnet til henne er hun vel både frisk og oppegående, tenk så hyggelig for henne å få være litt ekstra med barnebarna.

Så glad for at mine barn ikke er så egoistisk. De inviterer mer enn gjerne med på ferie, så slipper du å sitte alene......

Og jeg passer, uten å bli spurt eller at de forventer det, mer enn gjerne barna en kveld eller to så foreldrene kan få fri.

Håper du slipper å angre den dagen hun er borte. Jeg skulle ha...hadde jeg visst...nei, ingen vet hvor lenge man får ha sine, ta vare på dem mens vi har dem er ikke så dumt

Anonymkode: 7d203...691

• Liker 4
Gjest BethD
Skrevet

Hva er galt med å ha med mammaen din på hytta? Når dere tør overlate barnet til henne er hun vel både frisk og oppegående, tenk så hyggelig for henne å få være litt ekstra med barnebarna.

Så glad for at mine barn ikke er så egoistisk. De inviterer mer enn gjerne med på ferie, så slipper du å sitte alene......

Og jeg passer, uten å bli spurt eller at de forventer det, mer enn gjerne barna en kveld eller to så foreldrene kan få fri.

Håper du slipper å angre den dagen hun er borte. Jeg skulle ha...hadde jeg visst...nei, ingen vet hvor lenge man får ha sine, ta vare på dem mens vi har dem er ikke så dumt

Etter å ha lest utviklingen i tråden er jeg enig her!

Skrevet

Det andre barnet, hvor gammelt er det og vil det være godt eller dårlig for søskenforholdet at den ene er med mormor, mens den andre er med dere? Tenker da på om begge barna har godt av alenetid med respektive din mor og dere, eller om det blir noen vonde følelser rundt at den ene er invitert til å være mer hos mormor, mens den andre ikke er invitert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om moren din ikke har møtt dere siden advent 2019, ser jeg ikke helt problemet med at gutten blir igjen og at dere har noen dager ekstra med moren på hytta senere. Sikkert kjekt for barna at mormor er med litt ekstra. 

Hadde det derimot vært slik at dere så moren din jevnlig, og at din samboer egentlig hadde fått nok av henne og ønsket resten av ferien alene, så hadde jeg skjønt hans synspunkt. Men slik situasjonen er, at hun bor 7 timer unna dere og dere ikke sees så ofte, så skjønner jeg ikke hans synspunkt.

Anonymkode: acf27...173

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Hactar skrev:

Det andre barnet, hvor gammelt er det og vil det være godt eller dårlig for søskenforholdet at den ene er med mormor, mens den andre er med dere? Tenker da på om begge barna har godt av alenetid med respektive din mor og dere, eller om det blir noen vonde følelser rundt at den ene er invitert til å være mer hos mormor, mens den andre ikke er invitert.

Det er så stor aldersforskjell og det minste barnet er så llite at det vil ikke være et problem. 

jeg kan godt være med mamma i ferien, men samboer ønsker ikke. Og når han ikke ønsker det, da har ikke jeg lyst til å prakke på noenting. Det blir ikke hyggelig for noen. 
Samboer og mamma har et litt anstrengt forhold pga en konflikt for lenge siden som de (eller mest samboer) ikke greier legge bak deg fordi han tror hun hater henne. Han tør ikke ta det opp med henne heller. Så jeg hsr ikke noe lyst til å få han til å vøre nødt til å dele sin siste ferieuke med svigermor på slep...dessuten er nok mine svigerforeldre også på hytta. Så det kommer ikke til å bli plass til henne der. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så stor aldersforskjell og det minste barnet er så llite at det vil ikke være et problem. 

Noen spesiell grunn til at mannen ikke eventuelt skulle ønske at gutten blir hos mormor? Spesielle planer eller hensyn til at de andre besteforeldrene også ønsker å treffe ham?

Avhengig av hvordan ting er ellers, tenker jeg det kan være godt for tiåringen å få tid både sammen med mormor og uten å måtte ta hensyn til småsøsken. Men nå vet jo ikke jeg hvor ofte han ser de andre besteforeldrene og hvor mye tid uten småsøsken han vanligvis får. Kanskje dere må sette dere ned og lage en litt nøktern liste for og imot?

• Liker 1
Skrevet

Hadde dere som vil at barnet skal bli hos bestemor valgt tenkt anderledes hvis det var svigermor og ikke mormor ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Determegja skrev:

Hadde dere som vil at barnet skal bli hos bestemor valgt tenkt anderledes hvis det var svigermor og ikke mormor ;)

Jeg hadde latt en 10-åring bestemme uansett om det var mormor eller farmor så lenge både barnet og bestemoren ønsket det. 

Anonymkode: d6b93...a89

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

La 10-åringen bestemme, så får dere ta det som voksne om bestemor og barnet dukker opp på hytta.

Anonymkode: d64b0...e1d

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde latt barnet bestemme. 

Jeg synes barn skal få være med å bestemme ferien og bli hørt. 

Skrevet

Har dere ikke sett svigerforeldre heller siden før jul? I så fall kan jeg forstå at mannen din ønsker 1 uke med din mor, en uke med sin familie.

Om det ikke var veldig graverende og ensidig mellom din mor og samboer, må han bare legge der bak seg. Kan ikke gå og gnage på gamle ting i årevis.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Determegja skrev:

Spiller ingen rolle hvem det er, hvotfor skulle det det?

Anonymkode: 530ff...7e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...