Gå til innhold

Evnerik førsteklassing- hva bør vi tenke på? Noen lærere som kan svare

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk tilbake resultatene fra utredning på vår sønn på seks år i forrige uke. Han scorer milevis/ langt over jevnaldrende og har en skyhøy iq. Han er også supersonisk, så det er ikke der det ligger. Hva bør vi tenke på ved skolestart, så han får nok utfordringer? Han skriver, leser flytende, regner, og elsker eldre elever. Hadde jeg visst dette, skulle jeg bedt om fremskutt skolestart. 
mer så redd han vil bli skolelei og underyter. Hører gjerne fra lærere, eller foreldre som også har begavede barn. 

Anonymkode: dab05...d22

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

supersonisk =supersosial

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei:)

Jeg er lærer og har møtt flere evnerike barn. Som du sier så er det alltid en fare for at de kjeder seg, men som regel gjelder dette også andre barn. Kan jeg spørre hvorfor han ble utredet? Var det på grunn av mistrivsel eller oppførsel? Han har rett til tilpasset opplæring og de fleste lærere vil tilpasse dette av seg selv. Jeg tenker det er lurt å la skolen få en sjanse til å gjøre jobben sin. Send gjerne en infomail så de vet, og kanskje en oppstartssamtale med dere foreldrene kunne vært lurt. Ellers tenker jeg at dere bør følge opp hvis dere opplever at skolen ikke leverer. På 1.trinn vil det sosiale vektlegges, men her har jo tydeligvis ikke deres sønn noen problemer. Jeg tenker det går seg til. Flott at han leser. Noe spesielle bøker eller bokserier han er glad i?

Anonymkode: d9364...367

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han har rett til tilpasset opplæring og de fleste lærere vil tilpasse dette av seg selv.

Godt at det har skjedd en utvikling i skolen.

Da jeg var i samme situasjon for 7 år siden var løsningen å gi meg enda en mattebok på samme nivå når jeg hadde gjort ferdig den første og den tredje osv.

Anonymkode: bd00a...4f5

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke begynne rett i andre klasse? 

Anonymkode: ee201...549

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var i samme situasjon for 7 år siden var løsningen å gi meg enda en mattebok på samme nivå når jeg hadde gjort ferdig den første og den tredje osv.

Krav på tilpasset opplæring gjaldt for 7 år siden også. Vi gjør vårt beste, i fag som matematikk setter jeg som regel sammen grupper med de aller flinkeste og lar de få jobbe med mer omfattende/sammensatte oppgaver og er innom dem for veiledning av og til. Er også en motstander av å dytte på dem læreboka ett trinn eller to høyere, bedre at de får bryne seg på mer reelle problemstillinger . (Ungdomsskole).

Anonymkode: 9b3b8...ccb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var i samme situasjon for 30 år siden fikk jeg kjeft for å ha regnet ut matteboken, og deretter satt til å viske ut det jeg hadde gjort imens resten av klassen lo av meg... 

Så ja til utvikling :) 

Anonymkode: c0716...175

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var i samme situasjon for 30 år siden fikk jeg kjeft for å ha regnet ut matteboken, og deretter satt til å viske ut det jeg hadde gjort imens resten av klassen lo av meg... 

Så ja til utvikling :) 

Anonymkode: c0716...175

Samme skjedde med meg. Nå har jeg en kvikk og rask unge her selv, og må si jeg er litt bekymret for skolestart for henne. Håper jo inderlig at ting har kommet seg og at undervisningen blir tilpasset. 

Anonymkode: e02ff...f54

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei:)

Jeg er lærer og har møtt flere evnerike barn. Som du sier så er det alltid en fare for at de kjeder seg, men som regel gjelder dette også andre barn. Kan jeg spørre hvorfor han ble utredet? Var det på grunn av mistrivsel eller oppførsel? Han har rett til tilpasset opplæring og de fleste lærere vil tilpasse dette av seg selv. Jeg tenker det er lurt å la skolen få en sjanse til å gjøre jobben sin. Send gjerne en infomail så de vet, og kanskje en oppstartssamtale med dere foreldrene kunne vært lurt. Ellers tenker jeg at dere bør følge opp hvis dere opplever at skolen ikke leverer. På 1.trinn vil det sosiale vektlegges, men her har jo tydeligvis ikke deres sønn noen problemer. Jeg tenker det går seg til. Flott at han leser. Noe spesielle bøker eller bokserier han er glad i?

Anonymkode: d9364...367

Ble utredet med tanke på gode evner, etter anbefaling fra fagfolk. Dette for å sikre at han skulle få tilrettelegging ved skolestart, siden han har lest i 3 år, og skrevet like lenge. Snakket rent ved 2-års alder, og foretrekker barn som er 3-5 år eldre. 

han leser bla leseløvene 6-9 år, og ellers alt som ikke har alt for liten skrift. Kan lese 50-60 sider på en gang. Skikkelig lesehest.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan han ikke begynne rett i andre klasse? 

Anonymkode: ee201...549

Der var vi desverre for sent ute. Bhg mente det var dumt for ham å søke seg inn tidlig, da han hele tiden ville blitt yngst. De hadde desverre lite kunnskap om evnerike barn, og som et resultat, startet vi ikke prosessen med å søke ham inn tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krav på tilpasset opplæring gjaldt for 7 år siden også. Vi gjør vårt beste, i fag som matematikk setter jeg som regel sammen grupper med de aller flinkeste og lar de få jobbe med mer omfattende/sammensatte oppgaver og er innom dem for veiledning av og til. Er også en motstander av å dytte på dem læreboka ett trinn eller to høyere, bedre at de får bryne seg på mer reelle problemstillinger . (Ungdomsskole).

Anonymkode: 9b3b8...ccb

Men forskning sier jo at de evnerikt barna bør få mer omfattende oppgaver? Da er det kanskje uheldig om de ikke får det, pga lærerens private oppfatning? 
det er også forskjell på de flinke barna og de begavede. De trenger nødvendigvis ikke det samme. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme skjedde med meg. Nå har jeg en kvikk og rask unge her selv, og må si jeg er litt bekymret for skolestart for henne. Håper jo inderlig at ting har kommet seg og at undervisningen blir tilpasset. 

Anonymkode: e02ff...f54

Hvordan er ditt barn? Spennende å høre fra flere.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synd at barnehagen din ikke har kunnskap om dette. Vår barnehage sa allerede da hun var tre år at vi burde vurdere tidlig skolestart, og vi ble meget sterkt oppfordret til det da hun var fire. Da startet vi søknadsprosessen, og ble, etter testing, anbefalt av PPT at hun startet et år tidligere, altså da hun var fem. Alle vennene hennes var året eldre, og det passet fint sosialt også. 

Skolestarten har vært veldig vellykket, og det var helt riktig valg. Fikk mange kommentarer fra folk rundt oss som mente vi tok fra henne barndommen osv, men her hadde barnehagen, PPT og vi foreldre helt rett. Og jenta ville selv begynne. 

Det jeg har fortalt over her hjelper ikke dere noe nå, men er kanskje til hjelp for andre som leser dette. Husk at et (idiotisk) krav for å kunne begynne tidlig er at barnet er født før 1. april (tror jeg). Jeg synes alle barn burde ha hatt rett på tilpasset skolestart, enten det er fremskutt eller utsatt. 

Til deres tilfelle: jeg kjenner til noen som gikk førsteklasse, deretter startet barnet direkte i tredje i stedet for andre. Tror det har gått veldig fint. Kanskje det er en mulighet for dere, om det ikke går så greit etter hvert. Det som er viktig er at barnet har venner, eller kan skape vennskap, i den klassen det kommer. Trivsel er en forutsetning for læring. 

Anonymkode: 9a9cd...666

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ville sett an læreren og situasjonen før jeg "outet" sønnens høye IQ. Lærere med noen års erfaring har hørt fra mange foreldre om hvor spesielle barna deres er uten at de nødvendigvis ser det samme. Hvis sønnen trives og fungerer greit er det ingen grunn til å IQ-stemple eget barn. Hvis han kjeder seg lett og ønsker ekstra utfordringer kan det være nok å si bare det til læreren. Ikke nevne IQ. Flinke lærere oppdager flinke barn selv. Mens en vrang usikker lærer takler kanskje heller ikke informasjonen særlig bra og kan se elevers nivå som en trussel mot egen autoritet og noen har kanskje en slags politisk likhetstanke som dessverre er utbredt som heller ikke er så forenelig med "kunstig" høy IQ...som da kanskje bør hamres ned (mange rare lærere.) Kanskje vil heller ikke sønnen selv takle IQ-scoren bra. IQ hos barn og tenåringer måles ved å sammenligne med andre født samme år. Mental utvikling kan gå i rykk og napp. Noen starter mental utvikling tidligere og noen slutter utviklingen tidligere og kan ende opp ca gjennomsnitlig selv om de startet veldig høyt på skolen. Hvis de oppfører seg som om de fortsatt har langt høyere IQ enn alle andre kan se, bare pga en test da de var 6 og at de har blitt vant til å ha det, vil de kunne slite både sosialt og i jobb. Som når noen alltid tror de er morsommere enn de er. For utfordringer, gi poden interessante bøker, en datamaskin, be ham lage ting selv kreativt og ikke bare konsumere, og husk også fysisk forstring selv om han er "boklig". Ting tyder på at fysisk og mental utvikling henger langt mer sammen enn man tidligere har trodd. (Magnus Carlsen liker også å spille fotball...)

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der var vi desverre for sent ute. Bhg mente det var dumt for ham å søke seg inn tidlig, da han hele tiden ville blitt yngst. De hadde desverre lite kunnskap om evnerike barn, og som et resultat, startet vi ikke prosessen med å søke ham inn tidligere. 

Hvem var da fagfolkene som tilrådet utredning?

Anonymkode: de15e...bcb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Charlie Amberson skrev:

Ville sett an læreren og situasjonen før jeg "outet" sønnens høye IQ. Lærere med noen års erfaring har hørt fra mange foreldre om hvor spesielle barna deres er uten at de nødvendigvis ser det samme. Hvis sønnen trives og fungerer greit er det ingen grunn til å IQ-stemple eget barn. Hvis han kjeder seg lett og ønsker ekstra utfordringer kan det være nok å si bare det til læreren. Ikke nevne IQ. Flinke lærere oppdager flinke barn selv. Mens en vrang usikker lærer takler kanskje heller ikke informasjonen særlig bra og kan se elevers nivå som en trussel mot egen autoritet og noen har kanskje en slags politisk likhetstanke som dessverre er utbredt som heller ikke er så forenelig med "kunstig" høy IQ...som da kanskje bør hamres ned (mange rare lærere.) Kanskje vil heller ikke sønnen selv takle IQ-scoren bra. IQ hos barn og tenåringer måles ved å sammenligne med andre født samme år. Mental utvikling kan gå i rykk og napp. Noen starter mental utvikling tidligere og noen slutter utviklingen tidligere og kan ende opp ca gjennomsnitlig selv om de startet veldig høyt på skolen. Hvis de oppfører seg som om de fortsatt har langt høyere IQ enn alle andre kan se, bare pga en test da de var 6 og at de har blitt vant til å ha det, vil de kunne slite både sosialt og i jobb. Som når noen alltid tror de er morsommere enn de er. For utfordringer, gi poden interessante bøker, en datamaskin, be ham lage ting selv kreativt og ikke bare konsumere, og husk også fysisk forstring selv om han er "boklig". Ting tyder på at fysisk og mental utvikling henger langt mer sammen enn man tidligere har trodd. (Magnus Carlsen liker også å spille fotball...)

Oj, dette var mye tatt ut av det blå. Det du sier, er motsatt av hva nyere forskning sier. Aner jeg jante-lov? «Du skal ikke tro at du er smartere enn andre»... Du tror vel ikke at vi dropper oppdragelsen selv om barnet vårt har høy iq? At vi lar det oppføre seg som en ... uten konsekvenser fordi det er smart? 
forresten er ikke iq noe som forandrer seg i takt med utvikling, den er rimelig konstant. Her må du rett og slett lese deg opp. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem var da fagfolkene som tilrådet utredning?

Anonymkode: de15e...bcb

Fagteam som jobbet på avdelingen med ett annet barn.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig godt å høre at mental utvikling kan gå i rykk og napp. IQ er dermed ikke konstant fra man er 5-6 år og den samme som voksen. 

Anonymkode: f8642...5ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig godt å høre at mental utvikling kan gå i rykk og napp. IQ er dermed ikke konstant fra man er 5-6 år og den samme som voksen. 

Anonymkode: f8642...5ce

Vel, dette stemmer ikke. Det er ikke mulig å gå fra feks 105 til 130 om man ikke har det genetiske materiale. Det kom en ny forskningsrapport på dette i år. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Oj, dette var mye tatt ut av det blå. Det du sier, er motsatt av hva nyere forskning sier. Aner jeg jante-lov? «Du skal ikke tro at du er smartere enn andre»... Du tror vel ikke at vi dropper oppdragelsen selv om barnet vårt har høy iq? At vi lar det oppføre seg som en ... uten konsekvenser fordi det er smart? 
forresten er ikke iq noe som forandrer seg i takt med utvikling, den er rimelig konstant. Her må du rett og slett lese deg opp. 

Du bør ane at jante-loven gjelder hos noen lærere. Det var litt av poenget mitt. Det er ikke sikkert alle lærere takler påståelige foreldre som vifter med IQ-tester første skoledag. Gode lærere bør såklart ikke la irriterende foreldre gå ut over barna, men man vet jo aldri.

Og om du ikke tror meg på noe annet bør du tro meg på at det finnes mange useriøse IQ-tester på nettet. Hvis det er en sånn dere har tatt ta en til som er mer seriøs. Jeg vet ikke om mensa.no tester barn.

"har en skyhøy iq. Han er også supersonisk, så det er ikke der det ligger"

hva betyr det? ...supersonisk skyhøyt, kanskje han bør bli jagerpilot da.

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...