AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #1 Skrevet 20. juli 2020 Hvilken del er det mest næringsstoffer i? Hvis man dropper plomma, får man like mye av vitaminene? Eller må man spise plomma, for å få seg mest mulig vitaminer og næringsstoffer? Jeg vurderer å kutte ut plomma, hvis det gjør måltider sunnere. Det blir mindre fett og kalorier i hvert fall. Anonymkode: ca00a...f01
Chuck Skrevet 20. juli 2020 #2 Skrevet 20. juli 2020 https://veientilhelse.no/hva-er-best-eggeplomme-eller-eggehvite/ 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #3 Skrevet 20. juli 2020 Eggeplomme har mest av vitaminer og fett, eggehviten mest protein. Anonymkode: 1a22a...e57 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #4 Skrevet 20. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eggeplomme har mest av vitaminer og fett, eggehviten mest protein. Anonymkode: 1a22a...e57 Det du skriver er helt feil ifølge artikkelen over. Anonymkode: ca00a...f01
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #5 Skrevet 20. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det du skriver er helt feil ifølge artikkelen over. Anonymkode: ca00a...f01 Nei? Når det kommer til andel stemmer det jeg sier. Eggehviten har omtrent ingen fett, altså mest protein. Eggeplommen har en mye lavere andel protein selv om totalen er noe høyere. Vil man øke inntaket protein uten å få mye fett med på kjøpet=eggehvite. Skal man ha mer fett=eggeplomme. Anonymkode: 1a22a...e57 1
Gjest Albbas Skrevet 20. juli 2020 #6 Skrevet 20. juli 2020 Hvis du vil ha mest mulig mineraler og vitaminer er det plommen du bør fokusere på. Men hvis du først spiser den mer kaloririke plomma kan du jo like gjerne spise hviten også, synes nå jeg. https://bramat.no/kosthold/matvarer/680-er-det-mest-protein-i-plommen-eller-i-hviten
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #7 Skrevet 20. juli 2020 Spis hele egget med god samvittighet Egg er sunt, året rundt. Finnes helt sikkert noe annet du heller bør droppe hvis du skal redusere kcal-inntak Anonymkode: 65a41...f9e 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 Det er jo i eggeplomme vitaminene og mineralene ligger. Hvorfor i huleste skulle du kutte ut det?!? Hvis du skal kutte ut noe av egget, så hadde jeg heller kuttet ut eggehviten altså. Jeg spiser mye mer eggeplomme enn eggehvite fordi eggeplomma smaker best og er sunnest. Anonymkode: 8ab52...f8a 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 Jeg lagde tråden fordi jeg ikke er særlig glad i plomma. Med unntak av i eggerøre. Når jeg koker egg, fjerner jeg alltid plomma før jeg spiser. Anonymkode: ca00a...f01
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. juli 2020 #10 Skrevet 20. juli 2020 Alt ved egg er sunt, du får i deg alt av næringsstoffer kroppen trenger, utenom vitamin C.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #11 Skrevet 20. juli 2020 8 minutter siden, Catalina Culès skrev: Alt ved egg er sunt, du får i deg alt av næringsstoffer kroppen trenger, utenom vitamin C. Du trenger veldig lite vitamin C hvis du kutter ut karbohydrater. Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer vitamin C trenger du. Jeg vet ikke om det finnes vitamin C i egg siden jeg ikke har funnet noe informasjon om at det faktisk har blitt testet. Det blir bare antatt at det er så lite at de ikke måler det. Samme med kjøtt, men der har man faktisk målt det og det er vitamin C i kjøtt. Anonymkode: 8ab52...f8a 1
Pierre Gynt Skrevet 21. juli 2020 #12 Skrevet 21. juli 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei? Når det kommer til andel stemmer det jeg sier. Eggehviten har omtrent ingen fett, altså mest protein. Eggeplommen har en mye lavere andel protein selv om totalen er noe høyere. Vil man øke inntaket protein uten å få mye fett med på kjøpet=eggehvite. Skal man ha mer fett=eggeplomme. Anonymkode: 1a22a...e57 Eggplomme har ca 16 % protein; eggehvitte har ca 11% protein. Bare fordi det er mer fett i plomma, betyr ikke at det er mindre protein. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #13 Skrevet 21. juli 2020 12 timer siden, Pierre Gynt skrev: Eggplomme har ca 16 % protein; eggehvitte har ca 11% protein. Bare fordi det er mer fett i plomma, betyr ikke at det er mindre protein. Kanskje også nevne hvilke andre makronæringsstoffer som finnes i dem? Eggehvite har 10,2 gram protein, 0 gram fett og 0,4 gram karbohydrater per 100 gram. Altså er 96% av kcal protein. Eggeplomme har 16 gram protein, 28,5 gram fett og 0,2 gram karbohydrater per 100 gram. Altså er ca 20% av kcal protein. Så hvis målet er å få i deg større andel protein, så er eggehvite et bedre valg. Eggeplomma er sunnere da. Anonymkode: 3ba3b...cdc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå