Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enden ved å reise (vanskelig nå) eller sende prøve? Har inntrykk av at de fleste gjør det?

Anonymkode: c2141...57f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde ikke det, men tok tidlig screening :) 

Anonymkode: 63858...684

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ikke det :) skal ha ultralyd uke 12 for screeningundersøkelser, og håper det holder.

Anonymkode: e6fdd...376

AnonymBruker
Skrevet

Vi skulle til Sverige å gjør det tidligere i år, men så slo corona reglene inn... Heldigvis får man gjort det her nå mtp de nye reglene. 

Anonymkode: 1f144...a66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skulle til Sverige å gjør det tidligere i år, men så slo corona reglene inn... Heldigvis får man gjort det her nå mtp de nye reglene. 

Hvor? Det har ikke trådt i kraft fikk jeg vite. 

Anonymkode: 45a51...b22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ingen av dere taklet et anneledes barn eller ønsker dere bare å vite ? 

Anonymkode: 50ef5...71f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg gravid da, men jeg hadde lett tatt abort ved downsdiagnose etc.

Har jobbet med downs-pasienter før, og hadde aldri i livet gitt meg ut på det livet frivillig. Nesten ingen er slik som fremstilt i media eller tangerudbakken, det er en alvorlig diagnose som vil endre livet til hele familien. Unner heller ikke en baby det, jeg mener det ikke er noen god grunn til å avle på sykdom med vilje. En annen ting om barnet blir sykt senere, men jeg kommer ikke til å sette te sykt liv til verden med vilje, som jeg vet vil lide/evnt tynge familiens liv

Anonymkode: e6cf2...5c5

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Et annerledes barn"..? Du er klar over at nipt tester for mer enn bare downs, sant? De tester for to langt mer alvorlige trisomier og andre sykdommer også. Med de to andre trisomiene ender det i dødfødsel eller død ila første leveår. Jeg vil heller ta abort enn å gjennomgå noe sånt.

Anonymkode: 6b1cf...888

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo mest at man ikke vil tvinge slike diagnoser på et uskyldig barn som ikke engang har bedt om å bli født.

Anonymkode: 592c6...3aa

• Liker 15
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor? Det har ikke trådt i kraft fikk jeg vite. 

Anonymkode: 45a51...b22

Har ikke sjekket det opp siden jeg var alt for langt på vei til eventuell abort. Trodde det trådte i kraft 1 juli. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville ha niipt test for jeg hadde tatt abort ved et «anerledes barn». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Frøyamor skrev:

Har ikke sjekket det opp siden jeg var alt for langt på vei til eventuell abort. Trodde det trådte i kraft 1 juli. 

Nei. Det er ikke lov å ta det her til lands ennå. De skal bestemme seg for prosedyrer og regler innen november, og de trår tidligst i kraft til nyttår.

Anonymkode: 6b1cf...888

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ååååhh, var det deilig for deg å lire av deg sånne moralistiske holdninger? Å heve deg over andre og lett avfeie dem som «ikke takler annerledes barn»? Sveklinger, er det det de er? Som ikke «takler»?

Det komiske med sånne som moraliserer over kvinner som velger NIPT-test, er at de ofte kaller seg kristne eller gode mennesker. Snakk om å seile under falskt flagg!

Så vi har teknologien til å kurere kreft, til å gjøre syke folk syke med antibiotika, til å gi folk bedre liv, og DEN teknologien skal vi være glad for å ha fått. Men teknologien til å finne kromosomfeil ved en celleklump som kunne blitt et lidende liv, DEN skal vi si nei til! Da skal naturen bare gå sin gang... 

Nei, vet du hva. Jeg har sett en av mine nærmeste venninner gjennomgå smerten ved å føde et barn med Pataus syndrom. Barnet døde et kvarter etter fødsel. Livet til venninnen min har vært et rent helvete siden. Å måtte gå gjennom et svangerskap, føde barnet, for så å se det dø?? Jeg ønsker ikke min verste fiende dette. Hun tok NIPT-test ved neste svangerskap, for å si det sånn. Selv med et nytt barn vil smerten alltid være der.

En nabo av meg har en sønn med downs syndrom. Han har også en rekke andre diagnoser, han er totalt utagerende og direkte farlig for omgivelsene. Selv med avlastning er moren utslitt, konstant blek og synes livet er et eneste slit. Mannen gikk selvfølgelig fra henne. Ja, hun «takler» livet som ble gitt henne med et helt imponerende innbitt pågangsmot, men om hun ville ønsket det annerledes om hun kunne?? Det kan du banne på at hun ville. Det har hun sagt mange ganger selv. Hun unner ikke sønnen det livet han fikk heller, selv om hun er glad i ham- å være den gutten som alle egentlig avskyr å være sammen med. Hvem ønsker det for sitt eget barn??

Så jeg synes sånne holdninger ganske enkelt kan begraves. 

Anonymkode: 0356f...3a5

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Tok NIPT-test med nummer 4 nå i våres, nettopp fordi hun er nummer 4 i flokken og pga min alder. 

Anonymkode: 6d365...642

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ååååhh, var det deilig for deg å lire av deg sånne moralistiske holdninger? Å heve deg over andre og lett avfeie dem som «ikke takler annerledes barn»? Sveklinger, er det det de er? Som ikke «takler»?

Det komiske med sånne som moraliserer over kvinner som velger NIPT-test, er at de ofte kaller seg kristne eller gode mennesker. Snakk om å seile under falskt flagg!

Så vi har teknologien til å kurere kreft, til å gjøre syke folk syke med antibiotika, til å gi folk bedre liv, og DEN teknologien skal vi være glad for å ha fått. Men teknologien til å finne kromosomfeil ved en celleklump som kunne blitt et lidende liv, DEN skal vi si nei til! Da skal naturen bare gå sin gang... 

Nei, vet du hva. Jeg har sett en av mine nærmeste venninner gjennomgå smerten ved å føde et barn med Pataus syndrom. Barnet døde et kvarter etter fødsel. Livet til venninnen min har vært et rent helvete siden. Å måtte gå gjennom et svangerskap, føde barnet, for så å se det dø?? Jeg ønsker ikke min verste fiende dette. Hun tok NIPT-test ved neste svangerskap, for å si det sånn. Selv med et nytt barn vil smerten alltid være der.

En nabo av meg har en sønn med downs syndrom. Han har også en rekke andre diagnoser, han er totalt utagerende og direkte farlig for omgivelsene. Selv med avlastning er moren utslitt, konstant blek og synes livet er et eneste slit. Mannen gikk selvfølgelig fra henne. Ja, hun «takler» livet som ble gitt henne med et helt imponerende innbitt pågangsmot, men om hun ville ønsket det annerledes om hun kunne?? Det kan du banne på at hun ville. Det har hun sagt mange ganger selv. Hun unner ikke sønnen det livet han fikk heller, selv om hun er glad i ham- å være den gutten som alle egentlig avskyr å være sammen med. Hvem ønsker det for sitt eget barn??

Så jeg synes sånne holdninger ganske enkelt kan begraves. 

Enig! Godt skrevet. 

Jeg tok også NIPT test (bor i Danmark så her er det standard). Selvfølgelig har man ingen garantier, men det føltes som en ekstra trygghet. Jeg tror jeg ville tatt abort om testen viste kromosomfeil. Men jeg slapp takk og pris og bli stilt ovenfor det valget. 

Anonymkode: 2e3d6...db8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig! Godt skrevet. 

Jeg tok også NIPT test (bor i Danmark så her er det standard). Selvfølgelig har man ingen garantier, men det føltes som en ekstra trygghet. Jeg tror jeg ville tatt abort om testen viste kromosomfeil. Men jeg slapp takk og pris og bli stilt ovenfor det valget. 

Anonymkode: 2e3d6...db8

Det skjønner jeg godt❤️ De aller fleste av oss slipper heldigvis det. Men det er en ekstra trygghet som man rett og slett kan kjøpe seg, sånn som situasjonen er nå. Paradokset er jo at de som har de aller dårligste forutsetningene til å ta vare på barn med spesielle behov, gjerne unge mødre, kanskje alenemødre med dårlig råd, de har ikke råd til å ta NIPT-testen i utlandet... 

• Liker 2
Skrevet
På 20.7.2020 den 15.46, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg gravid da, men jeg hadde lett tatt abort ved downsdiagnose etc.

Har jobbet med downs-pasienter før, og hadde aldri i livet gitt meg ut på det livet frivillig. Nesten ingen er slik som fremstilt i media eller tangerudbakken, det er en alvorlig diagnose som vil endre livet til hele familien. Unner heller ikke en baby det, jeg mener det ikke er noen god grunn til å avle på sykdom med vilje. En annen ting om barnet blir sykt senere, men jeg kommer ikke til å sette te sykt liv til verden med vilje, som jeg vet vil lide/evnt tynge familiens liv

Anonymkode: e6cf2...5c5

Downs syndrom er ikke en sykdom , men et syndrom /tilstand. 

AnonymBruker
Skrevet
På 20.7.2020 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Hadde glatt tatt abort. Jeg har ett barn ( han er nå tenåring ) som har en av disse sykdommene som kan oppdages på slike tester, og hadde denne testen eksistert den gangen jeg var gravid med han så hadde jeg abortert uten å nøle. Min sønn har ikke noe godt liv, og vi som familie ble spillet og revet i fillebiter pga han.

Anonymkode: 9e710...944

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 20.7.2020 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg hadde hverken ønsket eller taklet et slikt barn. Derfor ville min terskel for å fjerne det vært svært liten. JA jeg ville tatt alle mulige tester om jeg ville ha barn. Nå har jeg landa på at jeg IKKE vil ha barn så har sterilisert meg. 

Anonymkode: 223e3...2a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke gjort det med mine to (født 2018 og 2020), men gjør det nok dersom jeg skulle bli gravid igjen. Vet ikke om jeg hadde tatt abort om testen avslørte noe, men vil gjerne få ta det valget selv. Og det er absolutt ikke et «annerledes» barn jeg er redd for, men et sykt barn.

Anonymkode: fb5b8...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...