Gå til innhold

4 uker, -2kg. Hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye å ta av, skal ned totalt 65kg. Jeg har tatt av 2 av disse på 4 uker. Håpet er i alle fall et kg i uka og jeg har skjønt jeg da må gå 1000kcal i underskudd hver dag/7000 i uka. 

Jeg har startet og synes det går veldig fint, har lagt meg på 1800kcal per dag som holder meg mett og god og jeg kan spise sunn fornuftig mat. Unner meg en is her og der, men dropper da noe annet. Jeg har hatt stålkontroll på at jeg ligger på 1800. Antall skjeer med olje er regnet inn, vekt på frukt, antall dl melk, juice, etc. Alt har jeg veid eller målt. 

I følge alle kalkulatorer har jeg et dagsbehov på 3000-3500 hvis jeg legger inn at jeg er inaktiv (det er jeg ikke, men da er jeg jo på "den trygge siden"). Med 1800 kalorier om dagen burde det jo sørge for minst et kg i uka, men det har foreløpig bare blitt et halvkilo. Jeg vet mange sier det er fornuftig, men hvordan i alle dager skal det da gå når jeg veier mindre og må kutte enda mer for å gå ned? Det kommer jo til å ta votter og vinter. Jeg vil bare bli kvitt dette. 

For ordens skyld, jeg vet det er noen som snakker om at kroppen går i sparemodus, jeg klarer ikke helt finne veldig god forskning på at det kan skje men det er jo mulig det er der jeg havner? Jeg føler meg kvikkere og med mer energi enn noen sinne, går ikke sulten og har det generelt veldig fint. Jeg har heller ikke prøvd meg på "slanking" før (har bare stukket hodet i jorden i mange år), så det er ganske nytt for meg. 

Men det er jammen demotiverende når det overalt blir sagt at "slanking er den enkle delen" og "man raser gjerne ned i vann de første ukene".. 

Anonymkode: 1bbf9...be0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flott at du har tatt tak, det er supert! Selvsagt er det mye mer motiverende om man raser ned, men det er ofte ikke en særlig varig variant. Om man tenker "sunn" vektnedgang som skal være, en livsstilsendring, er vel 0.5-1 kg i uka det anbefalte. Jeg vet ikke hvor mange kalorier kroppen din har vært vant til, men hvis du veier 65 kg for mye er nok 1800 år dag for lite! Kroppen går i krise og holder på det den kan! 

Anonymkode: 8104c...8fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Flott at du har tatt tak, det er supert! Selvsagt er det mye mer motiverende om man raser ned, men det er ofte ikke en særlig varig variant. Om man tenker "sunn" vektnedgang som skal være, en livsstilsendring, er vel 0.5-1 kg i uka det anbefalte. Jeg vet ikke hvor mange kalorier kroppen din har vært vant til, men hvis du veier 65 kg for mye er nok 1800 år dag for lite! Kroppen går i krise og holder på det den kan! 

Takk for det! Jeg har lagt meg på en linje jeg kan leve på "ut livet", så målet er egentlig bare å spise det jeg trenger som normalvektig. Akkurat nå synes jeg det er litt mye mat, men jeg tenker jeg lærer mer og ser bedre hvordan jeg kan bytte ut noe som er mindre i mengde men mer kalorier uten at det nødvendigvis er is, kake og brus etterhvert. 

Jeg har nok ligget på svimlende 3000-3500 om dagen ja, i snacks og dritt stort sett. 

Har du noe forskning/pålitelige kilder som viser at kroppen går i krise? Den kjenner jo ikke krise ut, den kjennes innmari fornøyd ut..

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye veier du nå da? Er du mann eller dame? Når jeg går ned i vekt legger jeg meg alltid på 1500-, og da går jeg ned et halvt kilo i uken og er fornøyd med det. Nå skal jeg ned to kilo, er 67 kg nå og 174. Jeg synes 1800 var veldig mye når du forventer 1 kg i uken, men om du er veldig overvektig eller mann så er det en annen sak.

Anonymkode: 19d5d...aa4

AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Haha jeg leste feil, trodde du skulle ned til 65. Beklager, da skjønner jeg at deg. Vet ikke om jeg har noen tips, men 0,5 kg er jo bra å gå ned. Det går iallfall nedover! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor mye veier du nå da? Er du mann eller dame? Når jeg går ned i vekt legger jeg meg alltid på 1500-, og da går jeg ned et halvt kilo i uken og er fornøyd med det. Nå skal jeg ned to kilo, er 67 kg nå og 174. Jeg synes 1800 var veldig mye når du forventer 1 kg i uken, men om du er veldig overvektig eller mann så er det en annen sak.

Jeg veier 132kg, 170 høy og er dame. Med 1800 om dagen skal jeg i teorien være på 1200-1700kcal i underskudd om dagen. Etterhvert som jeg veier mindre må jeg legge meg på mindre enn 1800 (har regnet ut justeringen per 5kg). 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Herregud! Haha jeg leste feil, trodde du skulle ned til 65. Beklager, da skjønner jeg at deg. Vet ikke om jeg har noen tips, men 0,5 kg er jo bra å gå ned. Det går iallfall nedover! 

Hehe, nei - dessverre. En vakker dag ;) Det går nedover, men det går jo usannsynlig sakte på et så stort kaloriunderskudd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg endret livsstilen i april, og gikk ned 1 kg på en måned. Så sto det stille i 6(!) uker, før kiloene begynte å forsvinne plutselig.

Jeg bare holdt ut med det jeg gjorde, for jeg visste at det var riktig. Så kom resultatene etterhvert. 

Stå på!!

Anonymkode: 5f91e...369

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg endret livsstilen i april, og gikk ned 1 kg på en måned. Så sto det stille i 6(!) uker, før kiloene begynte å forsvinne plutselig.

Jeg bare holdt ut med det jeg gjorde, for jeg visste at det var riktig. Så kom resultatene etterhvert. 

Stå på!!

Anonymkode: 5f91e...369

Takk for svar, det var godt å høre - og hyggelig å høre flere er i gang. Den siste uka har det stått bom stille og det er frustrerende. Samtidig vet jeg jo at jeg spiser "bra" og absolutt ikke for mange kalorier. Hvor mye gikk du plutselig ned når det "kom i gang"? 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du gjør ingenting feil, tvert imot. 1/2 kilo i uken i begynnelsen er kjempe bra. Senere må du regne med at det svinger mer, og at du går langsommere ned. Bare det er bitte litt ned, så er det bra. Husk det. 

Bitte litt ned i uken, og til slutt er du i den ønskede vekten. Tiden går så fort. 4 uker er ingenting. Det er bra å ikke gå altfor fort ned. Jeg vil si du har gått ganske fort ned nå, men sikkert ok nå i starten. Det er mye bedre å gå langsomt ned over tid. Da går det og lettere å holde vekten etterpå. Se for deg en livsstilsendring over tid. Ikke sult deg mer enn nødvendig. Unn deg litt av alt noen ganger. Kunsten er mange ganger å ikke spise for mye.

Endret av exictence
Skrevet

En halv kilo i uka er fornuftig, og siden det kommer til å ta tid vil det bli lettere å opprettholde livsstilen det endrede kaloriinntaket medfører. Selv om en halv kilo i uka høres lite ut, så blir det uker med nedgang på ett eller flere kilo underveis, og av og til noen tilbakesteg.  Lykke til!

Gjest Albbas
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er bare myter du serverer her. Er man veldig overvektig er det bare bra å gå ned mye og raskt, hvis man får det til. Passer ikke for alle. 

TS, du har bare holdt på 4 uker. Gi det hvertfall 4 uker til, vektnedgang går veldig i rykk og napp, og etter min erfaring er spesielt de første ukene litt seige. Har du begynt å trene mer enn før? Det kan i så fall binde mer vann til kroppen.

Gi det noen uker til, og hjelper det ikke kan du prøve 1600 kcal en periode. 

Gjest Albbas
Skrevet

At det er bra å gå sakte ned er det faktisk ikke vitenskapelig grunnlag for å si. Nyere forskning viser at "vlcd" (very low calorie diet) har veldig god effekt og at de som går ned mye raskt har større sannsynlighet for å lykkes. 

Men da må man legge seg mye lavere enn 1800 kalorier, og det er ikke noe som passer for alle. 

Gjest Fallabella
Skrevet
5 minutter siden, Albbas skrev:

Dette er bare myter du serverer her. Er man veldig overvektig er det bare bra å gå ned mye og raskt, hvis man får det til. Passer ikke for alle. 

TS, du har bare holdt på 4 uker. Gi det hvertfall 4 uker til, vektnedgang går veldig i rykk og napp, og etter min erfaring er spesielt de første ukene litt seige. Har du begynt å trene mer enn før? Det kan i så fall binde mer vann til kroppen.

👏👏👏

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, exictence said:

Du gjør ingenting feil, tvert imot. 1/2 kilo i uken i begynnelsen er kjempe bra. Senere må du regne med at det svinger mer, og at du går langsommere ned. Bare det er bitte litt ned, så er det bra. Husk det. 

Bitte litt ned i uken, og til slutt er du i den ønskede vekten. Tiden går så fort. 4 uker er ingenting. Det er bra å ikke gå altfor fort ned. Jeg vil si du har gått ganske fort ned nå, men sikkert ok nå i starten. Det er mye bedre å gå langsomt ned over tid. Da går det og lettere å holde vekten etterpå. Se for deg en livsstilsendring over tid. Ikke sult deg mer enn nødvendig. Unn deg litt av alt noen ganger. Kunsten er mange ganger å ikke spise for mye.

2 minutter siden, Whistler said:

En halv kilo i uka er fornuftig, og siden det kommer til å ta tid vil det bli lettere å opprettholde livsstilen det endrede kaloriinntaket medfører. Selv om en halv kilo i uka høres lite ut, så blir det uker med nedgang på ett eller flere kilo underveis, og av og til noen tilbakesteg.  Lykke til!

Takk for svar, begge to. Jeg klarer ikke som personen nedenfor nevner å finne noen holdepunkter for at jeg bør gå ned et halvt kilo i uka. Jeg savner livet mitt, fjellturene, joggeturene. Å holde motivasjonen i to år før jeg er på en vekt der det er forenelig virker tungt.. Men med 1200-1700 kcal i underskudd hver dag så er da ikke 0.5 kg i uka mye?

1 minutt siden, Albbas said:

Takk for svar, det er det jeg også har lest meg frem til. Da skal jeg gi det litt mer tid, de siste syv dagene har vekten stått fullstendig stille og det er jo frustrerende. Samtidig kjenner jeg jo at kroppen er mye mer fornøyd, energien er på topp og humøret er mye bedre, så jeg gjør jo noe riktig allikevel. Hadde bare håpet at 1200-1700kcal gir mer enn et halvkilo i uka.. Trener ikke mer, men er nok generelt flinkere til å bli med på ting som krever litt aktivitet/røre på seg siden energien er bedre. Ellers går jeg min vanlige halvtime hver kveld, men gir vel kanskje et ekstra gir der også når kroppen føles bedre. 

Jeg vet at jeg har en tendens til å bli mer sulten pluss tenke "så flink jeg har vært, nå kan jeg unne meg noe mer" etter trening, så selv om det kanskje er litt bakvendt så er jeg litt forsiktig med det siden jeg vet det er en stor felle for meg.

Jeg skal ha is i magen og se hva som skjer litt til, jeg er ikke i fjerneste nærhet av å tenke på å gi opp - men blir jo i stuss på om jeg bør endre noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Albbas said:

At det er bra å gå sakte ned er det faktisk ikke vitenskapelig grunnlag for å si. Nyere forskning viser at "vlcd" (very low calorie diet) har veldig god effekt og at de som går ned mye raskt har større sannsynlighet for å lykkes. 

Men da må man legge seg mye lavere enn 1800 kalorier, og det er ikke noe som passer for alle. 

Hvor lavt legger man seg da? Jeg kjemper jo litt bare med de 1800 jeg skal spise hver dag og synes det er mye mat (jeg er vant til å spise alle kaloriene i sjokolade og chips, "ordentlig" mat har vært omtrent ikke-eksisterende), så det er ikke veldig vanskelig å gå mer ned i kalorier, i alle fall ikke over en periode. 

Gjest Fallabella
Skrevet
3 minutter siden, Albbas skrev:

Bra du sier noe om dette. Det blir servert så mange tøysete teorier om tema.. Vektnedgang er individuelt. Hva man tror man gjør kontra hva man faktisk gjør er viktig. 10 kg ned iløpet av en uke er ikke umulig og ikke uheldig heller, tenk for en mental boost a! 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende du må se på sammensetningen av kostholdet ditt, på makronivå. 

Liiitt off topic men kan referere til "The biggest loser - Norge" som jeg akkurat har binget (hehe lite å gjøre i karantene). De gjorde det dog helt ekstremt med 8 timer trening hver dag osv. Likevel var det uker de ikke gikk ned mer enn 1 kg., ettersom at de spiste for lite fett, så du må finne ut hva som fungerer for deg. Dette med at kroppen går i et såkalt "starvation mode" er en myte, ligger man i kaloriunderskudd går man ned. Det som derimot skjer er at mange feilberegner hvor mye de spiser, men du skriver at du veier og måler opp maten og da skal det i utgangspunktet være greit, håper du drikker nok væske også. 2 kg på en mnd. er bra for en varig livsstilsendring, synes du er flink! Du har startet på noe bra og du finner ut ting på veien, ønsker deg masse lykke til på reisen videre :hug:

Anonymkode: 4705e...9b5

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Albbas skrev:

Kan du vise till den forskningen?

Det har jeg i hvert fall ingen tro på. Men vil gjerne se forskningen. Finner ikke noe om det.

Skrevet
Akkurat nå, Fallabella skrev:

Bra du sier noe om dette. Det blir servert så mange tøysete teorier om tema.. Vektnedgang er individuelt. Hva man tror man gjør kontra hva man faktisk gjør er viktig. 10 kg ned iløpet av en uke er ikke umulig og ikke uheldig heller, tenk for en mental boost a! 

Det er sikkert noen som klarer å holde vekten etter en sånn rask boost, men dessverre gjelder det de færreste. Men hvis det funker for noen, er det jo flott.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...