Gå til innhold

Topptur til Slogen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å gå toppturen til Slogen i sommer, i Sunnmøre. Den blir jo omtalt som den fineste toppen i Sunnmøre, men likevel har jeg ikke hørt om noen som skal gå den i år? Derfor tenkte vi det var lurt, slik at vi holder oss unna de aller mest populære plassene, akkurat i år 😄

Er det noen som har gått denne før? Har dere noen tips? 

Er det mulig å telte der, nærme toppen? Eller må vi benytte oss av teltplassene rundt Patchellhytta?

Anonymkode: f756b...953

AnonymBruker
Skrevet

Og er det eventuelt mulig å legge fra seg teltet i Patchellhytta uten at det blir stjålet? hehe

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært på Slogen selv, selv om jeg bor like i nærheten (er ikke noe fjellgeit). Men jeg kjenner mange som har vært der, og det er en populær tur, så du kan ikke regne med å gå alene der i alle fall. Bare vit at det er en tøff tur, så ikke legg ut på den om du ikke er erfaren. Angående telting tenker jeg at det ikke er ideelt å telte langs stien, og at man i et slikt terreng ikke bør gå utenfor merket sti. Det har skjedd mange ulykker der før. 

Kan anbefale å telte nede på Øye, der er det fint (eller fleske til med en natt på Union - fantastisk vakkert hotell!). Og hvis dere først tar turen til Hjørundfjord kan jeg også anbefale Trandal, for eksempel en tur på fjellet Trandalhatten, Sæbø har hotell med god mat og den koselige sommmerbutikken Nilsbuda, på Bjørke kan du oppleve Bakketunet som er ett av landets eldste tun med hus fra middelalderen. 

Velkommen til Sunnmøre :)

Anonymkode: 39aed...0ce

AnonymBruker
Skrevet

Er en ganske lang tur, og det er luftig på toppen, så man bør være litt fjellvant. 

Husk at det ofte er drittvær og tåke i sunnmørsalpene, og det kan bli skikkelig surt og kaldt. Det er meldt 9 grader og regn ved fjorden i morgen, da kan det komme sludd i høyden. 

Det ligger mye snø over 750m nå, så kan være vanskelig å finne en fin teltplass over tregrensen. Det er camping på Urke, mener jeg. 

Union er fullbooket ut September, så kan være en del folk som har tenkt seg på tur. Du har også Saksa og Urkeegga i samme området, dersom man ikke er vant med å gå i fjellet, vil jeg slå et slag for Saksa.

Anonymkode: bc121...5ab

AnonymBruker
Skrevet

Har gått Slogen en gang før, men det var rett opp fra Øye. Ingen steder å telte på den stien, iallfall. Jeg syns det var en skikkelig tøff tur, måtte omtrent dra meg opp etter armene siste etappen mot toppen… Kan hende du er i bedre form enn meg, og at det er lettere om man kommer opp via Patchellhytta.

Anonymkode: 7a81b...122

AnonymBruker
Skrevet

Og når det gjelder teltplass ved Patchell hadde jeg tatt en telefon til DNT Sunnmøre. Det er ikke lov med dagsbesøk på hyttene, og det er redusert antall folk pluss man må booke på forhånd. Er ikke sikkert telt på teltplass er mulig (og at det ligger snø. Lå iallefall mye snø i Langsæterdalen). Er hyttevakter på hyttene i fellesferien. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar og tips! Vi gikk Trolltunga i fjor uten store problemer, og den er jo også klassifisert som en vanskelig og tung tur. 

Jeg skriver opp Urke Camping til vurdering og tar en telefon til DNT Sunnmøre for å høre om det er mulig og telte ved Patchell-hytta. 

Rett opp fra Øye tror jeg blir i tyngste laget, det så jeg var kategorisert som "Ekstra krevende". Vi tenkte mer Øye/Engeset/Urke - Patchell-hytta - Slogen. Det hadde bare vært veldig koselig å kunne telte en natt litt oppi høyden før vi gikk toppturen dagen etter, men det er nok ikke farlig å delte nede i Øye (hvis det er mulig) eller Urke, og så gå hele turen dagen etter. 

Vi tenkter å reise neste uke, og da er det foreløpig meldt helt ok vær, bare overskyet. Det er bare å komme med flere tips, det trengs nok! En av fjellvettreglene er jo tross alt at man skal lytte til de erfarne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte til DNT Sunnmøre nå og fikk beskjed om at etappen fra Øye til hytta skal være bar, og at det er fullt mulig å telte 150 meter fra hytta, så det er jo flott! Har også funnet parkeringsplass. 

Men fortsett gjerne å dele erfaringer fra denne turen, vi gleder oss så veldig til den!

AnonymBruker
Skrevet

Pass på. Mye steinsprang i år. 

Anonymkode: 9dab8...91c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp Slogen fra Øye, altså ikke via Patchelhytta. Det var omtrent 4 timer rett opp og jeg kravlet faktisk noen strekk. Det var også ganske bratt på begge sider av stien så jeg gikk på en slags skrent. Jeg er ingen fjellgeit, så jeg syns det var et slit. Det var imidlertid veldig fin utsikt på veien opp og på toppen. Turen ned var også fin, men den siste timen var vi veldig sliten i beina. Etterpå overnattet vi på Hotell Øye og det var himmelsk :)

Men jeg skal ikke opp Slogen igjen :)

Anonymkode: e569b...09a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er lokal innbygger og har gått slogen mange ganger. 

Man bør være i god form, det er ganske krevende tur. 

Fra Urke: Bratt stigning hele veien, kan overnatte ved Patchell, men blir på en måte en omvei siden man ikke passerer Patchell på denne ruten. Turen tar ca 6-7 timer (tur/retur).

Fra Engeset: Lang slakk dal før man kommer til Patchell. I denne dalen er det nok fint å telte, men ikke for nærme fjellet (det kan komme steinras). Ellers er det også fint å telte utenfor Patchellhytta. Turen tar 9-12 timer totalt Engeset Slogen (tur/retur)

Jeg personlig preferer å gå fra Engeset (Stranda). 

Ganske bratt og luftig på toppen så ruten passer ikke for små barn. 

Anonymkode: ca01d...34f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått fra Stranda-siden. Lett terreng inn til Patchelhytta (ca 3t om jeg ikke husker feil..?). Og veldig fin tur også. Jeg har vært på Slogen en gang for ca 10 år siden, og jeg var en overvektig slappedask på den tiden. Kom meg greit opp likevel, bortsett fra de siste metrene pga litt klatring. Jeg er også litt høyderedd, og kjente at det var litt luftig noen steder. 

Anonymkode: ce2a2...602

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig risiko på toppen. Ekstremt bratt og veldig trangt. Stup overalt. Du børr være litt erfaren for å si det sånn.

Anonymkode: c972c...00e

AnonymBruker
Skrevet
På 20.7.2020 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Og er det eventuelt mulig å legge fra seg teltet i Patchellhytta uten at det blir stjålet? hehe

Når det gjelder telt og hvor man gjør av ting... når jeg ligger i telt og bare skal en dagstur, har jeg latt teltet stå og tatt med det nødvendige (mat, regntøy, varme klær, førstehjelpsutstyr, etc.) på toppen. Eventuelt pakket sammen, lagt sekken bak en stein/busk og tatt med en liten sekk med det nødvendige til toppen. Bruker å gå helt fint. Er jo ikke så mange kriminelle som gidder å gå i fjellet for å stjele telt og skitne ullsokker. 

AnonymBruker
Skrevet

Er fra Sunnmøre, og har vært på Slogen flere ganger. Ha på dere gode fjellstøvler, har med dere gode og varme klær. Lag på lag er lurt. Været skifter fort. Mat og drikke i en god sekk. Vi bruker nesten 2 timer opp og vi går fra Urke. Vi er fjellvante folk, så det er folk som bruker lenger tid enn oss. God tur, utsikten er fantastisk flott :) 

Anonymkode: 04d72...d39

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slogen er min favoritt-tur på Sunnmøre av det jeg har gått hittil. Storslått natur underveis og selvsagt på toppen. Men bør helst være en dag med fint vær skal det være verdt det!

Jeg tror mange undervurderer Slogen. Både selve turen, men spesielt det siste partiet på vei opp. Har sett mange småbarnsfamilier som jeg mener ikke burde vært der. 

Tipper det er masse folk på Slogen også i år. Det er vel en av de mest populære.

Som nevnt over er det en langt mer behagelig tur å gå fra Stranda og via Patchel-hytta. Fra Øye er en knallhard rute og definitivt ikke for alle. 

Lykke til! :)

PS: Saksa like ved er en mer tilgjengelig tur og byr på mye av det samme. Mer familievennlig. 

Anonymkode: 8bb22...ec6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...