AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #1 Skrevet 20. juli 2020 Hei! Vi har fire barn i alderen 4 til 10 år. Hverdagen består, forståeligvis, av lek, besøk og periodevis kaos i hjemmet. Men våre barn, vårt valg, og vi er vant med det. I helgene og ferie er det ofte besøk av klassekompiser, nabounger o.l. Tidligste kan gjerne ringe på 0830 på en lørdag, og enkelte går omtrent ikke hjem før vi sender dem hjem. Da kan klokken gjerne bli over 21 på de eldste. Flere av barna blir aldri etterlyst, verken via tlf hos barnet eller kontakt via oss. Vi spør oss ofte: Hvordan vet foreldrene om de har spist? Om de har det bra? Er barnet faktisk hos oss? Når våre barn er på besøk hos andre, hører vi alltid med foreldrene etter max 1.5 t om det passer med videre besøk, får dem hjem til middag hvis ikke annet er avtalt, og har fortløpende kontakt. Flott med "fri" halve søndagen for de foreldrene som sender ungene avgårde fra 10 til 18, men undrer meg over at ingen etterlyser ungene. Anonymkode: f6f8d...0b5 24
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #2 Skrevet 20. juli 2020 Det er spesielt... ville tatt en prat med disse foreldrene, og hvis det skal være sånn så kunne man kanskje byttet på, så de ikke er hos dere hver søndag Anonymkode: 0b520...874 11
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #3 Skrevet 20. juli 2020 Mange foreldre tenker ikke lenger enn nesetippen, noen synes kanskje det er deilig å få barnefri og tenker at barnet kommer hjem når det er lei av å være hos andre. Det er frekt gjort av de foreldrene som har barna sine på besøk hele dagen hos andre, og dårlig gjort overfor sitt eget barn å bry seg så lite. Anonymkode: 7ed5b...49f 14
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #4 Skrevet 20. juli 2020 De er fraværende foreldre og så tenker de at ja ja nå kan vi ha barnefri. du blir utnyttet mao. Anonymkode: e36f0...800 8
GammelKaktus Skrevet 20. juli 2020 #5 Skrevet 20. juli 2020 Det virker som om dette er veldig vanlig, jeg føler meg som den masekjerringa når jeg ringer og etterlyser guttungen etter et par timer og vil ha han hjem til middag (eller annet måltid). Vi har flere barn som kommer og er her hele dagen, ingen som etterlyser de...helt merkverdig synes jeg. Men vi har en regel om at ingen besøk før 12 så lenge vi ikke har en avtale, utenom det så er det fritt fram. Hadde aldri latt sønnen min gå av gårde å være borte hele dagen uten at det var avtalt med foreldre på forhånd, det synes jeg er litt frekt for å være helt ærlig, ikke er det lett å be de om å komme seg hjem heller... 20
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #6 Skrevet 20. juli 2020 Det du beskriver der er ikke et nytt fenomen og er veldig vanlig. Folk vet som oftest hvor barna deres er og det er ikke verre enn at de spiser når de kommer hjem - hvis de ikke får mat hos dere. Anonymkode: bde47...d99 14
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #7 Skrevet 20. juli 2020 Mine får gå litt som de vil. Sier fra hvor de går og sender melding om de går noe annet sted. Har gitt dem beskjed om å spørre om det passer og gå hjem når det ikke passer lenger, seinest til middags eller kvelds. Jeg antar at foreldrene gir beskjed om det ikke passer med besøk. Når ungene er her får de mat når mine spiser, men de ringer gjerne hjem for å sjekke om de kan spise middag her. Anonymkode: e5f38...8eb 10
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 Jeg hadde satt grenser for familien. Hadde ikke akseptert besøk fra 8.30-21, det hadde slitt meg fullstendig ut... hadde sendt barnet hjem etter en passende tid. Og er det problematisk ville jeg snakket med foreldrene og avtalt at de setter grenser for barnet dette gjelder. men fy søren - det høres digg ut å bare sende ungene vekk en hel dag og bare la de sile sin egen sjø - satse på at noen andre tar seg av dem. Visste bare ikke at det var innafor å drive på slik. (Fordi det ikke er innafor antagelig...) Anonymkode: 95118...f43 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 Det var helt normalt å være ute hele dagen da jeg var barn, noen ganger kom vi hjem til middag men vi fikk også spise hos venner, uten at det ble noe klaging av den grunn, men dette var på 80-tallet.. Anonymkode: 75a43...504 12
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #10 Skrevet 20. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde satt grenser for familien. Hadde ikke akseptert besøk fra 8.30-21, det hadde slitt meg fullstendig ut... hadde sendt barnet hjem etter en passende tid. Og er det problematisk ville jeg snakket med foreldrene og avtalt at de setter grenser for barnet dette gjelder. men fy søren - det høres digg ut å bare sende ungene vekk en hel dag og bare la de sile sin egen sjø - satse på at noen andre tar seg av dem. Visste bare ikke at det var innafor å drive på slik. (Fordi det ikke er innafor antagelig...) Anonymkode: 95118...f43 Du høres ikke helt riktig ut. Når barn leker sammen betyr det ikke at man sender dem bort en hel dag altså. Mine er 8 og 10 og de velger som regel selv hvem de vil leke med og hvor. Vi har trampoline og andre ting i hagen slik at det er populært når det er fint vær, regner det kan de være hos en kompis som har attraktiv inne-leker. Ja det finnes såklart foreldre som gjerne sender barna ut og er meget tilbakeholden å godta inn men det er vel et fåtall. Selv etterlyser vi ikke når det var avtalt på forhånd at de skulle være hos andre. Da får de mat og drikke akkurat som når vi har unger på besøk. Anonymkode: 1e55d...f9f 8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #11 Skrevet 20. juli 2020 Vi har barn på 8 og 5. Minste er besøk alltid grundig avtalt med foreldre. Ved eldste sine besøk har vi voksne også alltid SMS-kontakt. Dersom jeg syns de har vært mye her, kan jeg foreslå at de er hos vennen denne gangen, men som regel går det opp i opp. Hun har en venninne som bare kan bli og bli, og foreldrene kontakter aldri. Jeg tenker at hun har godt av å være her, og sikkert har det litt trått hjemme. Men jeg pleier å sende far en SMS om at hun er her da... Jeg gir alltid mat til barn på besøk. Anonymkode: 7882e...f71 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #12 Skrevet 20. juli 2020 Helt vanlig å jeg ser ikke probøemet. Jeg synes det er mest rart med de som ikke serverer noe mat. Selv spør vi barnet på sms om det spiser Anonymkode: eeab1...8cd 8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #13 Skrevet 20. juli 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde satt grenser for familien. Hadde ikke akseptert besøk fra 8.30-21, det hadde slitt meg fullstendig ut... hadde sendt barnet hjem etter en passende tid. Og er det problematisk ville jeg snakket med foreldrene og avtalt at de setter grenser for barnet dette gjelder. men fy søren - det høres digg ut å bare sende ungene vekk en hel dag og bare la de sile sin egen sjø - satse på at noen andre tar seg av dem. Visste bare ikke at det var innafor å drive på slik. (Fordi det ikke er innafor antagelig...) Anonymkode: 95118...f43 Jeg syns det er digg med store barn og et nabolag der ungene går inn og ut hos hverandre. Jeg trenger ikke melding fra fem mødre om at ungene deres tenker seg hit. Når de ringer på får de beskjed om det passer eller ikke, og når det passer at de drar hjem får de beskjed om det. Jeg trenger at min unge gir beskjed om hvor han går, også regner jeg med at de andre foreldrene er i stand til å gi beskjed om de vil ha besøk eller ikke. Det er jo akkurat likt som når vi var unger. Mamma ringte ikke rundt og lagde lekeavtaler for meg akkurat, jeg måtte avtale selv, og gi beskjed om hvor jeg gikk. Anonymkode: e5f38...8eb 20
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #14 Skrevet 20. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde satt grenser for familien. Hadde ikke akseptert besøk fra 8.30-21, det hadde slitt meg fullstendig ut... hadde sendt barnet hjem etter en passende tid. Og er det problematisk ville jeg snakket med foreldrene og avtalt at de setter grenser for barnet dette gjelder. men fy søren - det høres digg ut å bare sende ungene vekk en hel dag og bare la de sile sin egen sjø - satse på at noen andre tar seg av dem. Visste bare ikke at det var innafor å drive på slik. (Fordi det ikke er innafor antagelig...) Anonymkode: 95118...f43 Man sender ikke barna bort, de leker sammen Anonymkode: eeab1...8cd 9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #15 Skrevet 20. juli 2020 Her er grensen kl 10 for å ringe eller dra til noen. Virker som de fleste også praktiserer noe i den duren. Har heldigvis telefonnr til foreldre de barna som barnet mitt er med, og barnet har også telefon. Det er noen foreldre som har temmelig mye av fri oppdragelse, barna er ute fra morgen til kveld også etterlyses barna på fb-siden til klassen.... Anonymkode: 6a4f5...c64 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #16 Skrevet 20. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns det er digg med store barn og et nabolag der ungene går inn og ut hos hverandre. Jeg trenger ikke melding fra fem mødre om at ungene deres tenker seg hit. Når de ringer på får de beskjed om det passer eller ikke, og når det passer at de drar hjem får de beskjed om det. Jeg trenger at min unge gir beskjed om hvor han går, også regner jeg med at de andre foreldrene er i stand til å gi beskjed om de vil ha besøk eller ikke. Det er jo akkurat likt som når vi var unger. Mamma ringte ikke rundt og lagde lekeavtaler for meg akkurat, jeg måtte avtale selv, og gi beskjed om hvor jeg gikk. Anonymkode: e5f38...8eb Akkurat sånn er det i vårt nabolag også. Det er helt vanlig her at det er de de er hos som sender besøket hjem når de synes det er på tide. Det er jo de som vet hvordan det går, om barna er slitsomme denne gangen eller om leken går av seg selv og gjerne kan fortsette. Men ingen her ringer på kl 8:30 da. Vi har en morgenfugl og har sagt til naboene at det er bare å ringe på om de er oppe tidlig, men selv får han ikke ringe på til noen før 12, siden en del av de andre gjerne sover lenge. Anonymkode: f55a2...72d 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #17 Skrevet 20. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De er fraværende foreldre og så tenker de at ja ja nå kan vi ha barnefri. du blir utnyttet mao. Anonymkode: e36f0...800 Nei, TS sine barn er også rundt på besøk men hun sjekker om de er der etter 1,5 time. Barn leker sammen, det er ikke utnytting. Faktisk er det bare en fordel med lekekamerater siden det fungerer omtrent som barnevakt. Her sendes gjestebarn stort sett hjem når vi skal spise middag om ikke annet er avtalt, og vi ringer etter barna våre når vi skal spise. De må også si ifra om hvor de er, og komme innom eller ringe om de går et annet sted. Regner med at barna sier ifra om de er sultne utover det, da får de en skive til lunsj 😊 Når det gjelder besøkstider tenker jeg TS selv må sette grenser. Hos oss er det sjeldent noen kommer før ca 11, de vet vi er trege på morgenen i helgene, men det hender at de spiller sammen fra ca 9 om de ser andre er pålogget. Vi lar ikke barn være på besøk til 21 om det ikke passer, men om det passer kan de godt leke til da 😊 Det er jo bare å sette grenser da, jeg lager ikke masse ekstra middag hver dag om det ikke passer til eksempel, og jeg sender barna hjem når det ikke passer med besøk. Sender gjerne melding til foreldrene at X er på vei hjem om de bor litt unna, men ikke de som bor rett over gata. Anonymkode: 13813...5b8 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #18 Skrevet 20. juli 2020 Mine barn er nå voksne, men jeg husker at jeg opplevde samme problematikken. Enkelte av vennene virket til å gå helt fritt. Den verste tok ikke noe som helst hint "Du burde ikke komme deg hjemover nå? Klokken er 21.", ble møtt av et skuldertrekk, og jeg måtte være helt direkte "Nå må du gå hjem." Faktisk var noen så limt fast at til og med ungene mine ble slitne og kom og spurte om ikke jeg kunne gi beskjed om at vi skulle noe slik at vedkommende gikk hjem. Selv er jeg nok litt i andre enden av skalaen. Ville alltid vite hvor de var og ha noenlunde kontroll. Jeg tenker også at det er altfor tidlig å ringe på døren kl 8:30 i helgene. Dette bør du kanskje ta opp med foreldrene? Du kunne kanskje snu litt på det og si "Vi føler at det er for tidlig med vennebesøk kl 8:30, men om det passer for dere, kan jo selvsagt X komme til dere?" Spørs om de foreldrene selv ville like så tidlig besøk... Anonymkode: 1452a...0e2 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #19 Skrevet 20. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: det hender at de spiller sammen fra ca 9 om de ser andre er pålogget Det er jo forskjell på å være sammen online og fysisk. På den anen side, og dette sier jeg av egen erfaring, pass på at det ikke bikker over til nesten bare online. Lett for å velge enkleste vei, hvilket er å ikke bevege seg over dørterskelen. Anonymkode: 1452a...0e2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #20 Skrevet 20. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Mine barn er nå voksne, men jeg husker at jeg opplevde samme problematikken. Enkelte av vennene virket til å gå helt fritt. Den verste tok ikke noe som helst hint "Du burde ikke komme deg hjemover nå? Klokken er 21.", ble møtt av et skuldertrekk, og jeg måtte være helt direkte "Nå må du gå hjem." Faktisk var noen så limt fast at til og med ungene mine ble slitne og kom og spurte om ikke jeg kunne gi beskjed om at vi skulle noe slik at vedkommende gikk hjem. Selv er jeg nok litt i andre enden av skalaen. Ville alltid vite hvor de var og ha noenlunde kontroll. Jeg tenker også at det er altfor tidlig å ringe på døren kl 8:30 i helgene. Dette bør du kanskje ta opp med foreldrene? Du kunne kanskje snu litt på det og si "Vi føler at det er for tidlig med vennebesøk kl 8:30, men om det passer for dere, kan jo selvsagt X komme til dere?" Spørs om de foreldrene selv ville like så tidlig besøk... Anonymkode: 1452a...0e2 Men, man hinter vel ikke til barn? Her er "nå må du gå hjem" helt vanlig. Jeg prøvde en gang med "Nå skal Truls spise kveldsmat og legge seg", hvorpå det ene barnet på besøk satt seg ved bordet og sa "Ok, hva er det til kveldsmat?" Men altså, de er barn, man må bare si ting rett ut, og det tåler de fint. Anonymkode: f55a2...72d 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå