Gå til innhold

Tenker på Lørenskogsaken... Hvorfor er det ikke fokus på sårbare barn nå i sommerferien???

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lærer her... Som måtte balansere hjemmeskole under corona, med undervisning for sårbare barn på skolen. Jeg følte jeg jobbet 24 timer i døgnet med min 10.klasse i vår, og ledelsen spydde ut mail på mail om regjeringens bekymringer for sårbare barn. 

Nå ser jeg med gru på nyhetsbildet, to barn drept i Lørenskog, og flere stygge saker. Det nevnes ikke begrepet "sårbare barn", som jeg regner med har det like tøft i en 2 mnd sommerferie, som under nedstenginga. Hvorfor kan ikke et rikt og ressurssterkt land som Norge øke tilbud og hjelp til familier som strever? Hvorfor ikke styrke barnevern og psykiatri? Jeg blir matt, oppgitt og forbanna! 

Endret av Snabeltann
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lærer her også (barneskole). Helt enig! Jeg har tenkt mye på det samme! Det handler nok mest om å åpne opp igjen, og da var "de sårbare" et veldig viktig punkt. Da skolene åpnet, ble ekstra ressurser brukt til voksendekning i kohortene. "De sårbare" var visst ikke så sårbare lenger.. Nå er de ikke nevnt i det hele tatt. 

Anonymkode: 3d393...4f1

• Liker 5
Skrevet

Jeg som mormor har også lurt på hvordan de sårbare barna skal imøtekommes i ferier. Skal en drive oppsøkende virksomhet? Gå hjem til familier og snakke med dem? Hvem skal gjøre det? Lærere, politi eller barnevernet?
Det er vel ikke greit at noen kommer hjem til folk privat og sjekker hvordan barna har det, noe som heter privatliv må tas hensyn til. Det er noe helt annet når barna er på skolen, for da er det enklere å følge med, men å gå hjem for å undersøke er vel langt utenfor alles myndighet.
Hvordan mener dere dette kan løses?

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Belima skrev:

Jeg som mormor har også lurt på hvordan de sårbare barna skal imøtekommes i ferier. Skal en drive oppsøkende virksomhet? Gå hjem til familier og snakke med dem? Hvem skal gjøre det? Lærere, politi eller barnevernet?
Det er vel ikke greit at noen kommer hjem til folk privat og sjekker hvordan barna har det, noe som heter privatliv må tas hensyn til. Det er noe helt annet når barna er på skolen, for da er det enklere å følge med, men å gå hjem for å undersøke er vel langt utenfor alles myndighet.

Kan noe løses slik vi prøvde å løse under corona? Samtaler på tlf, teams, noen timer på skole hver dag (altså et fysisk tilbud med aktivitet også i ferien), samtaler med foreldre hver dag på tlf/teams, legge tilrette for at ungdommer/barn har venner å være sammen med fysisk eller digitalt? Styrking av ungdomsklubb, ungdomskontalt, aktivitetsledere... Noe må i allefall gjøres! Det er verd å bruke penger forbyggende! 

Skrevet
4 minutter siden, Belima skrev:

Glemte å svare deg på "hvem" 😅 Jeg mener det bør ansettes omså sommerlærere, miljøterapauter, miljøarbeidere og barne/ungdomsarbeidere, og flere ansatte i barnevern. Om det var satset på dette og opprettet faste stillinger, er jeg sikker på at noen hadde søkt. Når helsevesenet klarer å ha et tilbud hele tiden, så klarer kanskje skole/barnevern/psykiatri også det. Handler om penger, lønn, politisk fokus, og en vilje til å satse! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det ikke er lønnsomt. Sårbare barn, barnevernsbarn osv genererer ingen inntekter, slik reiselivsnæringen, matbutikker osv gjør. Derfor glemmer man dem. Jeg har selv et barn som har behov for tett oppfølging fra PPT; ingen oppfølging i flere måneder under lockdown, og nå er det jo ferie. Merker ganske stor tilbakegang, dessverre.

Anonymkode: 6deb8...322

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert at disse barna var sårbare før det faktisk gikk så galt. Noen ganger kan grusomme ting skje tom folk som har det helt bra. 

Anonymkode: 0be89...c14

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
33 minutter siden, Snabeltann skrev:

Lærer her... Som måtte balansere hjemmeskole under corona, med undervisning for sårbare barn på skolen. Jeg følte jeg jobbet 24 timer i døgnet med min 10.klasse i vår, og ledelsen spydde ut mail på mail om regjeringens bekymringer for sårbare barn. 

Nå ser jeg med gru på nyhetsbildet, to barn drept i Lørenskog, og flere stygge saker. Det nevnes ikke begrepet "sårbare barn", som jeg regner med har det like tøft i en 2 mnd sommerferie, som under nedstenginga. Hvorfor kan ikke et rikt og ressurssterkt land som Norge øke tilbud og hjelp til familier som strever? Hvorfor ikke styrke barnevern og psykiatri? Jeg blir matt, oppgitt og forbanna! 

Det handler selvsagt om penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Rart de ikke nevnes de 8 ukene skolene er stengt nå. Det handler om penger. Alt handler om penger. 

Anonymkode: 78ded...557

Skrevet

Forstår hvor du vil og ja det bør ansettes mange flere i BV. Har en datter som har jobbet i BV, men sluttet fordi arbeidspresset var for stort. For at BV skal komme på banen så må jo en sak være meldt. Er den det, så får de også oppfølging i ferier. BV stenger jo ikke.
Det er alle de "andre" vi vet som sliter som ikke er i et offentlig tiltak som er vanskelig/umulige å nå, når barna ikke er på skolen eller barnehagen. Å få barn til å være på skole i ferier blir nok vanskelig mange steder. Ikke bare fordi barna ikke gidder, men mange steder brukes sommerferien til å pusse opp/vaske ned skoler. Ikke alle tettsteder/byer har mange skoler heller som står tomme.
Mange som bor her i Norge sliter også med språket vårt og får ikke med seg diverse tilbud som mange kommuner har. Noen tilbud koster penger som en del familier ikke har.
Det må være et gratistilbud til foreldre om norskopplæring, så ikke så mange nye landsmenn faller utenfor i samfunnet. Foreldre må inkludere seg i samfunnet vårt, ikke bare omgås "egne" landsmenn fra hjemlandet.
Ser her hvor vi bor, det er aldri somalske foreldre som stiller opp på noe som helst i skolesammenheng. I barnehager har de ikke barna fordi mor er hjemme. I tillegg er det flere som har mange barn som gjør at de ikke har mulighet til å følge opp eldre barn.
Flere ansatte i psykiatrien, ja, men regjeringen har klar tale på at det er uaktuelt å gjenåpne intitusjoner. Det fungerte tidligere, men nå skal alt forgå i hjemkommuner. Sammenslåingen av kommuner har gjort at en del kommuner sliter med økonomien og særlig nå etter covid 19 har gjort at mange kommuner sliter økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint sette fokus på sårbare barn, men koblingen til Lørenskogsaken forstår jeg ikke. Barnedrap av mor er så sjelden at det knapt forekommer i vår tid. 

Jeg er helt enig i tanken om forebygging for øvrig. Jeg tviler bare på at en sak som den i Lørenskog kunne vært forhindret av folkehelsetiltak, men det får jo tiden vise. 

De sårbare barna har det alltid verst i ferier og høytider, så fint at det settes fokus på det. 

Anonymkode: 604ee...068

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...