AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #1 Skrevet 20. juli 2020 Jeg er gravid i uke 23. Har til for noen uker siden vært 100% sykmeldt pga svangerskapskvalme, vært innlagt på sykehus pga dette og har virkelig vært langt nede både fysisk og psykisk og jeg har også barn fra før. Nå har jeg prøvd meg i noen uker i 50% jobb - da går jeg halve dager mandag til fredag. Jeg trives kjempegodt i jobben min og derfor presser jeg meg kanskje ekstra hardt for å få det til, men hver eneste morgen og ettermiddag så tenker jeg at dette går ikke mer, jeg må kaste inn håndkleet og be om full sykmelding igjen. Går som oftest greit når jeg er på jobb, men jeg er veldig sliten. Når jeg kommer hjem fra jobb sover jeg til middag, og som oftest våkner jeg og er kjempedårlig. Noen dager spyr jeg 1-2 ganger til tross for at jeg går på kvalmestillende fast. Andre dager klarer jeg å la være. Sover dårlig om natten og, våkner ofte. I helgen var vi til og med på to små fjellturer. Jeg var kjempesliten og er fortsatt helt ødelagt i kroppen, men jeg fikk det til. Føler at da er jeg for frisk til å be om sykmelding, at når man er sykmeldt burde man være helt sengeliggende hver dag. Samtidig føler jeg at jeg skylder barna mine å ha en fungerende mamma hjemme, en som orker å leke med dem og lage middag til dem, stelle dem og legge dem. Nå havner alt på mannen min fordi jeg jobber halve dager. Dere andre som er sykmeldt, hvor går grensen for dere? Syns dette er skikkelig vanskelig Anonymkode: e7e3d...ab8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #2 Skrevet 20. juli 2020 Svangerskapskvalme er noe herk, så det har jeg veldig respekt for. Jeg er enig med deg, for å sykmelde meg skal jeg være sengeliggende hver dag, og ikke klare å gjøre noe i helgen. Jeg ville startet med å kutte alt av aktiviteter i helgene, og se om det gjør det lettere. Klarer du å gå en liten fjelltur er det jo ikke så galt. For å klare jobben i ukedagene må jeg bruke helgen til kun å slappe av (er i uke 36). Superkjipt, men håper og få et liv igjen om noen måneder;) og tenker som deg, at dette går ikke. Men det gjør jo det, en dag av gangen. Og snakk med legen såklart, det er jo i siste ende han/hun som tar vurderingen. Anonymkode: 6c852...4f6 1
tussi84 Skrevet 20. juli 2020 #3 Skrevet 20. juli 2020 Du skal kunne fungere i hverdagen både hjemme og på jobb. Det gjør du jo ikke, så da synes jeg du skal drøfte sykemelding med legen din, evt å jobbe enda mer redusert. Kanskje prøve en 30 prosent feks eller 25? Å være sykemeldt er ikke det samme som at man skal være sengeliggende. Det er jo mange årsaker til at folk blir sykemeldte, og sjeldent så er personen sengeliggende hele tiden. Det kan feks være at noen blir sykemeldte en periode for sene betennelser da jobb ikke kan tilrettelegge feks. De personene ligger jo ikke i senga, men har vondt for å bruke feks armen de har betennelsen i. Det kan også være at noen blir sykemeldt pga en dyp personlig tragedie som gjør dem ute av stand til å kunne fungere på jobb en periode. De er heller ikke sengeliggende. Om du skal ha sykemelding eller ikke avhenger derfor ikke av om du er senge liggende, men av det fakta om du klarer å utføre jobben din eller ikke. 1
oreokaka Skrevet 20. juli 2020 #4 Skrevet 20. juli 2020 Tenker at å produsere et barn er en heftig jobb og varer bare noen måneder, så jeg vil si at det er unntakstilstand og at man skal ha lavere terskel når det kommer til sykemelding. Husk, den tyngste jobben kommer ETTER at barnet er født. Selv pusha jeg meg alt for lang pga "flink pike", og endte opp deprimert siste tiden fordi jeg var så utmatta. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #5 Skrevet 20. juli 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er gravid i uke 23. Har til for noen uker siden vært 100% sykmeldt pga svangerskapskvalme, vært innlagt på sykehus pga dette og har virkelig vært langt nede både fysisk og psykisk og jeg har også barn fra før. Nå har jeg prøvd meg i noen uker i 50% jobb - da går jeg halve dager mandag til fredag. Jeg trives kjempegodt i jobben min og derfor presser jeg meg kanskje ekstra hardt for å få det til, men hver eneste morgen og ettermiddag så tenker jeg at dette går ikke mer, jeg må kaste inn håndkleet og be om full sykmelding igjen. Går som oftest greit når jeg er på jobb, men jeg er veldig sliten. Når jeg kommer hjem fra jobb sover jeg til middag, og som oftest våkner jeg og er kjempedårlig. Noen dager spyr jeg 1-2 ganger til tross for at jeg går på kvalmestillende fast. Andre dager klarer jeg å la være. Sover dårlig om natten og, våkner ofte. I helgen var vi til og med på to små fjellturer. Jeg var kjempesliten og er fortsatt helt ødelagt i kroppen, men jeg fikk det til. Føler at da er jeg for frisk til å be om sykmelding, at når man er sykmeldt burde man være helt sengeliggende hver dag. Samtidig føler jeg at jeg skylder barna mine å ha en fungerende mamma hjemme, en som orker å leke med dem og lage middag til dem, stelle dem og legge dem. Nå havner alt på mannen min fordi jeg jobber halve dager. Dere andre som er sykmeldt, hvor går grensen for dere? Syns dette er skikkelig vanskelig Anonymkode: e7e3d...ab8 Be om full sykemelding litt til. Du har lov til å jobbe litt selv om du er 100%sykemeldt, sålenge du rapporterer til NAV. Da kan du sakte forsøke å øke litt. Det er helt innafor når du har vært så dårlig. Anonymkode: 44453...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #6 Skrevet 20. juli 2020 Du skal jo fungere i hverdagen og ikke kun i jobb. Det å gå en tur i helgen er både sunt for deg og de rundt. Det må du ikke ha dårlig samvittighet for. Jeg er 100% sykemeldt og fått streng beskjed om å gå tur hver eneste dag. Jeg er kanskje 60-80% sengeliggende, litt ulikt fra dag til dag og klarer som regel å gjøre litt hver dag. Kluet er å ikke slite seg helt ut, men å finne en god balanse mellom jobb og hjem. Anonymkode: 3ddbc...b90 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #7 Skrevet 20. juli 2020 Som mange allerede har skrevet betyr ikke sykemeldt nødvendigvis sengeliggende. Jeg var 50% sykemeldt på tampen av forrige svangerskap pga karpaltunnelsyndrom. Min jobb innebærer nærmest utelukkende bruk av mus (og litt tastatud), og det finnes lite annet jeg kan gjøre i stede, så jobben kunne ikke tilrettelegge. Dermed ble det sykemelding. Kunne likevel gå på tur og treffe folk.. kunne bare ikke jobbe 100%. Synes absolutt det høres ut som du bør be om utvidet sykemelding, kanskje 70-80%? Det er helt innenfor. Du skal som du sier fungere nogenlunde på hjemmebane og det er kun snakk om noen måneder. Dessuten kan man fint jobbe mer enn sykemeldingen tilsier om man plutselig blir i bedre form, så lenge man gir den beskjed til NAV. Anonymkode: 44a74...010 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 Vel, jeg ville kanskje ikke drevet med flere fjellturer i helgene, men fokusert på ro og avslapning. Å fungere både på jobb og hjemme innebærer ikke at man skal drive med utstrakt trening, gjøre alt av husarbeid osv. Manne din kan og skal stille opp han også. Anonymkode: e5456...51e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 Din jobb er også å ta vare på barna dine. Du skal ikke behøve å være sengeliggende hele dagen for å få sykemelding. Du skal fungere i hverdagen også, for familien din. Skulle tro det er legen din som vurderer om du trenger sykemelding eller ikke. Anonymkode: f122a...dce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå