Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ny jobb og full giv. Etter to uker arbeid skulle jeg møte arbeidsgiver for å signere kontrakt. Det ble utsatt, men arbeidskontrakten ble sendt på mail! 

Leser igjennom denne, og den er full av ting som ikke er lov. 

Betaler ikke overtid. Slutter jeg innen prøveperioden er over (6mnd) vil arbeidsgiver trekke pengene fra lønna mi de dagene jeg fikk opplæring(3 dager). Listen er lang. 

Jeg fikk dårlig smak i munnen og vurderer å bryte med hele opplegget. Hadde ikke forventet gull og grønne skoger, men dette er for shady. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: d8f10...b61

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forhørt meg med sjefen om det finnes en særavtale siden så mange punkter avviker fra loven. Om svaret er svevende vet du hva du må gjøre. 

Anonymkode: 78489...2d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være smart å forhøre seg med forbundet om hva de har å si om saken. 

Anonymkode: 78489...2d0

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke ta opp de punktene som er feil? 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ny jobb og full giv. Etter to uker arbeid skulle jeg møte arbeidsgiver for å signere kontrakt. Det ble utsatt, men arbeidskontrakten ble sendt på mail! 

Leser igjennom denne, og den er full av ting som ikke er lov. 

Betaler ikke overtid. Slutter jeg innen prøveperioden er over (6mnd) vil arbeidsgiver trekke pengene fra lønna mi de dagene jeg fikk opplæring(3 dager). Listen er lang. 

Jeg fikk dårlig smak i munnen og vurderer å bryte med hele opplegget. Hadde ikke forventet gull og grønne skoger, men dette er for shady. 

Hva ville dere gjort?

Hva ligger i begrepet "betaler ikke overtid"?  At du ikke får betalt for de timene i det hele tatt, eller at du får full lønn, men må avspasere over- eller mertid?  Er det en fulltidsjobb?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en 70%stilling. .Betaler ikke overtid overhodet selv om du kan bli tvunget til å jobbe over 9timer. Noe jeg alt har.  Føler bare dette med trussel av trekk i lønn er en dårlig begynnelse. Timelønnen er lavere enn hva jeg har ansiennitet til og dette påpeker jeg før tiltredelse at jeg skulle ha for. 

Kan jeg bryte ut nå og søke meg en annen plass? Isåfall jobbe to uker oppsigelse tid og mest sannsynlig bli trukket i lønn?  Jobbet for useriøs arbeidsgiver i ungdommen og jeg orker ikke det sirkuset en gang til. 

AnonymBruker
Skrevet

Prøvetiden på 6mnd er maks, hva slags yrke er det? Må du betale manko selv også?

Anonymkode: b418c...b2b

Skrevet

Overtid regnes ikke før man har jobbet 9 (13) timer per dag, eller 40 timer per uke.  Med 70% stilling er det fremdeles 30% timer igjen som arbeidsgiver kan betale vanlig timesats for innenfor 9/40, eller 13/40 om bedriften har tillatelse fra arbeidstilsynet for lengre skift.

Les deg opp på §10.4, -5,-6, og -7 i AML.  Gå gjerne på bilblioteket og finn en utgave med departementets kommentarer.  Det er verdifulle tolkninger og vurderinger i kommentarene.

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er en 70%stilling. .Betaler ikke overtid overhodet selv om du kan bli tvunget til å jobbe over 9timer. Noe jeg alt har.  Føler bare dette med trussel av trekk i lønn er en dårlig begynnelse. Timelønnen er lavere enn hva jeg har ansiennitet til og dette påpeker jeg før tiltredelse at jeg skulle ha for. 

Kan jeg bryte ut nå og søke meg en annen plass? Isåfall jobbe to uker oppsigelse tid og mest sannsynlig bli trukket i lønn?  Jobbet for useriøs arbeidsgiver i ungdommen og jeg orker ikke det sirkuset en gang til. 

Jeg regner med du har takket ja til jobben siden du har fått kontrakten. Det betyr at du har inngått en avtale. Jeg ville heller prøvd å forhandle på de punktene du er uenig i, om de nekter vil de mest sannsynlig la vær å ansette deg frivillig.

Anonymkode: 15397...d02

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med du har takket ja til jobben siden du har fått kontrakten. Det betyr at du har inngått en avtale. Jeg ville heller prøvd å forhandle på de punktene du er uenig i, om de nekter vil de mest sannsynlig la vær å ansette deg frivillig.

Det spiller ingen rolle om man har underskrevet dersom arbeidsavtalen er lovstridig, da er den ugyldig (eller de elementene som ikke er lovlige blir ugyldige) og blir rent juridisk erstattet med lovens minimumskrav. Så med mindre det finnes en særavtale i TS sin fagforening, så er det lovens minimumskrav som gjelder. 

Anonymkode: b6f30...02d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det spiller ingen rolle om man har underskrevet dersom arbeidsavtalen er lovstridig, da er den ugyldig (eller de elementene som ikke er lovlige blir ugyldige) og blir rent juridisk erstattet med lovens minimumskrav. Så med mindre det finnes en særavtale i TS sin fagforening, så er det lovens minimumskrav som gjelder. 

Anonymkode: b6f30...02d

Ja men nå har jo ikke TS underskrevet da, og har heller ikke ønske om å gjøre det

AnonymBruker
Skrevet

For det første: ORGANISER DEG!

For der andre: se etter ny jobb med en gang.

For det tredje: Arbeidsmiljøloven er et minimun. Men en kontrakt som er dårligere, er det aml som gjelder. Tips gjerne arbeidstilsynet om bedriftens praksis.

Anonymkode: f0740...5bc

AnonymBruker
Skrevet

De avtalepunktene som strider mot loven gjelder ikke. Det er ikke mulig å avtale seg vekk fra loven.

Anonymkode: 78e10...67b

AnonymBruker
Skrevet

Send kopi av kontrakten til Arbeidstilsynet. De vil nok sette denne tyrannen på plass.

Anonymkode: 3d5dd...6ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...