AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #1 Skrevet 20. juli 2020 Av de jeg kjenner (kollegaer, venner, familie) har jeg hørt at det er vanlig å gi barna gaver/ en oppmerksomhet ved mange anledninger: bursdag, jul, adventskalender, lille-julaften gave, julestrømpe på julaften morgen, påske (påskeegg), vinterferiegave, sommerferiegave, høstferiegave, Halloween-gave. Jeg har ikke barn enda, men synes dette høres mye ut. Hvilke av disse anledningene gir dere gaver? Andre anledninger også? Anonymkode: b26e3...53c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #2 Skrevet 20. juli 2020 Bursdag, jul, adventskalender, påskeegg og julestrømpe. Anonymkode: 30fd7...deb 7
alabaster Skrevet 20. juli 2020 #3 Skrevet 20. juli 2020 Gave får han til bursdagen og til jul. Han får også adventskalender og påskeegg. Men siden det går lang tid mellom bursdag og jul, og små barn utvikler seg fort, får han også nye leker/aktiviteter/ bøker innimellom. Nå i sommer skal vi feks være mye hjemme, og været har ikke vært så fint. Da har vi kjøpt noen nye bøker som vi alle kan kose oss med sammen. Men regner det ikke som en "sommerferiegave", og det er ikke gitt at han får noe nytt til ferien neste år. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #4 Skrevet 20. juli 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: Av de jeg kjenner (kollegaer, venner, familie) har jeg hørt at det er vanlig å gi barna gaver/ en oppmerksomhet ved mange anledninger: bursdag, jul, adventskalender, lille-julaften gave, julestrømpe på julaften morgen, påske (påskeegg), vinterferiegave, sommerferiegave, høstferiegave, Halloween-gave. Jeg har ikke barn enda, men synes dette høres mye ut. Hvilke av disse anledningene gir dere gaver? Andre anledninger også? Anonymkode: b26e3...53c Vi gir kun gaver til jul og bursdag. Gir julestrømpe og påskeegg også, men det er godteri, ikke gaver. Og det hender vi kjøper inn noe til sommeren hvis vi mangler noe (blitt oppbrukt/utslitt), som plaskebasseng, sandkasseleker, gatekritt osv. Men det gis ikke som gave, det er liksom innkjøp til familien. Anonymkode: 4d78f...3b0 6
tussi84 Skrevet 20. juli 2020 #5 Skrevet 20. juli 2020 De fleste gir nok bare gaver til jul og bursdag. Mange gir også små gaver/godterier i pakke kalender og evt julestrømpe. Påskeegg i påsken er forsåvidt ikke en gave. En del foreldre gir også ungene gaver inne i mellom utenom spesielle anledninger av og til/sjelden gang. Godteri og kostyme til halloween er også normalt, men blir heller ikke sett på som gaver. Jeg har derimot aldri hørt om foreldre som gir gave til barna for hver eneste ferie. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #6 Skrevet 20. juli 2020 Bursdag, jul, julestrømpe, påskeegg, skolestart (hvis det trengs, f.eks større sekk, ny gymbag, nytt pennal, matboks, drikkeflaske o.l). Anonymkode: cfe91...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #7 Skrevet 20. juli 2020 Bursdag, jul, adventskalender, julestrømpe og påskeegg. Men julestrømpe og påskeegg er jo egentlig ingen gave, da. Også bruker hun å få en liten sommergave (aktivitet hun kan holde på med på sommeren), fordi hun har bursdag omtrent oppi julaften. Anonymkode: 15274...9d4
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 Som de andre sier er ikke påskeegg, julestrømpe etc gaver. Det er godis rettet mot en spesiell anledning istedenfor vanlig lørdagsgodt.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 Kun bursdagsgave og julegave som faste, innpakkede gaver her i huset. De får også julestrømpe om morgenen julaften, og påskeegg som de jakter etter med søskenbarna eller våre venners barn. Ellers får de det de trenger som er fornuftig å kjøpe. Nye tegnesaker før en lang togferie, skolesekk, sånne ting. Og om jeg er på reise og plutselig ser noe som bare skriker "Kari" eller "Per" så kjøper jeg gjerne det som en liten oppmerksomhet. Nå i sommer fant jeg for eksempel en nydelig illustrert Astrid Lindgren-bok som min datter ville få stor glede av, sånt tenker jeg ikke er ren materialisme men snarere å bidra til barnas stimulans og utvikling. Anonymkode: 477ed...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #10 Skrevet 20. juli 2020 Gaver som koster litt: Kun bursdag og jul. Ved spesielle anledninger kan barnet få f.eks få lov til å velge seg en leke i lekebutikken til 200-300 kr. Ellers får han godteri i påskeegget og julestrømpa. Adventskalenderen inneholder også godteri, ikke gaver. Anonymkode: b79c2...7b0
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #11 Skrevet 20. juli 2020 Gir gave til bursdag og jul. Kommer til å gi adventskalender etterhvert og, får se om hun får i år (2,5 år) eller om vi venter litt til. Påskeegg venter vi med et par år tror jeg, men det ser jeg ikke på som en gave. Også kjøper vi jo ting og tang innimellom som hun trenger eller som jeg synes var kult/fint/gøy, men gir det ikke som en gave. Anonymkode: 15a96...ddf
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #12 Skrevet 20. juli 2020 Innpakkede gaver får de kun på julaften og på bursdagene sine. Men de får mye ellers. For eksempel fikk de trampoline da skolen ble koronastengt, da jeg skjønte det ville bli mye fritid å slå ihjel. Det ene barnet mitt får ny skolesekk+pennal i år, da hun nå er ferdig med småskolen. Klær og sko får de når det er behov for det. Fine og barnevennlige ferier er jo også en slags gave, samt turer til badeland, Dyreparken, bowling osv. Det viktigste er at de takker fint og setter pris på det de får, uansett om gaven er innpakket eller ei. Julestrømpe, påskeegg, 17.mai-godteri og lørdagsgodt anser jeg ikke som gave. Anonymkode: 0082f...001
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #13 Skrevet 20. juli 2020 Julestrømpe,påskeegg,lørdagsgodt er kun godteri og ikke gave. Kalender deler de, en dag hver. Vi pleier å kjøpe en felles gave på sommeren, da er det gjerne et brettspill eller liknende. I år ble det SUP-brett. Minste har også fått noen småting som en liten bamse, en bok og såpebobler. Anonymkode: 31446...026
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #14 Skrevet 20. juli 2020 Julestrømpe i vår familie er en tidlig og mindre julegave, ikke godteri. Men den hadde blitt gitt som julegave hvis ikke strømpe. Det er nissen som legger gave i strømpen natt til jul. jeg har ikke barn men gir gave til niesene mine til bursdag (OKT) jul, påske og sommer. egne barn vil også få pakkekalender (billig og enkel) i tillegg. Hvis vi kun regner innpakkede gaver. Anonymkode: f11b4...4ed
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #15 Skrevet 20. juli 2020 Gave? De får gave til jul og bursdag. Ellers får de leker hver 1-2 mnd, alt ettersom hva jeg finner. Bøker får de ofte, men det ser jeg ikke på som gave, mer en investering i leseglede. De får mange strandleker på sommeren og ting som er sommer- preget. Resten av året så blir det lego, nytt tilskudd til broi- togbanen, brannmann sam etc Gutter på 4 og 6 Er ikke dette vanlig? (To voksne, gjennomsnittlig inntekt, middels stor by) Anonymkode: 3cf10...d71
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #16 Skrevet 20. juli 2020 15 gaver sikkert Anonymkode: 2aed9...8c1
tirben Skrevet 20. juli 2020 #17 Skrevet 20. juli 2020 Gaver til jul og bursdag, pakkekalender før jul, julestrømpe og påskeegg med godteri, og ellers får de gaver hvis jeg har vært og reist. De får også klær og nødvendig utstyr i løpet av året
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #18 Skrevet 20. juli 2020 Innpakkede gaver får de kun til jul og bursdag. Ellers får de leker rett som det er, da jeg syntes det er moro å ta de med i lekebutikken fra tid til annen. Anonymkode: a6322...3e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå