Silva Pluvialis Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 (endret) Jeg leser en rekke tråder her om folk som er utro, unnskylder eget utroskap og legger skyld på den andre for utroskapen. Jeg blir helt trist når jeg ser folk rettferdiggjøre svik mot partneren med at «men han/hun er sånn og sånn, sexlivet er dødt, forholdet er dødt...» NEEEEI! Det er ALDRI ok å være utro, og det finnes ingen unnskyldning som kan rettferdiggjøre å være utro mot partneren. Mister man tenningen eller hva som helst annet som gjør det fristende å være utro, så slår man opp eller går i parterapi. Man går ikke og er utro (!!) Hva er det som får folk til å tenke at det er en løsning? Man skaper jo bare enda mer problemer i forholdet. Og hvorfor ikke bruke energien på å fikse opp i forholdet fremfor å bruke den på å lage unnskyldninger for å være utro? Endret 19. juli 2020 av Uatskillelig 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #2 Skrevet 20. juli 2020 Livet er ikke svart/hvitt. Men årene lærer man mange nyanser, man svelger kameler, man snubler, man skifter mening om ting man før var sikker på, man reiser seg og går videre, mange ganger, og med årene med hundre nyanser mellom hvitt og svart. Anonymkode: e1e89...b28 13
Rant Skrevet 20. juli 2020 #3 Skrevet 20. juli 2020 Tror ikke det er mange som unnskylder utroskap. Men utroskap er noe som kan oppstå i alle forhold. Kanskje man er sammen med en som er notoriskutro (har sex for spenningens skyld, ofte ONS eller bytter elskerinner/elskere jevnlig) eller man er i et forhold som er dødt, man er sammen kun for barna, og man forelsker seg i en annen (er kjæreste med en annen ved siden i så mange år det går, eller til man har motet til å forlate partneren og stå i de konsekvensene et samlivsbrudd fører med seg. Barnefordeling, tap av eiendom, hytte, båt, felles venner og svigerfamilie. Skam. Drama...etc). Tror ingen tenker at utroskap er en løsning, enten er man notoriskutro og forbinder ikke sex med kjærlighet, eller så forelsker man seg. Livet er ikke en dans på roser, og vi er bare mennesker. Folk må bli flinkere til å kommunisere og stå for det man ønsker i livet. Ikke kaste seg inn i et forhold kun for reproduksjon, eller fordi man ikke ønsker å være alene. Om man har tålmodighet og bruker tid så finner man noen som deler de samme verdiene. 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #4 Skrevet 20. juli 2020 "Ja, det jeg gjorde var fryktelig ... Men ..." Anonymkode: 8aeb1...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #5 Skrevet 20. juli 2020 Utroskap er stort sett bare et symptom på eksisterende problemer, så kanskje man tillegger utroskap så altfor stor vekt. Vet ikke hva som er værst av bedrag og selvbedrag. Det egentlige problemet er gjerne at folk er utro fordi man tværer ut forhold som kanskje bare aldri har fungert: alt for lenge, der én eller begge kanskje bare prøver å "overleve" med å hente input utenfra nå og da, gjennom utroskap f.eks. Der eventuell utroskap bare blir en hvilepute der man kan late som det er det som er problemet for en liten stund. Har og liten tro på parterapi. Det er jo ikke akkurat et sunnhetstegn om man kommuniserer så ekstremt dårlig at man trenger ekstern hjelp for å prate sammen med korrigering av terapeut. Vet ikke helt om en terapeut har mer helbredende effekt en fluktmuligheter som utroskap for et dårlig forhold, sånn egentlig. Det går gjerne mye for det samme. En distraksjon, som tar fokus vekk fra at man bare ikke passer sammen eksempelvis. Anonymkode: 37346...dd4 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #6 Skrevet 20. juli 2020 Tror du mange ser på utroskap som en løsning? Det tror ikke jeg. Man skal være bra nedsnødd for å tro at ting blir bedre av utroskap, alle skjønner at det bare blir verre og mer kaotisk. Utroskap var for meg en måte å holde ut livet fram til jeg kunne ta steget til å forlate min partner. En person som daglig forklarte meg at jeg var dum og verdiløs, som truet med å ta livet sitt om jeg gikk. En person jeg hadde barn med og delte huslån med, og derfor ville måtte forholde meg til i årevis. Min eks var og er ganske ustabil, så ansvaret for barna og hvordan det ville gå med dem ved et brudd var tungt å bære. Jeg ble værende lenger i forholdet enn det som var bra for meg. Denne historien er neppe unik. Jeg forsvarer ikke utroskap. Det er ingenting å forsvare. Det er stygt, unødvendig og umoralsk. Men! Man kan med fordel ta innover seg at man ikke kjenner andres liv og erfaringer. Anonymkode: c204e...57d 7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #7 Skrevet 20. juli 2020 Da jeg var utro mot min første, hadde jeg også samme holdninger som deg. Utroskap var umoralsk, man burde snakke sammen om problemet eller gå osv. Problemet var at min eks var konfliktsky og ville selv ut av forholdet. Hennes "løsning" var å behandle meg så dårlig at jeg enten skulle gå eller gjøre noe dumt som hun kunne slå opp over. Desverre data jeg flere konfliktsky kjærester etter det og det ble stygge brudd fordi de slo opp på overtid og var bitre fordi de ikke fikk slik "grunn" til å gå. De ville nok ha foretrukket at jeg var utro. Nå dater jeg en mann som sier alt han tenker. Har lært at jeg ikke passer med harmonisøkende folk. Anonymkode: 39c75...b74 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 Dette med utroskap sees utrolig ulikt på mellom kulturer. Jeg var gift med en afrikaner, men han løy så mye om så grunnleggende ting at jeg gjorde det slutt og bad ham flytte ut. Han nektet å flytte ut. Ikke hadde han jobb, så han levde på meg. Sa til ham at jeg ville date andre, noe jeg gjorde. Ryktene begynte å gå, og blant nordmenn var dette OK, men ikke i det afrikanske miljøet. Grunnen bunner nok i at generelt sett er det vanlig med utroskap for afrikanere, for menn. Det virker som det er akseptert. Men hvis kvinnen er det, er holdningen en helt annen. Han forteller meg alt som blir sagt, og jeg får jo helt fnatt av det, for han skjønner ikke at det er uvesentlig for meg hva folk i det afrikanske miljøet tenker. Jeg hadde gjort det slutt før jeg begynte å date, men dette er også uvesentlig i det afrikanske miljøet, siden vi var gift og ennå ikke formelt separert og bodde sammen fordi han nekta å flytte ut. Det endte opp med at jeg måtte gå drastisk til verks for å få ham ut. Null sex, Internett og TV. Ikke kjøpte jeg maten han likte lenger, og kjørte en temmelig kald linje. Da flytta han til slutt. Anonymkode: d93d9...e72
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du mange ser på utroskap som en løsning? Det tror ikke jeg. Man skal være bra nedsnødd for å tro at ting blir bedre av utroskap, alle skjønner at det bare blir verre og mer kaotisk. Utroskap var for meg en måte å holde ut livet fram til jeg kunne ta steget til å forlate min partner. En person som daglig forklarte meg at jeg var dum og verdiløs, som truet med å ta livet sitt om jeg gikk. En person jeg hadde barn med og delte huslån med, og derfor ville måtte forholde meg til i årevis. Min eks var og er ganske ustabil, så ansvaret for barna og hvordan det ville gå med dem ved et brudd var tungt å bære. Jeg ble værende lenger i forholdet enn det som var bra for meg. Denne historien er neppe unik. Jeg forsvarer ikke utroskap. Det er ingenting å forsvare. Det er stygt, unødvendig og umoralsk. Men! Man kan med fordel ta innover seg at man ikke kjenner andres liv og erfaringer. Anonymkode: c204e...57d Skjønner at livet med eksen var kjipt, men det hverken forsvarer eller forklarer hvorfor du var utro. Anonymkode: b51d5...140
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #10 Skrevet 20. juli 2020 TS kan heller forklare hva som er så grunnleggende galt med at noen er utro og hva skade det egentlig gjør. At dette skal være så forferdelig, er en illusjon vi selv har skapt. Anonymkode: db660...169 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #11 Skrevet 20. juli 2020 7 timer siden, Uatskillelig skrev: Jeg leser en rekke tråder her om folk som er utro, unnskylder eget utroskap og legger skyld på den andre for utroskapen. Jeg blir helt trist når jeg ser folk rettferdiggjøre svik mot partneren med at «men han/hun er sånn og sånn, sexlivet er dødt, forholdet er dødt...» NEEEEI! Det er ALDRI ok å være utro, og det finnes ingen unnskyldning som kan rettferdiggjøre å være utro mot partneren. Mister man tenningen eller hva som helst annet som gjør det fristende å være utro, så slår man opp eller går i parterapi. Man går ikke og er utro (!!) Hva er det som får folk til å tenke at det er en løsning? Man skaper jo bare enda mer problemer i forholdet. Og hvorfor ikke bruke energien på å fikse opp i forholdet fremfor å bruke den på å lage unnskyldninger for å være utro? Enig. Uansett om man kan forstå at noen ikke har det godt i forholdet, løser utroskap ingenting. Det løser ingen problemer i forholdet overhode. Blir man dårlig behandlet av partner, så forlater man partner eller avtaler åpent forhold. Man er ikke utro. Jeg har selv vært i to dårlige samboerskap der vi hadde barn, der samboer nektet sex i årevis, behandlet meg dårlig, drevet med psykisk terror, var utro osv. Jeg var likevel ikke utro, jeg gikk da jeg fikk nok og kunne forlate. Anonymkode: 11666...4b1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #12 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS kan heller forklare hva som er så grunnleggende galt med at noen er utro og hva skade det egentlig gjør. At dette skal være så forferdelig, er en illusjon vi selv har skapt. Anonymkode: db660...169 Det gale er at man har avtalt at man skal holde seg til hverandre. På samme måte som det er galt å bryte alle andre avtaler, er det galt å ligge med andre når man har avtalt å være eksklusiv. Og nå tar jeg ikke en gang i betraktning faren for uplanlagte graviditeter og kjønnssykdommer som følge av utroskap. Anonymkode: 11666...4b1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #13 Skrevet 20. juli 2020 Det finnes ingen unnskyldning for utroskap, ingen. Det spiller ingen rolle om partneren aldri vil ha sex, at man ikke kommuniserer, at man ikke blir sett hjemme, at partneren bare kritiserer og kjefter. Er dette tilfelle snakker man SAMMEN. Funker ikke dette, søker man hjelp. Funker heller ikke dette, så bryter man opp og går hvert til sitt, for da er det tydelig at personene er så forskjellig at det ikke er forenelig med å skulle leve sammen. Utroskap er ett bevist valg og ett ekstremt egoistisk ett. Det er så mye andre valg man burde tatt. Det ødelegger liv og jeg tror aldri man vil komme ser helt etter ett slik svik. Anonymkode: 1733d...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #14 Skrevet 20. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gale er at man har avtalt at man skal holde seg til hverandre. På samme måte som det er galt å bryte alle andre avtaler, er det galt å ligge med andre når man har avtalt å være eksklusiv. Og nå tar jeg ikke en gang i betraktning faren for uplanlagte graviditeter og kjønnssykdommer som følge av utroskap. Anonymkode: 11666...4b1 Jeg ser at du sier det er galt. Så gjenstår det å forklare hvorfor dette er så grunnleggende galt og ødeleggende. Avtaler brytes daglig uten at det blir noe problem. Hva er det med akkurat utroskap som for folk til å bli hysteriske og at alt skal rakne? Vi lever under normen at det skal autoreageres 100% på utroskap Alt skal nulles ut og ting skal resettes. Under et forferdelig spetakkel. Anonymkode: db660...169
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #15 Skrevet 20. juli 2020 Enten så fikser en opp i forholdet, eller går en! Enkelt og greit Anonymkode: f155b...9e5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #16 Skrevet 20. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at du sier det er galt. Så gjenstår det å forklare hvorfor dette er så grunnleggende galt og ødeleggende. Avtaler brytes daglig uten at det blir noe problem. Hva er det med akkurat utroskap som for folk til å bli hysteriske og at alt skal rakne? Vi lever under normen at det skal autoreageres 100% på utroskap Alt skal nulles ut og ting skal resettes. Under et forferdelig spetakkel. Anonymkode: db660...169 Selvfølgelig kunne alt rundt utroskap vært enkelt, problemet er bare at folk har følelser, på godt å vondt. Folk er ikke roboter. Derfor blir dette ofte et stort problem. Praktisk å menneskelig er ikke alltid det samme Anonymkode: 31682...63f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #17 Skrevet 20. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at du sier det er galt. Så gjenstår det å forklare hvorfor dette er så grunnleggende galt og ødeleggende. Avtaler brytes daglig uten at det blir noe problem. Hva er det med akkurat utroskap som for folk til å bli hysteriske og at alt skal rakne? Vi lever under normen at det skal autoreageres 100% på utroskap Alt skal nulles ut og ting skal resettes. Under et forferdelig spetakkel. Anonymkode: db660...169 Nei, jeg bryter ikke viktige avtaler daglig. Med den ene eksen min så utviklet han følelser for elskerinna og var hos henne mens jeg var høygravid og hadde baby. Han planla å forlate babyen og meg for henne. I tillegg har han også lovet henne gull og grønne skoger. Så han lurte oss begge. Men sikkert helt greit etter ditt syn at man lever med to familier? Anonymkode: 11666...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #18 Skrevet 20. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avtaler brytes daglig uten at det blir noe problem. Anonymkode: db660...169 Hvilke avtaler da? Anonymkode: 39c75...b74
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #19 Skrevet 20. juli 2020 Jeg er helt imot utroskap og det der, men kan faktisk forstå det i visse tilfeller. Eksempel. Damer eller menn som blir behandlet som dritt på hjemmebanen og som knekkes psykisk daglig. Jeg kan enkelt forstå at personer som gjennomgår dette og får oppmerksomhet fra et annet hold søker andre. Det handler om å finne ei trygg havn før man legger til båten for godt. Hvis ''elskeren'' da er en bra person og man føler det er trygt å gå i land der, da kan man gjøre det slutt. Er nok i visse tilfeller enklere å gjøre det sånn og det har jeg forståelse for. Anonymkode: a5462...80e
Cuntzilla Skrevet 20. juli 2020 #20 Skrevet 20. juli 2020 Jeg tror ikke nødvendigvis du skal lese alt skrevet av utro folk her som unnskyldninger, det er mer forklaringer, folk legger frem noe av det de tror er årsakene bak sine handlinger. Kanskje det er på grunn av folk med din innstilling at parterapi ikke er så aktuelt for mange, for alt som blir lagt frem som problemer blir ikke lyttet til men bare avvist som dårlige unnskyldninger? Jeg tror også i motsetning til deg at utroskap faktisk kan være en løsning, og har paradoksalt nok reddet noen forhold også 😛 Skal ikke ta for lett på utroskap altså, men man skal ikke ta så utrolig lett på det å gå heller... Det blir en ekstrem forenkling av hele problemstillingen å si at det bare er å stikke fra ektefelle og barn og legge deres liv i grus så fort man har klint med en kollega på julebordet, eller at det bare er å bruke energien på å fikse forholdet i stedet så blir alt bra. Livet er litt mer komplekst. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå