Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Kefalinia skrev (1 time siden):

Mor er etnisk norsk og far er fra Midtøsten. Libanon om jeg ikke husker helt feil. Far kom til Norge som baby, så man kan vel anse han som relativ norsk da han ikke kjenner til noe annet. Han er en meget ressurssterk og flink mann innenfor sitt felt. 8 roller i næringslivet i følge proff.no.

Glem det.

Endret av Drizzt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at denne kvinnen trolig er sterkt personlighetsforstyrret (dyssosial personlighet) og samlivsbrudd trigget negativ affekt og manglende følelsesregulering. Det er faktisk ekstremt sjeldent at mødre dreper egne barn utenfor en psykose (filicide). Samtidig er en andel av de mødrene som dreper egne barn personlighetsforstyrret (australsk studie). 

Hun har nok klart å kamuflere hennes malfungerende personlighet helt frem til samlivsbruddet. Hvis ikke jeg kan ha min partner, skal ikke han få sine egne barn. Jeg tror hun  drepte barna for å skade faren.

• Liker 14
Skrevet
Nasse Nøff ❤ skrev (9 timer siden):

Tenker det er fordi hun har fått en dom og det er null tvil om verken skyld eller tilregnelighet.  

Stakkars familien hennes😔

Gjest Kefalinia
Skrevet
Jane Eyre skrev (1 time siden):

Jeg tenker at denne kvinnen trolig er sterkt personlighetsforstyrret (dyssosial personlighet) og samlivsbrudd trigget negativ affekt og manglende følelsesregulering. Det er faktisk ekstremt sjeldent at mødre dreper egne barn utenfor en psykose (filicide). Samtidig er en andel av de mødrene som dreper egne barn personlighetsforstyrret (australsk studie). 

Hun har nok klart å kamuflere hennes malfungerende personlighet helt frem til samlivsbruddet. Hvis ikke jeg kan ha min partner, skal ikke han få sine egne barn. Jeg tror hun  drepte barna for å skade faren.

Ja, for mannen og andre har sagt hun har var en god mor. Jeg tror at samlivsbruddet med mye konflikter (og en en liten baby), under Covid-19, utløste et traume. Far fikk også kort tid etterpå ny kjæreste, og da begynte hun å få selvmordstanker og kjenne på bitterhet og hevn. De har vært sammen sine tenårene. Han og barna var kanskje alt hun kjente til, så ble alt revet fra henne. Da klikket det for henne! Hun har som du sier kanskje hatt utfordringer med seg selv lenge, og så ble hun trigget til det ekstreme. Det har nok ligget noe i personligheten siden ungdommen/barndommen. Hun har jo sagt hun vokste opp med rus og vold. 

Jeg kjenner ikke til historier som dette, men jeg vet mange kvinner kjenner på bitterhet og hevn om mannen finner seg ny dame kort tid etterpå. Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde blitt ganske sur på mannen min om han valgte å gå fra meg et halvt år etter vi fikk en sønn, og noen uker/måneder senere fant seg en annen dame mens jeg stod der med en liten baby i armene. Jeg hadde ikke ville tatt fra han barna, men jeg hadde ikke vært hans største fan for å si det sånn!!

Jeg har også tenkt på om den lille på 1 år var en måte å redde ekteskapet på siden det er så stor aldersforskjell på barna. 

Skrevet
Kefalinia skrev (13 minutter siden):

Ja, for mannen og andre har sagt hun har var en god mor. Jeg tror at samlivsbruddet med mye konflikter (og en en liten baby), under Covid-19, utløste et traume. Far fikk også kort tid etterpå ny kjæreste, og da begynte hun å få selvmordstanker og kjenne på bitterhet og hevn. De har vært sammen sine tenårene. Han og barna var kanskje alt hun kjente til, så ble alt revet fra henne. Da klikket det for henne! Hun har som du sier kanskje hatt utfordringer med seg selv lenge, og så ble hun trigget til det ekstreme. Det har nok ligget noe i personligheten siden ungdommen/barndommen. Hun har jo sagt hun vokste opp med rus og vold. 

Jeg kjenner ikke til historier som dette, men jeg vet mange kvinner kjenner på bitterhet og hevn om mannen finner seg ny dame kort tid etterpå. Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde blitt ganske sur på mannen min om han valgte å gå fra meg et halvt år etter vi fikk en sønn, og noen uker/måneder senere fant seg en annen dame mens jeg stod der med en liten baby i armene. Jeg hadde ikke ville tatt fra han barna, men jeg hadde ikke vært hans største fan for å si det sånn!!

Jeg har også tenkt på om den lille på 1 år var en måte å redde ekteskapet på siden det er så stor aldersforskjell på barna. 

Står dette noe sted?

• Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (11 minutter siden):

Står dette noe sted?

Det kom frem i rettssaken at det var rus og vold i oppveksten. 

• Liker 3
Skrevet
Pipaluk skrev (18 minutter siden):

Står dette noe sted?

Jeg har lest det samme. Rus og vold i oppveksten. Det du opplever som baby og barn former deg som voksen. 

Etter jeg fikk andremann fikk jeg heftig barseldepresjon . Jeg var veldig deprimert og trodde jeg hadde ødelagt babyen fordi han gråt jo bare uansett hva jeg gjorde. Men selvom jeg i mitt hode hadde ødelagt han streifet aldri tanken min å gjøre han noe vondt! Men jeg fikk hjelp. Jeg måtte flere ganger i uka til helsesøster på samtaler og skjekk av lillegutt.   Jeg ble sykemeldt slik at mannen kunne hjelpe hjemme. Jeg hadde støtte. Jeg fikk hjelp. Jeg tror også alle samtalene var både for min skyld, men også passe på at tankene aldri utviklet seg til å gjøre baby noe vondt og at han hadde det bra

Lørenskog moren ble deprimert og følte verden raste sammen etter bruddet. Men ingen hjalp henne! Kom kom seg ikke til helsestasjon eller psykolog . Ingen dyttet henne den veien. Før jeg ble dratt med ab mannen min til helsestasjon 2 uker fødsel, trodde jeg heller ikke at noe kunne fikse meg eller hjelpe meg. Jeg var jo ødelagt. Men han så meg, og forsto jeg trengte hjelp. 

Lørenskog moren hadde kanskje trengt den dytten. De alvorlig deprimerte har ikke evne til å se at noe kan hjelpe. Men hun hadde ikke den støtten, eller nettverket. Tankene fikk surre og gå. Og hun ble mer og mer gal .

ikke for å snakke stygt om barnefaren og barnevernet: men når hun ordrett nermest sier kanskje jeg tar med meg ungene i døden burde alle varsellamper og alarmer gått hos han og insatsene. Selvom hun hadde sagt «nei jeg tulla bare da» når barnevernet ringte . Burde en slik trussel aldri bli ignorert og henlagt.

Og for å ha det sagt: det er skjelden alvorlig deprimert psykisk syke mødre dreper barna sine. Jeg sier ikke at alle dreper dem om de ikke får hjelp. Men at KANSKJE utfallet hadde vært anderledes hadde hun fått hjelp på et tidligere tidspunkt og trussler ble tatt på alvor 

• Liker 18
Skrevet
Cyndaquil skrev (10 minutter siden):

Jeg har lest det samme. Rus og vold i oppveksten. Det du opplever som baby og barn former deg som voksen. 

Etter jeg fikk andremann fikk jeg heftig barseldepresjon . Jeg var veldig deprimert og trodde jeg hadde ødelagt babyen fordi han gråt jo bare uansett hva jeg gjorde. Men selvom jeg i mitt hode hadde ødelagt han streifet aldri tanken min å gjøre han noe vondt! Men jeg fikk hjelp. Jeg måtte flere ganger i uka til helsesøster på samtaler og skjekk av lillegutt.   Jeg ble sykemeldt slik at mannen kunne hjelpe hjemme. Jeg hadde støtte. Jeg fikk hjelp. Jeg tror også alle samtalene var både for min skyld, men også passe på at tankene aldri utviklet seg til å gjøre baby noe vondt og at han hadde det bra

Lørenskog moren ble deprimert og følte verden raste sammen etter bruddet. Men ingen hjalp henne! Kom kom seg ikke til helsestasjon eller psykolog . Ingen dyttet henne den veien. Før jeg ble dratt med ab mannen min til helsestasjon 2 uker fødsel, trodde jeg heller ikke at noe kunne fikse meg eller hjelpe meg. Jeg var jo ødelagt. Men han så meg, og forsto jeg trengte hjelp. 

Lørenskog moren hadde kanskje trengt den dytten. De alvorlig deprimerte har ikke evne til å se at noe kan hjelpe. Men hun hadde ikke den støtten, eller nettverket. Tankene fikk surre og gå. Og hun ble mer og mer gal .

ikke for å snakke stygt om barnefaren og barnevernet: men når hun ordrett nermest sier kanskje jeg tar med meg ungene i døden burde alle varsellamper og alarmer gått hos han og insatsene. Selvom hun hadde sagt «nei jeg tulla bare da» når barnevernet ringte . Burde en slik trussel aldri bli ignorert og henlagt.

Og for å ha det sagt: det er skjelden alvorlig deprimert psykisk syke mødre dreper barna sine. Jeg sier ikke at alle dreper dem om de ikke får hjelp. Men at KANSKJE utfallet hadde vært anderledes hadde hun fått hjelp på et tidligere tidspunkt og trussler ble tatt på alvor 

Faren tok det jo på alvor da han involverte barnevernet. Her synes jeg det er merkelig at barnevernet ikke har fått noen konsekvenser av å ikke ha utført jobben sin. Hadde dem gjort det så hadde kanskje ting vært annerledes i dag. 

• Liker 11
Skrevet
Cyndaquil skrev (5 minutter siden):

Truslene ble jo tatt på alvor ettersom far kontaktet politiet, og politiet da kontaktet barnevernet. Moren sa selv i rettssaken at hun unnlot å fortelle venner, familie og barnevernet hvor ille hun hadde det - og at hun ønsket at hun søkte hjelp. Her har det selvfølgelig vært en svikt hos barnevernet, men det blir feil å klandre venner/familie/barnefar for at hun ikke fikk hjelp. 

Far meldte jo ifra, men saken ble avsluttet etter én samtale. Da er det naturlig å slå seg til ro med at situasjonen ikke er kritisk ettersom barnevernet ikke gjorde noe mer (også på bakgrunn av at ingen mistenkte omsorgssvikt og at hun ble oppfattet som en god mor). 

I en slik situasjon blir man stående "fast" ettersom man verken kan nekte barna å dra til mor eller tvinge henne til å søke hjelp. 

• Liker 9
Skrevet
Poppeloppane skrev (12 timer siden):

Ingen blir offentliggjort før dommen er satt. 

Han som drepte Kristian Løvli, ble også publisert med navn og bilde. Eller Baneheia drapene. Vet ikke helt årsak med navn og bilde, kanskje det skyldes at saken blir omtalt mye i media.

Det stemmer ikke. Kristiansen og Andersen fikk offentliggjort navn og bilde med en gang de ble pågrepet. Dagen etter var det på forsiden av avisen. Men det er jo lenge siden, det hadde nok ikke skjedd i dag. (?)

Anders Breivik - samme. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg bare skjønner ikke helt den samtalen barnevernet hadde med mor hvor de henla saken. Det burde vært en eller annen slags obligatorisk oppfølging selv om mor forteller at alt er så bra og fint, og prøver å bortforklare den meldingen. Ingen normale folk skriver noe slikt? Eller folk som ikke sliter? Jeg bare kan ikke se for meg den samtalen hvor barnevernet konkluderer med at neida her er det ingenting å bekymre seg for. 

• Liker 3
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (47 minutter siden):

Det stemmer ikke. Kristiansen og Andersen fikk offentliggjort navn og bilde med en gang de ble pågrepet. Dagen etter var det på forsiden av avisen. Men det er jo lenge siden, det hadde nok ikke skjedd i dag. (?)

Anders Breivik - samme. 

Regelen er at media ikke skal identifisere før det foreligger dom, men de gjør unntak i helt spesielle saker, som feks 22. juli, Baneheia, Orderud. Men da har de alltid vurdert dette særskilt, og kan grunngi hvorfor de gjør det. I alle saker som kan være familietragedier er de gjerne ekstra tilbakeholdne, så tipper det er derfor det gikk litt tid fra dom til offentliggjøring i denne saken. Hadde hun feks ikke blitt vurdert tilregnelig hadde de neppe offentliggjort det heller. 

• Liker 4
Skrevet
CaspertheGh0st skrev (29 minutter siden):

Jeg bare skjønner ikke helt den samtalen barnevernet hadde med mor hvor de henla saken. Det burde vært en eller annen slags obligatorisk oppfølging selv om mor forteller at alt er så bra og fint, og prøver å bortforklare den meldingen. Ingen normale folk skriver noe slikt? Eller folk som ikke sliter? Jeg bare kan ikke se for meg den samtalen hvor barnevernet konkluderer med at neida her er det ingenting å bekymre seg for. 

Hun har nok vært flink til å si de riktige tingene. Kanskje lovet hun å oppsøke hjelp på egenhånd, men gjorde det ikke. 

• Liker 7
Skrevet

Selvom jeg er enig i at man ikke er frisk dersom man dreper barna sine, syns jeg det er for lettvint å skylde det på psykiske lidelser, psykose osv. Det er kanskje sjeldent at mødre dreper barna sine her i Norge, men er jo eksempler fra andre land. Hadde det vært far som var sikta/dømt hadde det nok ikke vært så mange «bortforklaringer» på hvorfor. Det finnes også onde mødre, som absolutt er kapable til å skade barna sine, uten at det ligger noe mer bak. 

Eksempel fra England i 2019; mor drepte barna fordi de ødela sexlivet hennes: https://www.dagbladet.no/nyheter/drepte-barna-fordi-de-odela-sexlivet/71454017

• Liker 10
Skrevet
Sansel skrev (1 minutt siden):

Selvom jeg er enig i at man ikke er frisk dersom man dreper barna sine, syns jeg det er for lettvint å skylde det på psykiske lidelser, psykose osv. Det er kanskje sjeldent at mødre dreper barna sine her i Norge, men er jo eksempler fra andre land. Hadde det vært far som var sikta/dømt hadde det nok ikke vært så mange «bortforklaringer» på hvorfor. Det finnes også onde mødre, som absolutt er kapable til å skade barna sine, uten at det ligger noe mer bak. 

Eksempel fra England i 2019; mor drepte barna fordi de ødela sexlivet hennes: https://www.dagbladet.no/nyheter/drepte-barna-fordi-de-odela-sexlivet/71454017

Dommen har ikke tatt hensyn til de psykiske lidelsene, ei forsvarerens påstand om psykose. 

• Liker 1
Skrevet
Sally-Go-Round skrev (1 time siden):

Hun har nok vært flink til å si de riktige tingene. Kanskje lovet hun å oppsøke hjelp på egenhånd, men gjorde det ikke. 

Men da er det der det sviktet, la henne ordne opp i det selv da? "lovte" liksom.. Burde vært sendt til samtaler og oppsøkt igjen av barnevern om ikke hun møtte opp ellerno sånt. Jeg vet ikke, syns bare det virket rart å henlegge når det står svatt på hvit æt at hun truer med livet til barna sine 

• Liker 3
Skrevet
mfs skrev (17 minutter siden):

Dommen har ikke tatt hensyn til de psykiske lidelsene, ei forsvarerens påstand om psykose. 

Tenker på kommentarene til folk her inne (og i andre kommentarfelt) - om at en mor aldri ville gjort noe sånt dersom hun var frisk, og det må være gjort i psykose. 

• Liker 5
Skrevet
Sansel skrev (4 minutter siden):

Tenker på kommentarene til folk her inne (og i andre kommentarfelt) - om at en mor aldri ville gjort noe sånt dersom hun var frisk, og det må være gjort i psykose. 

Ja, men min oppfatning er at disse kommentarene kommer fra personer som ikke har vært involvert i tråden tidligere (og dermed kanskje ikke har så mye kjennskap til saken?). Håper i alle fall det, for her burde virkelig ikke ondskapen forveksles med psykose dersom man har fulgt saken. 

Jeg vil si at enhver som gjør slike handlinger "ikke er frisk", men at det ikke nødvendigvis betyr at det foreligger psykose eller diagnoser. Jeg ville også kalt en person som f.eks. er slem mot hjemløse for "ikke frisk", i den betydning at det er slemt, unødvendig og ondskapsfullt. 

Men som jeg har sagt tidligere, så er i alle fall jeg enig i dommen og at hun ble funnet tilregnelig. Jeg har absolutt ingen medfølelse for henne. 

• Liker 7
Skrevet

Har lest en del av tråden, og stusser over hvordan folk umiddelbart sympatiserer med mora og spekulerer i hennes psykiske helse. Hadde det vært snakk om en mann med utenlandsk opprinnelse, antar jeg at kommentarene hadde sett annerledes ut.

Når det er sagt, så kjennetegner ofte mennesker som er dømt for drap og annen alvorlig kriminalitet at de mangler empati, konsekvens-tenking og impulskontroll. For eksempel kan vi «vanlige» folk også bli hevngjerrige, sinte og sjalu, men på grunn av empatien og grensene våre velger vi å ikke handle på disse følelsene. Det er det som skiller oss og dem ofte, de vet at det de gjør er feil, men de bryr seg rett og slett ikke.

• Liker 16
Skrevet

En veldig spesiell sak, dette. Det var ekstra uhyggelig å se bilde av moren, for hun ser så veldig alminnelig ut - kunne liksom vært en kollega eller venninne. Vi er også på samme alder, og barnet mitt er på alder med hennes eldste.
Kan bare tenke meg hvor redselsfull utgang på livet barna fikk, og en unge på 7 er tross alt i stand til å gjøre ganske mye motstand. Vanligvis pleier jeg se for meg mitt eget barn i andre barns lidelser, som når det er snakk om krig, flukt og sult og den slags, men det går ikke her. Helt jævlig sak, den gjør jeg kvalm og sint og alt mulig.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...