Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hummingbird2 skrev (På 14.6.2021 den 10.25):

Det stemmer ikke: https://www.nettavisen.no/nyheter/fylkesmannen-mener-barnevernet-brot-loven-under-oppfolging-av-varsel-mot-dobbeltdrapssiktet-mor/s/12-95-3424025642

Det ble oppvask mot barnevernet som brøt loven. De gjorde ikke jobben sin for å si det mildt. Akkurat det samme skjedde i Kapp-saken. 

Og hvilken konsekvens fikk det for barnevernet? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CaspertheGh0st skrev (På 15.6.2021 den 23.15):

Og hvilken konsekvens fikk det for barnevernet? 

Sikkert ikke mer enn konstatering av lovbrudd som i andre saker 🙄

Poenget var at de har blitt gransket og det har vært skrevet om det i media. 

• Liker 7
Skrevet

Det er viktig å huske på at barnevernet kun er mennesker. Om mor virket oppegående og ordentlig, forklarte at hun absolutt ikke mener det hun skrev feks kan man bli lurt. Se bare på alvdalsaken. I denne saken fikk det alvorlige følger for barna, dessverre. 

• Liker 4
Skrevet
hobbykokken skrev (3 timer siden):

Det er viktig å huske på at barnevernet kun er mennesker. Om mor virket oppegående og ordentlig, forklarte at hun absolutt ikke mener det hun skrev feks kan man bli lurt. Se bare på alvdalsaken. I denne saken fikk det alvorlige følger for barna, dessverre. 

Men altså, er ikke barnevernsansatte utdannet på noe vis da? De av alle burde jo vite at ikke alt de ser nødvendigvis er slik det er?? Da kan hvem som helst gjøre den jobben. 

Hadde noen truet med å drepe barna skal det ikke være nok med å si at man ikke mente det. Skulle vært noe obligatorisk oppfølging uansett om man tenker at det sikkert ikke er noe... Hele barnevernet er en stor vits

• Liker 7
Skrevet (endret)
hobbykokken skrev (3 timer siden):

De har et lovverk å forholde seg til. Og i denne saken brøt barnevernet loven. Vi kan ikke skylde på at «de er bare mennesker» når en så viktig etat bryter lovene som er til for å beskytte barn. 

Endret av Hummingbird2
  • Liker 11
Skrevet
CaspertheGh0st skrev (6 minutter siden):

Men altså, er ikke barnevernsansatte utdannet på noe vis da? De av alle burde jo vite at ikke alt de ser nødvendigvis er slik det er?? Da kan hvem som helst gjøre den jobben. 

Hadde noen truet med å drepe barna skal det ikke være nok med å si at man ikke mente det. Skulle vært noe obligatorisk oppfølging uansett om man tenker at det sikkert ikke er noe... Hele barnevernet er en stor vits

For å ikke snakke om alle psykiatere, psyk sykepleiere, vernepleiere osv som har holdt denne barnemoren nærmest under ‘asyl i ett helt år på psyk institusjon. Og så viser det seg at hun ikke er alvorlig psyk i det hele tatt. Bare en kaldblodig og kynisk barmemorder. Et helt team av godt utdannede psyk helsearbeidere har tatt feil. I et helt år?!

Ja vi er alle mennesker og mennesker kan gjøre feil. Men her er store og alvorlige svikt på MANGE områder..

• Liker 4
Skrevet
Jullen skrev (3 minutter siden):

For å ikke snakke om alle psykiatere, psyk sykepleiere, vernepleiere osv som har holdt denne barnemoren nærmest under ‘asyl i ett helt år på psyk institusjon. Og så viser det seg at hun ikke er alvorlig psyk i det hele tatt. Bare en kaldblodig og kynisk barmemorder. Et helt team av godt utdannede psyk helsearbeidere har tatt feil. I et helt år?!

Ja vi er alle mennesker og mennesker kan gjøre feil. Men her er store og alvorlige svikt på MANGE områder..

Det er så vidt jeg har skjønt for å hindre at hun skulle ta selvmord før rettssaken. 

• Liker 17
Skrevet
CaspertheGh0st skrev (1 time siden):

Det er så vidt jeg har skjønt for å hindre at hun skulle ta selvmord før rettssaken. 

Jeg tenkte vel i utgangspunktet hun heller burde sittet i varetekt. Men etter å ha lest dommen nå, innser jeg jo at hun må ha vært nokså alvorlig psykisk syk likevel. Bare ikke psykotisk. Men så lenge det er stor fare for selvmord, så er det grunn nok i seg selv å være innlagt.

Denne saken er bare trist trist trist😔

• Liker 9
Skrevet

Synes det er grusomt dette her. Å være psykisk syk er ingen unnskyldning. Jeg har vært skikkelig psykisk syk i flere år nå, og mine barn har dermed ikke bodd hos meg. Det valgte jeg selv da jeg etter hvert innså at jeg ikke klarte med de. Jeg har de kun på samvær, og jeg har gjort alt i min makt for å skjerme de. Tanken på, og sorgen over at de har en psykisk syk mamma er ille nok. Kunne aldri falt meg inn å utsette dem direkte for min ustabilitet. Og hos meg, hvor jeg har tatt slike ansvar selv, så har vi likevel jevn kontakt med barnevernet. Fordi det er viktig når den ene forelderen er så syk. Mens i dette tilfellet, så nøyde barnevernet seg med en telefon? Etter en trussel som gikk på å direkte skade sine barn. Jeg fatter det ikke.

• Liker 11
Skrevet
CaspertheGh0st skrev (20 timer siden):

Men tror dere ikke at diverse trusler om vold er noe er vant til å høre fra psykisk ustabile mødre?  Med andre ord at det er mange som bare har det i kjeften men uten å gjøre noe ut av det. Og så lenge dette bare er andrehåndsopplysninger så blir det vanskelig å vite hvor alvorlig man skal tolke det og hvilken hjelp man skal gi. 

Skrevet
Jullen skrev (18 timer siden):

Jeg tenkte vel i utgangspunktet hun heller burde sittet i varetekt. Men etter å ha lest dommen nå, innser jeg jo at hun må ha vært nokså alvorlig psykisk syk likevel. Bare ikke psykotisk. Men så lenge det er stor fare for selvmord, så er det grunn nok i seg selv å være innlagt.

Denne saken er bare trist trist trist😔

Kanskje hun blir overført til fengsel nå som dommen har falt? Hvis hun ikke anker da? 

Skrevet
hobbykokken skrev (På 18.6.2021 den 22.45):

Halooo ikke mene de man skriver,det er bare tull om en person skriver en slik melding skal barnevernet henge på halsen hennes hele tiden. Det er det som er riktig. Jeg synes far også burde vært mer på,mulig han var det det får vi ikke vite. Uansett hvor oppegående hun virker bør barnevernet aldri ha slått seg til ro med at hun tulla. Man tuller ikke om slikt.

• Liker 5
Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Kanskje hun blir overført til fengsel nå som dommen har falt? Hvis hun ikke anker da? 

Ja det blir hun nok. Det er like godt tilrettelagt for å unngå selvmord i fengsel som psyk. Og hun vil nok også få en del terapi i fengsel for å unngå at hun er til fare for seg selv om samfunnet når hun slipper ut.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Curlyme skrev (1 time siden):

Halooo ikke mene de man skriver,det er bare tull om en person skriver en slik melding skal barnevernet henge på halsen hennes hele tiden. Det er det som er riktig. Jeg synes far også burde vært mer på,mulig han var det det får vi ikke vite. Uansett hvor oppegående hun virker bør barnevernet aldri ha slått seg til ro med at hun tulla. Man tuller ikke om slikt.

Nei, å true med å ta livet av noen slik hun bokstavelig talt gjorde, er tross alt straffbart.

Eksen har blitt utsatt for psykisk vold over lang tid. Han har forsøkt å beskytte seg mot det og søkt hjelp hos barnevernet. Når de de så velger å ikke ta det på alvor har han nok valgt en fortrengelses strategi. Satt litt skylapper på og valgt å tenke at dette er rene tomme trusler fra en ‘gal ekskone. Hun har sikkert holdt på slik i årevis. Dette ble en grusom ‘ulv ulv’ historie.

Hadde det derimot vært jeg som hadde en gal eks som hadde truet med å ta livet av barna mine over lang tid og svart ‘det er ikke sikkert de er her da’ etter å ha avtalt tid for henting…Da hadde jeg ringt politiet umiddelbart og sagt jeg hadde en svært psykisk ustabil eks som truer med å ta livet av seg selv og barna. Og så hadde jeg insistert på hjelp til å få dem overlevert til meg så snart som mulig.

Men det er jo veldig lett for oss å sitte her i ettertid å tenke på hva vi ville gjort når vi ikke var i den grusomme situasjonen selv.

Ikke minst har garantert faren også sittet slik og dvelt over tiden rett før drapene i repeat. Tenkt på alt han burde ha gjort. Han lever sikkert med en umenneskelig vond skyldfølelse nå.

Så det siste vi må gjøre ihvertfall, er å forsterke denne skyldfølelsen hans. Både media og rettsvesenet bør verne om ham. Stakkars stakkars mann😞

Endret av Jullen
  • Liker 15
Skrevet
Jullen skrev (2 minutter siden):

Nei, å true med å ta livet av noen slik hun bokstavelig talt gjorde, er tross alt straffbart.

Eksen har blitt utsatt for psykisk vold over lang tid. Han har forsøkt å beskytte seg mot det og søkt hjelp hos barnevernet. Når de de så velger å ikke ta det på alvor har han nok valgt en fortrengelses strategi. Satt litt skylapper på og valgt å tenke at dette er rene tomme trusler fra en ‘gal ekskone. Hun har sikkert holdt på slik i årevis. Dette ble en grusom ‘ulv ulv’ historie.

Hadde det derimot vært jeg som hadde en gal eks som hadde truet med å ta livet av barna mine Iver lang tid og svart ‘det er ikke sikkert de er her da’ etter å ha avtalt tid for henting…Da hadde jeg ringt politiet umiddelbart og sagt jeg hadde en svært psykisk ustabil eks som truer med å ta livet av seg selv og barna. Og så hadde jeg insistert på hjelp til å få dem overlevert til meg så snart som mulig.

Men det er jo veldig lett for oss å sitte her i ettertid å tenke på hva vi ville gjort når vi ikke var i den grusomme situasjonen selv.

Ikke minst har garantert faren også sittet slik og dvelt over tiden rett før drapene i repeat. Tenkt på alt han burde ha gjort. Han lever sikkert med en umenneskelig vond skyldfølelse nå.

Så det siste vi må gjøre ihvertfall, er  å forsterke denne skyldfølelsen hans. Både media og rettsvesenet bør verne om ham. Stakkars stakkars mann😞

Du har helt rett. Mine tanker går til faren,som jeg sa mulig han gjorde mye vi ikke aner om så jeg skal ikke si noe der. Det er barnevernet som har sviktet her og de bør få mer pes for det.

• Liker 9
Skrevet
Jullen skrev (17 timer siden):

Ja det blir hun nok. Det er like godt tilrettelagt for å unngå selvmord i fengsel som psyk. Og hun vil nok også få en del terapi i fengsel for å unngå at hun er til fare for seg selv om samfunnet når hun slipper ut.

Det er også mulig at de pga covid har flere innsatte på psykehus enn i fengsel. De ansatte er ikke vaksinert og har kanskje ikke like mange ressurser til å fotfølge hver person. 

• Liker 1
Skrevet
On 6/19/2021 at 6:45 PM, Purple_Pixiedust said:

Synes det er grusomt dette her. Å være psykisk syk er ingen unnskyldning. Jeg har vært skikkelig psykisk syk i flere år nå, og mine barn har dermed ikke bodd hos meg. Det valgte jeg selv da jeg etter hvert innså at jeg ikke klarte med de. Jeg har de kun på samvær, og jeg har gjort alt i min makt for å skjerme de. Tanken på, og sorgen over at de har en psykisk syk mamma er ille nok. Kunne aldri falt meg inn å utsette dem direkte for min ustabilitet. Og hos meg, hvor jeg har tatt slike ansvar selv, så har vi likevel jevn kontakt med barnevernet. Fordi det er viktig når den ene forelderen er så syk. Mens i dette tilfellet, så nøyde barnevernet seg med en telefon? Etter en trussel som gikk på å direkte skade sine barn. Jeg fatter det ikke.

Du er rett og slett et veldig bra menneske, jeg fikk lyst å sende et hjerte til deg. 🥰 Jeg mener det virkelig. At du på tross av sykdom, evner å sette dine barns behov foran dine egne såpass, at du ga slipp på barna til en viss grad, det er så enormt stort gjort. Barna dine vil jo få mye bedre liv, på grunn av stabilt barndom. Du er helt fantastisk, helt seriøst. Det kan ikke ha vært et enkelt valg, men det er utvilsomt riktig valg. 

• Liker 18
Skrevet
RedFox81 skrev (6 minutter siden):

Du er rett og slett et veldig bra menneske, jeg fikk lyst å sende et hjerte til deg. 🥰 Jeg mener det virkelig. At du på tross av sykdom, evner å sette dine barns behov foran dine egne såpass, at du ga slipp på barna til en viss grad, det er så enormt stort gjort. Barna dine vil jo få mye bedre liv, på grunn av stabilt barndom. Du er helt fantastisk, helt seriøst. Det kan ikke ha vært et enkelt valg, men det er utvilsomt riktig valg. 

Tusen takk. Det var veldig snilt av deg. :) Det har ikke vært enkelt nei, men de har det til tross for alt bra.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Purple_Pixiedust said:

Tusen takk. Det var veldig snilt av deg. :) Det har ikke vært enkelt nei, men de har det til tross for alt bra.

Jeg er ei datter av ei som har vokst opp med mor med psykisk sykdom.. 

• Liker 1
Skrevet
RedFox81 skrev (12 timer siden):

Jeg er ei datter av ei som har vokst opp med mor med psykisk sykdom.. 

Det må ha vært veldig tøft for deg. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...