AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Har prøvd en stund nå og skjønt at jeg kanskje bare må innse at babyen vår ikke vil ta flaske. H*n er 5 måneder og jeg skulle egentlig i blandt annet ett utdrikningslag og feire bursdagen min om en måned. Må mest sannsynlig bare droppe begge deler. Det går helt greit egentlig, men det som plager meg mest er misunnelsen jeg føler når mannen min går ut og har det gøy.. Kjenner jeg har problemer med å ikke bli sint og lei over at tilværelsen hans er så mye enklere enn min og at han kan slappe av og koble ut på en måte som jeg ikke kan på lang lang tid. Det er jo ikke dermed sagt at det er fair å tvinge han til å bli hjemme, og ikke egentlig noe jeg vil heller, da han er en bedre samboer og pappa når han får gjort andre ting. Og jeg trenger også å få han ut av huset iblandt.. Er det flere kvinner der ute som skjønner hva jeg mener, eller er det jeg som er unormal og egiost av en mamma som i det hele tatt tenker dette? Anonymkode: e4033...112
Sensi Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 (endret) Jeg skjønner hva du mener. Min tok ikke flaske før 9 mnd. Da tok det kun 1 mnd før det var slutt på amming. Barnet sluttet på en måte selv og foretrakk flaske. Jeg syns det er rart at barnet ikke tok flaske. For jeg måtte amme mye og tror hadde lite melk. Men uansett...jeg ble også veldig fastlåst og kunne ikke dra noe sted annet enn mellom amming. Jeg ble ikke lei tror jeg. Fikk dratt å sett venninner. Bare ikke noe overnatting eller fest. Eneste rådet jeg har er å oppfordre deg til å senke kravene og roe ned. Blir flere fester og bursdager. Kjipt, men det beste du kan gjøre for deg selv slik situasjonen er nå. Blir mindre amming etterhvert som spiser mer og du kan øve med tutekopp etterhvert. klem Endret 19. juli 2020 av Sensi
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 Ha bursdagen din hjemme da! Far sitter på kontoret/TV-stua/soverommet, passer på babyen og tar alt ansvar utenom matingen, når babyen er sulten henter han deg bare! Ja, du må avstå fra drikkingen, men du får jo feiret bursdagen din likevel! Eventuelt kan dere se om babyen vil drikke av kopp! Det gjøres jo f.eks på sykehus når de er nyfødte, måten de drikker fra kopp er mye mer likt en pupp enn hva en flaske er! Anonymkode: 1cd53...f15 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ha bursdagen din hjemme da! Far sitter på kontoret/TV-stua/soverommet, passer på babyen og tar alt ansvar utenom matingen, når babyen er sulten henter han deg bare! Ja, du må avstå fra drikkingen, men du får jo feiret bursdagen din likevel! Eventuelt kan dere se om babyen vil drikke av kopp! Det gjøres jo f.eks på sykehus når de er nyfødte, måten de drikker fra kopp er mye mer likt en pupp enn hva en flaske er! Anonymkode: 1cd53...f15 Tull.. kopp er noe voldsomt styr, og en 5 mndr gammel baby skal ha mye mer enn den lille koppen de gir nyfødte på barsel. Det som ligner mest på bryst er flasken Medela Calma. Har du prøvd den TS? Alternativt, klarer barnet seg med grøt til kvelds/natt? Min datter sluttet med melk på natten når hun var 2 måneder. Takk gud for det. Anonymkode: 8c893...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #5 Skrevet 20. juli 2020 Jeg skjønner hva du mener. Jeg har tre barn og ingen av de tok flaske. Jeg var ikke ute av huset på kvelden før de alle var over året. Heldigvis går det over når barna blir eldre og du kan feire bursdag og gå i utdrikkingslag osv. Anonymkode: 0fd98...0d2
Blingblingtahei Skrevet 20. juli 2020 #6 Skrevet 20. juli 2020 Jeg var i utdrikningslag når min baby var ca 8 mnd, han ble fortsatt ammet hyppig og etter han hadde lagt seg for kvelden var han våken annenhver til hver time. Jeg har heldig at utdrikningslaget jeg skulle på var rett borti gata for meg så jeg løste det med å sparkesykle hjem når pappa sa ifra at baby var våken. Drakk alkoholfritt øl, tok jeg en øl rett etter jeg hadde lagt ungen for da sov han som regel litt lenger sammenhengende. Nå er det bevist at alkohol ikke går over i morsmelka, men jeg liker ikke tanken på å være noe særlig beruset rundt barnet. Var også i bryllup en mnd etter hvor pappa kom med barnet for amming, også kjørte jeg hjem for amming etter barnet har lagt seg. Det går an å komme seg ut av huset, men man må tilrettelegge for at det skal gå.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #7 Skrevet 20. juli 2020 Jeg tok visstnok ikke flaske, ble matet med teskje. Altså melk gitt med skje. Anonymkode: 78b6f...e98
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 3 minutter siden, Blingblingtahei skrev: Jeg var i utdrikningslag når min baby var ca 8 mnd, han ble fortsatt ammet hyppig og etter han hadde lagt seg for kvelden var han våken annenhver til hver time. Jeg har heldig at utdrikningslaget jeg skulle på var rett borti gata for meg så jeg løste det med å sparkesykle hjem når pappa sa ifra at baby var våken. Drakk alkoholfritt øl, tok jeg en øl rett etter jeg hadde lagt ungen for da sov han som regel litt lenger sammenhengende. Nå er det bevist at alkohol ikke går over i morsmelka, men jeg liker ikke tanken på å være noe særlig beruset rundt barnet. Var også i bryllup en mnd etter hvor pappa kom med barnet for amming, også kjørte jeg hjem for amming etter barnet har lagt seg. Det går an å komme seg ut av huset, men man må tilrettelegge for at det skal gå. Jeg lurte på om du kunne komme med noen linker som dokumenterer dette. For overalt på nett hvor jeg leter, så står det at alkohol faktisk går over i morsmelk. F.eks her fra Ammehjelpen "Alkohol går over i morsmelk. Alkoholkonsentrasjonen i morsmelk tilsvarer omtrent den man finner i mors blod" Anonymkode: e19dc...c9e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 Jeg skjønner deg godt! Sånn var min og, og han spiste heller ikke noe særlig fast føde før han var rundt 8 mnd. Fram til da var det amming hver andre til tredje time, bortsett fra etterhvert et strekke på kvelden like etter han var lagt, hvor det kunne gå fire timer. Da kunne jeg kommer meg ut en tur, men ikke type ut på byen eller utdrikningslag, nei. Jeg ble ekstremt låst hjemme, hele døgnet, i veldig mange måneder. Og ja, jeg var også litt misunnelig på faren som bare kunne gå ut og kose seg når det skjedde noe som var verd å være med på! Men det går over! Du har ikke så mange mnder igjen med dette 😊 Og jeg syns du fikk et godt forslag til bursdagsfeiringen din. Anonymkode: 5b169...b3a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #10 Skrevet 20. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurte på om du kunne komme med noen linker som dokumenterer dette. For overalt på nett hvor jeg leter, så står det at alkohol faktisk går over i morsmelk. F.eks her fra Ammehjelpen "Alkohol går over i morsmelk. Alkoholkonsentrasjonen i morsmelk tilsvarer omtrent den man finner i mors blod" Anonymkode: e19dc...c9e https://avogtil.no/alkohol-og-amming/ Alkoholkonsentrasjonen i morsmelken vil tilsvare den man finner i morens blod, men promillen i barnets blod vil bli lavere fordi melken fortynnes ytterligere i barnets kropp. Med andre ord vil alkoholen et nyfødt barn får i seg via morsmelken være svært uttynnet Du vet det sikkert, men det er nok lettere å få far til å forsøke flaske når du ikke er tilstede. Anonymkode: b96e7...829
oreokaka Skrevet 20. juli 2020 #11 Skrevet 20. juli 2020 Føler med deg, akkurat samme problem her. Prøvd sprøyte? Altså sprøyte inn morsmelk? Det funka til NØDEN her når tuppa var sulten nok, men i utgangspunktet var jeg stuck med en baby på puppen i 10 mnd før ting løsna.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #12 Skrevet 20. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tull.. kopp er noe voldsomt styr, og en 5 mndr gammel baby skal ha mye mer enn den lille koppen de gir nyfødte på barsel. Det som ligner mest på bryst er flasken Medela Calma. Har du prøvd den TS? Alternativt, klarer barnet seg med grøt til kvelds/natt? Min datter sluttet med melk på natten når hun var 2 måneder. Takk gud for det. Anonymkode: 8c893...cb1 Tull. Ingen flasker ligner brystet, og Calma kommer dårlig ut i tester fordi den har en kraftig og rask melkestrøm. Overalt på ammehjelpens sider står det at Calma bare har villedende markesføring. Praktiserer man langsom flaskemating er «vanlige» flasker bedre enn Calma. Ellers skjønner jeg deg godt TS. Mor blir forferdelig låst av amming, min var 10 mnd og spiste fire måltider fast føde før jeg kunne bevege meg ut alene på kveldstid. Han har heller aldri tatt flaske. Var en gledens dag da han spiste nok på dagen til å kunne kutte nattmaten! Anonymkode: 4f182...f2d 1
Gjest BethD Skrevet 20. juli 2020 #13 Skrevet 20. juli 2020 Føler med deg Ts!! Sånn hadde jeg det også. Ingen flaske og ingen smokk. Før plutselig en dag! Det løsnet. Jeg fant en smokk som hun godtok og etter det tok hun flaske også! Fortsett å prøve! Kanskje løsner det for dere også! skjønner godt misunnelsen ovenfor mannen også. Jeg gråt hver gang han skulle ut eller gjøre noe gøy for jeg måtte være hjemme.. følte meg låst og fanget. Men det blir bedre!hold ut!
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #14 Skrevet 20. juli 2020 Slik er det å ha barn. Det løsner nok snart når barnet ditt blir litt større. Bursdagen din kan du vel feire hjemme sammen med mann og barn og gjestene dine, det er da ikke noe problem. Anonymkode: bcaa0...0eb 1
Blingblingtahei Skrevet 20. juli 2020 #15 Skrevet 20. juli 2020 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/05/08/--ingen-grunn-til-at-ammende-ma-avsta-fra-alkohol/ https://www.tv2.no/a/9757377/ https://sykepleien.no/meninger/innspill/2016/01/morsmelk-er-alkoholfritt https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE51001518&ved=2ahUKEwiPr5yVqdvqAhUpyaYKHaZJAG44ChAWMAR6BAgIEAE&usg=AOvVaw3j-cTk-khP-SKLp-ita5zi Her er bare noen linker til forsking og fra leger som har peiling. Nå oppfordrer jeg på ingen måte om å drikke mens man ammer, som jeg sa så drakk jeg en liten øl (drakk den faktisk ikke opp) rett etter jeg hadde lagt barnet hvor han da brukte å sove i 3 timer i strekk, ellers drakk jeg alkoholfritt. Men forskning sier at du må drikke på deg alkoholforgiftning før det vil ta noe skade eller påvirke barnet. Derimot så skal man være i stand til å ta seg av barnet, og jeg syntes ikke noe om at barna skal merke på foreldrene at de er annerledes og dermed kan føle seg utrygge. Man kan faktisk ha det gøy med venner uten å drikke noe særlig , hvertfall i den korte tiden man ammer.. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #16 Skrevet 20. juli 2020 Tok med meg babyen på utdrikningslag jeg. Anonymkode: 4e43a...ef9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #17 Skrevet 20. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tull.. kopp er noe voldsomt styr, og en 5 mndr gammel baby skal ha mye mer enn den lille koppen de gir nyfødte på barsel. Det som ligner mest på bryst er flasken Medela Calma. Har du prøvd den TS? Alternativt, klarer barnet seg med grøt til kvelds/natt? Min datter sluttet med melk på natten når hun var 2 måneder. Takk gud for det. Anonymkode: 8c893...cb1 Men det går da an å ha mer melk tilgengelig selv om det koppmates! Så det er nødvendigvis ikke tull! Anonymkode: 1cd53...f15
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #18 Skrevet 20. juli 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok med meg babyen på utdrikningslag jeg. Anonymkode: 4e43a...ef9 Må bare kommentere her ; dette syns jeg er helt feil . For det første ødelegger det igrunn litt stemninga for utdrikningslag og for det andre er det jo ikke akkurat bra for baby å omgås masse fulle folk? Da hadde jeg heller droppa hele greia .. Anonymkode: dd71c...b26 3
Lykkerusen Skrevet 20. juli 2020 #19 Skrevet 20. juli 2020 Hva med å begynne med grøt og tilby melk på flaske da ?:) 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #20 Skrevet 20. juli 2020 Mange har opplevd at baby ikke tar flaske hos mor fordi mamma = pupp, men om mor er utenfor syns- og hørselsvidde kan baby ta flaske fra andre. Har du mulighet til å teste det ut, dvs gå deg en liten tur/sitte i en annen etasje litt før baby ventes å være sulten så får far prøvd det? Mulig han må tåle en fem-minutter med gråt og protest, men ofte så løsner det slik. Vær dog nærme nok til at du kan komme i løpet av noen minutter i tilfelle det ikke løsner. Prøv flere ganger om det ikke går på første forsøk. Ha gjerne utpumpet mm på flaska om du har god nok produksjon, og be far klemme litt på flaskesmokken så baby kjenner smaken fra noen dråper i munnen. Anonymkode: 54568...52a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå