AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Angrer på valg av studie..... Har igjen 1 år av totalt 5, og er helt umotivert for å ta fatt på det siste og vanskeligste året. Angrer rett og slett på at jeg har studert det jeg har gjort. Er over 30 og skulle gjerne vært ferdigutdannet og i jobb for lenge siden. Får sikkert bare svar om at det bare er å bite tennene sammen (som jo er det jeg planlegger), men egentlig vil jeg at noen skal fortelle meg at jeg kan slutte og heller gjøre noe som føles godt... Anonymkode: c8921...673
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Hva er du lei av - studiet eller hele arbeidsfeltet til det du studerer? Kan du ikke rette deg inn på en retning innen din utdanning som du liker? Eller tenke på hvordan du kan bruke utdanningen til å jobbe med noe du interesserer deg for? Hva er det du ønsker å jobbe med? Er det mulig å jobbe med dette uten noen utdanning? Da hadde jeg begynt å jobbe. Hvis ikke, hadde jeg studert ferdig og tenkt på hvordan du kan bruke utdanningen i en jobb du kunne tenke deg. Anonymkode: 43d52...9a0
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 Kommer dessverre ikke her for å fortelle deg at du bør slutte og gjøre noe annet. Jeg var i samme situasjon, riktignok på sisteåret av en bachelor, hvor jeg hadde fått helt nok og til og med visste hva jeg heller ville gjøre. Jeg bet tennene sammen og tok fatt på sisteåret, det var et slit og koronasituasjonen hjalp ikke, men wow så glad jeg er for at jeg fullførte. Det var aldri et alternativ for meg å slutte, jeg visste hvor skuffet over meg selv jeg ville blitt dersom jeg hadde det. Samtidig er det mange år og penger (i mitt tilfelle, jeg hadde lån og stipend alle årene) om jeg hadde sluttet. Jeg skal begynne på ny bachelor nå til høsten i noe jeg virkelig vil, men de tre tidligere fullførte årene vil jeg aldri se på som noe negativt. Heller livserfaring som i tillegg gir meg mestringsfølelse. Jeg skjønner at det er hardt når du ikke egentlig vil eller orker, men det er så verdt det når du sitter med ferdig bachelor eller master i hånden, så jeg sier fullfør det siste året! Så lenge det ikke går på helsa løs såklart 😅 Anonymkode: 97610...2b4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 Du bør fullføre når du har kommet såpass langt Anonymkode: 4743b...0c2 8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 Takk for svar! Trur muligens det er studiet jeg er lei av, synes ikke det er gøy, det sliter på psyken, og ser ikke at jeg skal synes det er gøy etterpå heller. Det året som gjenstår er så innmari tungt og kommer til å gå utover livskvalitet, hvis jeg faktisk består og kommer meg gjennom det. Det er så mange som ville blitt skuffet av meg dersom jeg slutter, og jeg selv er jo såppas oppegående at jeg skjønner at det ikke er lurt. Men har ikke egentlig noe lyst.... 🤷♀️ Anonymkode: c8921...673
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 Arbeidslivet er noe helt annet enn studiet, så hold ut! Anonymkode: f7fa4...07b 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Trur muligens det er studiet jeg er lei av, synes ikke det er gøy, det sliter på psyken, og ser ikke at jeg skal synes det er gøy etterpå heller. Det året som gjenstår er så innmari tungt og kommer til å gå utover livskvalitet, hvis jeg faktisk består og kommer meg gjennom det. Det er så mange som ville blitt skuffet av meg dersom jeg slutter, og jeg selv er jo såppas oppegående at jeg skjønner at det ikke er lurt. Men har ikke egentlig noe lyst.... 🤷♀️ Anonymkode: c8921...673 Skjønner det, men noen ganger i livet må man bare bite tenna sammen og fullføre, fordi det er det smarte å gjøre. Det handler om disiplin og gjennomføringsevne, noe du kommer til å få bruk for i arbeidslivet og evt. dersom du skulle videreutdanne deg på et tidspunkt. Det er bare å krumme nakken, bite tenne sammen og komme deg i mål. Anonymkode: d4a1e...fb3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 Sålenge du ikke har et bedre alternativ bør du fullføre. Tenk, om ett år kan du motta lønn istedet for å leve på lån. Om ett år trenger du ikke å studere igjen. Om ett år er du ferdig. Anonymkode: d6b40...ed0
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 Om du ikke vil jobbe med det du studerer så kan du bare slutte, om du vet hva du vil gjøre senere. Jeg har sluttet mange ganger, føler ikke noe slag er tapt for det om og jeg har fullført også, da utdanning jeg liker og jobbene jeg har fått av det. Anonymkode: a20f7...79a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #10 Skrevet 20. juli 2020 Jeg tenker at du absolutt bør fullføre selv om du ikke ser deg selv jobbe med det. I mange tilfeller kan en ha bruk for graden sin for en helt annen stilling enn den en er utdannet i. Det kan åpne veier for deg. Skjønner at det er tungt og at du gruer deg. Jeg ble fulltidsstudent i fjor, som 37 åring, med 3 barn, mann, syke foreldre og jobb ved siden av. Har hatt lyst til å gi opp sååååå mange ganger i løpet av året men så tvinger jeg meg gjennom og er så glad for det etterpå. Det som fungerer for meg når jeg har det tøft er å ha noe å se frem til. En liten belønning etter endt periode. Hadde det vært noe for deg? Jeg elsker å reise, så da har jeg brukt det som min motivasjon. Etter første tøffe periode så ble det helgetur på meg og mannen. Da jeg hadde lyst å gi opp, så jeg for meg oss to ruslende i den byen vi skulle besøke. Hvis du skjønner hva jeg mener. For deg kan det være noe annet, men poenget er å ha noe å glede seg til. Og tenk deg den mestringsfølelsen du sitter med når du får vitnemålet i hånden! Det er noe å se frem til det! Selv om du ikke kommer til å bruke det, så er det noe du har oppnådd og kommet til ved å jobbe hardt. Lykke til, dette klarer du! Anonymkode: 9c128...3ea 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå