Energidronning Skrevet 19. juli 2020 #21 Skrevet 19. juli 2020 "Jan Guillou har fransk far (Charles Guillou) og norsk mor[4] (Marianne, født Botolfsen[5])" han har norsk mor og skriver dritt om norsk skadefryd?! henvises til psykolog!😼 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #22 Skrevet 20. juli 2020 Jeg har vel lest noe som kan minne om skadefryd i noen kommentarfelt her og der, men de aller fleste er medfølende. Den største skadefryden jeg har sett og hørt er det vel Tegnell og Guillou som står for når de sier at "bare vent" alle andre vil få det verre enn dem på sikt. De legger det frem som om de ser frem til at Norge og Danmark skal "knele" under sykdommen, og dermed bevise at tiltakene våre var feil. Det kan ikke ses på som noe annet enn skadefryd. Anonymkode: 40f63...fe2 9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #23 Skrevet 20. juli 2020 8 timer siden, Energidronning skrev: "Jan Guillou har fransk far (Charles Guillou) og norsk mor[4] (Marianne, født Botolfsen[5])" han har norsk mor og skriver dritt om norsk skadefryd?! henvises til psykolog!😼 Så siden jeg er russisk, kan jeg ikke si at Stalin var gal og at det er for mye vold i nære relasjoner i Russland? Man kan altså ikke kritisere negative egenskaper hos sin egen nasjon? Anonymkode: 0b273...a9e 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #24 Skrevet 20. juli 2020 Spesielt, men mitt inntrykk er at svenskene er hårsår nå. Det er lettere å kritisere utlandet, enn å peke finger på hva som er galt innad. Synes de fleste er trist og oppgitt over svensk strategi (bortsett fra svenskene selv) som har ført til mange dødsfall og at grensene ikke kan være fullstendig åpne innad i Skandinavia. Det virker som de venter på at alt skal gå galt i naboland, og det er lite sympatisk. Anonymkode: c0dff...a87 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #25 Skrevet 20. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spesielt, men mitt inntrykk er at svenskene er hårsår nå. Det er lettere å kritisere utlandet, enn å peke finger på hva som er galt innad. Synes de fleste er trist og oppgitt over svensk strategi (bortsett fra svenskene selv) som har ført til mange dødsfall og at grensene ikke kan være fullstendig åpne innad i Skandinavia. Det virker som de venter på at alt skal gå galt i naboland, og det er lite sympatisk. Anonymkode: c0dff...a87 Hvis det de sier stemmer, at 40 prosent av innbyggere i Stockholm har immunitet, så har det faktisk gjort alt riktig. Selv om det døde en del folk. Det som er interessant er at snittalderen på døde i Sverige er like høy som i Norge. Anonymkode: 0b273...a9e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #26 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis det de sier stemmer, at 40 prosent av innbyggere i Stockholm har immunitet, så har det faktisk gjort alt riktig. Selv om det døde en del folk. Det som er interessant er at snittalderen på døde i Sverige er like høy som i Norge. Anonymkode: 0b273...a9e Vi har åpenbart forskjellige måter å måle suksess. Og jeg har lite tiltro til de svenske tallene (som våre norske forskere peker på). Det er bare brannslukking for at Svenskene ikke skal yte motstand. Jeg er ikke i det minste tvil. Når i tillegg immunitet ser ut til å være kortvarig så er dette svært dårlig nytt for Svenskene. Jeg synes oppriktig synd på de, og økonomisk har de heller ikke tjent noe på det... Bortsett fra mindre trygdeutbetalinger senere. Anonymkode: c0dff...a87 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #27 Skrevet 20. juli 2020 Hvilken skadefryd? Mulig svenskene føler det fordi Norge har kategorisert mesteparten av landet som rød sone. Anonymkode: 28387...962 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #28 Skrevet 20. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vel lest noe som kan minne om skadefryd i noen kommentarfelt her og der, men de aller fleste er medfølende. Den største skadefryden jeg har sett og hørt er det vel Tegnell og Guillou som står for når de sier at "bare vent" alle andre vil få det verre enn dem på sikt. De legger det frem som om de ser frem til at Norge og Danmark skal "knele" under sykdommen, og dermed bevise at tiltakene våre var feil. Det kan ikke ses på som noe annet enn skadefryd. Anonymkode: 40f63...fe2 Ja, hvem står som vinner til sist? Virker det som de mener. Anonymkode: 28387...962
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #29 Skrevet 20. juli 2020 Hjelpes... tror ikke hovedforskjellen mellom Norge og Sverige her var hvor folk var i vinterferien, men heller at Norge raskt fikk karanteneregler på plass for folk som hadde vært i utlandet. Dette har Sverige aldri innført, kun sagt at om man har symptomer skal man holde seg hjemme til man har vært symptomfri i to dager. Jeg føler mange svensker er fanget i et slags Stockholm-syndrom (i mangel av et bedre ord) der man er nødt til å tro at strategien vil vise seg å være verdt det i det lange løp, og dermed at det er dømt til å gå ille med nabolandene i høst og vinter. Det fins kritiske røster innad i Sverige også, men det er vanskelig å kritisere håndteringen når hele systemet er bygget opp rundt at ekspertene, ikke politikerne, har makta i en slik situasjon. Da blir det plutselig hele den svenske styringsmodellen som står på spill. Som nordmann bosatt i Sverige syns jeg ikke i det hele tatt norsk dekning er preget av skadefryd - heller medfølelse (og frustrasjon over at den svenske håndteringen ikke har vært bedre så nordmenn kan reise til Sverige igjen!). Men det er tydelig at Sverige ikke har vært noe foregangsland her, og det er de jo ikke vant til. Anonymkode: e8c32...77a 6
miss summers Skrevet 20. juli 2020 #30 Skrevet 20. juli 2020 Jeg syns det er helt fryktelig det som har skjedd i Sverige. Med så mange dødsfall og rykter om pallativ behandling fremfor livredning for eldre etc. Null skadefryd. Svenske kollegaer (jobber i Internasjonalt selskap) håner oss og sier «bare vent». De forventer at vi skal lide tilsvarende. Som om det er en forbanna konkurranse. Hvem som har rett vet jeg ikke, men handler det ikke om å redde liv da? Og sørge for at helsevesenet ikke kollapser? Når bølge nummer to kommer, som den sikkert gjør, er vel helsevesenet vårt uthvilt og forberedt. Og ikke utmattet som i de landene som har hatt det verst. 8
miss summers Skrevet 20. juli 2020 #31 Skrevet 20. juli 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vel lest noe som kan minne om skadefryd i noen kommentarfelt her og der, men de aller fleste er medfølende. Den største skadefryden jeg har sett og hørt er det vel Tegnell og Guillou som står for når de sier at "bare vent" alle andre vil få det verre enn dem på sikt. De legger det frem som om de ser frem til at Norge og Danmark skal "knele" under sykdommen, og dermed bevise at tiltakene våre var feil. Det kan ikke ses på som noe annet enn skadefryd. Anonymkode: 40f63...fe2 Enig. Den der «bare vent» er ondsinnet. De vil at folk skal stryke med, for å vinne diskusjonen. Dette er ingen jævla konkurranse. Folk kjemper for livet! 7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #32 Skrevet 20. juli 2020 Jan Guillou har et stort poeng. Typisk nordmenn å sitte bak tastaturet og fordømme sine medmennesker. Æsj. Anonymkode: a94eb...979 1
000VF000 Skrevet 20. juli 2020 #33 Skrevet 20. juli 2020 Jan Guillou er jo en klovn. I tillegg til å ha skrevet den utrolig harry historien om Arn, har han hatt diverse merkelige utspill i media relatert til politikk. Mannen er en virkelighetsfjern aristokrat. 1
000VF000 Skrevet 20. juli 2020 #34 Skrevet 20. juli 2020 9 hours ago, Energidronning said: "Jan Guillou har fransk far (Charles Guillou) og norsk mor[4] (Marianne, født Botolfsen[5])" han har norsk mor og skriver dritt om norsk skadefryd?! henvises til psykolog!😼 Norge sier fra seg Guillou, Sverige kan få han 100%. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #35 Skrevet 20. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jan Guillou har et stort poeng. Typisk nordmenn å sitte bak tastaturet og fordømme sine medmennesker. Æsj. Anonymkode: a94eb...979 Jeg tviler ikke et sekund på at han har fått stygge mail som er slik han beskriver. Det er det andre han sier som er vrøvl. Og det du sier er vrøvl. Det er ikke typisk norsk å sitte bak tastaturet og fordømme folk. Det er sikkert mange som gjør det, men det har da virkelig ingenting med nasjonalitet å gjøre. Anonymkode: a3d93...ab3 7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #36 Skrevet 20. juli 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler ikke et sekund på at han har fått stygge mail som er slik han beskriver. Det er det andre han sier som er vrøvl. Og det du sier er vrøvl. Det er ikke typisk norsk å sitte bak tastaturet og fordømme folk. Det er sikkert mange som gjør det, men det har da virkelig ingenting med nasjonalitet å gjøre. Anonymkode: a3d93...ab3 Det er typisk norsk å være selvgod og å se ned på andre nasjonaliteter. Norge og Usa som holder på slik. Alle som har vært litt ute i verden har fått med seg dette. Anonymkode: a94eb...979 2
youcancallmejune Skrevet 20. juli 2020 #37 Skrevet 20. juli 2020 De eneste som uttrykker noe som minner om skadefryd er svenskene selv. Det står side opp og side ned i avisene om at de har gjort rett og alle andre har vært dumme og det vil straffe seg senere, bare vent. Det virker som de håper at det skal gå galt hos oss også. Jeg og alle jeg kjenner synes det som har skjedd i Sverige er grusomt. Ingen skadefryd, bare takknemlighet over at myndighetene her valgte en annen vei og håp om at det var det rette valget også på lengre sikt. 3
youcancallmejune Skrevet 20. juli 2020 #38 Skrevet 20. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er typisk norsk å være selvgod og å se ned på andre nasjonaliteter. Norge og Usa som holder på slik. Alle som har vært litt ute i verden har fått med seg dette. Anonymkode: a94eb...979 Jeg har vært mye ute i verden, men dette har jeg ikke fått med meg. Verden er full av selvgode nasjonalister. Nordmenn er ikke verre enn andre her. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #39 Skrevet 20. juli 2020 Hvem skadefryd? Har ikke sett no til det. Og kjenner noen til ham? Aldri hørt om ham før, lol 😂 Anonymkode: 61d9b...24e
Frøkensina Skrevet 20. juli 2020 #40 Skrevet 20. juli 2020 3 timer siden, 000VF000 skrev: Jan Guillou er jo en klovn. I tillegg til å ha skrevet den utrolig harry historien om Arn, har han hatt diverse merkelige utspill i media relatert til politikk. Mannen er en virkelighetsfjern aristokrat. (Uthevet) Det har jeg fått inntrykk av også uten at jeg har lest noen av bøkene hans. Husker ikke nøyaktig, men jeg har også lagt merke til at han har hatt noen merkelige utspill i media før.
Anbefalte innlegg