Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å studere for første gang i fjor høst, men valgte å avslutte utdanningen og heller søke meg inn på et annet studium. Dessverre kom jeg ikke inn i år, så da velger jeg heller å jobbe et år før jeg prøver på nytt. Jeg mottok penger fra Lånekassen begge semestrene, men det jeg lurer på er om jeg må begynne å betale ned på lånet nå eller om det er mulig å utsette det til jeg er ferdig utdannet (som er noen år til...).

Jeg har ikke begynt å søke jobb enda, men det er ikke mange utlysninger her jeg bor som jeg er kvalifisert for. Dermed vet jeg ikke når jeg får jobb og om jeg da har nok penger til å begynne å betale ned på lånet når de sender første regning. 

Er det noen her som har vært i samme situasjon?

Velger å spørre her først siden det tar litt tid å få svar fra Lånekassen :)

Anonymkode: 7ec1e...772

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke betale før om et halvt år etter du avsluttet utdanningen, men det blir dyrere å utsette det pga rentene hoper seg opp.

Anonymkode: 59feb...56b

Skrevet

Du får en betalingsplan en god stund etter dette. Og i tillegg som nevnt over blir det dyrere av å utsette.

jeg tok et friår mellom bachelor og master og valgte å betale på lånet dette året. Lånet stopper automatisk når du begynner å studere igjen

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke betale før om et halvt år etter du avsluttet utdanningen, men det blir dyrere å utsette det pga rentene hoper seg opp.

3 minutter siden, duftlyset skrev:

Du får en betalingsplan en god stund etter dette. Og i tillegg som nevnt over blir det dyrere av å utsette.

jeg tok et friår mellom bachelor og master og valgte å betale på lånet dette året. Lånet stopper automatisk når du begynner å studere igjen

Jeg forstår. Tusen takk for svar! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har meldt deg arbeidsledig i Nav, kan du søke om rentefritak. Du må ha vært arbeidsledig i minst 3mnd sammenhengende.

Anonymkode: 149bf...0d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan utsette betaling i opptil 36 måneder. Dumt å betale ned studielånet om du skal studere videre neste år. Bedre å spare eventuelle penger du får tjent i år. 

https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/soknader/betalingsutsettelse/

Anonymkode: 97a81...74b

Men også potensielt dumt å utsette dersom man ikke må. Rentene hoper seg opp og man bruker opp kvoten av antallet måneder man slipper å betale. Tenk om man blir arbeidsledig i framtiden? Da er det lurt å ikke ha utsatt betalingen unødvendig tidligere. Derfor vil jeg anbefale å betale så lenge man har inntekt og anledning til å betale. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Da skal jeg lese om det og finne ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...