Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for 5 uker siden og delammer. Har nå fått flere ømme kuler i brystene og etter besøk på helsestasjonen fikk jeg resept på syntocinon. Har pumpet meg hver 2 time i ett og et halvt døgn, og nå trappet litt ned. Hevelsen og rødheten har avtatt noe, brystet blir bløtt etter pumping, men kulene forsvinner ikke. Noen som vet hva kan jeg gjøre for å få bukt med de? 

Anonymkode: e06e3...e6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket for melkeblemmer?

Anonymkode: e9725...b11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våt varme og massasje hjelper veldig, altså håndmelking i dusjen (så varmt du klarer), varme kompresser og massere lett mellom klumpen og brystvorten (kun når du ammer, når utdrivingen er igang). Jeg brukte også naturebond, fylte med litt varmt vann og koblet på, vakumet hjalp med å trekke ut blokkeringen. Kellymom anbefaler også Ibux og hvile. https://kellymom.com/bf/concerns/mother/mastitis/

Anonymkode: d14c0...968

AnonymBruker
Skrevet

Var på ammepoliklikk pga det. Der fyllte de store nattbind med varmt vann og la de på puppene, og jeg håndpumpet til det kom melk igjen. Gikk mye med varme på puppene og ammet annenhver time døgnet rundt til det gikk over. 

Anonymkode: 7c80c...81b

AnonymBruker
Skrevet

Varme på puppene mens du håndmelker, eller masserer puppen fra roten av puppen ut mot brystvorten. Det som hjalp mest for meg var varme på puppen før amming, og så massere puppen mens jeg ammet. 

Også viktig å forebygge, ved å bruke store ullinnlegg (og bruke stor nok bh til at det ikke krøller seg), unngå trekk på puppene, og ikke få press på puppene. 

Jeg var forferdelig plaget med kuler og tetthet hele det året jeg ammet sist. Måtte gå med ull selv da det var 30 grader ute, og amming utendørs var uaktuelt.

Anonymkode: e7015...96c

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, tusen takk for alle gode tips! Skal forsøke meg frem meg de rådene jeg ikke har testet ut enda. Håper virkelig dette går over snart. 

Anonymkode: e06e3...e6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...