Gå til innhold

Hun vil passe på minste mann men ikke største mann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei kjære trådlesere

Eldste  er 6 år og min yngste er 8 måneder. Søstra mi på 19 år er ikke så super  begreista  for og passe på eldste mann lengre :( Siden hun mener han har blitt så vanskelig og blir veldig sur for små ting at hun ikke takler oppførselen hans og ikke klarer og roe han ned. Så hun vil helst passe på Minstemann siden hun synes det er så mye lettere Og gå rundt med han.  

Off synes det er litt trist, at det er blitt slikt :( jeg vet at eldste mann har blitt vanskeligere sin han krever mer nå og er der han vil ha viljen sin og ikke vil høre på voksne. 

Men jeg ønsker jo at han skal også få  tilbringe tid med tanten sin, siden minstemann blir nokk sikkert vanskeligere ettervert.. Men vet ikke hvordan jeg skal snakke med henne om det, for jeg kan jo ikke tvinge henne til og passe på eldste mann.

Anonymkode: 06173...976

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, du er heldig at en tenåring i det hele tatt har lyst til å passe barn. Hadde denne tanta vært 30 år, så hadde jeg nok også reagert litt, men hun er 19 år, og har tydeligvis allerede passet tantebarnet i flere år. En 19-åring er som regel ikke voksen eller moden nok til å skjønne hvordan man skal passe et barn som er utfordrende (uansett om det er helt vanlige trass-utfordringer eller om det er noe ekstraordinært). Hvis 6-åringen allerede har en god relasjon til tanten sin, er det allikevel viktig at du legger opp til at de skal få treffes og tilbringe tid sammen uten at tanten har ansvaret for ungen.

Anonymkode: b0f7f...1c6

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke orket frivillig uten betaling å passe vanskelig unger. Forstår henne så inderlig.

Anonymkode: dd581...3ca

• Liker 33
Skrevet

Her tenker jeg det er to ting som vil jobbe for deg. Søsteren din er bare 19. Egentlig imponerende at hun er interessert i å passe barn i det hele tatt, og hun vil sannsynligvis bare bli tryggere på å ha en voksen oppdragerrolle etter hvert.

Det andre er at seksårsalderen er kjent for å være en utfordrende alder, og at gutten din med god veiledning vil bli enklere å ha med å gjøre bår han blir litt større. I mellomtiden ville jeg lagt til rette for at du og barna sammen kan ha kontakt med tante, så hun og seksåringen kan være sammen uten at hun må passe ham. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Dere får gjøre ting sammen alle tre, da får eldstemann hengt med tanta si og hun slipper å ha hovedansvaret for ham. Og så får du tilbragt mere tid med eldste når den yngste blir passet. Kjenner ingen storesøsken som ikke liker alenetid med forelder. 

Anonymkode: 91667...cd4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere får gjøre ting sammen alle tre, da får eldstemann hengt med tanta si og hun slipper å ha hovedansvaret for ham. Og så får du tilbragt mere tid med eldste når den yngste blir passet. Kjenner ingen storesøsken som ikke liker alenetid med forelder. 

Anonymkode: 91667...cd4

Har invitert henne hos oss på middag og det går helt fint får vermed begge.  Men hun spør da når får hun passe på minste mann igjen. Og gleder seg til og sitte barnevakt når minste mann er 1 år så hun kan ta han med på leos leke land men ikke eldste man.. hun sier hun er mer ok med og komme og besøke eldste mann enn og passe på han, siden hun synes er utfordrende spesielt med at sønnen min har lav autisme diagnose så kan det være litt vanskeligt for han og forstå ting.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har null problemer med å forstå at ei på 19 år ikke vil passe 6-åringen din når han er vanskelig å ha med å gjøre. Når sønnen din i tillegg har en diagnose, forstår jeg det enda bedre at hun ikke vil passe han alene. Jeg forstår at også at det er sårt for deg. Prøv å se på det positivt; når søsteren din passer minstemann, får du mer tid med den eldste.

Anonymkode: 197e5...4db

• Liker 25
Skrevet

Kan ikke du bare tilbringe tid med barna dine og søstre di sammen så får begge vært med tanten sin?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har null problemer med å forstå at ei på 19 år ikke vil passe 6-åringen din når han er vanskelig å ha med å gjøre. Når sønnen din i tillegg har en diagnose, forstår jeg det enda bedre at hun ikke vil passe han alene. Jeg forstår at også at det er sårt for deg. Prøv å se på det positivt; når søsteren din passer minstemann, får du mer tid med den eldste.

Anonymkode: 197e5...4db

Jeg koser meg med eldste når lille mann er med tante men da spør jo eldste mann om hvorfor ikke han fikk være med «tante og tobias» på kjøpesenteret osv, da vet ikke jeg helt hva jeg skal si, siden han ser skuffa ut, når tante kommer bare for og hente «tobias»  

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å fortelle største at når han var baby så var tante alene og passet han også? Og vise bilder av han og tante fra han var baby? 
jeg skjønner det er sårt for deg, spesielt når eldste blir skuffet over å ikke få være med tante, men så lenge han har en diagnose og søsteren din bare er 19 så bør du bare være glad hun har stilt opp i så stor grad som hun har og at hun nå ønsker å passe minste er ikke så rart

Anonymkode: 465e6...2a7

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg koser meg med eldste når lille mann er med tante men da spør jo eldste mann om hvorfor ikke han fikk være med «tante og tobias» på kjøpesenteret osv, da vet ikke jeg helt hva jeg skal si, siden han ser skuffa ut, når tante kommer bare for og hente «tobias»  

Du får forklare at det nå er «Tobias» sin tur å passet på av tante, siden eldstemann har blitt passet så mange ganger før.

• Liker 7
Gjest AnnaW
Skrevet

Skjønner ho godt, jeg er 36 og liker ikke å måtte ha ansvar for barn som er vrange og ulydig 😅 krever nok ha passe på barn med normal vanskelighetsgrad 😃 syns ikke du skal presse 19åringen, til slutt vil ho kanskje ikke passe noen av dem og trekke seg helt vekk...

Selv likte jeg ikke barn da jeg var 19😅

Skrevet

Kanskje du også kan være ærlig mot 6-åringen. Ikke si at tante ikke vil passe ham, men at tante ikke lenger klarer å passe ham fordi han ikke alltid gjør som tante sier.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 20.7.2020 den 14.28, Hulderen skrev:

Kanskje du også kan være ærlig mot 6-åringen. Ikke si at tante ikke vil passe ham, men at tante ikke lenger klarer å passe ham fordi han ikke alltid gjør som tante sier.

Jeg vil jo ikke at han skal hate tanten sin om jeg sier at hun ikke vil ha han med pga dårlig oppførsel. Jeg skjønner at det er viktig og si men jeg vil si det på et litt mildere måte slikt at det ikke blir så sårt for han. 
Ikke alltid søsteren min har tids til besøk slik at alle vi 4 kan være sammen, Så derfor spør hun om å ta minste mann på trille tur i kjøpesenter osv og kanskje ta med eldste mann når han blir litt større og lettere og håndtere mener hun. Hun har også forklart meg at hun synes eldste mann kan være krevende når de har vært ute på tur i kjøpesentere. Siden sønnen min har en liten  grad autisme kan han få disse, at han blir veldig betatt av en ting, mer en vanlig feks leke, klær osv. Og dette synes hun er veldig utfordrende da han kan bli sint og vanskelig når han ikke får det.. dette tar jeg hensyn til for jeg har selv vert der med han. Er ikke ofte ute med eldste man i kjøpesentere heller siden vet hvordan det går, så går heller på skogstur osv. Men hun er heller ikke så gira på sånne turer.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hun er 19! En tenåring. Er fullt forståelig at hun ikke er moden nok til å takle trass, hyl og alt den alderen medfører. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
På 19.7.2020 den 21.01, AnonymBruker skrev:

Har invitert henne hos oss på middag og det går helt fint får vermed begge.  Men hun spør da når får hun passe på minste mann igjen. Og gleder seg til og sitte barnevakt når minste mann er 1 år så hun kan ta han med på leos leke land men ikke eldste man.. hun sier hun er mer ok med og komme og besøke eldste mann enn og passe på han, siden hun synes er utfordrende spesielt med at sønnen min har lav autisme diagnose så kan det være litt vanskeligt for han og forstå ting.

Herre. 

Ungen har autisme. Da er det iallefall forståelig at en tenåring synes det er vanskelig. Det er ekstremt krevende fordi barn med med autisme gjerne har meltdowns og krever en helt annen tilnærming enn funksjonsfriske barn. 

Du som mor og voksen med erfaring med autisme burde da vite at det ikke er enkelt og iallefall ikke forvente at en tenåring skal klare å takle ansvaret det medfører. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med flere her. Det er imponerende i seg selv at en 19- åring vil passe småbarn, der er du heldig TS ;) 

Eldstemann har autisme og dermed vanskeligere å håndtere, dette synes selv du som er mer voksen og moren hans. Da er det bare rett og rimelig at en stakkars 19 åring synes det. Hun har dessuten stilt opp masse som barnevakt for han tidligere. 

Min konklusjon er at du skal prise deg lykkelig for å i det hele tatt få barnepass.

Anonymkode: e9223...b9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Imponerende nok at hun i det hele tatt vil passe, så vær fornøyd med det du, du får mye gratis hjelp her....

Du har valgt ¨få barn, så er ditt ansvar. Hun skal såklart ikke "Tvinges" til å passe på en utfordrene gutt. La henne være med minstemann hvis det er greit for alle, da får jo også avlasting. Hadde aldri passet noen med ekstra behov.

Anonymkode: fc6b9...652

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor snakker du som om at du har krav på å ha henne som barnevakt i det hele tatt, hun er så vidt myndig og burde få lov til å leve sitt eget ungdomsliv før hun evt får barn selv. Dessuten har sønnen din autisme, noe som hvem som helst kan synes er vanskeligere å håndtere! Ansett noen en voksen person med erfaring med barn med spesielle behov og vær takknemlig for at hun vil passe minsten!

Anonymkode: ac1d6...0b8

• Liker 5
Gjest Chroma
Skrevet
På 20.7.2020 den 14.11, AnonymBruker skrev:

«Fordi da kan vi to kose oss sammen uten babyen”.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...