AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Jeg jobber innen helsevesenet. Før sommeren fikk vi beskjed om å gi beskjed om når vi hadde mulighet til å jobbe dersom det skulle bli behov (corona). Sjefen vil vi skal fortsette med dette utover høsten. Jeg jobber 75%. Gjør det av ulike grunner (tungt å jobbe 100% og driver med hobby jeg vil bruke mer tid på). Jeg forstår man må hjelpe til, men ønsker ikke å sette meg opp. Jeg vet jo heller ikke planene mine frem i tid og føler jeg går å stresser fordi "tenk om sjefen ringer i morgen når jeg har satt meg opp, men egentlig kan jeg ikke/Er sliten osv". Føler også sjefen misbruker dette litt. Dette er ment ifht Corona, ikke ved vanlig fravær hos kollegaer. Så nå kan vi bli ringt og hun sier "kommet du på jobb i dag kl 15? Er sykdom. Så du hadde satt opp at du kunne jobbe". Det jeg lurer på er om dette er lov? Vi må jo jobbe hvis det trengs, men siden vi nå er omtrent tvunget til å skrive ned når vi kan jobbe ekstra, så kan vel dette utnyttes slik at de slipper å beordre oss? Vi vil da få mindre tillegg. Blir jeg beordret så hjelper jeg selvsagt til, men jeg synes ikke det er noe gøy å hele tiden tenke at de kan ringe når som helst og jeg skal liksom bare være klar... Anonymkode: f3d23...aef
Zanzibar3 Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Bare skriv om de tidene du faktisk kan og er villig til å jobbe ekstra? 10
anonymLala Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 Si nei, du har lagt planer alt. Er det langt frem i tid sier du at den uken er travel for deg, men du kan evnt bytte mot forskyving. Ingenting mer:) 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 Selvfølgelig er det lov. Hvordan tror du egentlig arbeidslivet fungerer? Du sier jo bare nei. Anonymkode: 5b85b...8be
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 Ikke sett deg opp da? Jobber du 75 % fast kan du bare droppe å sette deg opp på noen dager. Anonymkode: a6a87...f68 2
anonymLala Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 Altså, dette er ikke bindende. Hadde det vært det, burde dere vært betalt. Vi har samme system hos oss, og folk setter seg gjerne opp langt frem i tid. Noen ganger så mye som 10 stk som setter seg opp, men de kan fint ombestemme seg når jeg (ansvarsvakt) ringer pga sykdom. Om jeg sier’’ser du har satt deg opp’’ er det bare for å forklare hvorfor jeg ringer, men et nei er ikke noe problem. Har selv satt meg opp og ombestemt meg eller lagt andre planer, lov det. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 Du kan sette deg opp uten å være forpliktet til å si ja om han ringer. Men hvis sykehuset går i beredskap er saken en annen, da er du i praksis eid av jobben, selv om du ikke vil jobbe fullt og heller bruke tiden på hobbyer. Anonymkode: 29e35...98d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 Hvorfor setter du deg opp om du ikke kan/vil? La være å sette deg opp, så får du heller vente på beordring. Anonymkode: 71757...4c9
anonymLala Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor setter du deg opp om du ikke kan/vil? La være å sette deg opp, så får du heller vente på beordring. Anonymkode: 71757...4c9 Det er ikke bindene. Om det skulle vært det kan ikke folk legge planer på disse tidene, og uten betaling vil ingen gjør det. Det er mye bedre å ha noen som tror de kan ved behov å ringe først, i stedet for en liste på 70 stk. Starter med folk som mulig kan altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå