AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Jeg har siden jeg var liten drømt om å bli jurist, men halvveis på vgs så jeg at karakterene mine ikke holdt for å komme inn på rettsvitenskap. Jeg jobbet derfor hardt og satset på å komme inn på et annet studie som var oppnåelig dersom jeg fikk gode karakterer siste året. Jeg har derfor det siste året vært veldig på at det studie skal jeg inn på og sagt til alle at det er det andre studiet jeg vil studere. Når svaret kom på fredag så kom jeg inn på det andre studie som er en master med en del juss i seg, men er ikke rettsvitenskap. Jeg ble kjempeglad for målet var jo nådd, men etter at det hadde sunket inn at jeg hadde kommet inn begynte jeg å føle på en skuffelse over at det ikke er rettsvitenskap. Og den skuffelsen føler jeg ligger i bakhodet fortsatt selv om jeg vet at jeg aldri hadde kommet inn på rettsvitenskap med mine karakterer uansett(8 poeng under). Derfor er jeg veldig usikker nå på om jeg skal takke nei til plassen, begynne å ta opp fag og sanke alderspoeng? Det som stresser meg er jo at jeg da ikke vil begynne å studere før om 2-3 år og da er jeg 23. Så hvis jeg kommer inn på jeg er 23 er jeg ferdig utdanna i en alder av 28 og det synes jeg begynner å bli litt gammelt. Så hva ville dere gjort? Drømmestudiet eller studie som er en god nummer 2? Anonymkode: 533a6...74e
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Begynn på studiet som er en god nr 2. Ta opp de karakterene du trenger utenom, så har du poeng både fra studie nr 2 og gode nok karakterer fra vgs. Du får også ett bedre grunnlag til rettsvitenskap hvis det er mye juss i studiet du kom inn på. Vet ikke hvordan det er nå, men før kunne man iallefall få tatt opp fag på kveldstid på Bjørknes. 28 er fortsatt ungt til å være ferdigutdannet, så du har god tid til å gå for drømmene dine Anonymkode: 5d3fd...22f 10
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 Å studere som 23 åring, da er du ung student. Jeg har akkurat begynt på bachelor og er 29. Anonymkode: 1c047...bd6 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 Ta det første året og få poeng for det. Neste år vet du sikkert bedre hva svaret er. Anonymkode: 1449c...a35 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har siden jeg var liten drømt om å bli jurist, men halvveis på vgs så jeg at karakterene mine ikke holdt for å komme inn på rettsvitenskap. Jeg jobbet derfor hardt og satset på å komme inn på et annet studie som var oppnåelig dersom jeg fikk gode karakterer siste året. Jeg har derfor det siste året vært veldig på at det studie skal jeg inn på og sagt til alle at det er det andre studiet jeg vil studere. Når svaret kom på fredag så kom jeg inn på det andre studie som er en master med en del juss i seg, men er ikke rettsvitenskap. Jeg ble kjempeglad for målet var jo nådd, men etter at det hadde sunket inn at jeg hadde kommet inn begynte jeg å føle på en skuffelse over at det ikke er rettsvitenskap. Og den skuffelsen føler jeg ligger i bakhodet fortsatt selv om jeg vet at jeg aldri hadde kommet inn på rettsvitenskap med mine karakterer uansett(8 poeng under). Derfor er jeg veldig usikker nå på om jeg skal takke nei til plassen, begynne å ta opp fag og sanke alderspoeng? Det som stresser meg er jo at jeg da ikke vil begynne å studere før om 2-3 år og da er jeg 23. Så hvis jeg kommer inn på jeg er 23 er jeg ferdig utdanna i en alder av 28 og det synes jeg begynner å bli litt gammelt. Så hva ville dere gjort? Drømmestudiet eller studie som er en god nummer 2? Anonymkode: 533a6...74e Herregud. Her kommer det aldersbullshittet igjen. Anonymkode: 867cb...f0e 9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 Gammel som 28? Slutt og tull! Jeg begynte å studere som 23 åring, er ikke ferdig ennå, og jeg er 28. Mange i klassen min over 30. Anonymkode: 5b708...5bb 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gammel som 28? Slutt og tull! Jeg begynte å studere som 23 åring, er ikke ferdig ennå, og jeg er 28. Mange i klassen min over 30. Anonymkode: 5b708...5bb Enig! Jeg fyller 40 i desember og starter på bachelor nå i høst og regner med å fortsette på master etter det. Anonymkode: 1fe3d...5ab 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #8 Skrevet 19. juli 2020 Gammel i en alder av 28??? Anonymkode: 9aa35...fa2 8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #9 Skrevet 19. juli 2020 Du er da ikke gammel hvis du begynner å studere når du er 23 år! Gjennomsnittsalderen på de som begynner å studere er forresten 26+ år. De fleste som begynner på f.eks medisin og rettsvitenskap er over 23 år. Jeg var 25 år da jeg begynte å studere rettsvitenskap, og det var utrolig mange der på min alder ettersom flere også hadde brukt tid på å ta opp fag. Det var færre studenter som kom rett fra vgs. Slapp helt av, det er ingen problem! Hvis det virkelig er juss du vil studere, så tar du opp fag og kommer inn senere. Du skal jobbe til du er over 70 år uansett. Anonymkode: 85edc...b5e 3
heiheihallo1234 Skrevet 19. juli 2020 #10 Skrevet 19. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har siden jeg var liten drømt om å bli jurist, men halvveis på vgs så jeg at karakterene mine ikke holdt for å komme inn på rettsvitenskap. Jeg jobbet derfor hardt og satset på å komme inn på et annet studie som var oppnåelig dersom jeg fikk gode karakterer siste året. Jeg har derfor det siste året vært veldig på at det studie skal jeg inn på og sagt til alle at det er det andre studiet jeg vil studere. Når svaret kom på fredag så kom jeg inn på det andre studie som er en master med en del juss i seg, men er ikke rettsvitenskap. Jeg ble kjempeglad for målet var jo nådd, men etter at det hadde sunket inn at jeg hadde kommet inn begynte jeg å føle på en skuffelse over at det ikke er rettsvitenskap. Og den skuffelsen føler jeg ligger i bakhodet fortsatt selv om jeg vet at jeg aldri hadde kommet inn på rettsvitenskap med mine karakterer uansett(8 poeng under). Derfor er jeg veldig usikker nå på om jeg skal takke nei til plassen, begynne å ta opp fag og sanke alderspoeng? Det som stresser meg er jo at jeg da ikke vil begynne å studere før om 2-3 år og da er jeg 23. Så hvis jeg kommer inn på jeg er 23 er jeg ferdig utdanna i en alder av 28 og det synes jeg begynner å bli litt gammelt. Så hva ville dere gjort? Drømmestudiet eller studie som er en god nummer 2? Anonymkode: 533a6...74e Hva kom du inn på som andre valg?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #11 Skrevet 20. juli 2020 Jeg mener da selvsagt ikke at man er gammel i livet når man er 28, men for meg er 28 gammelt til å være nyutdanna og nettopp begynt å jobbe. Da tenker jeg i forhold til de som tok en bachelor rett etter vgs og har vært i jobb i 6 år allerede. Måtte lufte tankene mine litt så takker for svar, da prøver jeg i hvert fall 1 år på masteren. Kanskje det viser seg at jeg stortrives på dette studiet Anonymkode: 533a6...74e 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #12 Skrevet 20. juli 2020 De fleste på jussen er ferdig når de er rundt 23, så det er ikke gammelt. Selv var jeg 30 da jeg fikk mitt vitnemål. Anonymkode: ef858...1a0
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #13 Skrevet 20. juli 2020 Hvis du har 60 studiepoeng fra en annen utdanning så vil du få 2 poeng, og du får 2 poeng i alderspoeng hvert år etter fylte 20 og da maks 8 poeng. Så tardu en bachelor og søker på nytt da du er23 år så har du plutselig 10 poeng mer enn du har nå. Uten å ta opp andre fag.. Jeg starter på en bachelor nå (min andre) og jeg vil være ferdig da jeg er 36 år. Da vil jeg fortsatt ha igjen over 30 år i arbeidslivet. Så 28 år og ferdig utdannet er ikke akkurat mye. Anonymkode: eff8a...846 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #14 Skrevet 23. juli 2020 Jeg har bachelor og ett års ekstra studier. Nå skal jeg begynne på ny drømmeutdanning og er 45😍 Anonymkode: 867cb...f0e
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #15 Skrevet 23. juli 2020 28 føles gammelt fordi du er så ung. Da jeg var 6 år synes jeg pappa var steingammel som 27-åring. Når du runder 30 kan du søke opp denne tråden igjen og le litt av deg selv. Anonymkode: 4f072...051 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #16 Skrevet 23. juli 2020 Du vet at de fleste mennesker lever til over 80? Livet slutter ikke før 30 og du MÅ ikke ha alt på stell før da. 30 er fremdeles Ung Voksen. Jeg er 30 og føler meg overhodet ikke gammel. Har ikke fått grått hår og rynker engang! Jeg hadde samme tanker som deg og nå føler jeg meg nesten dum som hastet sånn. Ta den tiden du trenger, man slutter aldri å lære. Folk tar utdanning i alle aldre, det er ingenting som er for gammelt eller for ungt, og mange finner til og med nye yrker langt etter 50. Noen pensjonister går til og med til nye deltidsjobber fordi pensjonstilværelsen er kjedelig uten noe fast å gjøre hver dag. Følg drømmen din, du kommer til å angre senere om du ikke prøvde. Når du når den har ingenting å si, det gjør absolutt ingenting å være ferdig utdannet litt senere. Du har fremdeles over 40 år igjen i arbeidslivet når du er ferdig. Anonymkode: 8efd2...3ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå