AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Jeg forstår at mange må ha barnet i barnehagen fordi de selv skal jobbe, men jeg forstår ikke hvordan de tørr å ha de minste barna i barnehagen. Jeg hadde vært redd for at barnet mitt skulle blitt utsatt for seksuelle overgrep, så jeg ville aldri latt noen andre enn de aller nærmeste skifte bleie f.eks. Små barn kan ikke fortelle eller uttrykke om noe skjer. Det er masse mørketall knyttet til små barn og seksuelle overgrep, også i barnehagen. Det er annerledes når de blir eldre og begynner på skolen f.eks. Da har de blitt så store at man kan snakke med de om kropp og grenser, og de har bedre språk for å fortelle om noe skulle skje. Marerittet måtte jo vært at noe skjedde med barnet uten at jeg fant det ut. Hvordan tørr dere å la små barn, som ikke kan snakke, gå i en barnehage hvor fremmede kan skifte bleie f.eks? Anonymkode: aceda...8b5 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Fordi jeg ikke gidder å skifte absolutt alle bleiene selv, som er den eneste måten å være 100% trygg. Statistikk sett er det vel større risiko med nær familie. Anonymkode: 376f1...83b 46
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 19. juli 2020 Den frykten din virker ikke rasjonell. Som personen over skriver skjer de aller fleste seksuelle overgrep i nære relasjoner. Anonymkode: dd34a...a95 52
SansaS Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 Det er en risiko å la barna gå på fotball og ut med venner også. Å kunne prate er ingen garanti for at overgrep avsløres.. Man kan ikke (unnlate å) leve livet basert på teoretiske muligheter for at noe kan skje. 23
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 Fordi man kan ikke la alle bekymringer ta overhånd. Det er så utrolig mye som kan skje barn, tenk på alt av ulykker som kan skje, mobbing på skolen etc etc. Har du tenkt til å holde barnet hjemme i all fremtid? Overgrep i barnehagen er for meg en liten bekymring. Anonymkode: 702bc...2dc 11
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 1 minutt siden, SansaS skrev: Det er en risiko å la barna gå på fotball og ut med venner også. Å kunne prate er ingen garanti for at overgrep avsløres.. Man kan ikke (unnlate å) leve livet basert på teoretiske muligheter for at noe kan skje. Det er ingen garanti for at det avsløres nei, men det er nærmere umulig å avsløre det når barnet er svært svært lite. Nå begynner jo barn i barnehage før de er fylt 1 år. Ts Anonymkode: aceda...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 Da bør du også ligge unna fortau. 1 av 1000 bilister kjører med rus og kan når som helse veive av kjørebanen. Anonymkode: 6bb74...d75 14
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #8 Skrevet 19. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen garanti for at det avsløres nei, men det er nærmere umulig å avsløre det når barnet er svært svært lite. Nå begynner jo barn i barnehage før de er fylt 1 år. Ts Anonymkode: aceda...8b5 Jeg synes du virker en smule paranoid. Du kan ikke sitte oppå barnet ditt hele tiden. Da kommer det aldri til å løsrive seg fra deg og du vil ende opp til slutt med en 50-årig mammadalt. Anonymkode: 0a0c4...5f0 18
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #9 Skrevet 19. juli 2020 Dette er helt irrasjonelt. Slik frykt bør du virkelig ikke spre. Jeg kjenner mange fantastisk flinke pedagoger og assistenter som jobber i barnehage, som gjør en utrolig jobb og virkelig bryr seg. Overgrep er dessverre mer vanlig i hjemmet. Anonymkode: ccf80...e01 20
Gjest loveli Skrevet 19. juli 2020 #10 Skrevet 19. juli 2020 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår at mange må ha barnet i barnehagen fordi de selv skal jobbe, men jeg forstår ikke hvordan de tørr å ha de minste barna i barnehagen. Jeg hadde vært redd for at barnet mitt skulle blitt utsatt for seksuelle overgrep, så jeg ville aldri latt noen andre enn de aller nærmeste skifte bleie f.eks. Små barn kan ikke fortelle eller uttrykke om noe skjer. Det er masse mørketall knyttet til små barn og seksuelle overgrep, også i barnehagen. Det er annerledes når de blir eldre og begynner på skolen f.eks. Da har de blitt så store at man kan snakke med de om kropp og grenser, og de har bedre språk for å fortelle om noe skulle skje. Marerittet måtte jo vært at noe skjedde med barnet uten at jeg fant det ut. Hvordan tørr dere å la små barn, som ikke kan snakke, gå i en barnehage hvor fremmede kan skifte bleie f.eks? Anonymkode: aceda...8b5 Du vet at de fleste overgrep skjer i nære relasjoner?? Ellers har alle nye barnehager nå glass i alle dører og vegger slik at man aldri kan være alene i et rom uten at andre kan se deg. Endret 19. juli 2020 av loveli
Humle Brumle Skrevet 19. juli 2020 #11 Skrevet 19. juli 2020 Den gangen jeg hadde praksis i barnehage var det slik at alle stelleborene lå veldig åpent og åpenlyst for alle. Det var ikke noe «hemmelig sted» der de skifta bleier. Og de hadde også faste do/bleier pauser der alle ansatte og barna fra gruppa var i det området der barna gikk på do og ble skiftet på. Jeg tror du kan slappe av. Ja det skjer, men det er liten risiko, og det er alltid farlig å leve. Noe kan gå galt uansett hvor mye du forebygger. En tilfeldig cellemutasjon som blir til kreft, bilulykke, en tilfeldig pedofil onkel, glatt is osv. Du må nesten prøve å tenke på noe annet. Hvis dette er virkelig noe som hemmer deg i hverdagen bør du kanskje oppsøke psykolog. Og som bestefaren min alltid sier: «Det er farlig å leva, man kan dø av det!» 😅 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #12 Skrevet 19. juli 2020 7 minutter siden, loveli skrev: Ellers har alle nye barnehager nå glass i alle dører og vegger slik at man aldri kan være alene i et rom uten at andre kan se deg. Dette. Har du vært i en barnehage de siste årene? Jeg har vært i mange, og felles er at man ikke er alene/ usett med barna når man skifter bleie eller hjelper dem på do. Trygghet for barna, og også greit for å unngå falske anklager for de som jobber der. Anonymkode: d1751...82c 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #13 Skrevet 19. juli 2020 Dette er jo helt psykelig. Er du paranoid? Anonymkode: decad...d0c 13
Pillarguri Skrevet 19. juli 2020 #14 Skrevet 19. juli 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår at mange må ha barnet i barnehagen fordi de selv skal jobbe, men jeg forstår ikke hvordan de tørr å ha de minste barna i barnehagen. Jeg hadde vært redd for at barnet mitt skulle blitt utsatt for seksuelle overgrep, så jeg ville aldri latt noen andre enn de aller nærmeste skifte bleie f.eks. Små barn kan ikke fortelle eller uttrykke om noe skjer. Det er masse mørketall knyttet til små barn og seksuelle overgrep, også i barnehagen. Det er annerledes når de blir eldre og begynner på skolen f.eks. Da har de blitt så store at man kan snakke med de om kropp og grenser, og de har bedre språk for å fortelle om noe skulle skje. Marerittet måtte jo vært at noe skjedde med barnet uten at jeg fant det ut. Hvordan tørr dere å la små barn, som ikke kan snakke, gå i en barnehage hvor fremmede kan skifte bleie f.eks? Anonymkode: aceda...8b5 Du overser suverent det faktum at de fleste overgrep skjer i nære relasjoner. Overgrep skjedde det mye av også i tidligere tider hvor nesten ingen barn gikk i barnehagen. Alle arenaer hvor barn møtes som speider, trening, bading er mulige overgrepsarenaer. Stakkars barnet ditt hvis du skal holde barnet borte fra alle aktiviteter hvor overgrep kan skje, samt far, besteforeldre, onkler som også kan være overgripere. 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #15 Skrevet 19. juli 2020 Som de over her sier så utgjør nære relasjoner en enormt mye større fare enn barnehageansatte. Anonymkode: faa36...363 1
Gjest Kritt Skrevet 19. juli 2020 #17 Skrevet 19. juli 2020 De aller fleste barnehager er både trygge og et fint og utviklende sted å være for de små. Det er ikke nødvendigvis slik at det beste er å være hjemme hos mor. I den grad barn kan utsettes for overgrep skjer det nok helst andre steder, og som flere over her skriver; desverre ofte i nære relasjoner. Det er farlig å leve, og å gå i barnehage er nok ikke det mest risikable man gjør.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #19 Skrevet 19. juli 2020 Ehh. Har du barn selv eller er det tent hypotetisk? Du skal aldri la noen andre enn nære relasjoner skifte bleie? Vet du hvor lenge barn bruker bleie, skal du være hjemme med barnet til det går på do selv og prater om alt? De vil også behøve hjelp på do også en stund.. En annen ting, når barnet ditt begynner i bhg er det som oftest slik at de som jobber tett på barnet ditt blir en del av de nære relasjonene... Anonymkode: 19770...8cf
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #20 Skrevet 19. juli 2020 Jeg ville vært mye mer bekymret for alt stresset man påfører barna ved å starte så tidlig i bhg som mange gjør. Anonymkode: 3aa6a...7b4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå