Gjest 24/7SylviaPlath Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Hei! Hva er reglene for karantene om man er forkjøla? Både samboer og jeg er det for øyeblikket. Hvor lenge skal vi holde oss for oss selv etter vi har blitt symptomfrie?
Batteri Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 (endret) Et raskt google-søk avslørte at du skal holde deg hjemme til du er symptomfri + en dag. Anbefaler www.google.no, så skriver du i søkefeltet det du lurer på. Endret 19. juli 2020 av Batteri 5
Gjest 24/7SylviaPlath Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 1 minutt siden, Batteri skrev: Et raskt google-søk avslørte at du skal holde deg hjemme til du er symptomfri + en dag. Anbefaler www.google.no, så skriver du i søkefeltet det du lurer på. Jeg fant det selv, men synes det hørtes veldig lite ut, derfor jeg bestemte meg for å dobbelsjekke. Ingen grunn til å være nedlatende.
Batteri Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 1 minutt siden, Pusejenta13 skrev: Jeg fant det selv, men synes det hørtes veldig lite ut, derfor jeg bestemte meg for å dobbelsjekke. Ingen grunn til å være nedlatende. Det var da ikke meningen å være nedlatende. Kanskje du skulle inkludere den informasjonen du nå kom med i HI? Er ikke så lett å vite. Ha en fin dag, og god bedring. 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #5 Skrevet 20. juli 2020 Dette med symptomfrihet i en dag blir spennende når høsten kommer... vet ikke om jeg er unik, men jeg har hoste lenge etter en forkjølelse. I enkelte sesonger med flere forkjølelser måtte jeg holdt meg hjemme hele vinteren med dagens regler. Anonymkode: 4da93...24a 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #6 Skrevet 20. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette med symptomfrihet i en dag blir spennende når høsten kommer... vet ikke om jeg er unik, men jeg har hoste lenge etter en forkjølelse. I enkelte sesonger med flere forkjølelser måtte jeg holdt meg hjemme hele vinteren med dagens regler. Anonymkode: 4da93...24a Lov å teste seg. Anonymkode: b6dac...674 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #7 Skrevet 20. juli 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lov å teste seg. Anonymkode: b6dac...674 Men selv om man har testet seg skal man jo sitte i karantene helt til symptomene forsvinner. Uansett om man får negativ test. Så her blir flesteparten av små barnehagebarn nødt til å være hjemme hele høsten/vinteren og foreldrene mister jobben. Blir en del langtidssykmeldte på grunn av forkjølelse også. Tipper at Norge stopper ganske mye opp på høsten. Anonymkode: 242b8...035 4
Thyra Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette med symptomfrihet i en dag blir spennende når høsten kommer... vet ikke om jeg er unik, men jeg har hoste lenge etter en forkjølelse. I enkelte sesonger med flere forkjølelser måtte jeg holdt meg hjemme hele vinteren med dagens regler. Anonymkode: 4da93...24a Samme her. Har hostet i uker og måneder enkelte ganger. Og har misbrukt nesespray i mange år, kronisk tett nese i lange perioder. 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men selv om man har testet seg skal man jo sitte i karantene helt til symptomene forsvinner. Uansett om man får negativ test. Så her blir flesteparten av små barnehagebarn nødt til å være hjemme hele høsten/vinteren og foreldrene mister jobben. Blir en del langtidssykmeldte på grunn av forkjølelse også. Tipper at Norge stopper ganske mye opp på høsten. Anonymkode: 242b8...035 Skal se at dette endrer seg til høsten. Da holder nok med en negativ test. Ellers så stopper Norge opp, som du selv sier. Anonymkode: de48b...db5 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #10 Skrevet 20. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skal se at dette endrer seg til høsten. Da holder nok med en negativ test. Ellers så stopper Norge opp, som du selv sier. Anonymkode: de48b...db5 Hvis det holder med negativ test så vil de med negativ test smitte andre som igjen må teste seg. Det er mye værre det enn om alle bare var hjemme til de var symptomfrie. Hoster du i månedsvis så har du blitt resmittet av noe nytt... Anonymkode: 74115...a84 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #11 Skrevet 20. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis det holder med negativ test så vil de med negativ test smitte andre som igjen må teste seg. Det er mye værre det enn om alle bare var hjemme til de var symptomfrie. Hoster du i månedsvis så har du blitt resmittet av noe nytt... Anonymkode: 74115...a84 Hvis alle med forkjølelse holder seg hjemme i flere uker, stopper Norge opp. Fødende får ikke hjelp. Ingen til å utføre cellegiftbehandling. Ingen å lære barna. Ingen å reparere tenner. Ingen å kjøre buss. Og så videre. Anonymkode: 242b8...035 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #12 Skrevet 20. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis alle med forkjølelse holder seg hjemme i flere uker, stopper Norge opp. Fødende får ikke hjelp. Ingen til å utføre cellegiftbehandling. Ingen å lære barna. Ingen å reparere tenner. Ingen å kjøre buss. Og så videre. Anonymkode: 242b8...035 Eventuelt at når de er få smittet med forkjølelse i starten av sesongen, og de holder seg hjemme, så blir det mindre smitte i samfunnet, og effektivitet og produksjon går opp. Anonymkode: df79d...239 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #13 Skrevet 20. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eventuelt at når de er få smittet med forkjølelse i starten av sesongen, og de holder seg hjemme, så blir det mindre smitte i samfunnet, og effektivitet og produksjon går opp. Anonymkode: df79d...239 Nettopp. Korona eller ei - hadde vært fint om reglene om smittevern ble segmentert slik at vi også slapp utbredt influensasmitte når det kommer. Feks: en kollega kom på jobb med feber og hoste i vinter, typisk tøffing som "aldri hadde tatt en sykedag". Så klarte han å smitte halve avdelingen i løpet av den tiden. Flere ble sykemeldte, og en fikk lungebetennelse. Ikke særlig effektivt hos oss i januar når halve jobben lå nede for telling. Hadde han hatt vett til å holde seg hjemme så hadde vi ikke måtte bruke ekstra ressurser på alle sykedagene. Anonymkode: 2d4ed...259 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #14 Skrevet 20. juli 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Lov å teste seg. Anonymkode: b6dac...674 Testen er gyldig til du har gått ut døra på testsenteret. Hvem vet om neste host skyldes forkjølelse, kronisk hoste eller Corona? Anonymkode: 6c8cf...3c3 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #15 Skrevet 21. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Testen er gyldig til du har gått ut døra på testsenteret. Hvem vet om neste host skyldes forkjølelse, kronisk hoste eller Corona? Anonymkode: 6c8cf...3c3 Da er det bare å stenge landet og holde seg inne om en tenker slik. Er en forkjøla med sår hals, hoste og feber så er en hjemme korona eller ei. Men, når en er på bedringens vei og normalt hadde gått tilbake på jobb mener jeg det burde holde med en test. Mest smitte har en i starten av forkjølelsen/korona. En test etter en stund burde kunne vise ett trygt svar. Anonymkode: b6dac...674
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #16 Skrevet 21. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis alle med forkjølelse holder seg hjemme i flere uker, stopper Norge opp. Fødende får ikke hjelp. Ingen til å utføre cellegiftbehandling. Ingen å lære barna. Ingen å reparere tenner. Ingen å kjøre buss. Og så videre. Anonymkode: 242b8...035 Dette er det da en veldig enkel løsning på. Da smittevernstiltakene ble iverksatt i mars stupte forekomsten av forkjølelse og influensa umiddelbart. God håndhygiene, god hoste/nysehygiene, holde seg hjemme når man er syk, og holde avstand (minst 1 meter) til de man ikke er i husholdning med er de tiltakene som i følge helsemyndighetene fungerer best. Hvis alle følger disse rådene, også når vi kommer til høsten/vinteren, vil ikke forekomsten av forkjølelse og influensa bli så høy siden smittevernstiltakene bremser utberedelsen, og folk flest slipper å holde seg hjemme fra jobb. Problem løst! Anonymkode: 029bb...094 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #17 Skrevet 21. juli 2020 Nå får vel barn komme i barnehagen når allmenntilstanden er bra, selv med litt snørr. Men nyoppstått forkjølelse så skal barn sendes hjem. Anonymkode: 2fc2c...00b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #18 Skrevet 21. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå får vel barn komme i barnehagen når allmenntilstanden er bra, selv med litt snørr. Men nyoppstått forkjølelse så skal barn sendes hjem. Anonymkode: 2fc2c...00b Tenker jo at det ikke er greit. Dette førte til at hele familien vår ble forkjølet sist uke. Har ikke kunnet ha barn eller vært på jobb selv. (Jobber i helsevesenet). Blitt testet for korona, og den var negativ. Men kan fortsatt ikke gå på jobb selv da jeg kan smitte kollegaer ig pasienter som da må testes og evt. ikke gå på jobb. Folk burde holde barna hjemme til dem er symptomfrie ☹️😡 Anonymkode: 38b40...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #19 Skrevet 21. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker jo at det ikke er greit. Dette førte til at hele familien vår ble forkjølet sist uke. Har ikke kunnet ha barn eller vært på jobb selv. (Jobber i helsevesenet). Blitt testet for korona, og den var negativ. Men kan fortsatt ikke gå på jobb selv da jeg kan smitte kollegaer ig pasienter som da må testes og evt. ikke gå på jobb. Folk burde holde barna hjemme til dem er symptomfrie ☹️😡 Anonymkode: 38b40...aaa Så altså si opp barnehageplass og jobb og leve på nav. Anonymkode: 242b8...035 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #20 Skrevet 21. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så altså si opp barnehageplass og jobb og leve på nav. Anonymkode: 242b8...035 Ja hvorfor ikke? Leve på de som går på skattebetalerene 😂 Hadde nok ikke kommer igjennom med et hos nav! Anonymkode: 38b40...aaa
Anbefalte innlegg