AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Vi har ei lita ei som er vanskelig å sove på dagen. Hun er veldig våken og interessert omtrent hele tiden, elsker vippestol og ligge på teppe. Hun sliter med å få sove på dagen. Sove i hendene/fanget/brystwt er vanskelig, fordi hun kjeder seg og bare vrir seg og blir sur. Legger vi henne ned våken men trøtt kan hun bli liggende og vri seg og pludre (og jeg klarer kanskje ikke la henne ligge ifred lenge nok til å finne søvnen...). Hvis hun først sovner blir det gjerne 10-40 minutter, mer 10 enn 40... Noen råd? Får dere "dårlig samvittighet" når de ligger alene og pludrer? 😅 Anonymkode: 535e1...d6d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Nei. Lot min andre legge seg når hun var trøtt. Maks 1 time våkentid i den alderen. Og hun fant søvnen selv da. Slet mye mer med førstemann fordi jeg trodde han ikke kunne ligger alene for å finne søvnen, samtidig som jeg ikke skjønte at han måtte sove ofte. Men noen babyer er klistremerker som ikke vil ligge alene. Eller bare er preget av 4 trimester. Min er bare slik når det er utviklingssprang. Da sover yngste på meg eller i bæresele på noen av duppene Anonymkode: adbef...213
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 Tror aldri hun har vært så lite våken som 1 time om gangen 🙊 Anonymkode: 535e1...d6d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 Det er jo egentlig kjempebra hvis hun klarer å finne søvnen selv, det sparer deg masse bry senere hvis dere klarer å dyrke det, men da må dere finne balansen mellom trøtt nok og for trøtt. Prøv deg frem med våkentid, min kunne være våken nærmere 1 time og 45 minutter rundt den alderen, 1 time var altfor lite for henne, men det var vel akkurat ca da hun begynte med mikro dupper. Det ble bedre når jeg klarte å strekke våkentiden litt, men det er ikke uvanlig med mange kortere lurer rundt den alderen. Ofte ble min fortere trøtt før første lur om morgenen en resten av dagen. Anonymkode: 6156e...997
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror aldri hun har vært så lite våken som 1 time om gangen 🙊 Anonymkode: 535e1...d6d Da overstimulerer du henne og det er nok grunnen til alle problemene. Anonymkode: 6f930...fdd 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da overstimulerer du henne og det er nok grunnen til alle problemene. Anonymkode: 6f930...fdd Det er det som er, at skjønner ikke helt hvordan hun kan overstimuleres. Hun ligger i nest, på matte, eller i hendene og det er rolig rundt henne. Ser ikke helt hvordan vi skulle fått henne til å sove etter en time bare, når hun ikke sovner av noe av "rolig tid" slik som det er. Åpen for at vi tar feil altså, men slik har hun vært "hele tiden" og selv uten særlig mer stimuli enn folk rundt seg og kos så er hun så våken. Anonymkode: 535e1...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 Hvis du ikke legger henne etter klokken, men når hun viser tegn på at hun er trøtt, sovner hun da? Enten ved brystet, vogn, seng eller byssing? Anonymkode: d84dc...680
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #8 Skrevet 19. juli 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke legger henne etter klokken, men når hun viser tegn på at hun er trøtt, sovner hun da? Enten ved brystet, vogn, seng eller byssing? Anonymkode: d84dc...680 Noen ganger ja, noen ganger nei. Men når hun er synlig trøtt legges hun og får tutt, eventuelt i bæresele. Problemet er mer at hun ikke virker synlig trøtt på lange tider... Anonymkode: 535e1...d6d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #9 Skrevet 19. juli 2020 Sovner hun i bevegelse da? Om dere triller tur eller kjører bil? Men om hun ikke plages av det og ikke virker trøtt så er det vel bare sånn hun er da 😊 Anonymkode: b465f...2e5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #10 Skrevet 19. juli 2020 Prøv å legge henne innen en time uavhengig av om hun viser tegn til trøtthet. Det er helt vanlig at de trenger hjelp til å sovne, bysse, trille, bære e.l. Min sov utelukkende i bæretøy med smokk på den tiden. Anonymkode: 63ee8...318 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #11 Skrevet 19. juli 2020 Jeg legger min i vogna om hun enten gnir seg i øynene, gjesper, ser mer bort fra meg, er sutrete selv om hun er mett og tørr, stirrer ut i luften/apatisk... sovner oftest med én gang da når jeg ruller henne i vogna over kantene på teppene mens jeg ser henne i øynene (tror hun opplever det som trygt)😂 Hun blir vanskeligere å legge med én gang jeg venter for lenge etter tegnene kommer. Anonymkode: eed8f...482 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #12 Skrevet 19. juli 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er det som er, at skjønner ikke helt hvordan hun kan overstimuleres. Hun ligger i nest, på matte, eller i hendene og det er rolig rundt henne. Ser ikke helt hvordan vi skulle fått henne til å sove etter en time bare, når hun ikke sovner av noe av "rolig tid" slik som det er. Åpen for at vi tar feil altså, men slik har hun vært "hele tiden" og selv uten særlig mer stimuli enn folk rundt seg og kos så er hun så våken. Anonymkode: 535e1...d6d De er trøtte etter 1 time i den alderen, og for dem er verden altoppslukende og stimulerende i seg selv. Etter bare 5 min i en babygym kan de vært overstimulert og klar for en dupp ASAP. De holder 1,5 time i snitt først ved 4 måneder. Mange babyer viser ikke tegn til tretthet, eller viser så få at det er vanskelig å få med seg. Og hvis du venter på et gjesp har du kanskje ventet alt for lenge. Pass på så du har rolig tid før du legger baby. Legg så baby ned, pakk gjerne litt inn rundt ansiktet med gulpekluter og sånn. Mange vil ha de tett i ansiktet for 0 sovne. Smokk hjelper og. Hvis du vil ha bedre system å følge etter klokka, så last ned little ones, eller prøv å les det som ligger åpent om magi-rytme. Hvis du bommer på en dupp og holder hen våken for lenge kan alle duppene bli vanskelig. Overtrøtthet er roten til alt vondt, og barn virker gjerne alt annet enn trøtte når de er overtrøtte. Det trengt litt trening for å se det Anonymkode: adbef...213 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #13 Skrevet 20. juli 2020 Jeg bor i USA og kan virkelig anbefale Swaddling av baby. Jeg fortsatte å gjøre det etter de gjorde d m alle babyer på sykehuset, og bare jeg pakker han inn i denne så sovner han på et blunk. Oppdaget dette da jeg hørte lydboken The Happiest Baby On The Block, av Harvey Karp. Han utviklet også metoden the 5 s, og denne har hjulpet meg så utrolig frem til nå. Usikker på om du kunne start m swaddling nå eller om d er for sent, men kanskje verdt å sjekke ut? Uansett, til alle gravide der ute; Dette er en av de viktigste tingene jeg faktisk har fått bruk for! Ligger masse på YouTube, så lett å finne ut av. Anonymkode: f1c97...27e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #14 Skrevet 20. juli 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bor i USA og kan virkelig anbefale Swaddling av baby. Jeg fortsatte å gjøre det etter de gjorde d m alle babyer på sykehuset, og bare jeg pakker han inn i denne så sovner han på et blunk. Oppdaget dette da jeg hørte lydboken The Happiest Baby On The Block, av Harvey Karp. Han utviklet også metoden the 5 s, og denne har hjulpet meg så utrolig frem til nå. Usikker på om du kunne start m swaddling nå eller om d er for sent, men kanskje verdt å sjekke ut? Uansett, til alle gravide der ute; Dette er en av de viktigste tingene jeg faktisk har fått bruk for! Ligger masse på YouTube, så lett å finne ut av. Anonymkode: f1c97...27e Tror 2 mnd er over grensen for hvor lenge man kan svøpe/swaddle. Etter en stund er det farlig, i tilfelle de ruller over. Men man kan ta det bort etter barnet har sovnet hvis man huske det:) Anonymkode: adbef...213
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #15 Skrevet 20. juli 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Sovner hun i bevegelse da? Om dere triller tur eller kjører bil? Men om hun ikke plages av det og ikke virker trøtt så er det vel bare sånn hun er da 😊 Anonymkode: b465f...2e5 Sjelden i vogn, men sovner stort sett i bil. Ofte i vippestol også Vi får prøve oss litt frem og være litt mer rigide på søvnen, og se hvordan det går Anonymkode: 535e1...d6d
Nysgjerrig1 Skrevet 20. juli 2020 #16 Skrevet 20. juli 2020 Signerer de andre ☝️ Har ei lita ei på 3 mnd (snart 4 mnd). Vi fant ut da hun var 1-2 mnd at hun måtte hjelpes i søvn hver gang det hadde gått 1 time og 15 min (nå 1,5 t). Hvis ikke ble hun overtrøtt og umulig å legge. Det høres sikkert ikke logisk ut dersom man sliter med søvn, men dette er veldig viktig. Kommer vi ut av takten får vi nesten problemer resten av dagen, og også med natten. Da vi begynte å være konsekvente med dette, kunne vi dessuten begynne å legge rundt kl 20:00 om kvelden også, og ikke kl 23:00 som da hun var nyfødt. Hun må altså da legges for natta 1,5 t etter siste dupp. Ikke så viktig om det ender på kl 19:30 eller 20:00, bare vi følger skjemaet.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #17 Skrevet 22. juli 2020 På 20.7.2020 den 0.10, AnonymBruker skrev: De er trøtte etter 1 time i den alderen, og for dem er verden altoppslukende og stimulerende i seg selv. Etter bare 5 min i en babygym kan de vært overstimulert og klar for en dupp ASAP. De holder 1,5 time i snitt først ved 4 måneder. Mange babyer viser ikke tegn til tretthet, eller viser så få at det er vanskelig å få med seg. Og hvis du venter på et gjesp har du kanskje ventet alt for lenge. Pass på så du har rolig tid før du legger baby. Legg så baby ned, pakk gjerne litt inn rundt ansiktet med gulpekluter og sånn. Mange vil ha de tett i ansiktet for 0 sovne. Smokk hjelper og. Hvis du vil ha bedre system å følge etter klokka, så last ned little ones, eller prøv å les det som ligger åpent om magi-rytme. Hvis du bommer på en dupp og holder hen våken for lenge kan alle duppene bli vanskelig. Overtrøtthet er roten til alt vondt, og barn virker gjerne alt annet enn trøtte når de er overtrøtte. Det trengt litt trening for å se det Anonymkode: adbef...213 Litt skummelt at du er så bastant i dine kommentarer. Ikke alle i den alderen er trøtt etter 1 time. Da min var 2 mnd gammel var han stort sett våken 2,5 - 3 timer. Hendte han var trøtt etter en time, men sjelden. Om han skulle lagt seg etter 1 time våkentid hadde han jo kun vært våken for mat, raping og bleieskift omtrent. Han kunne også ligge 20-30 min i babygym. Ingen problem og legge på dagen når han viste tegn til tretthet og ingen problem og legge på kvelden. Sov stort sett gjennom natten, 6-9 timer. Så det er ikke slik at alle babyer på 2 mnd må legges etter en time våkentid. Det blir helt feil og si og kan stresse mammaer unødig, spesielt førstegangsmammaer. Anonymkode: d23a2...86b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #18 Skrevet 22. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Litt skummelt at du er så bastant i dine kommentarer. Ikke alle i den alderen er trøtt etter 1 time. Da min var 2 mnd gammel var han stort sett våken 2,5 - 3 timer. Hendte han var trøtt etter en time, men sjelden. Om han skulle lagt seg etter 1 time våkentid hadde han jo kun vært våken for mat, raping og bleieskift omtrent. Han kunne også ligge 20-30 min i babygym. Ingen problem og legge på dagen når han viste tegn til tretthet og ingen problem og legge på kvelden. Sov stort sett gjennom natten, 6-9 timer. Så det er ikke slik at alle babyer på 2 mnd må legges etter en time våkentid. Det blir helt feil og si og kan stresse mammaer unødig, spesielt førstegangsmammaer. Anonymkode: d23a2...86b Mente 2 - 2,5 time Anonymkode: d23a2...86b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå